۱۰۱۵۲۰۴
۱۴ نظر
۵۰۰۶
۱۴ نظر
۵۰۰۶
پ

تاثیر طرح مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی، گفت: در حال حاضر تعداد خانه های کشور از تعداد خانوار بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است به همین جهت نباید شاهد نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم.

مهر نوشت: نائب رئیس کمیسیون اقتصادی، گفت: در حال حاضر تعداد خانه های کشور از تعداد خانوار بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است به همین جهت نباید شاهد نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم.

سید احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران گفت: با توجه به اینکه مجلس یازدهم بنا دارد در کنار اقدامات بلند مدت درباره ساماندهی بازار مسکن، واکنش کوتاه مدتی نیز به افزایش قیمت در این بازار و نوسانات بی ضابطه و افسارگسیخته نشان دهد، یکی از بهترین ابزارها برای این واکنش‌های کوتاه مدت استفاده از ظرفیت خانه‌هایی است که در کشور وجود دارد اما عرضه نمی‌شود و تحت عنوان خانه‌های خالی معروف است.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین المللی اگر ۴ الی ۵ درصد خانه‌های هر کشوری در یک بازه زمانی کوتاه مدت، خالی باشند به جهت جا به جایی خانوار متعارف است اما این نرخ در کشور ما بیش از ۹ درصد و در شهرهایی مثل تهران بیش از ۱۸ درصد است بنابراین در کل کشور بیش از دو برابر عرف دنیا و در شهرهایی مثل تهران بیش از ۴ برابر عرف دنیا خانه‌های خالی داریم.

تعداد خانه‌ها از جمعیت کشور بیشتر است!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تعداد زیاد خانه در کشور، گفت: در حال حاضر تعداد خانه‌های کشور از تعداد خانوار کشور بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است به همین جهت نباید شاهد این نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم.

نرخ مالیات قانون قبلی کافی نبود

وی با اشاره به تصویب دو فوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی ادامه داد: طرحی که دو فوریت آن دیروز به تصویب رسید، نقطه ثقل خود را بر کارآمد سازی ابزارهای قانونی پیشین قرار داده است به این صورت که گرچه مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۹۴ ذیل ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب رسیده بود اما به جهت نرخ غیر مؤثر آن، موجب انگیزه کافی برای عرضه آن مسکن‌ها نمی‌شد همچنین تکمیل نبودن سامانه املاک و اسکان هم بهانه‌ای شده است که در پنج سال گذشته، امکان اعمال این پایه‌های مالیاتی برای تغییر رفتار محتکران بازار مسکن ایجاد نشود.

خانه‌های خالی شهر تهران بیش از کل ساخت و ساز مسکن کشور در یک سال

خاندوزی درباره کارکرد این مالیات در کوتاه مدت گفت: اگر همین اتفاق در ماه‌های پیش رو رخ دهد می‌توانیم شاهد توقفی در افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های پس از تصویب این قانون باشیم. ما سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخت بخش خصوصی در کشور داریم و وزارت راه و شهرسازی هم هدفگذاری هایی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در یک سال برای کل کشور دارد.

وی افزود: اگر به تعداد بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی فقط در شهر تهران توجه کنیم، متوجه می‌شویم که عرضه این مسکن‌ها به معنای این است که کل هدف یکساله وزارت راه و شهرسازی پوشش داده شده است و می‌تواند معادل سرمایه گذاری یک سال برای ساخت مسکن باشد.

خاندوزی خاطر نشان کرد: با تصویب نهایی این طرح در مجلس انتظار می‌رود پیام مؤثری در زمینه ساماندهی کردن اطلاعات بازار مسکن به جامعه مخابره شده و امید برای توقف روند افزایش قیمت مسکن افزایش یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان عظیمی

      هیچ تأثیری نه بر اجاره بها خواهد داشت و نه تعداد فایل های قابل ارائه به متقاضیان را افزایش میده، چون کاشف به عمل میاد 99درصد خانه های خالی مال آقازاده ها و سیاسیون است!!

      پاسخ ها

      • فری

        خب نابغه این قانون تصویب کردن بخاطر همین موضوع

    • بدون نام

      برعکس

    • بدون نام

      مالیات بر خانه های خالی، دو، سه سال تأثیر داشته باشد ولی در میان مدت رونق را از مسکن خواهد گرفت و کسی در مسکن سرمایه گذاری نمی کند؛ فلذا در میان مدت شاهد افزایش نرخ اجاره و فروش خواهیم بود. مخصوصا با نرخ غیر منطقی و مهلت غیر منطقی.

    • بدون نام

      چرا برای دلار کاری نمیکنید ریا کارا

    • بدون نام

      دیگه وقتی کارشناسهای مسکن هم اینا باشن اوضاع بهتر از این نمیشه. آماری هم که داره میده غلطه

    • بدون نام

      فقط برا این روزا خیلی عالیه چون تو این ۳سال ۸۰ درصد دلال واحد خریدو فروش می کرد افرین قطعا قیمت مسکن سقوط ازاد خواهد کرد

    • امید

      سلام

      تاثیرش پر کردن خزانه ی دولت است و خالی کردن جیب مصرف کننده است

      هر طرح مالیاتی در نهایت به ضرر مصرف کننده است

    • صاحبخانه خالی

      بنفع من شد ! چون هرچی مالیات ببندند سه برابرشو میکشم رو اجاره یا قیمت ملک !

    • ۳۹۶۱

      آقایون چرا آدرس غلط به مردم میدید؟ تا زمانی که قیمت مصالح ساختمانی وهزینه های صدور پروانه پایین نیاد منتظر نباشید قیمت اجاره وفروش آپارتمان پایین بیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

      • بدون نام

        افرین

    • بینام

      چنان قیمت خونه پایین بیاد که ثابت بشه بهمتون که خون مستاجرارا تو شیشه کردید مگه چقدر میخواید عمر کنید

    • محمد

      زمانی که قیمت طلا ده برابر شده شما چگونه میخواهید مسکن را ازان کنید قیمت مسکن حدود سه برابر شده رشد داشته در صورتی که قیمت مسکن اگر بخواهد بهقیمت واقعی خود برسد باید ده برابر شود تا بهدقیمت تورم برسد در عیر این صورت سرمایه گزاران مسکن بزرگتری زیان کننده هستند الکی به مسکن گیر ندهید پول ملی را تقویت کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج