۱۰۱۸۰۲۰
۷۱ نظر
۵۰۰۷
۷۱ نظر
۵۰۰۷
پ

لیلاز: توافق با چین مانع تکرار ترکمنچای دیگر است

همکاری ایران و چین را به تکرار ترکمنچای دیگری تشبیه کرده اند که در آن ایران امتیازات بسیاری را از دست می دهد اما سعید لیلاز تحلیل گر اقتصاد می گوید برخلاف نظر منتقدان، توافق ایران و چین برگی برنده برای جلوگیری از تکرار ترکمنچای های دیگر در تاریخ کشور است.

روزنامه سازندگی: همکاری ایران و چین را به تکرار ترکمنچای دیگری تشبیه کرده اند که در آن ایران امتیازات بسیاری را از دست می دهد اما سعید لیلاز تحلیل گر اقتصاد می گوید برخلاف نظر منتقدان، توافق ایران و چین برگی برنده برای جلوگیری از تکرار ترکمنچای های دیگر در تاریخ کشور است.

به گفته این تحلیل گر اقتصاد پاسخ بسیاری از نقدها به توافق ایران و چین در تاریخ روابط خارجی ایران نهفته است و حتی حامیان مصالحه با غرب هم باید به آن به چشم یک برگ موثر در تنش زدایی از روابط ایران و آمریکا نگاه کنند.

*پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین در تیرماه سال جاری با وجود همه نقدهای مطرح شده در هیئت دولت تصویب شد. پیشتر هم توافقی بین طرف ایرانی و چینی برای همکاری بلند مدت انجام شده بود. زمینه همکاری دو کشور را چطور می بینید؟

سند همکاری ایران و چین، سندی برای همکاری دو کشور نیازمند به یکدیگر است. ویژگی یک توافق پایدار نیازمندی اقتصادی دو طرف به یکدیگر است، نه شباهت ها یا همکاری های سیاسی و ژئوپولتیکی. بنابراین چین جایگاه ممتاز خود را در روابط اقتصادی با ایران دارد، حتی در شرایطی که ایران از نظر تجاری و مالی برای برقراری ارتباط با دیگر کشورهای جهان محدود نیست.

در شرایط کنونی ایران به رابطه با یک اقتصاد دلاری ارزان نیاز دارد و این نیاز را نه می تواند از ایالات متحده آمریکا و نه از اروپای غربی رفع کند. اقتصاد چین، بزرگ و متنوع است واز اقتصادهای صنعتی و فناوری محور جهان به شمار می رود. از سوی دیگر ایران دارای اندوخته های قابل توجه انرژی و مواد معدنی است که می تواند به تقاضای چین در این زمینه پاسخ دهد. البته باید برای همکاری سازنده با چین باید از جایگاه صادر کننده صرف مواد اولیه فاصله بگیریم. اقتصاد ایران و چین وابستگی دوطرفه به یکدیگر دارند.

*باتوجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران، توافق همکاری بلند مدت با چین نقض کننده استقلال اقتصادی کشور ما نیست؟

استقلال اقتصادی به معنای بی نیازی به خارج نیست بلکه به معنای وابستگی متقابل است. یکی از مصادیق استقلال اقتصادی با اتکا به بی نیازی از خارج کره شمالی است اما نمونه عینی وابستگی متقابل کشورها به یکدیگر در عین حفظ استقلال، رابطه ایران و ترکیه است. این دو کشور با وجود اختلافات ژئوپلیتیکی جدی و چالش های سیاسی، به دلیل روابط اقتصادی ممتاز باهم دشمنی نکردند.

در چهارصد سال گذشته روابط اقتصادی ایران و ترکیه سیاست آن ها را کنترل کرده است و این روند هم چنان ادامه دارد. باتوجه به این مسئله، قرارداد همکاری بین ایران و چین من را از نظر استقلال اقتصادی کشور نگران نمی کند. امروز حتی اقتصاد ایالات متحده آمریکا هم نمی تواند به اقتصاد بزرگ ایران تسلط و هژمونی پیدا کند. ایران چه از نظر اقتصادی وچه از نظر سیاسی چنان قدرتمند شده که در دنیا هیچ کشوری از جمله ایالات متحده نمی تواند آن را به سیطره اقتصادی و سیاسی خود در آورد.

بنابراین نگرانی در این باره که چین بتواند به اقتصاد ایران تسلط پیدا کند، وارد نیست. من این نگرانی را زمانی وارد می دانم که ایران این امتیاز را می توانست به کشور دیگری بدهد و حاضر به انجام آن نمی شد. اما اکنون چنین نیست و ایران عقد قراردادهای بین المللی با دیگر کشورها را هم دنبال می کند.

*هرچند چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان مطرح است اما ایران سابقه همکاری تجاری و صنعتی با کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه یورو را هم در کارنامه دارد. توسعه زیرساختی در توافق با کشورهایی که سابقه طولانی تر و بهتری در همکاری با ایران دارند، در قراردادهای بلندمدت در اولویت نیست؟ به ویژه که ما در اسناد همکاری با چین از توافق 25 ساله می گوییم.

در این سال ها ایالات متحده آمریکا دست کم دوبار ایران را تحریم کرده است. اروپایی ها در تحریم های دوم با وجود بی علاقگی به همراهی با آمریکا از این کشور در تحریم ایران پیروی کردند.

یکی از یافته های ما در جریان تحریم دوم آمریکا این بود که ما جز مناطق مورد علاقه اروپا برای حفظ رابطه نبودیم و آن ها حاضر نشدند رابطه با ایران را به رابطه با امریکا ترجیح دهند. تجربه تحریم دوم به ما نشان داد که ایران نمی تواند تا ابد منتظر آمدن اروپا و آمریکا به اقتصاد خود بماند.

لیلاز: توافق با چین مانع تکرار ترکمنچای دیگر است

ما با آمریکا اختلاف های عمیق سیاسی و ژئوپولتیکی داریم و این اختلاف ها به ما اجازه بستن قراردادهای بزرگ و استراتژیک با این کشور را نمی دهد. حتی در زمان پهلوی دوم هم در ده سال آخر، ایالات متحده آمریکا شریک مهم اقتصادی ایران نبود.

آمریکا به دلیل فاصله جغرافیایی با ایران و اینکه به طور دائم از سلاح تحریم، حتی علیه نزدیک ترین متحدانش استفاده می کند، شریک اقتصادی قابل اعتمادی برای ایران نیست. اروپا هم در منطقه خود هنوز به اتحاد و استقلال نرسیده و متاثر از آمریکاست و بنابراین روابط تجاری بلندمدت با آن شکننده است.

ما با کشورهایی مثل عربستان و روسیه هم قادر به همکاری بلند مدت نیستیم، چراکه هر سه از صادرکنندگان انرژی در جهان و از واردکنندگان صنعت و فناوری به شمار می رویم بنابراین سه رقیب هستیم نه همکار. تنها منطقه ای که ظرفیت برقراری روابط استراتژیک اقتصادی با آن برای ایران وجود دارد، چین است.

همکاری ایران و چین دلایل علمی و اقتصادی دارد. من برای اولین بار در سال 1373 یا 74 از لزوم همکاری استراتژیک و اقتصادی ایران و چین روزنامه همشهری نوشتم. اقتصاد چین یک اقتصاد دلاری است در عین حال که وابسته به اقتصاد آمریکا نیست. همکاری با اقتصاد منطقه یورو برای ایران بسیار گران است. برای مثال یک کشنده را با یک میلیارد تومان از چین می توان وارد کرد اما از اروپا هزینه ای کمتر از سه میلیارد تومان ندارد. هزینه اقتصاد یورو برای ایران 2.5 تا 3 برابر اقتصاد چین است. اقتصاد ایران هم در سه دهه گذشته فقیر شده است و به یک اقتصاد دلاری و غیروابسته به آمریکا نیاز دارد.

*و رفع این نیاز با قرارداد همکاری بلند مدت با چین ممکن است به محدودیت های سیاسی و اقتصادی ایران دامن بزند. یکی از نقدهای جدی به توافق همکاری با چین تبدیل شدن ایران به یکی از توابع چین و اقمار آن است. ما به یکی از استان های چین تبدیل نشدیم؟

پاسخ شما در تاریخ روابط خارجی ایران است. تاریخ روابط خارجی ایران نشان می دهد در 500 سال گذشته ساختار سیاست خارجی همواره بر اصل موازنه پیش رفته است. از زمان تشکیل صفویه از هزار هجری قمری به این سو بود که ایران دریافت یک قدرت جهانی نیست و نمی خواهد از کشورهای اقماری دیگر قدرت ها باشد. ما یک قدرت منطقه ای هستیم و نمی توانیم شریک استراتژیک پیدا کنیم، به همین دلیل به سمت موازنه در سیاست خارجی رفتیم. این موازنه گاه مثبت بوده و گاه منفی و در هر دو حالت هم کار کرده است.

در زمان صفویه، قاجاریه و پهلوی موازنه مثبت بوده و در زمان امیرکبیر، مصدق و جمهوری اسلامی موازنه منفی برقرار شده اما همیشه اساس سیاست خارجی در پنج قرن اخیر برقراری موازنه بوده است. «نه شرقی و نه غربی» نکته ای جدید در سیاست خارجی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نبود بلکه بازگشت به اصلی بود که پس از کودتای 28 مرداد 32، خدشه دار شده بود. به ویژه در ده سال آخر رژیم شاه که از سیاست موازنه مثبت و منفی خارج شدیم و به دامان غرب رفتیم. انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی موازنه یا سیاست چهارصدساله در روابط خارجی را به ایران بازگرداند.

اکنون یک قدرت غربی در غیاب نظام دو قطبی در جهان و از فرصت کوتاهی که با فروپاشی شوروی برایش فراهم شده، برای تبدیل هژمونی نظامی اش به هژمونی سیاسی واقتصادی در ایران تلاش می کند، یعنی قصد دارد تسلط نظامی اش را به تسلط اقتصادی تبدیل کند. مسئله این قدرت غربی فقط ایران نیست بلکه چین و روسیه و اتحادیه اروپا در بر می گیرد. طبیعی است که همه کشورها در برابر این قدرت غربی بایستند چراکه نمی خواهند حذف شوند و ایران هم باید کاری انجام دهد.

بنابراین باید به آن دسته از مخالفان توافق با چین که نگران حفظ استقلال ایران هستند بگویم که قرارداد همکاری ایران و چین برخلاف تصور آن ها ضامنی جدی برای حفظ استقلال ایران است. این قرارداد ایران را به مستعمره چین تبدیل نمی کند. غرب گرایانی که به دنبال کاهش تشنج و مصالحه ایران و آمریکا هستند باید بدانند که این قرارداد بهترین راه برای تنش زدایی از روابط ایران و آمریکاست چراکه اگر آمریکا را از به زانو درآوردن ایران ناامید می کند، آن ها را به نتیجه مذاکره می رساند.

*شما به همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا در دوره تازه تحریم ها اشاره کردید اما در همین سال ها چین هم در مواردی با تحریم های بانکی همراهی کرده است. نمونه آن هم خدمات ندادن کونلون بانک چین به تجار ایرانی است درحالیکه کونلون بانک صرفا برای تسهیل ارتباط با بازرگانان ایرانی شکل گرفت و با پول ایرانی تقویت شده است.

ببینید، ما در دنیا دوست و دشمن ابدی نداریم بلکه به قول چرچیل منافع ابدی داریم. چین در شرایط وابستگی مطلق ایران به این کشور، خود به قدرتی مشابه آمریکا و اروپا برای ایران تبدیل می شود به همین دلیل من باور دارم که ایران باید عقد قراردادهای مساوی با دیگر طرف های بین المللی را هم دنبال کند. همکاری صرف با چین به هیچ وجه به مصلحت ایران نیست و یقین دارم که رییس جمهور و رهبر انقلاب هم علاقه مند به این کار نیستند. ما با هدف توازن از دست رفته به دلیل کنش های ترامپ به دنبال بستن قرارداد با چین هستیم، ضمن اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی گذشته با چین در دوره دوم تحریم ها از فقدان چنین معامله ای نشات می گرفت. توافق با چین باعث می شود امریکا از سیاست های یک جانبه خود دست بردارد و به گفت وگوی عادلانه و شرافتمندانه با ایران تن دهد. این قرارداد مواضع انحصاری و زورگویانه امریکا را تعدیل می کند. همین رویکرد را باید با چین هم در پیش گرفت.

* باتوجه به به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و احتمال پیروز نشدن دونالد ترامپ، زمان بندی ایران در تصویب برنامه پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین مناسب می بینید؟

از نظر من زمان سنجی انجام این توافق هوشمندانه است. فشار امریکا به بیشترین میزان رسیده و آن ها نمی تواند از این جلوتر بروند. توافق همکاری با چین نشان می دهد ایران بنا ندارد در هیئت حاکم در آمریکا بین دموکرات و جمهوری خواه تفاوتی قائل شود.

این یک اشتباه بزرگ است اگر فکر کنیم دموکرات ها برای ایران از جمهوری خواهان بهترند. این توافق در زمان مناسبی مطرح شده است. نمی توان روی تغییر و تحولات انتخابات آمریکا حساب کرد و باید کار اساسی انجام داد تا آمریکا به مذاکره با شرایط شرافتمندانه و مورد نظر ایران تن دهد. من با هر گونه مصالحه غیر شرافتمندانه به شدت مخالفم و با هر گونه مصالحه شرافتمندانه موافقم اما اگر برگ برنده ای نداشته باشیم، چگونه می توان زمینه احقاق حقوق ملت ایران و مصالحه شرافتمندانه را فراهم کرد؟

به دوستانی که توافق همکاری ایران و چین را به ترکمنچای تشبیه می کنند و من احتمال می دهم که تاکنون ترکمنچای را نخوانده اند می گویم که این توافق از تکرار تجربه ترکمنچای جلوگیری می کند. این توافق ضمانتی برای این است که ترکمنچای های دیگری تکرار نشود چراکه هیچ قدرتی در این شرایط نخواهد توانست در ایران به سلطه برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک مسلمانه برده چین

      مرگ بر چین

      پاسخ ها

      • مرگ بر وطن فروشان

        لعنت بر چین ونوکران دست به سینه آنها که برای یه مشت دلار کشورو به بیگانه دادن

      • ایرانم سرافراز

        بشمار شما اگه بلد بودید یک قرار داد درست و حسابی و محکم ببندید با یک امضا ترامپ از بین نمیرفت ..پس بشیند سر جاتون

      • حسین

        معلوم هست شکمت پر هست

      • یک کافر برده آمریکا

        لیلاز با اینکه اصلاحطلبه منطقی حرف میزنه و عقده نداره

      • م ..ا

        قرار دادها یک روال استراتژیک سیاسی و اقتصادی است.
        ابزار منافع و یا زیان دیگر کشور ها نیست که با شعار و احیانا تضاد منافع افرادی را اجیر کنند.
        با درایت و نگاه مستقلانه و منافع ملی هر قراردادی بایستی توسط عوامل موثر در آن بررسی و هشیارانه اقدام لازم بعمل آید.
        دوران جهالت که با شعار دشمن تراشی و یا عقب افتادگی تحمیل میشد. پایان یافته.
        پس بیش از این خود و کشور را در بحرانها مخرب و فاجعه آمیز اسیر نکنید.

      • ناشناس

        درد بلای چین بخوره وسط سر کسانی که یک عمر تو رویای لاس وگاس خوابیدن انواع بمب آمریکایی و اروپایی فرزندان این خاک را به خون کشیدن ، خاک تو سر کسی که فراموش کند بمب های شیمیایی و کشتار بچه مدرسه ای توسط موشکهای ابر قدرتها را ، لعنت بر فراموشکار

      • hassan.h

        هدف از چین هراسی فعلی اطمینان از موثر واقع شدن فشارهای تحریمی آمریکاست
        در حیرتم که رسانه های صهیونیستی ، آمریکائی و عربی اینقدر این روزها دایه مهربانتر از مادر برای ملت ایران شده اند

    • بدون نام

      اگه اینها اقتصاد دان بودن این روزگار ما نبود حالا که بی پول شدن عوام فریبی شروع شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو وامثال توآمریکایی هستین که اینجوری نظر میزارین خاین

      • بدون نام

        لیلاز سالهاست تو خودرو سازی ناکارمد ایران مسئولیت رده بالا داره، اگه این فرد واقعا اقتصاددان بود واقعا وضع خودرو سازی ایران این بود؟

      • بدون نام

        ۲۳۱۳ برو اول سواد یاد بگیر بعد بیا نظر بده

    • بدون نام

      آقای لیلاز . ته مونده آبروی خودت رو حراج نکن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه اینا آبرو هم دارن !!!؟؟؟

      • ناشناس

        تو کجای این داستانی

      • بدون نام

        لیلاز همیشه یک فرد وابسته بوده و هست، کسی که تو خودرو سازی ناکارمد ایران مسئولیت بالا داره ،مگه میتونه ادعای وابسته نبودن داشته باشه؟

    • بدون نام

      یک توافق ساخت آزاد راه تهران شمال بود چقد باید بدوشنتون تا بفهمید ؟

    • حسین

      این لعنتیو ببندین منتظر انتخابات آمریکا نباشین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباهی مثبت دادم. بستن قرارداد با چین، اتفاقا یه ترکمانچای دیگه اس

      • بدون نام

        اشتباه منفی زدم

    • بدون نام

      چرا فکر می کنید چین با یک قرار داد معقول دو طرفه با ایران شانس همکاری با آمریکا و متحدانش را از دست میده ؟ این قرار داد باید یه لقمه دندونکیر براش باشه که قید سرمایه گذاری های عربستان و امارت تجارت با دروازه آن کارت خاورمیانه بزنه

    • مصطفی

      ارزانی تو راهه.شک نکنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت ایران تمام محصولات چینی رو تحریم خواهند کرد

      • یک درصدی های غرب گدا

        ۲۲:۵۰ خخخخخ کم جوک بگو

      • یک درصدی های چین گدا

        کاربر یک درصدی ۰۰:۳۷

        نا سلامتی شما هم به جرگه یک درصدی های چین گدا پیوستید

    • بدون نام

      اقای لیلاز شما همان کسی نیستی که کشنده های چینی بی کیفیت هوو را وارد کردید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای لیلاز : اقتصاد دان محترم شما از تخصصتان استفاده کنید و بگوئید چرا مملکت به این روز افتاده ، علتش چیست تا راه درست را بتوان پیدا کرد . باتمام دنیا بر خورد کردن و فقط با چین رابطه انحصاری داشتن واقعا نظر شما اقتصاددان است . انحصار در اقتصاد چه معنی میدهد . کمی تفکر لازم است .

    • طاهررحمتی

      مسئله دموکراتها یاجمهوری خواهان نیست بی تنش شدن با دنیاست...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمیفهمن که

    • مینا

      زمانی که ایران توران بوددررسم شکل فیل تپل بود. بعدها کمکم اندازه گربه شد.

    • بدون نام

      یعنی خواندن دست چین سخته. ؟انها درقضیه کرونا حاضرشدند ایران وروسیه یعنی دوستان خودرا قربانی والوده ویروس کنندتا همه دنیا باورکنند. چین بی گناه وگرنه اینجوری وتااین حد نمیشد

    • بدون نام

      ماله کشی بی هنر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این شخص سالهاست تو حاکمیت مسئولیت رده بالا داره (تو صنعت خودرو سازی)،امکان نداره حرفی بزنه که بر علیه خودشون باشه

    • بدون نام

      تحلیل حاکمیتی

    • بدون نام

      چرا با ژاپنی ها توافق نمی‌کنیم. چینی ها نامرد و کثافت خور هستند

      پاسخ ها

      • ج

        خب ژاپنی ها هم اشغال خور هست
        چین یک قدرت سیاسی اقتصادی و نظامیه
        ژاپن فقط برده امریکاست

      • بدون نام

        چون ژاپنی اهل دوشیدن ملتها نیست ، چین کمونیسته که روشش ویران کردن کشورهاست

    • بدون نام

      هر کی از این قرارداد طرفداری میکند مطمنا نفع میبرد و به فکر کشور نیست و خائن است

    • .

      چین بهتراز آمریکا واروپای خیانت کاراست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر، دست بردارید از این حد از نا آگاهی

    • امیر

      اگه کلمه مانع رو بردارین یه جمله صحیح ازآب در میاد:)

    • .

      من نمی دانم چرا مزدوران داخلی ومنافقین آدم کش وسلطنت طلبان خونریز وامریکا وصهیونیست های خائن ازاین قرارداد ناراضی اند

    • .

      آمریکا وطرفدارانش ازاین قرارداد راضی نیستند

    • .

      درودبرچین

    • .

      فقط چین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چین پرست خائن...

    • .

      درست است کمونیست هستند ولی صداقتشان از آمریکا واروپای به ظاهرمسیحی بهتراست

    • .

      چین حمایت حمایت

    • .

      تمام دشمنان خونریز ازاین قرارداد ناراضی اند

    • .

      درودبرسپاه عزیزوقهرمان

    • .

      مرگ برطرفداران امریکا ودرود برطرفداران چین

    • .

      چین اهل معامله است وامریکا روباه مکاراست

    • .

      چین کشوری دوست داشتنی است

    • .

      چین یک ابرقدرت است

    • .

      مرگ برامریکای جنایتکار

    • .

      تمام دشمنان اسلام وقران واهل بیت علیهم السلام ازاین قرارداد ناراضی اند

    • .

      درودبرچین

    • .

      چین یعنی پیشرفت

    • .

      چین باعث رونق اقتصادی ما می شود

    • بدون نام

      چین یعنی اقتداراقتصادی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چین یعنی حیوانیت، یعنی اقدامات ضد بشری. چین تو کشور خودش سالهاست مسلمانها و هرکس رو که با کمونیسم در تقابله ، وحشیانه و بد رین شکل ها سرکوب میکنه و تو این کشور آزادی بیان و احترام به انسانها وجود نداره. فقط یه احمق میتونه از چنین کشور آلوده ایه دفاع کنه. این کشور کلا رویکردش ضد بشریه، چه در داخل چه خارج

    • ناشناس

      شتر در خواب بیند پنبه دانه ، آنهای که تو سودای کمک امریکا و اروپا هستند افغانستان و عراق را فراموش کردن ، یه کم شعور و حافظه بد نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جمله آخر رو یکی باید به خودت بگه والا!!
        از عراقی ها و افغانستانیها بپرس، مردمشون کشور الانشون رو کاملا ترجیح میدن به دوره صدام و طالبان! فهم این موضوع ساده انقدر سخته؟ نمیدونی آمریکا همین که این دو کشور رو از دست صدام و طالبان نجات داد بزرگترین خدمت رو بهشون کرد؟ متوجه نیستی که پیشرفت کشورها باید توسط خودشون صورت بگیره و آمریکا یا هر کشور دیگه ای وظیفه نداره و نمیتونه کشوری رو پیشرفته کنه ؟ فقط مقدماتش رو فراهم میکنه و بقیه اش با خود اون مردمه (مثال هاش کره جنوبی و سنگاپورند)

    • بدون نام

      پس اینهمه ما قدرت اقتصادی و نظامی منطقه هستیم چی شد

    • بدون نام

      امثال این گرامی اگر از اقتصاد اطلاع داشتند که وضع مملکت این نمیشد...تحلیگر اقتصادی باید با راهکارهای اقتصادی در پی بهبود وضع مملکت باشه...مملکت را فروختن که اسمش راهکار و تحلیل اقتصادی نیست!

    • حسن

      عده ای نمیدانند موضوع قوافق با چین چیست هر رور هرکسی چیزی میگویند وقتیکه نمیدانند حتی نمایندها هم نمیدانند فقط حرفهای آمریکا واسرائیل را تائید میکنند میخواهند با این حرفهای چرت مردم را تحریک کنند مکر میشود جزیره کیش را به چینیها داد بگذارید این توافق امضا بشود معلوم میشود آنهایی که امروز این شایعه را راه انداختن که حرفهای آمریکاست

    • بدون نام

      حرف حساب جواب نداره این توافق کاری بسیار هوشمتدانه و عاقانه است

    • بدون نام

      مستر خزرو فروختین حالا نوبت خلیج فارسه مردم نمیخاین افتاد بشین سره جات

    • بدون نام

      در کل امور باید مردم تصمیم بگیرن مملکت برای مردمه

    • بدون نام

      این نظر شماست نه مردم و شما بهتره در جهت خواست مردم حرکت کنید و اگه مردم کشور رضایت به این قرارداد ندارن حتی اگه واقعا هم قراداد خوبی باشه حق ندارید برخلاف خواست مردم عمل کنید چون شما از طرف این مردم بعنوان مسئول انتخاب شدید تا در جهت خواسته های مردم حرکت کنید و حق ندارید جلوتر از خواست مردم و یا خلاف خواست مردم حرکت کنید و این یعنی شما به دنبال منافعی غیر از خواست مردم هستید که بر مردم پوشیده است و مسئولی که چنین کاری میکنه از نظر مردم فاسد ، دروغگو و دشمن مملکت است و قصدی جز حرکت در جهت منافع فردی و حزبی به قیمت آسیب به مردم و مملکت ندارد !

    • بدون نام

      بدترین قسمت این سناریو اینه که دست چین به جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک برسه اونا رو ببخشه به امارات

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج