۱۰۱۴۴۵۰
۱۸ نظر
۵۰۱۰
۱۸ نظر
۵۰۱۰
پ

دلیل مخالفت عباس عبدی با قرارداد ایران و چین

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد دلیل مخالفت خود با قرارداد ایران و چین را توضیح داد.

عباس عبدي در یادداشتی در روزنامه اعتماد دلیل مخالفت خود با قرارداد ایران و چین را توضیح داد.

اين روزها خبر توافق راهبردي با چين موضوع بحث و جدل فراوان شده است. البته برخي از مخالفان براساس شايعات اظهارنظر مي‌كنند. عده‌اي نيز برحسب ذهنيت تاريخي كه از اين قراردادها دارند آن را رد مي‌كنند. برخي نيز طرفدار بي‌چون و چراي بلوك غرب هستند و هر توافق غير از آن بلوك را به صورت پيش‌فرض رد مي‌كنند.

بنده نيز مخالفم ولي از زاويه‌اي ديگر و بدون آنكه از جزييات آن مطلع باشم. اين مخالفت درباره كليت آن است و براي نقد جزييات بايد متن نهايي را مطالعه سپس اظهارنظر كرد. ضمن اينكه هنوز معلوم نيست، نگاه چيني‌ها در اين ماجرا چيست.

پيش از بيان علت مخالفتم بهتر است، نگاه مثبت خود را به اين رويكرد كلي بيان كنم. ايران پس از انقلاب همواره به نحوي رفتار كرده كه گويي تافته جدا بافته‌اي است و به جز توافق‌هاي محدود با برخي از كشورها از ورود به توافق‌هاي راهبردي پرهيز كرده و شايد يك علت آن بي‌اعتمادي به ثبات و پايداري سياست‌هايش است. حكومتي مي‌تواند وارد معادلات راهبردي شود كه با تغيير دولت يا مجلس آن، اين توافقات به فراموشي سپرده نشود. اين ثبات مشروط به اين است كه مديريت جامعه با مشاركت نسبي عموم نيروها انجام شود.

هنوز فراموش نمي‌كنم زماني كه مجلس ششم برنامه چهارم توسعه را كه يكي از بهترين برنامه‌ها بود، تصويب كرد ولي به محض تغيير آن مجلس و سپس دولت، آن برنامه به زباله‌دان قوانين! سپرده شد. بنابراين تنها مي‌توان اميد اندكي داشت كه اگر توافق با دستور و حمايت عالي‌ترين مقام كشور منعقد شود، واجد حداقلي از پايداري خواهد بود. هر چند در اين حالت نيز شلختگي رفتاري و بي‌نظم بودن عوامل اجرايي و تقنيني چنان است كه هيچ تضميني براي انجام آن نيست.

بنابراين نفس ورود به اين توافقات به منزله رويكرد جديدي در كشور است كه از وضعيت تافته جدا بافته بودن خارج مي‌شود و اين نكته مهمي است. حتي آغاز آن با چين نيز مشكلي ندارد. هم به لحاظ امكانات و توانايي‌هاي چين و هم به لحاظ سوابق نسبي مثبت در روابط ميان دو كشور اين اقدام مطلوب است. البته مشروط بر اينكه اين رويكرد محدود به چين نباشد و با بلوك غرب و روسيه و هند و همسايگان جنوب و ساير قدرت‌هاي منطقه‌اي و اقتصادي نيز مي‌تواند يا بهتر است، گفته شود كه ‌بايد انجام شود.

ولي چرا مخالفم؟ يك علت آن را در بالا گفتم. فردگرايي و عوام‌گرايي غالب بر فرآيندهاي سياسي داخلي ايران چنان گسترده است كه مانع از ثبات سياستگذاري و پايبندي به هر نوع توافق بلندمدتي مي‌شود. شكاف درون‌ساختاري نيز مزيد بر علت مي‌شود. در حوزه روابط خارجي هيچ نوع وحدت نظري وجود ندارد. در مجموع شرايط براي رسيدن به هيچ توافق راهبردي با كشورهاي ديگر فراهم نيست و اگر به هر دليلي و با فشار و دستور از بالا اين توافق رخ دهد، پايدار نخواهد ماند. در نهايت هزينه‌هايش را مي‌دهيم بدون آنكه از منافعش بهره‌مند شويم.

علت دوم مخالفتم اين است كه اين رويكرد بايد شامل همه كشورهايي شود كه مي‌توانند و مي‌خواهند وارد اين نوع توافقات شوند و اگر قرار است كه فقط با يك كشور قدرتمند رخ دهد، نتيجه‌اي جز وابستگي نخواهد داشت.

ولي علت سوم مخالفتم مهم‌تر است. فارغ از اينكه جزييات اين توافق چيست و از چه زماني اين توافق مطرح شده اكنون بدترين زمان براي نهايي كردن آن است. در واقع محدوديت‌هاي مالي كشور انگيزه اصلي براي ورود به چنين توافقي است. اين محدوديت‌ها موجب مي‌شود كه انگيزه اصلي توافق را جبران كسر بودجه بدانيم. با توجه به ناكارآمدي و فسادي كه در تخصيص منابع وجود دارد هر گونه ورود سرمايه به ايران در شرايط كنوني جز اتلاف آنها و بدهكار كردن كشور، نتيجه ديگري نخواهد داشت. كافي است كه بدانيم در دوره طلايي اصول‌گرايان يعني احمدي‌نژاد(۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) ۷۰۰ تا ۸۰۰ ميليارد دلار درآمدهاي نفتي را اتلاف كردند و هيچ اشتغالي نيز اضافه نشد.

اكنون هم اگر هزار ميليارد دلار پول چيني‌ها وارد ايران شود هيچ اتفاق مهمي رخ نخواهد داد جز آنكه برخلاف گذشته، كه آن ۸۰۰ ميليارد را از منابع زيرزميني خوردند، اين ‌بار هزار ميليارد بايد بدهكار چين يا هر كشوري ديگري شويم. بدون اصلاحات سياسي داخل كشور هيچ اقدام خارجي نمي‌تواند مفيد باشد. علت شكست برجام منحصر به بدقولي امريكايي‌ها نمي‌شد بلكه ضعف پي‌ريزي‌هاي سياسي داخلي آن هم بود. بنابراين فارغ از اينكه اين توافق با چين باشد يا كشوري ديگر و فارغ از اينكه جزييات آن چه باشد در شرايط كنوني و با وجود ضعف عمومي و نيز وضعيت ناپايدار سياسي هر نوع توافقي از اين گونه به زيان كشور است و ابتدا بايد اصلاحات جدي داخلي را ايجاد كرد سپس به مسائل خارجي پرداخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      زیباکلام طرفدار بی چون و چرای غربه. اگر هزار بار دیگه هم از آمریکا بخوره بازم پلاکارد I LOVE USA دستش میگیره. سر قضیه برجام و خروج آمریکا ی بار نگفته آمریکا غلط کرده

      پاسخ ها

      • علت مخالفت

        چون کمسیون ایشون هنوز بدستشون نرسیده !

      • بدون نام

        چقدر میخوابی.از خواب بیدار شو

      • بدون نام

        زیبا کلام چی کارست.خدا بهمون عقل داده.عقل خودت بهت چی میگه.میگه این قرارداد خوبیه!؟؟؟!!!

      • غ م

        غلطه

    • م.ص.

      کاملا درسته اقای عبدی. موافقم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه
        معامله هنگام ضعف و استیصال
        بدترین نوع معامله در اومده
        شک نکنید

      • غ م

        خداقوت

    • م ..ا

      با زبان بی زبانی سهم الشراکه غرب را میگوید مد نظر داشته باشید.
      مثل روابط وارداتی با امارات و قرارداد کرسنت.توسط خانواده رفسنجانی.
      دوم.
      اینکه آنقدر قدرت در ایران دارند باند ایشان که همان بلائی که سر 800 میلیارد دلار درآمد زمان احمدی نژاد اوردن سر هر قرار داد دیگر هم بیاورند.
      ...

      پاسخ ها

      • غ م

        درسته

    • بدون نام

      کاملا باهاشون موافقم. مسئولین هم یه خرده جیباشونو کوچیکتر کنن و به فکر مملکت باشن به جای امیال زودگذر دنیوی خودشون و هفت نسل بعدشون

    • کریم رحیمی

      جناب عبدی اگر مسئولان محترم اموال ایران را برگردانند ایران ما نیازی به چین با امریکا نخواهد داشت فکر میکنید با این برنامه‌های پی ‌درپی غلط آقای روحانی و دولتش اینا خواهند توانست کشور را اداره کنند ؟. عمرا نمیتوانند

    • ایران

      تا زمانی که درآمد ملی سر از جیب های مبارک در میاره همین اش و همین کاسه کاش دولت چین بزنه زیر قرار داد

    • بدون نام

      منم کلا مخالف هستم با ایی قراردادهای خصوصی یواشکی ..خدا پدر احمدی نژاد بیامرزه که با سخنرانی هاش مردم رو هوشیار کرد از ایی قراردادهای ننگین...

    • هم وطن

      چطوریه که نخونده مخالفی ،به ما هم یاد بده .

    • بینام

      یکی نیست باین عشقی بگه چرا جلوتر از حوادث راه میری اگر حرف شما درست باشد ما هیچگاه با هیچ کشوری نمیتوانیم قرار داد ببندیم البته درست است که خیلی از این اقایون منافع شخصی را بر همه چیز ترجیح میدند

    • ali

      سلام خدمت اقای عبدی بزرگوارودوستان .تحلیل درست به جایی بود واقعا ما باید اول ازهمه ساختاراقتصادی سیاسی حتی فرهنگی خودرا درست اصلاح کنیم بعد دنبال قردادهایی این چنینی باشیم

    • بدون نام

      چیه وجدان درد گرفتی از دیوار سفارت بالا رفتی...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج