۱۰۱۶۸۷۷
۱۰ نظر
۵۰۱۴
۱۰ نظر
۵۰۱۴
پ

چین و پکن، جای دهلی و هند را در ایران می‌گیرند؟

نارندرا مودی، نخست‌وزیر ۷۰ ساله هند از حزب هندو - ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا، روابط خوبی با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه دارد؛ تا جایی که ریخت و پاش میزبانی از ترامپ در سفر چند ماه پیش او به دهلی نو سر و صدای زیادی به پا کرد.

روزنامه توسعه ایرانی: نارندرا مودی، نخست‌وزیر ۷۰ ساله هند از حزب هندو - ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا، روابط خوبی با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه دارد؛ تا جایی که ریخت و پاش میزبانی از ترامپ در سفر چند ماه پیش او به دهلی نو سر و صدای زیادی به پا کرد.

این دوستی تا جایی است که مودی علی‌رغم اینکه ترامپ پایش را در یک کفش کرده بود تا همه چیز را در ایران تحریم کند، توانست رضایت او را برای تداوم سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار ایران جلب کند.

هند که در رقابت سخت و نفسگیری با چین است، در برابر سرمایه‌گذاری و نفوذ چشم‌بادامی‌ها در کشورهای پیرامون هند، تصمیم گرفت وارد بندر چابهار ایران شود و پایش را در آنجا سفت کند. آقای مودی معتقد بود بندر چابهار موتور محرک ایران، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی برای پیشرفت خواهد شد.

چین و پکن، جای دهلی و هند را در ایران می‌گیرند؟

شرینی‌ای که به کام هند تلخ شد

چهار سال پیش که حسن روحانی به هند رفت، همین آقای مودی به همراه روحانی و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان قرارداد چابهار را امضا کردند. قرار شد هند 500 میلیارد دلار برای توسعه چابهار و 1.5 میلیارد دلار برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه‌آهن آن منطقه سرمایه‌گذاری کند؛ اما هنوز طعم شرینی این قرارداد زیر زبان هند نرفته بود که ترامپ آمد و ایران را تحریم کرد.

با تحریم ایران در سال 2018، بانک‌های جهانی دیگر حاضر به ارائه برگه‌های اعتباری برای خرید تجهیزات چابهار نشدند و دولت دهلی نتوانست تجهیزات مورد نیاز را خریداری کند.

گرچه آمریکا به صورت شفاهی به هند معافیت داده بود اما بانک‌ها مدرک معتبر می‌خواستند. با این حال روابط گرم مودی و ترامپ چنان بود که ایالات متحده تضمین کتبی هم در این خصوص به هند داد. اما این هم کافی نبود. هند هنوز نتوانسته کار چندانی در بندر چابهار پیش ببرد.

در مقابل رقیب تاریخی و قدرتمندش یعنی چین در تمام کشورهای همسایه هند، از بنگلادش و برمه گرفته تا پاکستان در حال نفوذ است و حتی به آنها کمک نظامی هم می‌کند. حالا هم که حرف از قرارداد 25 ساله ایران و چین است.

ناامید از دهلی

گرچه ایران صریحا و مکرر اعلام کرده که از همکاری با تمام دوستان و همسایگانش استقبال می‌کند و آماده انعقاد قراردادهای بلندمدت با سایر کشورهای دوست از جمله هند هست، اما بسیاری هشدار می‌دهند که این قرارداد 25 ساله با چین به منزله پایان رویای هند در ایران است.

چین و پکن، جای دهلی و هند را در ایران می‌گیرند؟

این نگرانی در داخل هند بیشتر از هر جای دیگری است. چهارشنبه‌ای که گذشت شماری از نشریات و جراید هند نوشتند که به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه و آغاز پروژه احداث خط آهن چابهار تا زاهدان، دولت ایران تصمیم گرفته تا احداث این خط آهن را خودش انجام دهد.

بسیاری هشدار می‌دهند که قرارداد ۲۵ ساله با چین به منزله پایان رویای هند در ایران است. این نگرانی در داخل هند بیشتر از هر جای دیگری است. نشریات هندی چهارشنبه گذشته نوشتند که دولت ایران هند را از پروژه خط آهن چابهار کنار گذاشته است

البته بعد از بازتاب این خبر در رسانه‌های داخلی ایران، مشخص شد که این موضوع جدیدی نیست و حتی مربوط به سال گذشته است. پارسال مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو با موافقت رهبر انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار این پروژه قرار گرفت و گفته می‌شود که تاکنون نیز بیش از ۳۰ میلیون یورو از این تسهیلات به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان مجری پروژه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار آن واگذار شده است. حدود دو هفته پیش نیز مراسم ریل‌گذاری این خط آهن با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. با این حال بسیاری ناامیدی‌ از هندی‌ها را به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین ربط دادند.

معطل نماندیم

دیروز خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای با اشاره به امضای توافق میان ایران و هند در سال ۹۵ برای انجام بخشی از پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان، گفت: علیرغم پیگیری‌های مستمر ایران در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اما هند اقدامات خود طبق توافقنامه را انجام نداد و از آنجایی که مدت زمان این توافقنامه طولانی شد تصمیم گرفتیم پروژه را با منابع داخلی خودمان پیش ببریم و بخشی از منابع هم با درخواست دولت و موافقت رهبری از صندوق توسعه ملی تامین شد.

او با بیان اینکه سه سال منتظر هندی‌ها بودیم، ادامه داد: دیگر معطل هندی‌ها نماندیم و پروژه با ریلی ملی و توان مالی داخلی سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

چین و پکن، جای دهلی و هند را در ایران می‌گیرند؟

چنین اتفاقی برای هند بسیار گران تمام خواهد شد و ابتکار عمل در برابر رقیبش چین را از او خواهد گرفت. هنوز قرارداد 25 ساله ایران و چین به امضا نرسیده، اما در همین موقعیت هم، چین با یک سرمایه‌گذاری 466 میلیارد دلاری در بندر گوادر پاکستان قرار است تا 10 سال آینده آن را به بندر تجاری فعال مانند دوبی تبدیل کند. هندی‌ها قصد داشتند تا با سرمایه‌گذاری در چابهار، پاکستان و بنادر تجاری آن را دور بزنند و تجارت خود با آسیای مرکزی و اروپای شرقی و غربی را به کمک موقعیت استراتژیک هند انجام دهند. حالا اما کوتاه شدن دست هند از چابهار به معنی نقش برآب شدن همه آن نقشه‌هاست.

شکست بزرگ برای آقای مودی

دولت آقای مودی از این جهت در کشور خود بسیار تحت‌فشار است، اما از سوی دیگر دل در گرو رضایت دونالد ترامپ نیز دارد. آبیشک مانو سینگوی، یک رهبر مخالف حزب کنگره هند با اشاره به کنار گذاشتن تدریجی هند از چابهار، اعلام کرد که از دست دادن این پروژه برای هند یک شکست بزرگ است.

آبیشک مانو سینگوی، یک رهبر مخالف حزب کنگره هند با اشاره به کنار گذاشتن تدریجی هند از چابهار، اعلام کرد که از دست دادن این پروژه برای هند یک شکست بزرگ است. او گفت: پیشنهاد چین برای ایرانی‌ها بسیار ارزنده‌تر است

چین و پکن، جای دهلی و هند را در ایران می‌گیرند؟

او گفت: «این دیپلماسی هست که دولت نارندرا مودی به آن افتخار می‌کند و بدون انجام هیچ اقدامی از آن تقدیر می‌شود. از دست دادن پروژه راه آهن چابهار یک شکست بزرگ برای هند محسوب می‌شود. پیشنهاد چین برای ایرانی‌ها بسیار ارزنده‌تر است.»

به نظر می‌رسد این آغاز دردسرهای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برای هند باشد؛ قراردادی که هنوز امضا نشده، هند را مغبون کرده است؛ هرچند که گفته می‌شود این موضوع ربطی به قرارداد چین ندارد و دلیل ایران بی‌عملی هندی‌هاست اما به هر حال به لحاظ روانی و تبلیغاتی این قرارداد هند را تحت فشار گذاشته و آن را نسبت به آینده حضور خود و رقیبش در ایران بیمناک کرده است. حال باید دید آیا واقعا با آمدن پکن، دهلی خواهد رفت یا اینکه هند به دنبال این بیمناکی خود، ناگزیر از دادن امتیازاتی برای تداوم حضورش در ایران خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چین بهتر از هنده در عمل به تعهدات و ...به نخست وزیر هند ترامپ هند میگن کاملا پیرو تحریمهای آمریکا علیه ایرانه الان که دیده ایران با چین قرارداد بسته هیات از هند داره میفرسته همینطور کره جنوبی الان که دیده ایران با چین قرارداد بسته اعلام کرده حاضره ۷ میلیارد دلار بدهیش و پرداخت کنه قابل توجه کسانیکه نفهمیده از قرارداد فقط بخاطر تبلیغات تلگرامی انتقاد میکردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منبع اخبارت ازکجاست

      • مختومه

        به نظر من هم جریان به تحرک افتادن کره صحت ندارد و هیچ منبعی تاکنون اعلان نکرده

    • بدون نام

      راستی یادتان باشد ما برنج را از هند می آوریم زیاد عجله نکنید همیشه سیاست های ما درخواست مجدد بوده. مگر در دور اول. حسن کلید ساز. نرفتند با ان افتضاح قرارداد با اروپایی ها بستند و در کمال ناباوری پشت به چین کردند حالا با النماس. قرارداد 25 ساله می بندیم

    • حق

      خدایا خودت این مملکت رو نجات بده

    • بدون نام

      مثل اینکه آمریکاازهندبرای مهارچین استفاده میکند!ودرگیری مرزی هم نشانه ای ازطرفداری ازهند،توسط آمریکاهست!وهمچنین بازاربزرگ هندبرای آمریکا،مهم هم هست!!!!وهندرابطه دوستانه بااسرائیل داردونمونه ساده،مجهزشدن تعدادبی شمارمیگ۲۱هندی(رقیب اف۵)باسیستم های جنگ الکترونیک اسرائیلی هست!

    • عبدالرحمن

      ببیم به چه روزی افتادیم که برای کشیدن یک خط آهن حتی متوسل به هند هم میشویم ! چین و هند و روس هم مسابقه گذاشته اند برای تصاحب ما!

    • ح

      انشاالله

    • بدون نام

      هند جان نگران نباش ما از چین هم خیری ندیدیم و فکر نکنم قرارداد ۲۵ ساله خیری به ایران برسونه

    • روح الله

      ما که نمی‌دونیم باعث و بانیش کیه ولی به حق پنج تن اون یکی دستش هم بشکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج