۱۰۱۵۱۸۶
۱۵ نظر
۵۰۰۶
۱۵ نظر
۵۰۰۶
پ

دلیل انتشار شایعات درباره توافق ایران و چین

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان ایران و چین و سند راهبردی نوشت: سند ‏راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حقیقت یک تحول جدیدی در تعاملات بین‌المللی برای تقابل راهبردی با هژمونی ‏اقتصادی و نظامی آمریکا تلقی می‌شود.

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان ایران و چین و سند راهبردی نوشت: سند ‏راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حقیقت یک تحول جدیدی در تعاملات بین‌المللی برای تقابل راهبردی با هژمونی ‏اقتصادی و نظامی آمریکا تلقی می‌شود.

با توجه به اینکه در طول سال‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از ‏ابزار‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، چین و روسیه تلاش کرد تا آمریکا را به‌عنوان یک قدرت برتر اقتصادی و ‏نظامی در سطح جهان ارتقا دهد. تحریم‌های آمریکا موجب شد کشور‌های مستقل جهان مانند ایران، چین و روسیه و برخی ‏کشور‌های منطقه درصدد تشکیل یک بلوک اقتصادی جدیدی برای تقابل با زیاده‌خواهی آمریکا بربیایند.

در این مدت رایزنی‌های ‏کاملا هوشمندانه‌ای بین سه کشور مهم شرق یعنی ایران، چین و روسیه در راستای تقابل با جریان‌سازی‌های اقتصادی دونالد ‏ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت. این مذاکرات که در حقیقت جنبه کاملا استراتژیک دارد، به توافق اولیه بین چین و ‏ایران برای همکاری اقتصادی براساس منافع مشترک منجر شد. این سند خروجی کاملا قابل‌قبولی برای برون‌رفت از شرایط ‏تحریمی آمریکا به‌دنبال خواهد داشت. ‏

در سند راهبردی ایران و چین پیش‌بینی شده جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل برخورداری از موارد طبیعی مانند نفت و گاز در طول ‏‏۲۵ سال آینده تامین‌کننده انرژی چین باشد. در برابر، چین در سال‌های آینده درواقع براساس الگو‌ها و شاخص‌های فرهنگی و ‏سیاسی ایران صد‌ها میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند و موضوع مهم‌تر اینکه در سال‌های آینده این سه کشور ‏به‌تدریج حاکمیت دلار را از تعاملات اقتصادی خود خارج خواهند کرد. با توجه به اینکه سه کشور یک‌چهارم جمعیت جهان را ‏تشکیل می‌دهند، همکاری دوجانبه ایران و چین می‌تواند استقلال اقتصادی دو کشور را حفظ کند. همچنین احیا و بازسازی جاده ‏ابریشم می‌تواند چین را به اتحادیه اروپا متصل کند و ایران به‌عنوان مهم‌ترین کشور محوری جاده ابریشم می‌تواند از ترانزیت ‏کالا‌های چینی استفاده‌های اقتصادی کند. به همین دلیل یک سلسله جریان‌سازی‌های ظالمانه‌ای از سوی رسانه‌های صهیونیستی، ‏آمریکایی و منطقه‌ای علیه سند راهبردی ایران و چین آغاز شد.

برخی از این رسانه‌ها مدعی شدند که ایران حاکمیت کشور چین بر ‏شماری از جزایر ایرانی را پذیرفته و این به مفهوم عقب‌نشینی ایران از حاکمیت ملی تلقی می‌شود. این درحالی است که در سند ‏راهبرد همکاری‌های ایران و چین که توسط برجسته‌ترین کارشناسان اقتصادی و سیاسی ایران و چین تهیه شده، هیچ‌گونه اشاره‌ای ‏به واگذاری جزایر ایرانی به چین نشده و کلیه بند‌های این توافقنامه کاملا شفاف و خالی از ابهامات سیاسی است. بنابراین ایران در ‏یک اقدام هوشمندانه و برای حذف تدریجی حاکمیت دلار که منجر به سقوط ارزش دلار در سطح جهان خواهد شد، این سند ‏راهبردی با چین را مورد توافق قرار داده و در نتیجه پس از اجرائی شدن سند راهبردی، ایران می‌تواند خارج از تحریم‌های آمریکا ‏نفت خود را به فروش برساند، بدون اینکه آمریکا بتواند مانعی برای فروش نفت ایران ایجاد کند.

همچنین خروج دلار از چرخه ‏تعاملات اقتصادی ایران و چین و روسیه از نوسانات ارزش دلار در بازار‌های معاملات سه کشور به‌شدت بکاهد و اقتصاد آمریکا ‏را در دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه کند. از این رو آمریکا با استفاده از رسانه‌های گسترده خود سعی در تحریک حفظ ‏ملی‌گرایی در ایران در مقابل این سند راهبردی می‌کند. به همین دلیل در آینده با انتشار جزئیات سند راهبردی ایران و چین ‏جریان‌سازی‌های رسانه‌ای آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد. ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعیته شما مملکت را فروختین رفت

    • ....جانم فدای ایران

      شایعه نیست و عین واقعیت است . برای بقاع خودتون کشور را از بالا به روسها و از پایین به چین کمونیست واگذار کردین .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه شایعس خب متن کامل قرارداد رو بذارن رو سایت امور خارجه. والا. چرا خودشونم کمک میکنن شایعات پخش بشه؟

      • عبدالرحمن

        میها!

    • بدون نام

      ونزوئلا

      پاسخ ها

      • عبدالرحمن

        صد رحمت به ونزوئلا!

    • قالی سق

      خخخ تمن چاه برجام

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        ..
        بلاخره توافق ۲۵ ساله با چین امضاء شده و یا شایعات است.؟

    • علیرضا

      همش چرت و پرته ...

    • بدون نام

      سایبری پنتاگون-منافقین واسرائیل هم همه جاهستن!وضدایرانی وموج منفی میفرستن!

    • بدون نام

      نه بابا
      خالی نبندین
      با افتخار بگید کشور و فروختیم تموم
      چرا مردم و گمراه میکنید

    • رها

      خدا رحم كنه، از اين دولت هيچي بعيد نيست، وقتي معامله هايي كه اين دولت بسته را نگاه مي كني واقعاً مي ترسي

    • بی ریا

      آمریکا قبل از ترامپ هم بزرگترین قدرت اقتصادی ونظامی جهان بود. تحلیلهای شما نخ نما شده.

    • بدون نام

      شایعه را دشمن میسازد

    • بدون نام

      تا کنون چند بار شعار عدم استفاده از دلار را داده اید قبل احمدی‌نژاد خود او دولت بعد او اکنون هم می گویید ولی همیشه وابسته به دلار بوده اید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج