جاباما
۱۰۱۵۳۷۴
۴۸ نظر
۵۰۰۹
۴۸ نظر
۵۰۰۹
پ

پیشنهاد قصاص برای ناقلان بدون ماسک

معاون وزیر دادگستری درباره اینکه چه مجازاتی برای فردی که عمدا دیگری را مبتلا به کرونا می کند مترتب است، گفت: کسی که با علم و اطلاع از ابتلای خود به کرونا و آگاهی از اینکه مبتلا کردن دیگران با بیماری های زمینه ای مانند بیماران قلبی و عروقی که در صورت ابتلا به کرونا خطر مرگ برای آنها وجود دارد یا با نزدن ماسک و سرفه و عطسه و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی موجبات ابتلای آنان به کرونا را فراهم کند و در نهایت منجر به مرگ آنان شود، مرتکب جنایت عمدی و مستوجب قصاص است.

خبرگزاری ایرنا: معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل و دستیار وزیر دادگستری در امور حقوق شهروندی درباره اینکه چه مجازاتی برای فردی که عمدا دیگری را مبتلا به کرونا می کند مترتب است، گفت: کسی که با علم و اطلاع از ابتلای خود به کرونا و آگاهی از اینکه مبتلا کردن دیگران با بیماری های زمینه ای مانند بیماران قلبی و عروقی که در صورت ابتلا به کرونا خطر مرگ برای آنها وجود دارد یا با نزدن ماسک و سرفه و عطسه و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی موجبات ابتلای آنان به کرونا را فراهم کند و در نهایت منجر به مرگ آنان شود، مرتکب جنایت عمدی و مستوجب قصاص است.

پیشنهاد قصاص برای ناقلان بدون ماسک

محمود عباسی:

* مصوبات ستاد ملی کرونا در چارچوب قانون اساسی و مبتنی بر مصوبه شورای عالی امنیتی است که در حکم قانون تلقی می‌شود و قضات و دادستان‌ها مکلف به اجرای مصوبات این ستاد هستند.

* این مصوبات برای آحاد جامعه، مردم و مسئولان لازم الاتباع است و همه باید آن را به مورد اجرا گذارند.

* ممنوعیت‌ها و محدودیت های اعلامی از سوی رئیس جمهوری طبق قانون اساسی برای همگان لازم الاجراست. هیچکس نمی تواند از اجرای مصوبات تخطی کند و ضمانت اجرای این مصوبات دستورات قضایی و اقدام و اجرای ضابطان قضایی است.

* دادستان ها در این عرصه رسالت سنگینی بر عهده دارند. الزام شهروندان به زدن ماسک اجرای امر قانونی است و تخطی از آن، دارای ضمانت اجرای قانونی است. در اکثر کشورها مجازات‌های حبس و جزای نقدی برای تخطی از این مصوبات در نظر گرفته شده و با قوت و قدرت اجرا می شود.

* پاندمی کرونا آثار و پیامدهای وحشتناکی در پی دارد؛ بیش از ۲۰۰ جان باخته ناشی از ابتلا به کرونا در یک روز زنگ خطر جدی برای همه مردم و مسئولان است که کرونا شوخی بردار نیست.

* نزدن ماسک و عدم رعایت فاصله فیزیکی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی یعنی بازی با مرگ و در این بازی شطرنج خطرناک که نتیجه اش کیش و مات خود و شهروندان است، هیچکس نمی تواند و حق ندارد با آتش بازی کند.

* دستیار وزیر دادگستری در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: اگر در شرایط عادی اجتماعی همواره بر آزادی شهروندان تاکید می کنیم، مگر در موارد خاص ممنوعیت های قانونی در اینجا باید بر این نکته تاکید کرد و بر آن پای فشرد که حقوق شهروندی در اجرای محدودیت های قانونی است حتی اگر دایره محدودیت ها گسترده تر از موارد استثنا باشد.

* در اینجا به مخاطره افکندن سلامت و حیات دیگران را از نظر قانونی می توان در دو زاویه فعل و ترک فعل مورد بررسی قرارداد. اگر شخصی که مبتلا به کرونا است و با آگاهی و به طور عمدی سلامت و حیات دیگران را به مخاطره افکند، مرتکب فعل مجرمانه‌ای شده که در قوانین جزایی برای آن مجازات پیش بینی شده است.

* از قضات و حقوقدانان دعوت می کنم اینگونه مباحث را در شرایط حساس کنونی به بحث بگذارند که در چنین شرایطی چه مجازات هایی متوجه مرتکب جرم است.

* از طرفی چنانچه فرد مبتلا به کرونا با نادیده انگاشتن پروتکل های بهداشتی و نزدن ماسک در ادارات و اماکن عمومی که مرتکب ترک فعل شده با چه مجازات مواجه است.

* (درباره اینکه چه مجازاتی برای فردی که عمدا دیگری را مبتلا به کرونا می کند مترتب است): کسی که با علم و اطلاع از ابتلای خود به کرونا و آگاهی از اینکه مبتلا کردن دیگران با بیماری های زمینه ای مانند بیماران قلبی و عروقی که در صورت ابتلا به کرونا خطر مرگ برای آنها وجود دارد یا با نزدن ماسک و سرفه و عطسه و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی موجبات ابتلای آنان به کرونا را فراهم کند و در نهایت منجر به مرگ آنان شود، مرتکب جنایت عمدی و مستوجب قصاص است.

* حتی فراتر از آن تاکید می کنم که قانونگذار در فرض دوم مسئله که شخص مبتلا به کرونا که با نزدن ماسک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در حالی که واقف به شیوع کرونا و آثار هلاکت بار آن است زمینه مرگ دیگری را فراهم کند بر اساس تبصره ماده ۲۹۲ قانون مجازات اسلامی مرتکب جنایت عمدی شده نه خطای محض مصرحه در متن ماده ۲۹۲.

* باید به افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و دستورات مقامات اجرایی یا قضایی را نادیده می گیرند، هشدار داد که مجازات سنگینی در انتظار آنها است.

* دولت، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و انتظامی در نقش ضابطان قضایی در اینگونه موارد نمی توانند و نباید بی تفاوت از این مسائل بگذرند.

* اتفاقا در اینجا اقتضای حقوق شهروندی برخورد با متخلفان است و بدون تردید نقش دادستان ها در این عرصه بسیار مهم و برجسته است همچنین رسالت سنگین پیشگیری از وقوع جرم نیز در این زمینه بر دوش دادستان‌ها و ضابطان قضایی است.

* محور مصوبات ستاد ملی کرونا بحث پیشگیری است زیرا اکنون که واکسن و دارویی برای معالجه کرونا وجود ندارد همه توجهات معطوف به پیشگیری است و یکی از ابعاد مهم پیشگیری نیز در این زمینه پیشگیری از وقوع جرم است که انجام آن وظیفه دادستان ها و نیروی انتظامی است. و تصریح کرد: برای فائق آمدن بر مشکل و بحران پاندمی کرونا پیشگیری در همه ابعاد آن مهم است؛ هم پیشگیری اولیه و ثانویه و اثاثیه در حوزه ای بهداشتی و هم پیشگیری از وقوع جرم در بعد قضایی البته مهمتر از همه اینها وحدت و انسجام ملی است که برای تحقق آن باید همه دست به دست یکدیگر دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه عقل کل چجوری میخوای بفهمی کی کیو مبتلا کرده؟!؟!؟!؟!؟

      پاسخ ها

      • فری

        ناقل باشی
        بدونه ماسک قصاص داره
        مثله
        همه کشورهای که افراد سالم هم اگر ماسک نداشته باشن
        حبص و جریمه و ....
        داره

      • بدون نام

        کاملا صحیح

      • بدون نام

        بعضیا ذاتا خشن و خشمگین هستن
        تربیتشون فقط انتقام و قصاص و تنبیه و مجازات و اعدامه
        این جور آدمها به عقل احتیاج ندارن

      • بدون نام

        همه مرجع تقلید شدن و واسه خودشون فتوا میدن !!!

      • هرمز

        داریم کره شمالی میشیم
        ده ازار نفری که الان دارن رو قصاص کنید بقیه نگیرن

      • بدون نام

        اونی که تو ضریح اولش لیس میزد رو بگیر قصاص کن

      • بدون نام

        حبص؟

    • بدون نام

      برای وزارت علوم هم قصاص بزارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچی دیگه بین علما اختلاف افتاده

    • بدون نام

      داعش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا
        شورش رو دراوردین
        یعنی ایرانی جماعت یا افراط میکنه یا تفریط
        بابا یه کم میانه روی هم بد نیست

    • hn

      مرد باشن دوهفته با تامین حقوق و آب و برق و نون شب و صدهزارتا چیز دیگه ، قرنطینه بکنن
      تردد بین شهری رو ببندن
      بعد هرکسی که رعایت نکرد رو مجازات کنند
      یا از گرسنگی و شرمندگی زن و بچه باید بمیریم یا کرونا ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم صحبت چیز دیگست میگن ماسک بزنید یه چیز به این سادگی..هرجا میری میبینی یه عده دور هم نشستن بدون ماسک و فاصله دارن گل میگن گل میشنون

    • بدون نام

      مگه کسی که ناقل باشه خودش میفهمه؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا
        وقتی یه نالایق رو میذارن سرکار ازین پیشنهادات تخیلی هم میشنویم ازش

    • بدون نام

      هشتاربرایه گل انبر 12

    • بدون نام

      مجازات برای مسبب لغو نکردن پروازها و قرنطینه نکردن قم هم لطفا لحاظ کنید چون جنایت علیه بشریت بوده

    • .......

      لعنت بر ذهن جنگ کشتار طلب.

    • بدون نام

      اوه اوه....این که متولی حقوق بشره، اعدام اعدام میکنه، وای به حال بقیه!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راست میگه .میدونی همین فرد مبتلا اگر ماسک‌نزنه روزانه چندنفرمیتونه مبتلا کنه.وباعث مرگ‌چندنفر بشه؟دستش به خون خیلیا الودس.خیلیهارو یتیم یا بی مادر یا بی فرزند کرده.قرارنیست تشویقش کنن بهش دسته گل اهداکنن

    • بدون نام

      اون شخصی که بیماری رو منتقل داده مثلا توی متروی به این شلوغی از کجا میخواین بین اینهمه ادم پیداش کنید ...

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        ... با دستگاه .کرونا . یاب دستگیرش میکنند..!!

    • بدون نام

      باید مثل چین رفتار کنیم الآن که همه مجبورن برن بیرون و سر کار اگه همه مردم کل کشور بدون استثنا ماسک بزنن تا آخرین نفری که مبتلا میشه و روزی که
      اعلام بشه هیچ نبتلایی نداریم شاید امیدی به شکستش باشه
      همون نیروهای جهادی عزیز که همیشه
      همه جوره به مردم خدمت میکنن و روزای اول شیوع کرونا ضد عفونی میکردن و کارای
      مهم دیگه میتونن الان تو جامعه پخش
      بشن و ماسک زدن مردم رو کنترل کنن

    • بدون نام

      بعضی ممکنه ندونن ناقل هستن ولی به عدم استفاده از ماسک اصرار میورزن و لجبازی میکنن با توجیهات مختلف ( بدون معذوریت مالی کلا بیشعورن) و از طرفی مدیران، روسا، کارفرمایانی که وسایل بهداشتی حفاظتی در اختیار زیرمجموعه خودشون قرار نمیدن یا بعضا طوری برنامه ریزی میکنن که احتمال آلودگی پرسنل بالا میره و به صحبت هیچکس هم توجه نمیکنن و کسی هم البته جرات نداره مطلبی عنوان کنه چرا که سریعا با مخالفت روبرو میشه، کاش برای این افراد هم مجازات در نظر گرفته میشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا چطور میشه این قانون اجرا کرد درحالی عده ای از شهروندان توان پرداخت پول ماسک را ندارند

      • بدون نام

        از زمستان سال گذشته که ناقلان شهر دارالکرونا رااز قم به استان های گرمسیر آوردند و باعث انتشار کرونا به استانهایی چون خوزستان که چند ماه است در وضعیت قرمز است وهر روز آمار کشته ها افزایش می یابد پس کی باید با آن ناقلان که همه استانها را آلوده کردن و مردم راکشتن،برخورد کرد وان افراد را قصاص نمود،؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      ماسک از شما گذتنش با ما

    • بدون نام

      چراآخه همش به فکراعدام و کشتن هستین.نمیشه یه جوردیگه جریمه کرد یابااین خشونت اعلام نکنین...!!!

    • امیر

      عجب القاب و عناوینی مورچه چیه تا ...

    • عسل

      مجازات پدری که فرزندش رو میکشه پس چی

    • ۷ستاره

      خوبه بخدا ،،،، یه عده را پراید یه عده را کرونا ! بقیه را هم اعدام بفرمائید تا دوباره خودمون همون ۳۶ میلیون بشیم ، چون مازاد ما سی وشش میلیون ، دلار ۷ تومانی کردن ۲۳ هزارررررر تومان بخدااااااااااااااااااااااااااا

    • گل یاس

      کاملا صحیحه خدا پدرشو بیامرزه ، خدا کنه برای مسئولینی که هر روز جلسه کاری برگزار میکنند و این کارمندهای بدبخت باید شرکت حضوری داشته باشند را هم زندانی کنند

    • بدون نام

      کسی که ظاهرا سالمه نمی فهمن که مقاله ولی همه باید ماسک بزنند صحبت اصلی اینجاست مسئولین ما فهمیدند که کرونا وارد ایران شده ولی بخاطر منفعت خودشون اطلاع رسانی نکردند و مردم رو بکشتن دادند نباید قصاص باشند.

    • بدون نام

      اونکه می‌فهمه نیاز به تذکر وبگیروببند نداره اونم لجبازه کارش نمیشه کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونی که لجبازه ....هست

      • بدون نام

        با سلام درتمام مغازه ها بنویسند که لطفا بدون ماسک وارد نشوید چون از دادن خدمات معذوریم و عمل کنند و درتمام سوپر ها و همچنین بازارهای میوه بابلند گو اطلاع رسانی نموده و تاکید نمایند ‌بدون ماسک ورود ممنوع و حتما جلوگیری نمایند شاید آنها که درک پایینی دارند تا حدودی بفهمند و عمل کنند متشکرم

    • الی

      آخه مگه مشخص میشه کی کرونا داره اصلا خودشونم اکثرا نمیدونن مبتلا هستن یا نه یه چیزی میگنا

    • وحید

      کسی که کرونا داره از کسی که کرونا گرفته کرونا گرفته اونی که کرونا گرفته بوده از کسی که کرونا گرفته بوده کرونا گرفته در نتیجه کسی ک کرونا داره یا کرونا میکشتش یا دولت

    • بدون نام

      الان که واسه خیلی از حرفها دیره که باید چنین و چنان میکردن.الان باید همه یک عزم ملی داشته باشیم و کاری به این سادگی که از دست همه برمیاد انجام بدیم ماسک بزنیم و تردد غیر ضرور نداشته باشیم.نمیشه به این بهانه که مسئولین کم کاری کردن ما هم از خودمون رفع مسئولیت کنیم

    • بدون نام

      خدا شفات بده ...
      واقعا ارزش داشت قم رو قرنطینه نکنین جاش امروز ازین اراجیف تحویل مردم بدین؟
      خدایا کیا دارن مدیریت میکنن این خراب شده رو

    • بدون نام

      خدا شفات بده ...
      واقعا ارزش داشت قم رو قرنطینه نکنین جاش امروز ازین اراجیف تحویل مردم بدین؟
      خدایا کیا دارن مدیریت میکنن این خراب شده رو

    • بدون نام

      مریضی روخودتون واردکردین خودتون هم جمع کنین

    • س.ا

      بله مثل همه کشورهای دیگه هرکس بدون ماسک تردد میکنه جریمه نقدی سنگین بشه واقعا یک عده آدم های بی فرهنگ که شعور اجتماعی ندارن دیگران رو به خطر می اندازن!!

    • ﷼=$؟؟

      اصلا امکان این کاروجود نداره که مثلا یکی تو مترو یابازار مبتلا بشه بعد چطوری میخوان بفهمن از کی گرفته؟بیشتر جنبه ی ترساندن مردم رو داره این دستورات

    • بدون نام

      همکار بنده 8 تیر دچار علائم کرونا شد به پزشک مراجعه کرد 14 روز برای ایشان استراحت نوشتند ولی متاسفانه حاظر به ارائه مدارک نشد و گفت سرما خوردم شش روز با من و دیگر همکارم که تو یه اتاق هستیم خدمت کرد و علی الرقم تاکیدات ما حاضر به رفتن به خانه نشد تا ما دونفر را آلوده کرد خدا لعنتش بکنه و بالاخره روز 14 تیر همه باهم برای استراحت پزشکی رفتیم خانه و بعدا مدارک استراحت پزشکی خود را ارائه داد

    • لیدا ارجمند

      با سلام .بسیار عالی.تا این تصمیم نگیرند جدی نمی‌گیرند.هنوز واکسن پیدا نشده بیخودی میگن میخوائیم بیرون.ای کاش میشد برای کارهای خیلی ضروری با جایی تماس بگیرند و اونوقت بیان بیرون .

    • بدون نام

      متاسفانه خودخواهی و غرور و بی توجهی به همنوعان در برخی افراد نهادینه شده و فقط باید مجازات شوند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج