۱۰۱۷۳۵۹
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

وجه مشترک دایی، مهدوی‌کیا و سردار آزمون

به نظر اغراق‌آمیز می‌آید ولی دو گل ماندگار تاریخ فوتبال ایران را علی دایی ساخته است. بازیکنی که مورد نقد فراوان قرار می‌گرفت و متهم بود که هرگز به بازیکنان کناری خود پاس نمی‌دهد.

ایران ورزشی: در بازی مشهور ایران ـ استرالیا‌ هنوز هم بیشترین تحسین‌ها نثار احمدرضا عابدزاده و خداداد عزیزی می‌شود، اما پاس علی دایی که منجر به گل تساوی شد، انگار به‌عمد نادیده گرفته می‌شود. دایی در میانه میدان و درحالی ‌که کاملاً پشت به دروازه بود، توپ را کنترل کرد و بدون درنگ چرخید و توپ را برای خداداد فرستاد.

یک پاس بی‌نظیر که قبلاً مشابه آن را در جام ملت‌های ۱۹۹۶ در بازی مقابل کره جنوبی هم داده بود. این لحظه نقطه عطف زندگی خداداد عزیزی است که البته هر وقت تریبون گیر آورد به دایی متلکی پراند که پاس نمی‌داد!

چند ماه بعد در دیدار فوق حساس ایران ـ آمریکا هم پاس علی دایی بود که مهدی مهدوی‌کیا را با کیسی کلر تک‌به‌تک کرد. باز هم پشت به دروازه، تحت فشار اما با دید عالی. یک گل درخشان دیگر که این‌بار مسیر زندگی مهدی را عوض کرد. او به‌واسطه این گل جاودانه شد و از گذراندن خدمت سربازی هم معافیت یافت.

مهدی مهدوی‌کیا هم یک گل‌ساز شگفت‌انگیز بود. هر سانتر او همه را از جا می‌پراند اما صحنه بوسیدن کفشش توسط روی پراگر، بازیکن اهل چک، از خاطره‌های ماندگار ما از بوندس لیگا است. تیم هامبورگ مقابل هرتابرلین قرار گرفت. مهدوی‌کیا، هاشمیان و رسول خطیبی در هامبورگ و علی دایی در هرتابرلین توپ می‌زدند. هامبورگ ۵-۱ پیروز شد و مهدوی‌کیا درحالی‌ که خودش در موقعیت کامل گلزنی بود توپ را به پراگر پاس داد تا او هت تریک کند و بعد خم شد و کفش مهدی را بوسید. برای ما که مشتاق دیده شدن در دنیا بودیم، این صحنه در مایه «بر طبل شادانه بکوب» اسباب شادمانی شد؛ یک قاب ماندگار از همه مهاجمانی که با پاس‌های مهدوی‌کیا گل زدند و در خاطره‌ها ماندند.

سردار آزمون با علی دایی و مهدوی کیا فرق دارد، اساسی. چیزی شبیه اختلاف‌ سلیقه دو نسل در لباس پوشیدن و موسیقی. سردار هم در دیدار زنیت ـ اورنبورگ پاسی داد که شاید بیشتر از بسیاری از گل‌هایش در ذهن بماند. او در اولین دقیقه از وقت‌های اضافه و درحالی ‌که تیمش با نتیجه ۳-۱ از حریف پیش بود و خودش با دو گل زده در موقعیت هت‌تریک بود، یک پاس فداکارانه به آرتم جیوبا کاپیتان تیم داد تا او با ۱۷ گل به‌عنوان آقای گل لیگ به صدر جدول بالاتر از مهاجم ایرانی برود!

یک رفتار عجیب که شاید بعدها وقتی سردار بازنشسته شد و در خلوت به لیست افتخاراتش نگاه کرد، لبش را بگزد. آقای گل شدن در یک لیگ حتی محلی هم لذت‌بخش است چه رسد به لیگ روسیه! اما درحالی‌ که هنوز یک هفته تا پایان این لیگ مانده است، کار عجیب آزمون مثل باقی رفتارهایش در رستوران و رختکن و... تیتر رسانه‌ها شده است. پسر خوش‌چهره فوتبال ایران همه ‌اعمال و رفتار عالم ستار‌گی را دارد با هم انجام می‌دهد. هم شروشور و حاشیه، هم درخشش و گلزنی‌های توقف‌ناپذیر!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Yasha

      عالیه این پسر خودخواه نیست

    • سعید..

      سردار هم بی نظیر هست وهم جذاب

    • بدون نام

      بابا این بزرگانو با اون بچه ننه که تو خارج آبرو برامون نذاشته مقایسه نکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه ابرو داری شما

    • بدون نام

      خواهشا اسم این جوجه رو همراه دو اسطوره دایی و مهدوی کیا نیار این کجاوو آنها کجا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج