جاباما
۱۰۱۵۴۸۲
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

زیباکلام: محبوبیت اصلاحات با خاتمی هم بازنمی‌گردد

صادق زیباکلام گفت: چنانچه زمام امور شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در دست آقایان عبدالله نوری، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری یا حتی محمد خاتمی هم قرار گیرد بر محبوبیت از دست رفته آنان موثر واقع نخواهد شد، زیرا بدنه اجتماعی طرفداران جریان اصلاحات اعتقاد خود را هم نسبت به شرکت در انتخابات و هم به خود اصلاح‌طلبان تحت عنوان یک جریان قابل اعتماد از دست داده است.

دیدارنیوز: پس از آنکه عبدالواحد موسوی‌لاری ابتدای اردیبهشت‌ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای منتقدانه، از نایب‌رئیسی شعسا کناره‌گیری کرد، محمدرضا عارف هم از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استعفا کرد.

بخشی از فعالان سیاسی و دبیران‌کل احزاب اصلاح‌طلب پس از این اقدام بار‌ها بر این نکته تاکید کردند که کارکرد شورای‌عالی سیاستگذاری به‌ این شکل به‌ پایان رسیده و باید تغییرات جدی ساختاری در آن حاصل شود حتی برخی پا را فراتر گذاردند و مطرح کردند که کار شورای عالی سیاستگذاری به پایان رسیده و اصلاح‌طلبان باید سازوکارها و نهادهای جدیدی را به کار بگیرند.

اما آنچه این روز‌ها بسیار مورد توجه قرار دارد، سکانداری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است. جواد امام که از نزدیکان سید محمد خاتمی به حساب می‌آید چندی پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا از عبدالله نوری به عنوان جایگزین مناسب محمدرضا عارف نام برد. او در این خصوص تاکید کرده است که «اجماع‌سازی با همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شورای عالی کار طاقت‌فرسایی است و اگر عارف تشخیص داده است که از کار جمعی فاصله بگیرد، به‌نظر من عبدالله نوری جایگزین مناسبی برای اجماع‌سازی و تقویت شورای عالی است و حتی احزابی که به شورای عالی نقد دارند، پذیرای عبدالله نوری هستند.»

گرچه گزینه عبدالله نوری از سوی داوودمحمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان و غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب سازندگی نیز مورد تایید قرار گرفت، اما حسین مرعشی در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی در رابطه با این موضوع ضمن آنکه عبدالله نوری را گزینه مناسبی می‌داند، اما از آنجا که پیام همراهی و همکاری با نظام از طریق احتمالا از طریق نوری انتقال پیدا نخواهد کرد، بهزاد نبوی را به عنوان گزینه مناسبی برای این موقعیت معرفی کرده است.

حسین مرعشی همچنین از محسن هاشمی و مجید انصاری هم به ‌عنوان کسانی که می‌توانند رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را مدیریت کنند، نام برده است.

با این همه صادق زیباکلام، استاد دانشگاه وفعال سیاسی در این خصوص نظر دیگری دارد. او بر این اعتقاد است که ایجاد تغییرات در مدیریت شورای عالی سیاستگذاری در شرایط اصلاح‌طلبان تاثیر نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه در همین خصوص مطرح کرد: چنانچه زمام امور شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در دست آقایان عبدالله نوری، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری یا حتی محمد خاتمی هم قرار گیرد بر محبوبیت از دست رفته آنان موثر واقع نخواهد شد، زیرا بدنه اجتماعی طرفداران جریان اصلاحات اعتقاد خود را هم نسبت به شرکت در انتخابات و هم به خود اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان قابل اعتماد از دست داده است.

وی در ادامه افزود: تنها امید برای شورای عالی این است که یک ارزیابی همراه با انتقاد ازخود مطرح سازند و پاسخ این پرسش که به کدام دلیل مردمی که در دوم خرداد ۷۶ آنان را باور کردند و آخرین بار در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ پای صندوق رای حاضر شدند، اما امروزاعتمادشان را از دست داده‌اند را مطرح سازند. متاسفانه هیچ کدام از آقایان مایل به پاسخگویی در این خصوص نیستند و نسبت به این سوال اساسی بی‌اعتنا رفتار می‌کنند.

زیباکلام: محبوبیت اصلاحات با خاتمی هم بازنمی‌گردد

این فعال سیاسی در این رابطه که کدام یک از گزینه‌های مطرح شده جهت اداره شورای سیاستگذاری مناسب است، ابراز کرد: هیچ کدام ازاین آقایان که نام آنان برای مدیریت شورای عالی سیاستگذاری برده شده، توانایی ایجاد تغییر نخواهند داشت. تنها اتفاقی که ممکن است آب رفته را تا حدودی به جوی برگرداند، این است که اصلاح‌طلبان و رهبری اصلاحات به طور واقعی دست به یک انتقاد از خود نسبت به عملکرد این چند ساله زنند.

زیباکلام در ادامه یادآور شد: قرار گرفتن افراد مختلف در رده‌های بالای اصلاح‌طلبی کمکی نخواهد کرد، زیرا پیش از هر اقدامی اصلاح‌طلبان باید مشکل خود را بپذیرند. این قضیه به مانند مسئله پزشک و بیمار می‌ماند که قبل از هر اقدامی توسط پزشک بیمار باید مشکل خود را بپذیرد. اصلاح‌طلبان مشکل خود را نمی‌پذیرند و قبول نمی‌کنند که بیان شعار"اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگر تمومه ماجرا "در ناآرامی ۹۶ یک واقعیت است و هنوز آن را جدی نگرفتند.

این استاد دانشگاه همچنین درباره شرایط اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: دو مسئله در این خصوص وجود دارد که پیش از این در مصاحبه‌های خود به آن‌ها اشاره داشته‌ام، اول آنکه مجلس یازدهم علیرغم سر و صدای انقلابی که درباره استیضاح آقای روحانی به راه انداخته، این اتفاق نخواهد افتاد و رهبری هم در سخنان خود بر هر گونه حرکتی در این دوره مجلس جهت استیضاح آقای روحانی پایان بخشیدند. مطلب دیگر هم این است که حضور سیاسی اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی ایران به پایان رسیده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: صرفنظر از اینکه آقای مجید انصاری، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان یا حتی شخص آقای خاتمی نامزد اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ شود و در صورتی که شورای نگهبان با گزینه اصلاح‌طلبان موافقت به عمل آورد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نخواهد کرد و داستان انتخابات اسفند ۹۸ مجددا تکرار خواهد شد.

این فعال سیاسی در ادامه یادآور شد: همانطور که در ابتدا این گفت‌وگو هم اشاره کردم، اعتبار اصلاح‌طلبان به نحو غم‌انگیزی سقوط کرده و بعید به نظر می‌رسد که حتی ۱۰ درصد ۲۴ میلیونی که در انتخابات ۹۶ شرکت کردند، در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کنند زیرا مجموعه عملکرد نظام در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی پس از پشت کردن کامل او به مطالبات ۲۴ میلیونی باعث شده، این باور خیلی جدی در ایران به وجود آید که انتخابات یک سرگرمی بیشتر نیست و هیچ چیز در نتیجه رای مردم و برگزاری انتخابات عوض نمی‎شود.

زیباکلام در این رابطه تاکید کرد: رای دهندگانی که هوادار اصلاحات هم محسوب می‌شوند به این نتیجه رسیده‌اند که صرفنظر از اینکه مجلس در کدام دوره قرار دارد و رئیس‌جمهور چه فردی است سیاست‌های کلان و مهم نظام براساس معیار‌های تعیین شده پیش می‌رود، بنابراین شرکت مردم در انتخابات یا حتی عدم حضور آنان تغییری در شرایط حاکم ایجاد نخواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      اصلاح طلب واصولگرا هر دو مردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلاحات فقط با خاتمی معنا پیدا میکند

    • امید

       "شرکت مردم در انتخابات یا حتی عدم حضور آنان تغییری در شرایط حاکم ایجاد نخواهد کرد"
      عین واقعیت

    • جبارزاده

      باسلام اقای دکتر رهبران اصلاحات بایدراه رفته خوداز۷۶ تا۹۸راارزیابی کنند ایا به وعده هایی که دادند عمل کردند ازهمون روز اول که رای مردم راگرفتند وبه خواسته های مردم عمل نکردنداینو رای دهندگان بهترازروسای اصلاح طلبان تشخیص میدهندولی اصلاح طلبان سرشان راتوبرف کرده اند درصورتیکه تمام رفتاروکرداروگفتارانها زیر ذره بین بدنه اصلاحات ومردم است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج