۱۰۱۵۴۵۴
۸ نظر
۵۰۱۱
۸ نظر
۵۰۱۱
پ

تفرقه بیانداز و کنکور برگزار کن

ماجرا‌های کنکور تمامی ندارد و این بار در دوره کرونا بحران ساز شده است. عده‌ای به دنبال آن هستند که هر چه زودتر کنکور برگزار شود و گروهی به دنبال تعویق کنکور هستند. هر دو گروه دغدغه سلامتی دارند، اما مقابل هم قرار گرفته اند. سازمان سنجش و دولت هم خیال داوطلبان را راحت نمی‌کند و هر چند وقت یکبار خبری مبنی بر تغییر زمان کنکور می‌آید. داوطلبان علاوه بر ترس از بیماری و استرس ذاتی کنکور دچار یک تعلیق و بلاتکلیفی نیز شده اند. اما ماجرا از چه قرار است و چه کار‌هایی می‌توان کرد؟

دیدارنیوز: کنکور همواره یکی از اصلی‌ترین مشکلات نظام آموزشی ما بوده، هست و خواهد بود. تقریبا با وضعیتی که این نظام آموزشی دارد هیچ راه دیگری برای ورود به دانشگاه‌ها جز کنکور وجود ندارد. متاسفانه این وضعیت در تمام سطوح هم وجود دارد و فقط مختص کنکور سراسری نیست. برای تحصیلات تکمیلی نیز این مشکل وجود دارد و داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری نیز هیچ راهی جز کنکور برای رسیدن به رشته و دانشگاه مد نظر خود ندارند.

این مساله به اندازه کافی مشکلاتی را برای علاقه‌مندان ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل ایجاد کرده و از دل همین فضا است که پدیده‌ای به نام مافیای کنکور ظهور کرده است. امسال کنکور ماجرا‌های دیگری را هم به وجود آورد. کرونا و کنکور وقتی به هم رسیدند برای بخش زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها مشکلاتی ایجاد شد. در اسفند ماه که قرار بود کنکور دکتری برگزار شود به همین خاطر به تعویق افتاد و بعد از آن کنکور کارشناسی ارشد و کنکور سراسری نیز به وقت دیگری موکول شد. در نهایت قرار بود که در تیر و مرداد سال ۹۹ همه کنکور‌ها برگزار شود تا سال آینده تحصیلی نیز بلاتکلیف نماند.

قرار بود طبق برنامه اعلام شده کنکور‌ها برگزار شود، ولی سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۲۲ تیرماه اعلام کرد: «به اطلاع می‌رساند با توجه به تصمیمات اتخاذ شده تاریخ و زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته تغییر یافته است بدیهی است تاریخ و زمان برگزاری جدید آزمون‌های فوق الذکر پس از ابلاغ وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی اطلاع رسانی خواهد شد».

در مدت اخیر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ تعویق کنکور به دنبال جابجایی زمان کنکور بودند و این دغدغه را مطرح می‌کردند که به خاطر شرایط ویژه‌ای که وجود دارد و آمار تلفات کرونایی بالا رفته است بهتر است که کنکور در زمان بهتری برگزار شود. سلامت جامعه و داوطلبان کنکور حق طبیعی آن‌ها است و به درستی دغدغه خود را نسبت به سلامتی خود و خانواده شان مطرح کردند.

از طرفی دیگر داوطلبانی هستند که از این وضعیت معلق ابراز ناراحتی می‌کنند و می‌خواهند هر چه زودتر کنکور را از ذهن خود خارج کنند تا به باقی مسائل زندگی برسند. آن‌ها هم طبیعتا نگرانی نسبت به سلامتی خود دارند و نمی‌خواهند که دچار بیماری شوند.

به هر صورت کنکور پدیده‌ای است که از آن گریزی نیست و باید برگزار شود. اما برای برگزاری آن باید چه کرد؟ راهکار‌هایی نظیر برگزاری کنکور در تعداد مراکز بیشتر می‌تواند بخشی از این راهکار باشد. سازمان سنجش آمار تعداد مراکز برگزاری را در مقایسه با سال گذشته اعلام کرده است. همچنین می‌توان از ظرفیت‌های وزارت ورزش و جوانان استفاده کرد و از مراکز ورزشی بزرگی که در هر استان وجود دارد بهره برد.

تفرقه بیانداز و کنکور برگزار کن

یکی دیگر از راهکار‌هایی که وجود دارد این است که در استان‌هایی که شرایط آب و هوایی مساعد است در فضای باز این آزمون برگزار شود. احتمالا در استان‌های جنوبی نمی‌توان این کار را کرد، ولی در استان‌های دیگر می‌توان این موضوع را بررسی کرد. همچنین ضدعفونی کردن دقیق مراکز برگزاری آزمون بعلاوه در اختیار گذاشتن اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش و مایع ضدعفونی کننده به صورت رایگان برای داوطلبان می‌تواند بخش دیگری از نگرانی‌ها را بر طرف کند.

همچنین حضور چند پزشک در مراکز برگزاری آزمون به همراه تب سنج و امکانات لازم می‌تواند باقی مشکلات را هم تا حد زیادی حل کند. اما مساله‌ای که شاید مطرح شود این است که این مسائل هزینه بر است و سازمان سنجش و وزارت علوم نمی‌تواند به تنهایی مشکلات بودجه‌ای را ساماندهی کنند. البته این پرسش مطرح می‌شود اگر قوه مجریه و و وزارت علوم نمی‌توانند از پس هزینه‌های برگزاری یک آزمون بربیایند، چگونه می‌توانند با بحران کرونا مقابله کنند؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که سازمان سنجش از هر داوطلب مبلغ مشخصی برای ثبت نام دریافت کرده است. سازمان سنجش برای آزمون دکتری برای هر نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای آزمون کارشناسی ارشد برای هر نفر حدود ۴۵ هزار تومان (اگر دانشگاه‌های غیر انتفاعی و پیام نور را هم در نظر داشته باشد ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اضافه) دریافت کرده است.

طبق اعلام سازمان سنجش در مقطع دکتری ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ نفر برای این آزمون داوطلب شده اند که اگر هر کدام براساس نرخ اعلامی سال گذشته فقط صد هزار تومان پرداخت کرده باشند به عدد ۱۷ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان خواهیم رسید. در رابطه با کارشناسی ارشد هم ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر ثبت نام کرده اند و اگر هر کدام باز هم بر اساس نرخ سال گذشته فقط ۴۵ هزار تومان پرداخت کرده باشند شاهد عدد ۳۱ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان خواهیم بود. یعنی سازمان سنجش برای برگزاری این دو آزمون حدود ۵۰ میلیارد تومان از داوطلبان دریافتی داشته است. قاعدتا این سازمان بودجه جداگانه‌ای نیز دارد و می‌توان با این اعداد و ارقام در بهترین حالت ممکن این آزمون‌ها را برگزار کرد.

این در حالی است که سازمان سنجش وقتی اعلام می‌کند که این آزمون اختیاری است و اگر فردی به دلیل نگرانی از بیماری کرونا نخواهد در این آزمون شرکت کند یا به هر دلیلی شرایط حضور در این آزمون را نداشته باشد مبلغ پرداختی او را باز نمی‌گرداند.

تفرقه بیانداز و کنکور برگزار کن

این پدیده به صورت کامل متوجه دولت است و آن‌ها باید تمام امکانات لازم را برای داوطلبان فراهم کنند. به تازگی وزیر علوم نیز در اظهار نظری اعلام کرد همه کنکور‌ها در تابستان برگزار خواهد شد و امیدوار است که کار به شهریور نکشد و ماجرا تا مرداد به پایان برسد. البته کنکور سراسری در همان تاریخ اعلامی برگزار می‌شود مگر اینکه در این روز‌ها آن هم تغییر کند. گویا داوطلبان کنکور سراسری از بدن ایمن تری نسبت به باقی داوطلبان برخوردار هستند و آن‌ها به مانند معتاد‌ها قرار نیست که بگیرند!

هر چند که عدم مدیریت درست وضعیت را نابسامان کرده است، اما مسئولیت اجتماعی داوطلبان نیز بسیار مهم است. آن‌ها نیز باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند و اگر علائمی از بیماری دارند اعلام کنند و از ماسک استفاده کنند تا بتوان سلامت خود و باقی شهروندان را رعایت کرد. متاسفانه برخی از داوطلبان توجهی به این مساله ندارند و آن را اعلام می‌کنند.

تفرقه بیانداز و کنکور برگزار کن

اتفاق تلخی که در این مدت رخ داد این بود که با سوء مدیریت و ورود برخی نمایندگان مجلس به این موضوع و حمایت از تعویق کنکور گروه‌های مختلف داوطلبین مقابل هم قرار گرفتند. به تعبیری مردم در مقابل هم قرار گرفتند. کنکور به اندازه کافی به داوطلبان استرس و فشار وارد می‌کند. دولت و مسئولین مربوطه این وظیفه را دارند که شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند تا مدت زمان ۳ تا ۵ ساعته کنکور بدون مشکل برگزار شود. داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها این حق را دارند که نسبت به سلامتی خود نگران باشند و این وظیفه وزارت علوم است که شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که کنکور تبدیل به یک بحران نشود.

ستاد مقابله با کرونا و دولت حسن روحانی نیز باید هر چه زودتر نسبت به محدودیت‌های لازم در زمینه قرنطینه و فاصله گذاری فیزیکی اقدام کند تا شاهد تلفاتی جانی بالایی که هر روز اتفاق می‌افتد نباشیم. در وضعیت فعلی همه مسائل به هم متصل شده اند. نمی‌توان همه مشاغل را به صورت عادی دایر کرد و مردم در مترو و اتوبوس در فشردگی بالا در کنار هم باشند و از مردم توقع داشت که ماسک یک بار مصرف دانه‌ای ۳ هزار تومان را استفاده کنند.

به هر صورت کنکور برگزار می‌شود و راه دیگری پیش روی نظام آموزشی ما وجود ندارد. بهتر است به جای مقابل هم گذاشتن داوطلبان فکری به حال این پدیده مشکل ساز شود.

رسول شکوهی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی راحت میتونن کنکور رو حذف کنن، ولی نمیکنن تا درآمد هنگفتی که موسسات کنکوری و معلما و اساتید کنکور دارن قطع نشه، درآمد دبیر کنکور زیست از یک دکتر بیشتره.
      این وسط یک عده هم سهمیه دارن و خیالشون از قبولی راحته
      این وسط اونی ضرر میبینه که با تمام استعدادی که داره، سر جلسه کنکور به خاطر استرس ممکنه کنکورشو بد بده و آینده‌ش نابود شه.

    • بدون نام

      شما هم دیگه ول کن

    • بدون نام

      به علت یه عده قلیل مریض روانی که عمدا میخوان دیگران را درگیر کنن که نمیشه همه چیز را کنسل کنن فقط باید پروتکلها خیلی خیلی سختگیرانه باشه

    • بدون نام

      وقتی جامعه قرنطینه نیست جوانان تو پارک و سینما و مسافرت و عروسی و عزا و باشگاه و......حضور دارن اونهم در حالیکه اکثریتشون حتی یه ماسک ساده هم نمیزنن پس چرا کنکور اونهم با پروتکل برگزار نشه؟

    • کاربر

      آخر شهریور بگیرن

    • بدون نام

      ببين چه آدمايي ميخوان ارشد و دكترا شركت كنن.واقعا شعور هيچ ربطي به تحصيلات نداره . معلوم نيست كجا بزرگ شدن كه بويي از انسانيت نبردن . متاسفم

    • ناشناس

      من نخوانده نظر می نویسم دانشگاه بدون کنکور میشه ولی اول این همه گردش مالی و درآمد از کلاسهای کنکور و اشتغال و گذران زندگی افراد چکار کنیم مثلا چند نظر در سازمان سنجش کار می کنند همه باید بروند خانه نشین بشوند و سوال فروشی که منبع درآمد برخی حراستی ها (با توجه به سوال فروشی سال های قبل که همیشه پای یک حراستی وسط بوده )شده چکار می خواهید بکنید.به هر حال حراستی ها هم در مقوله گذران زندگی است نه چیز دیگر

    • در گذشته دیدیم

      و در این میان کسانی هستند که فکر می کنند همه تنبل هستند و فقط خودشان درس می خوانند
      جالب تر اینکه همین زرنگ ها می گویند این کسایی که موافق تعویق کنکورند و در فضای مجازی فعالیت دارند تنبل هستند و بیکار ند و درس نمی خوانند
      یکی نیست به این ها بگوید اگه شما درس خوانید و با تعویق کنکور مخالفید الان در فضای مجازی چه می کنید و وقت خود را در جواب دادن به موافقان تعویق کنکور تلف می کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج