جاباما
۱۰۱۶۴۰۱
۲۰ نظر
۵۰۰۷
۲۰ نظر
۵۰۰۷
پ

خطای استراتژیک آمریکا؛ پاس گل ترامپ به پکن!

سيد جلال ساداتيان در روزنامه اعتماد نوشت: به‌رغم تلاش‌هاي ايالات متحده امريكا براي جلوگيري از توسعه توانايي‌هاي اقتصادي چين، اين كشور به سرعت در حال تبديل شدن به اقتصاد اول جهان است و سياست‌هاي دولت دونالد ترامپ به جاي اينكه جلوي اين روند را بگيرد، با سياست‌هاي سردرگم و اشتباه، باعث تسريع اين رويه شده است.

سيد جلال ساداتيان در روزنامه اعتماد نوشت: به‌رغم تلاش‌هاي ايالات متحده امريكا براي جلوگيري از توسعه توانايي‌هاي اقتصادي چين، اين كشور به سرعت در حال تبديل شدن به اقتصاد اول جهان است و سياست‌هاي دولت دونالد ترامپ به جاي اينكه جلوي اين روند را بگيرد، با سياست‌هاي سردرگم و اشتباه، باعث تسريع اين رويه شده است.

اقدامات اخير امريكا براي تحريم و تهديد پكن، بيش از هرچيز تصميم‌هايي شتاب‌زده براي جبران شكست‌هاي سياست خارجي ترامپ براي مهار نفوذ و رشد قدرت چين هستند. دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا، تاكنون با عملكردهاي خود در سياست خارجي، همه معادلات حاكم بر نظام بين‌الملل را به هم ريخته است اما بر خلاف تصور او اين تحول به جاي اينكه به نفع امريكا تمام شود، به ضرر اين كشور تمام شده است. به‌رغم اينكه برخي معتقدند سياستگذاري‌هاي استراتژيك توسط گروه‌هايي مستقل از اشخاص طراحي و اجرا مي‌شود به نظر مي‌رسد كه سيستم رياستي در امريكا اين روزها فقط به دست يك نفر اداره مي‌شود، فردي كه فقط سابقه بيزينس دارد و فقط سبك خاصي از تجارت را بلد است.

رويكردهاي شخصي دونالد ترامپ در سياست خارجي، به رغم شعار «نخست امريكا»، تاكنون باعث آسيب جدي به استراتژي كلي اين كشور براي باقي ماندن به عنوان قدرت اول جهان در درازمدت شده است. ايالات متحده امريكا بعد از جنگ جهاني دوم رسما وارد جامعه جهاني شده‌ بود، تعهدات متعددي را قبول كرده‌ بود و در مفهوم دهكده جهاني جايگاه كدخداي اين دهكده را پذيرفته ‌بود. اما به تدريج، با افزايش تعهدات و هزينه‌هاي حضور بين‌المللي امريكا، به اسم حفظ منافع مردم امريكا دولت امريكا به فكر كاهش تعهدات بين‌المللي و ترك ميدان از درگيري‌هايي شد كه براي اين كشور هزينه داشت. كاهش حضور بين‌المللي امريكا، مجالي را براي چين ايجاد كرد تا نفوذ خود را در جهان گسترش دهد.

پكن برنامه داشت تا اين كشور را تا سال ۲۰۲۵ به اقتصاد اول جهان تبديل كند. اما سياست‌هاي نادرست و ندانم‌كاري‌هاي دونالد ترامپ باعث شد تا اين فرصت را براي چين ايجاد كند تا زودتر به هدف نزديك شود.

در دوره باراك اوباما، دولت امريكا تهديد از دست دادن مقام ابرقدرتي را بهتر درك و سياست جامع‌تري براي رقابت با چين تدوين كرده‌ بود. در نتيجه سياست دولت پيشين امريكا اين بود كه درگيري‌هاي خود در خاورميانه را هر چه زودتر به پايان برساند و نيروهاي خود را در افغانستان به حداقل كاهش دهد و توان خود را به شرق دور منتقل كند تا بتواند رقابت جدي‌تري با چين داشته‌ باشد و قدرت چين را مهار كند. اما وقتي ترامپ روي كار آمد، دچار بدفهمي از استراتژي امريكا در خاورميانه شد. او به‌رغم ادعايش مبني بر خروج نيروهاي امريكايي از درگيري‌هاي منطقه خاورميانه، با تصميم‌هاي غلط باعث فرورفتن بيشتر امريكا در باتلاق جنگ‌هاي بي‌پايان شد و با تصميم‌گيري‌هاي هيجاني از جمله تصميم به واگذاري بلندي‌هاي جولان به رژيم صهيونيستي، باعث شد تا گرفتاري امريكا در خاورميانه بيش از پيش شود و فرصت براي انتقال قدرت به شرق از دست برود.

اين تاخير در اجراي سياست‌هاي كلي امريكا براي مهار چين، باعث شد تا دولت امريكا به ‌شدت در برنامه‌هاي خود عقب بيفتد و فرصت مناسبي براي توسعه چين ايجاد كند.

ترامپ در تلاش براي جبران عقب‌افتادگي‌هايش در استراتژي مهار چين تلاش كرد با اقداماتي مانند جنگ تجاري و وضع تعرفه‌هاي تجاري، چين را تهديد كند اما چيني‌ها با اقدام متقابل و ايستادگي در مقابل تهديدهاي امريكا، اين سياست را پاسخ دادند. ترامپ از سوي ديگر قصد داشت يكي از اهرم‌هاي مهم سياست خارجي چين، يعني كره شمالي را خنثي بكند. اما در كنترل كره شمالي هم موفق عمل نكرد و برخلاف انتظارش به سادگي موفق نشد سر كيم جونگ اون را كلاه بگذارد و او را وادار به معامله‌اي كند.

در برابر سياست شكست‌خورده ترامپ، شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين استراتژي توسعه نفوذ خود را موفق‌تر پيش برد. چين در راستاي اجراي ابتكار يك كمربند يك راه، چند خط زميني و دريايي را به عنوان جاده ابريشم مدرن توسعه داد و توانست نفوذ خود را در مناطق مختلف دنيا توسعه دهد. اين سياست چيني‌ها جواب داده است و راه تضمين بازارهاي بين‌المللي براي رشد و توسعه نفوذ چين را هموار كرده است.

يك مثال بارز از موفقيت چين در رقابت با امريكا، در شيوع جهاني كرونا قابل لمس بود. در حالي كه چيني‌ها بعد از اولين نشانه‌هاي شيوع اين بيماري با قدرت توانستند استان ووهان را قرنطينه كنند و جلوي فراگير شدن آن را در كشورشان بگيرند، دولت امريكا با سياست كج‌دار و مريز و به قول معروف «بي‌خيالي طي كردن» باعث شد تا اين بيماري سراسر امريكا را درگير خود كند. در حالي كه شي جين‌پينگ، با حضور در استان ووهان جشن كنترل بيماري كوويد۱۹ را برگزار مي‌كرد، دونالد ترامپ روز به روز محبوبيتش را به دليل سوءمديريت در بحران كرونا از دست مي‌داد. كرونا به تنهايي به عاملي تبديل شده است كه امريكا را به شكل چشمگيري در رقابت اقتصادي با چين دچار مشكل كند. اين بيماري ميليون‌ها بيكار را به صف بيكاران امريكا اضافه كرده و باعث ركود اقتصادي گسترده در امريكا شده است. علاوه بر كوويد۱۹ تنش‌هاي نژادي و اجتماعي در امريكا در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري، دونالد ترامپ را به ‌شدت مشغول مسائل داخلي كرده است و باعث شده تا او از رسيدگي به مسائل سياست خارجي بازبماند.

دولت ايالت متحده امريكا هنوز قدرتمند است، قدرت اول اقتصادي و نظامي اول جهان است. اما در سال‌هاي اخير تمام اين قدرت فقط در اختيار اجراي اميال و سياست‌هاي شخصي يك فرد قرار گرفته و سوءمديريت اين فرد باعث شده است تا اين جايگاه امريكا مورد تهديد جدي قرار گيرد. دونالد ترامپ هدف خود را شكست چين و بازگشت عظمت امريكا توصيف كرده ‌بود، اما حالا به نظر مي‌رسد كه سياست غلط و سردرگم او باعث شكست امريكا و واگذاري عظمت به چين شده ‌باشد و آنچه اين روزها از سوي دولت او به عنوان اقدامات تنبيهي و تحريمي انجام مي‌شود، واكنش‌هايي شتاب‌زده و فاقد انسجام براي جبران سه سال و نيم سياست‌هاي بي‌نتيجه و عقب افتادن در رقابت با چين است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با همین خطاهای استراتژیکش صد ساله که ابرقدرت دنیاس و خواهد بود. شما نمیخواد خطاهای اونو تحلیل کنی. فکری به حال خودت و مملکت خودت بکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا تو زورت گرفته؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        ابرقدرتی که از پس یک ویروس بر نمیاد معلومه که پوشالیه.

      • بدون نام

        پیش به سوی چین

      • بدون نام

        ترامپ قبر خودش را کنده

      • درود بر ترامپ

        درد و بلای ترامپ تو سر مخالفانش ودر راسش چین

      • بدون نام

        مزیتی که امریکا نسبت به چین از نظر اقتصادی ( حلقه های کامل) ، کیفیت جمعیتی ( جذب نخبه های جهان) ، نظامی (کشورهای متحد) ،.... دارد، در صورت اصلاح رویه ها ، تا ده ها میتواند عنوان ، ابر قدرتی خود را ادامه دهد .

    • بدون نام

      بیخیال دولت ماست که شل کن سفت کن در آورده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونایی که دایم دنبال غرب هستن یه روزی میفهمند که اشتباه کردند و عمرشون را تلف کردند

    • بدون نام

      چین،قدرتمندظاهرخواهدشد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه جوک خفت باری خخخخخخخخ

      • بدون نام

        جک نیست بلکه یک واقعیته که افرادی مثل شماها نمیخواهند قبول کنند
        سر از زیر برف بیرون بیارید

    • بدون نام

      استاد یه فکری هم به حال اقتصاد خودمون کن

    • سید حسن

      آمریکا درست!
      توکه خودت بغدادت خرابه!

    • آرمان عظیمی

      هرچقدر هم که بخواهید از آمریکا، تصویر یک کشور روبه افول را نمایش دهید و مخاطب را به این توهمات جلب کنید، بازهم بی فایده است چون آمریکا حالا حالا ها یکه تاز همه زمینه هاست مخصوصا نظامی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوجه را آخر پاییز میشمارند مستر.

    • بدون نام

      سیاست روحانی با ترامپ در برابر کرونا به نظر میاد شبیه به هم که نه خود خودشه

    • بدون نام

      ما زورمون میگیره چون شما دارین گند میزنین با این تحلیلاتون! که دلار شده ۲۴ هزار تومن

    • راهنما

      چین از نطر اقتصادی به مرحله ای رسیده دیگر قابل تحریم نیست ودر واقع کشوری اینکار را بکند خود تحریمی کرده است .فعلا ترامپ کار انتخاباتی می کند و جواب نمی دهد

    • بدون نام

      خخخخخ.چقد باپررویی شما کارشناسی کردین آینده دنیا رو...مسخرس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج