۱۰۱۸۵۷۴
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

مجازات ارزان‌تر می‌شود

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی نوشت: بعضی خرابی‌ها قابل تعمیر و جبران است ولی برخی از آنها چنین نیست. فرض کنید که استخوان یک جای یک جوان ترک بردارد. خب! مدتی استراحت می‌کند و جوش می‌خورد و مثل حالت اولش می‌شود ولی اگر یک شیشه ترک بخورد چه؟

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی نوشت: بعضی خرابی‌ها قابل تعمیر و جبران است ولی برخی از آنها چنین نیست. فرض کنید که استخوان یک جای یک جوان ترک بردارد. خب! مدتی استراحت می‌کند و جوش می‌خورد و مثل حالت اولش می‌شود ولی اگر یک شیشه ترک بخورد چه؟

تنها راه ذوب کردن آن و شیشه‌گری دوباره است که در این صورت نیز احتمالا مثل اول نخواهد شد. برخی از جرایم چنین هستند. اگر کسی برای اول بار مرتکب شود، بخش مهمی از هزینه‌های ارتکاب آن را پرداخته و ارتکاب در نوبت‌های بعدی برای او کم‌هزینه و ارزان می‌شود.

سرقت از این جمله است. برای آغاز سرقت باید سد روانی ارتکاب آن را شکست. هنگامی که این سد شکسته شد برای دفعات بعدی دیگر سدی وجود ندارد. هزینه بعدی ریختن ترس او از زندان است. هزینه دیگری که بسیار مهم است از دست دادن شغل و برچسب سوءسابقه بر فرد پس از ارتکاب اولین سرقت است که پس از آن کمتر کسی حاضر می‌شود به او شغل بدهد. اینها را داشته باشیم تا به مساله دیگری بپردازم.

تحلیل علت چرایی ارتکاب جرم پیچیده است. برخی جرایم مثل قتل ممکن است تحت تاثیر واکنش‌های آنی رخ دهد ولی در میان جرایم، ارتکاب سرقت به نسبت بیش از دیگر جرایم تابع هزینه و فایده است. بر اساس تحلیل می‌توان گفت که اگر فقر و ناداری و بیکاری گسترش پیدا کند به‌طور طبیعی و همزمان هم منافع سرقت را برای فرد بالا می‌برد و حتی ضروری و هم هزینه‌های آن را کم می‌کند. یک کارمند یا کارگری که شغل خوبی یا حتی بخور و نمیری دارد، کمتر انگیزه یا نیاز پیدا می‌کند که دست به سرقت بزند به ویژه که می‌ترسد در صورت دستگیر شدن از کار برکنار شود و هزینه زیادی بر او بار شود.

در مقابل کسی که شغل ندارد حتی اگر شناسایی و دستگیر شود، شغلی را از دست نمی‌دهد چون شغل ندارد، پس هزینه ارتکاب سرقت برای او کم می‌شود. جالب قانونی است که در اردیبهشت ماه سال جاری تصویب و موجب کاهش جدی مجازات حبس شد. به علاوه افزایش تعداد سرقت از یک‌سو آن را تبدیل به امری عادی برای پلیس و دستگاه قضایی خواهد کرد ضمن اینکه پلیس را در شناسایی و دستگیری مجرمان خسته و مستهلک و از کارایی آن کم می‌کند.

با این ملاحظات باید این سخن رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ را علامت خطر جدی دانست که گفت در سال‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد سارقان بازداشتی سابقه‌دار بودند و کمتر از ۴۵ درصد آنان مجرمان بار اولی بودند،اما در حال حاضر تقریبا این میزان مساوی شده است و شاید در این ۳ ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نباشد.

مساله این است که مجموع فرآیندهای اجتماعی موجود در حال کاهش دادن هزینه‌های ارتکاب سرقت و قبح‌زدایی از آن نیز هست. اخبار گسترده درباره فسادها و نابرابری روزافزون نیز به این قبح‌زدایی کمک می‌کند ولی بدتر از همه این است که افزایش نسبت سارقان بار اولی به معنای ورود نیروهای جدید به این حوزه است. آنان با ورود به زندان، سد روانی ارتکاب سرقت را می‌شکنند به احتمال فراوان بیشتر این افراد به صورت فردی مرتکب سرقت شده‌اند، در زندان به باندهای سرقت وصل می‌شوند و زنجیره سرقت را تکمیل می‌کنند به ویژه با مال‌خرها آشنا می‌شوند و به احتمال فراوان وارد باند می‌شوند و نیز با امکانات و شیوه‌های جدید سرقت آشنا می‌شوند و روابط اجتماعی خود را با مردم عادی و خانواده کم کرده و با بزهکاران افزایش می‌دهند.

تمامی هزینه‌های ارتکاب جرم را در بار اول می‌پردازند و با پرداخت این هزینه‌ها دیگر نگران پرداخت مجدد آن برای ارتکاب جرم نیستند. مثل پرداخت ورودی که در برخی شهربازی‌ها معمول است. یک بار می‌پردازید حالا در داخل از هر دستگاهی استفاده و برای آن خرج کنید، فرقی ندارد.

مشکل از اینجا آغاز می‌شود که اگر برچسب سرقت روی یک نفر زده شد، مثل همان شیشه‌ای که ترک برمی‌دارد، به راحتی قابل ترمیم نیست و این هزینه اجتماعی همیشه به او تحمیل می‌شود و حتی راه را بر بازگشت او به جامعه می‌بندد یا حداقل اینکه راه بازگشت را سخت می‌کند. حالا پرسشی که مطرح می‌شود، این است که کدام نهاد و مرجعی متولی اصلاح این زمینه‌های جرم‌زاست؟ اگر نهادی پیدا و معرفی شد ما را هم خبر کنید. متاسفانه در حال تجربه جامعه‌ای رها شده به حال خود هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Zorro

      عالی بود آقای عبدی
      بسیار زیبا و قشنگ بود مرسی

    • علی

      فقط حرف

      پاسخ ها

      • ک

        خوش.آمدیدبه.همراه.

    • بدون نام

      مگه جامعه ی ما رها شده نستوده ؟؟؟!!!

    • یک ایرانی ( کاربر قدیمی )

      حرف و باد هوا ولمون کنین

    • بدون نام

      بدهکار کردن جوانان نیز در سرقت بی تاثیر نیست، وقتی جوانی میخواهد ازدواج کند به او وام صد میلیون تومانی میدهند و اگر بخواهد کالا یا خودرو بخرد به او وام کالا یا وام خودرو میدهند و خانه بخرد بهش وام دویست و چهل میلیون تومانی به همراه وام تعمییرات و .......میدهند و جدیدا هم وام مستاجر هم اضافه شده، خب مسئولان فکر نمیکنند که جوانان چگونه اقساط این همه وام را که خیلی بیشتر از حقوق است خواهند پرداخت، در نتیجه انگیزه برای کسب پول نا مشروع بیشتر میشود

    • راهنما

      تافقر و بیکاری است و امنیت شغلی افراد کم باشد خلاف زیاد می شود

    • بدون نام

      متاسفانه در حکومت اسلامی قبح هر گونه خلاف و جرم وجنایت ریخته است وقتی مردم بویژه جوانان بیکار می بینند و می شنوند که مسوولان کشور سالها مشغول اختلاس و دزدی بوده اند انها هم به همین کار روی می آورند الناس علی دین ملوکهم

    • بدون نام

      هیچ ایرانی دوست ندارد نان حرام سر سفره اش ببرد اگر دزدی میکند از روی فقر بیکاری بی پولی است شما کارخانه تاسیس کنید مردم بروند سر کار امار دزدی به شدت کم میشود دولت و نظام درست کار نمیکند مردم باید مجازات شوند البته این مجازات فقط برای دزدهای معمولی است ان دزد که میلیاردی دزدی کرده راحت زندگی میکند و با کمک خود دولت فرار میکند میرود کانادا

    • یگ فرهنگی مظلوم

      قطع دست دزدسابقه داراجرابشه لطفا..
      البته اگه ابردزدان اجازه بدن!!!!!
      اعتقادعمومی اینه که آب ازسرچشمه گله
      (توچوخودهمه عیبی چه کنی عیب کسان فاش..برغیرچه خندی چوتوخودبدترازآنی)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج