جاباما
۱۰۱۷۹۹۰
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

وزارت بهداشت:

جهش ژنتیکی نه، سرایت کرونا افزایش یافته است

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: برای کروناویروس جهش ژنتیکی رخ نداده اما برخی مطالعات نشان می دهد که میزان سرایت بیماری شدت یافته است.

خبرگزاری مهر: دکتر علیرضا رئیسی امروز در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی که به صورت مجازی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: از بدو شروع بیماری با توجه به ناشناخته بودن ویروس، یکی از تصمیم های خوبی که سازمان بهداشت جهانی گرفت این است که از هر نوع اطلاعات در مورد ویروس منتشر شود، استقبال می کند.

وی افزود: می بینیم که برای چاپ مقالاتی که درباره کووید ۱۹ در دنیا منتشر می شود، چه در ارتباط با تشخیص، چه در ارتباط با درمان و چه در ارتباط با مسائل اپیدمیولوژیک، سختگیری زیادی صورت نمی گیرد. علت این است که توصیه شده هر نوع اطلاعات تکمیلی از سوی کشورها منتشر می شود، مورد استقبال است. در سطح دنیا هم مطالعات زیادی در حال انجام است و به همین دلیل است که گاها خبرهای ضد و نقیضی هم درباره بیماری کرونا شنیده می شود.

جهش ژنتیکی نه، سرایت کرونا افزایش یافته است

رئیسی افزود: در کشور ما مطالعات زیادی در ارتباط با بیماری کرونا در حال انجام است و در کمیته علمی هم بحث های زیادی از جمله درمان، موضوعات اپیدمیولوژیک و سایر بحث ها مطرح می شود. در ستاد ملی مبارزه با کرونا هم مسائل متعددی مطرح می شود. معمولا کمیته های تخصصی گزارش می دهند و گزارشی از روند بیماری داده می شود و پس از آن آخرین مطالعات مطرح شده و تصمیمات اتخاذ می شود.

وی افزود: یکی از مطالعاتی که از سوی وزارت بهداشت در سطح چند استان بر اساس روش های علمی به عنوان یک مطالعه انجام گرفته بود، نتیجه اش به عنوان بخشی از یک مطالعه در ستاد ملی مبارزه با کرونا قرائت شد که پس از آن گفته شد 25 میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در سطح دنیا فعلا تنها تست تشخیص اینکه بگوییم یک فرد مبتلا به کووید 19 است تست مولکولی یا تست PCR است که از حلق و بینی با سواب اخذ می شود. تست سرولوژی به هیچ وجه تست تشخیصی نیست. متاسفانه برخی از آزمایشگاه ها این تست را به عنوان تست تشخیصی عنوان می کنند که غلط است. فردی کرونا مثبت است که تست PCR فرد مثبت باشد. اینکه تست سرولوژی فرد مثبت باشد نشان دهنده ابتلا به کووید نیست.

وی یادآور شد: تست سرولوژی بنابر توصیه سازمان بهداشت جهانی به کشورها امکان تخمین می دهد. همانطور که می دانید در کل دنیا 14.5 میلیون نفر مثبت اعلام شده است. پایه آن تست PCR است. این نمی تواند با موضوع ابتلای 25 میلیون نفری در یک کشور 80 میلیون نفری همخوانی ندارد. بنابراین مبنای آن 25 میلیون نفری که در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شده تست سرولوژی است.

رئیسی گفت: همچنین در آن پژوهش هم مطرح شد که تخمین زده می شود از هر هزار نفر مبتلا 500 نفر هیچ علائمی ندارند، 350 نفر علائم خفیف و 150 نفر بستری می شوند. اگر همان 25 میلیون نفر ملاک باشند باید تاکنون 3 میلیون نفر بستری می شدند. یعنی در این مدت ماهیانه 600 هزار بیمار داریم که بر اساس تخت های فعال بقیه در خیابان مانده اند! در صورتی که این اتفاق رخ نداده است.

وی تاکید کرد: باید به واقعیت ها بپردازیم. درمان قطعی ندارد. واکسن حداقل تا یکسال دیگر هم دست ما نخواهد رسید. ما در زمینه تولید واکسن موثر بر کرونا پیشرفت های خوبی داشته ایم و کارهایی هم در حال انجام است اما تولید واکسن مراحلی دارد. زمان این پروسه در اختیار فرد نیست که سرعت ببخشد. خود به خود زمان بر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: نتیجه این است که سبک زندگی باید به گونه ای تنظیم کنیم که با کرونا زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم. تاکنون در استان ها این طور نبوده است که مریض در خیابان بخوابد. در آینده هم مطالعات علمی رخ می دهد و ممکن است آینده را پیش بینی کند که تعداد مرگ و میر به یک عددی می رسد. مبنای آن هم مدل سازی ریاضی است. بنابراین ممکن است این مطالعات انجام شود.

وی افزود: بحث های بسیاری در مورد ایمنی وجود دارد. آیا فردی که مبتلا شده است با محافظت کامل مواجه می شود. این سئوالاتی است که هنوز پاسخ داده نشده است. آیا تست سرولوژی می تواند ایمنی آنتی بادی را مشخص کند. فرض کنیم که ایمنی ایجاد شود اما باید پاسخ به این سئوال هم مشخص باشد که چقدر این ایمنی در بدن طول می کشد. اینکه هر سال گفته می شود که واکسن آنفولانزا زده شود به دلیل این است که سوشه جدید می آید و فرد دوباره باید واکسن زد.

رئیسی اظهار داشت: هیچ شواهدی در کل دنیا در زمینه تایید و رد ایمنی گله ای وجود ندارد. هنوز در مرحله تحقیق بسر می بریم. هر ویروسی که وارد یک جامعه می شود یک عدد مولد دارد که برای کرونا ویروس 3 پیش بینی شده است. به این معنی که دو سوم یعنی 66 درصد افراد جامعه یک ویروس را بگیرند تازه به ایمنی جمعی می رسیم. آیا تاکنون 66 درصد جمعیت گرفته اند ؟ خیر. می دانید چه تلفاتی خواهد داشت.

وی گفت: کشورهایی که به موضوع ایمنی جمعی را در نظر داشتند نیز حرف شان را پس گرفتند. کشور ما از ابتدا به سمت این موضوع نرفته است و کشورهایی مثل سوئد هم از موضوع ایمنی جمعی برگشته است. سایت های رسمی دنیا نشان می دهد 14 میلیون نفر در دنیا به بیماری کرونا مبتلا شده اند. این موضوعات که درباره کروناویروس به صورت قطعی گفته می شود غلط است. هنوز خیلی زود است که برای ایمنی و نوع آن در برابر ویروس کرونا با قطعیت صحبت کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: جهش ژنتیکی در مورد کروناویروس رخ نداده است و تنها در یک مطالعه گفته شده که است قدرت سرایت ویروس بیشتر شده و قبلا سه نفر را مبتلا می کرد و اکنون 8 نفر را مبتلا می کند. ربطی هم به میزان بیماری زایی ویروس ندارد. ویروس می تواند بخش های مختلفی را درگیر کند. کرونا می تواند با نشانه یک سردرد، یک آبریزش بینی و یک سینوزیت باشد و یا حتی فرد علائم گوارشی داشته باشد. هر علامت ویروس ایندوتلیوم ایجاد می کند. برای همین است که در هر فردی به یک شکل بروز پیدا می کند. در افراد مختلف هم شدت متفاوتی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عزیزم پس هروز که از ۲۴۰۰نفر مریض ۱۶۰۰نفرش بستری میشن جکه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج