۱۰۱۴۰۲۳
۲۷ نظر
۵۰۱۵
۲۷ نظر
۵۰۱۵
پ

چرا قرارداد ایران و چین صدای غربی‌ها را درآورده؟

اصول روابط بین الملل حکم می‌کند که پس از بدعهدی‌های گسترده و بزرگ غرب در ماجرای برجام، گرایش و رویکرد ایران نیز تغییر کند.تاکنون جمهوری اسلامی ایران به خاطر برخی دیدگاه‌های موجود در کشور، در انتظار روی خوش غرب نشسته بود و برای رویگرداندن از اروپا و آمریکا به خاطر بدعهدی‌های همیشگی و تکراری دیر هم اقدام کرده است.

سایت الف در تحلیلی نوشت: اصول روابط بین الملل حکم می‌کند که پس از بدعهدی‌های گسترده و بزرگ غرب در ماجرای برجام، گرایش و رویکرد ایران نیز تغییر کند.تاکنون جمهوری اسلامی ایران به خاطر برخی دیدگاه‌های موجود در کشور، در انتظار روی خوش غرب نشسته بود و برای رویگرداندن از اروپا و آمریکا به خاطر بدعهدی‌های همیشگی و تکراری دیر هم اقدام کرده است.

اگر به ضرب المثل «ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است» باور داشته باشیم، این واقعیت را نیز باید قبول کنیم که بسیار زودتر می‌توانستیم برای حل مشکلات خود علاوه بر ظرفیت‌های داخلی، به کشورهای دیگر همچون چین و روسیه اعتماد کنیم و بنای همکاری‌های گسترده تر را با آنها بگذاریم، دیر دست به چنین کاری زدیم و آن هم امید واهی به ثمره برجام بود که محقق نشد، بلکه باعث گرفتاری‌های بیشتر نیز گشت.

چین با وجود وسعت و جمعیت زیاد خود، از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.این کشور با بهره گیری از قابلیت‌های داخلی توانسته است به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود و می‌رود تا به زودی رتبه نخست را نیز از آن خود کند.
محصولات و کالاهای ساخت چین بیشتر کشورهای دنیا را تسخیر کرده و جایی را نمی‌توان یافت که کالاهای چینی پا به آنجا نگذاشته باشد.

قرار است در توافق همکاری دراز مدت ایران و چین سرمایه گذاری‌های کلانی در زمینه‌های اقتصادی صورت گیرد، با توجه به بخش‌هایی از توافق، ایران در طول سالهای همکاری‌های نزدیک و راهبردی دو کشور، پیشرفت‌های زیادی را به خود خواهد دید. رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال ماندگار به واسطه سرمایه گذاری بر روی تولید، رونق گردشگری، همکاری های نظامی، دفاعی و امنیتی، فروش نفت ایران سال بدون وجود مشکل و توافقات دیگر که با توجه به نوع همکاری‌های میان دو کشور، هم تهران و هم پکن از این قرارداد بهره خواهند برد

اما چرا در این میان، هم صدای غربی‌ها از بلندگوهای رسانه‌های شان به گوش می‌رسد و هم برخی غربزده‌ها در داخل فریاد سر می‌دهند؟

غربی‌ها از این که جمهوری اسلامی ایران راه خود را برای گذار از شرایط موجود که به واسطه اقدامات اروپا و آمریکا دچار آن است، پیدا کرده، ناخرسند هستند، از یک سو طاقت آن را ندارند که ایران از شرایط سخت تحریمی بیرون بیاید و اوضاع اندکی سامان بگیرد و از سوی دیگر خود را بازنده رقابت می‌دانند.

آمریکا با خروج از برجام که بیش از 2 سال پیش صورت گرفت، تکلیف خود را روشن کرد، اما اروپا با ماندن در توافق هسته‌ای سعی داشت همچنان زمان بخرد تا شاید ایران تن به خواسته‌های بیشتر آنها بدهد.

فرصتی که اروپا برای همکاری‌های اقتصادی با ایران داشت، از دست رفت، فرصتی که می‌توانست دو سر برد باشد، اما تبعیت اروپا از آمریکا باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران بیش از این، شکیبایی به خرج ندهد. تا چه زمانی باید ایران برای درِ باغ سبز نشان دادن اروپا صبر می‌کرد؟
منطقی و معقول بود که ایران پس از بدعهدی و بی‌اعتمادی غرب، برای آینده خود تصمیم گیری کند و به این نتیجه رسید که یک همکاری مشترک ۲۵ ساله که قاعدتاً باید تمدید هم شود، با چین داشته باشد.

هم ایران، چین و سیستم حکومتی آن را به خوبی می‌شناسد و هم چین، جمهوری اسلامی ایران را، پس آنهایی که ادعا می‌کنند توافق با چین، ترکمانچای ثانی است، جز غرض ورزی هدف دیگری ندارند، جالبی ماجرا در این است که مخالفین توافق چه آنها که از خارج دست به کار شده‌اند و چه آنهایی که در داخل حضور دارند،از این توافق انتقاد می‌کنند اما راهی پیش پای جمهوری اسلامی ایران نمیگذارند.

ایران اگر به کشوری مانند چین که تبدیل به غول اقتصادی دنیا شده است، همکاری دراز مدت نداشته باشد، با کدام کشور باید وارد مذاکره و توافق شود؟چین از استقلال سیاسی قوی برخوردار است، مانند کره و ژاپن نیست که با تلنگر آمریکا وحشت کند و همکاری‌های خود را با ایران قطع کند.

ژاپن و کره جنوبی میلیاردها دلار به ایران به خاطر خرید نفت بدهکار هستند و از ترس آمریکا نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند، هر چند قطعاً این وضعیت مطلوب این دو کشور است چرا که نفت مجانی خریده‌اند.

باید مردم توجه داشته باشند که علیه توافق ۲۵ ساله ایران و چین جو سازی‌های منفی گسترده‌ای صورت گرفته که باید رسانه‌ها و مسئولین در این زمینه روشنگری کنند و شفاف در باره آن با مردم سخن بگویند و ابعاد آن را برای افکار عمومی باز کنند تا از شبهه‌ای که در ذهن ایجاد شده بیرون بیایند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایزان باید منافع خودش را در برخورد با غرب و امریکا در نظر بکیرد. اروپایی ها و امریکا در قضیه هسته ای هم کام و پلیس خوب و بدند. هردو یک هدف دارند و ان تمکین دست بسته ایران در مقابل انهاست . همانطور که مصدق در قضیه نفت از تقابل انگلیس و امریکا استفاده کرد . ایران هم میتواند از چین کمک بگیردو این طلسم غربی ها را بشکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا درست میفرمایید، اکنون چین نذر کرده برای منافع ایران قیام کند و با جهان بالاخص آمریکای جهاندار مقابله و مبارزه کند

    • بدون نام

      تنها صدای غربی ها و آمریکای جنایتکار رو در نیاورده بلکه صدای مزدوران داخلی اش وطن فروش بلندتر از اربابانشون هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا کور شود چشم هر آنکس که نتواند دید.
        حسادت به روابط با چین دستشان را رو میکند

      • بدون نام

        حراججج حراججج کشوری دارای معادن طلا نفت و غیره به شرکتی چینی در راه رضای خدا اهدا میگردد...بشتابیددد بشتابیددد

    • بدون نام

      هر کس به دنبال منافع خودش هست .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله منافع ایران هم رابطه با چین است چرا باید از این رابطه بهره نبریم؟؟؟؟
        مگه رابطه با غرب بجز تحریم و بدبختی سودی برای ما داشت؟؟؟

        ذلت تا کجا؟؟؟؟

    • بدون نام

      صدای ملت را در اورده
      چرا متن کامل را منتشر نمی کنید
      چرا در مجلس خودتان بررسی نشده

      پاسخ ها

      • ر ی

        این واقعیته
        مردم متن قرارداد رو میخوان فقط همین
        چه ترسی دارن چرا مردم غریبه هستن ؟!

      • بدون نام

        کدوم مجلس منظورت مجلس انتصابی چون ملت دیگه مجلس مردمی نداره

    • بی نام

      مردم به مسئولین میگن برید مذاکره کنید با آمریکا تا شرایط اقتصادی بهتر بشه درحالی که خواسته های آمریکا از ایران چیزی نیست جز نابودی ایران مثل کشور لیبی . خیلی از مردم هم قبول دارن که نمیشه با آمریکا مذاکره کرد . تو این شرایط چیکار باید کرد ؟ آمریکا کل دنیا رو علیه ایران کرده و ایران چاره ای نداره جز این که با مستقل ترین کشور که چین هست وارد مذاکره و تفاهم بشه ، ولی باز هم عده ای از مردم ناراحتن.

      پاسخ ها

      • ایرانیان

        عجب توجیه مسخره ای !!!!!!
        واقعا باید خون گریست بحال این کشور و مردمان نادانی مثل شماها

    • پوکر

      چون اونها بیشتر از سران مابفکرماهستن

      پاسخ ها

      • خدایا کجایی ؟؟؟؟؟؟

        خیییلی !!!!!!

      • جمال جعفری

        بشین ماهواره نگاه کن .

    • بدون نام

      دولتی که به یک کشور اجازه میدهد 25 سال از منابع کشورش استفاده کنه و پول 25 سال آینده رو الان میگیره به نظر شما وارد ترکمن چای 2 نشده؟ 25 سال دیگه رو از کجا پیش بینی کردن که از الان دارن پولشو میگیرن 25 سال دیگه کدوم یکی از این دولتیا زندن؟ 25 سال دیگه کی میدونه نفت بشکه ای چنده که از الان قیمت گذاشتن سرش؟

    • ایران

      هیچ کشوری بدون منافع و برای رضای خدا با دیگران قرارداد امضا نمیکنه، چین هم از این قایده مستثنی نیست. امیدوارم این قرار داد به نفع هر دو طرف باشه. پس تا از مفاد قرارداد اطلاع درست نداریم ادای تیورستینها و آدمهای مطلع رو در نیاریم، چون دقیقا این همون چیزیه که رسانه‌های غربی میخوان.

    • محمد رضائی

      چین کشوری بی خدا وکمونیست ورابطه بااین کشور یعنی بدبختی بیشتر..کره شمالی روابط خوبی باچین داره چراپیشرفت نکرده..برعکسش کره جنوبی باامریکا رابطه داره وپیشرفته

    • اسم

      همون چین که با کمک مسئولین اقتصاد وصنعت ایران را ورشکست کرد کسی دیگه نیست بره رو منبر فریاد بزنه؟

    • ف

      فرافکنی نکنید،قرارداد باچین یکطرفه خواهد بود ونسل آینده مارا لحن ونفرین خواهند کرد،علت آنهم اینکه چینی ها همه چیز خوار هستند وهرکجا را اجاره کنند برای نسل بعدی چیزی باقی نخواهندگذاشت.

    • رضا

      تا متن واقعی قرارداد واسه ملت بطور شفاف بیان نشه همین اظهار نظرهای متناقض وجود خواهد داشت.الکی قضاوت نکنیم.

    • بدون نام

      ایران ایالت بعدی چین کمونیست خواهد شد درست مثل هنگ کنگ

    • بدون نام

      متن قرارداد کاملشو بزارن مردم ببینن .اونوقت خوب بدشو میفهمیمم

    • بدون نام

      من که میگم آمریکا خیلی بهتر از چین وروسیه س

    • موری

      اگر امروز مجبوریم تن به این گونه قراردادی بزنیم نوعی خودکشی است چون بخاطر سیاستهای نادرست وبچه گانه همه راهها رو بسته ایم وبا هیچ کشور پیشرفته ای رابطه نداریم الا چند کشور عقب مانده تر و گدا تر از خودمون

    • بدون نام

      بخاطر اینکه صدای بخور بخور میاد

    • بدون نام

      متن قرارداد چیست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج