۱۰۱۸۱۵۸
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

مرادی: داوران تحمیلی، کیفیت داوری را پایین آورده‌اند

هر چقدر به هفته‌هاي پاياني ليگ برتر فوتبال نزديك‌تر مي‌شويم، به همان مقدار قضاوت داوران از اهميت بيشتري برخوردار مي‌شوند؛ به‌طوري‌كه يك سوت يا پرچم اشتباه مي‌تواند با ناحق كردن حق، زحمت‌ها و البته سرمايه‌هاي يك تيم فوتبال را به هدر بدهد.

روزنامه اعتماد: هر چقدر به هفته‌هاي پاياني ليگ برتر فوتبال نزديك‌تر مي‌شويم، به همان مقدار قضاوت داوران از اهميت بيشتري برخوردار مي‌شوند؛ به‌طوري‌كه يك سوت يا پرچم اشتباه مي‌تواند با ناحق كردن حق، زحمت‌ها و البته سرمايه‌هاي يك تيم فوتبال را به هدر بدهد. به بهانه داوري پر اشتباه ديدار ذوب‌آهن اصفهان با ماشين‌سازي تبريز كه عملا موجب ثبت نتيجه‌اي بر خلاف آنچه در مستطيل سبز روي داده بود، به سراغ مسعود مرادي رفتيم تا درباره حال و احوال اين روزهاي داوري ليگ‌ برتر با او به گپ و گفت بپردازيم.

ظاهرا بايد با خطاهاي داوري كنار آمد!

داوري هم مثل همه كارهاي ديگر تحت‌‌تاثير كرونا شرايط خاصي را تجربه مي‌كند. يعني همان‌طوركه تيم‌ها از تمرينات دور بودند و به همين دليل با افتي محسوس روبه‌رو شده‌اند، داوران هم بالطبع از آمادگي لازم محروم هستند. اساسا در همه جاي دنيا داوران نسبت به قبل پرخطاتر بودند كه بايد گفت، اين امر طبيعي است.

البته ضعف داوري قابل كتمان نيست. اين حالت چقدر به عملكرد كميته داوران و دپارتمان داوري ربط پيدا مي‌كند؟

من از دور نگاه مي‌كنم و از چند و چون كار اطلاعي دقيق ندارم. اما اين را مي‌دانم كه همه تلاش‌شان را به كار مي‌گيرند تا كارنامه مديريتي‌شان زير سوال نرود. اين را هم بايد در نظر گرفت كه موجودي داوري ما همين است و نمي‌توانيم توقع بيشتري داشته باشيم.

ليگ برتر انگليس با وجود برنامه خيلي فشرده، برخلاف ايران‌ از داوران محدودي استفاده مي‌كنند. به نظر شما بالا رفتن كميت‌، كيفيت را پايين نمي‌‌آورد؟

دقيقا همين‌طور است كه شما مي‌گوييد. ازدياد داوران در يك ليگ حتما موجب ضعيف‌تر شدن داوري‌ها خواهد شد و هر چقدر كه داوران گلچين شوند، به همان مقدار سوت‌هاي كم‌ اشتباه‌تري را شاهد خواهيم بود؛ آن‌هم در شرايطي كه بعضا داوران ملي از بين‌المللي‌ها بهتر قضاوت مي‌كنند، آن‌هم درحالي كه اين در هيچ جاي دنيا مشاهده نمي‌شود.

مي‌توان گفت، داوران از طريق هيات‌هاي فوتبال داوران استان‌هاي خود را تحميل مي‌كنند؟

طبيعي است، هر هياتي دنبال اين است تا داورهايش در سطح بالا سوت بزنند، به همين دليل با ارتباط گرفتن با هيات‌ها داوران مورد نظرشان را به ليگ برتر تحميل مي‌كنند. در واقع اين فدراسيون فوتبال است كه بايد از استقلال كميته داوران و دپارتمان داوري دفاع كنند تا داوران تحت فشارهاي جانبي گزينش نشوند. به هر حال فوتبال هزينه‌هاي زيادي دارد؛ به‌طوري‌كه يك سوت اشتباه مي‌تواند تاثيرات منفي جبران‌ناپذيري در پي داشته باشد. به همين دليل نبايد براي خوشايند روساي هيات‌ها اسم هر داوري را به ليست ليگ برتري‌ها اضافه كنيم.

ظاهرا بخش داوري فدراسيون فوتبال استقلال لازم را ندارد؟

من از دور نمي‌توانم قضاوتي صحيح داشته باشم. اما اينكه در كلاس‌هاي داوري ليگ ۱۶ تيمي، بيش از يك صد و خرده‌اي داور سر كلاس حاضر شوند، جاي بحث دارد. مخصوصا بعضي‌ها كه به‌طور كاملا معلومي حتي آرزوي سوت زدن در رده‌هاي پايين‌تر را داشتند. اينكه داوران ضعيف در سطح ليگ دو فرصت حضور در ليگ برتر را داشته باشند، قطعا نتيجه‌اي جز سوت‌هاي اشتباه و به ثبت رسيدن نتيجه‌هاي غلط و ناحق ندارد.

ممنون، ‌حرفي مانده است؟

اگر كميته داوران و دپارتمان به هماهنگي لازم برسند، محال است كه اراده‌هاي بيروني بتوانند درباره مسائل مربوط به داوري اعمال نفوذ كنند. در پايان پيشنهاد مي‌دهم براي ليگ بيستم حتما داوراني محدود گزينش شوند تا آنهايي كه صلاحيت ندارند، با سوت‌هاي اشتباه حق را ناحق نكنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود شیرن کازرون

      چراتمام اشتباهات داوری به سود یک تیم اون هم تیم لنگ رقم میخورد بنظر شما این شبهه برانگیز نیست

    • بدون نام

      آقای مردای بخاطر وزیر ورزش هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج