جاباما
۱۰۱۵۶۰۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ماجراجویی پردردسر «علی بیرو» در بلژیک

طلسم رفتن علیرضا بیرانوند به بلژیک بالاخره بامداد روز گذشته شکسته شد و این دروازه‌بان ملی‌پوش احتمالا طی یکی،‌ دو روز آینده می‌تواند در تمرینات تیم آنتورپ شرکت کند.

روزنامه شهروند: طلسم رفتن علیرضا بیرانوند به بلژیک بالاخره بامداد روز گذشته شکسته شد و این دروازه‌بان ملی‌پوش احتمالا طی یکی،‌ دو روز آینده می‌تواند در تمرینات تیم آنتورپ شرکت کند. فصل جدید لیگ بلژیک هم قرار است در مرداد یا شهریور استارت بخورد تا نام یکی دیگر از دروازه‌بانان ایرانی به لیست گلرهای لژیونر تاریخ فوتبال ایران اضافه شود. اما سوال‌های زیادی درباره آینده دروازه‌بان شماره یک تیم‌ملی در بلژیک وجود دارد؛ از اینکه می‌تواند در تیمش شماره یک باشد تا اینکه در چه مسیری گام برمی‌دارد.

رسیدن به رویای دیرینه در بیست‌وهشت سالگی

علیرضا بیرانوند که چند سالی است شماره یک تیم‌ملی را بر تن می‌کند و در جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا هم نمایش خوبی داشته، بارها از رویای خود برای لژیونرشدن در سال‌های اخیر گفته بود. البته این اتفاق چندان دور از انتظار هم نبود؛ به‌ویژه بعد از اینکه بیرانوند پنالتی رونالدو را در جام‌جهانی گرفت یا اینکه یکی از کاندیداهای اصلی کسب عنوان بهترین بازیکن آسیا در ‌سال ٢٠١٩ بود. از چند ماه قبل بیرانوند به پیشنهاد تیم آنتورپ که در فصل نیمه‌تمام لیگ بلژیک به مقام چهارم رسید، پاسخ مثبت داد و قرارداد سه ساله‌ای را امضا کرد تا حالا در آستانه بیست‌وهشت سالگی بالاخره راهی اروپا شده و مسیر جدیدی را برای خودش ترسیم کند.

تجربه نه‌چندان خوشایند برای گلرهای لژیونر

در یک دهه اخیر لژیونرشدن دروازه‌بانان ایرانی چندان اتفاقات خوشایندی برای آنها رقم نزده است. علیرضا حقیقی که در جام‌جهانی ٢٠١٤ دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی بود، تیم‌های زیادی را در پرتغال عوض کرد اما نتوانست خودش را در آنجا جا بیندازد و بعد از چند ‌سال به لیگ برتر ایران بازگشت. سوشا مکانی هم که با وجود بازی در نروژ هیچ وقت نتوانست به سطح اول فوتبال این کشور راه پیدا کند، موفقیت چندانی برای خودش رقم نزد و فقط با این رزومه در چند بازی درون دروازه تیم‌ملی ایستاد. امیر عابدزاده بدون‌ شک موفق‌ترین دروازه‌بان لژیونر ایران در سال‌های اخیر بوده که نمایش نسبتا خوبی را درون دروازه ماریتیموی پرتغال داشته؛ اگرچه هیچ وقت دروازه‌بان ثابت تیمش نبوده است. دنیل داوری، گلر دورگه ایرانی-آلمانی، را هم که مدتی در تیم‌ملی ایران بازی می‌کرد، می‌توان به لیست اضافه کرد که بعد از یک دوره درخشان در بوندس‌لیگا خیلی زود افت کرد و از سطح اول فوتبال آلمان دور شد.

آرزوهای بزرگ بیرو در بلژیک

بیرانوند که در ایران سه قهرمانی را با پرسپولیس جشن گرفت و به افتخاراتی همچون بهترین دروازه‌بان آسیا و قرارگرفتن میان سه بازیکن برتر قاره کهن دست یافت، در فوتبال اروپا به دنبال آرزوهای بزرگ‌تری است. بدون ‌شک علیرضا برای اینکه بتواند خودش را به سطح اول فوتبال اروپا برساند، زمان زیادی نخواهد داشت چون بعد از گذر از سی سالگی بعید است از تیم‌های بزرگ پیشنهاد جذابی به دستش برسد. پرتاب دست‌های بلند بیرانوند و مهارت او در گرفتن پنالتی را می‌توان جزو بزرگ‌ترین مزیت‌های این دروازه‌بان ایرانی دانست که مسیر او را برای رسیدن به رویاهایش هموارتر خواهد کرد. البته بیرانوند باید به این فکر هم باشد که هر طور شده شماره یک آنتورپ را برتن کند؛ چون در غیر این‌صورت شماره یک تیم‌ملی را هم از دست خواهد داد.

اختلافات عمیق مالی با پرسپولیس

بیرانوند در حالی راهی بلژیک شده که اختلافات عمیقی بر سر مسائل مالی با پرسپولیس دارد. در توافقی که بیرانوند با انصاری‌فرد، مدیرعامل سابق پرسپولیس داشته، قرار بود ١,٥‌میلیارد به قراردادش اضافه شود؛ موضوعی که هنوز به تصویب هیأت‌مدیره نرسیده است. از سوی دیگر برخی آپشن‌های قرارداد بیرانوند که می‌تواند باعث افزایش ٤٠‌درصدی مبلغ آن شود، مربوط به رتبه‌هایی است که سرخپوشان در پایان فصل در لیگ، جام حذفی و آسیا کسب می‌کنند، اما بیرانوند قبل از پایان فصل پرسپولیس را ترک کرده و مشخص نیست چه تصمیمی درباره آپشن‌های قراردادش گرفته می‌شود. با وجود خروج بیرانوند از ایران، او به وکیل خود مأموریت داده حق و حقوقش را از باشگاه پرسپولیس پیگیری کند.

قلیچ: بلژیک می‌تواند نقطه استارت بیرانوند در اروپا باشد

وحید قلیچ، دروازه‌بان سال‌های دور پرسپولیس، درباره اینکه چقدر به موفقیت بیرانوند در بلژیک خوش‌بین است، به «شهروند» می‌گوید: «لیگ بلژیک برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران جذاب نیست. با اینکه در سال‌های اخیر چند بازیکن ایرانی به این کشور رفتند اما لیگ بلژیک سطح چندان بالایی ندارد و نمی‌توانیم بگوییم که بیرانوند به سطح اول فوتبال اروپا رفته است. تیم‌ملی بلژیک جزو تیم‌های قدرتمند دنیاست، اما شما نگاه کنید چند نفر از آن تیم در لیگ کشور خودشان بازی می‌کنند. لیگ پرتغال که امیر عابدزاده در آن بازی می‌کند هم چنین شرایطی دارد.»

او همچنین می‌افزاید: «به هر حال همین که بیرانوند توانسته به یک لیگ خارجی برود و لژیونر شود، اتفاق خوبی است. لژیونر‌شدن دروازه‌بانان کار راحتی نیست و بلژیک می‌تواند استارتی برای بیرانوند باشد که به تیم‌های بزرگ‌تر برود. البته این را هم بگویم که کار بیرانوند اصلا در بلژیک راحت نیست؛ چون در کشورهای اروپایی دروازه‌بان خوب کم نداریم. همین رادوشوویچ که از کرواسی آمده، چند‌ سال است پشت بیرانوند مانده، اما هر موقع درون دروازه ایستاده، موفق بوده.» قلیچ در پایان می‌گوید: «هم امیدوارم بیرانوند با رفتن به بلژیک موفق شود و هم اینکه پرسپولیس ضربه نخورد. رادوشوویچ نشان داده دروازه‌بان خوبی است، اما ترس من از این است که او هم به سرنوشت حسینی، دروازه‌بان استقلال، دچار شود. حسینی تا وقتی رحمتی بود، بهترین بازیکن تیمش بود، اما در این فصل پاشنه آشیل استقلال شده است. خدا کند رادو بعد از رفتن بیرانوند، با اینکه می‌داند رقیبی ندارد، همچنان کیفیت خودش را حفظ کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج