۱۰۱۸۷۴۶
۴۷ نظر
۵۰۵۹
۴۷ نظر
۵۰۵۹
پ

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

سالگرد آغاز ریاست‌جهوری رجایی و جولان این روزهای یاران احمدی‌نژاد از بقایی و بذرپاش تا زاکانی، بهانه این مطلب است.

برترین‌ها: سالگرد آغاز ریاست‌جهوری رجایی و جولان این روزهای یاران احمدی‌نژاد از بقایی و بذرپاش تا زاکانی، بهانه این مطلب است.

زمانی كه محمود احمدی‎نژاد، در سال ۸۴ كاندیدای ریاست جمهوری شد، ستاد انتخاباتی او برای معرفی این كاندیدای گمنام كه تا قبل از شهرداری اش در تهران ،‌كمتر كسی اسمش را شنیده بود،‌ از یك نام بزرگ و ملی استفاده كرد:‌"شهید رجایی... و بدین سان احمدی نژاد در تبلغات رسمی،‌ رجایی زمانه و رجایی دوم معرفی شد! با این مقدمه بد نیست سری هم به تاریخ انقلاب بزنیم و ببینیم كه محمد علی رجایی که بود؟

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

شهید جمهور؛ نگاهی به زندگی سیاسی محمدعلی رجایی

محمدعلی رجایی زاده ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ در قزوین، دومین رئیس‌جمهور ایران بود که در بمب‌گذاری دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسید.۱۳ ساله بود که کلاس ششم ابتدایی را تمام کرد و راهی تهران شد. برادرش از مدتی پیش به تهران نقل مکان کرده بود. ابتدا در بازار آهن فروشان مشغول به کار شد و به علت سنگینی کار چندی بعد به دست‌فروشی روی آورد. محمدعلی بعد از دست‌فروشی دوباره به بازار تهران برگشت و در چند حجره به شاگردی پرداخت.

در سال ۱۳۳۰ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران جوانانی را که مدرک ششم ابتدایی داشتند با درجه گروهبانی استخدام می‌کرد. رجایی داوطلب خدمت در این نیرو شد و سه ماه از دوره آموزشی گروهبانی را گذرانده بود که گروه فداییان اسلام را شناخت و در جلسات این گروه شرکت کرده و همکاری‌اش با اعضای این گروه را آغاز کرد.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

رجایی پس از طی دوره آموزشی و دریافت درجه گروهبانی، در کنار کار به تحصیل ادامه داد و در سال ۱۳۳۲ دیپلم گرفت. به دلیل اینکه در شهریور ماه دیپلم گرفته بود نمی‌توانست در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کند و به همین دلیل راهی بیجار شد و در دبیرستانی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد.

با تمام شدن سال تحصیلی، به تهران بازگشت و در دانشسرای عالی تربیت معلم به تحصیل پرداخت و سپس به دانشسرای عالی رفت و پس از ۲ سال، مدرک کارشناسی ریاضی خود را دریافت و به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

ابتدا به ملایر رفت اما به دلیل اختلاف با رئیس آموزش و پرورش به خوانسار مهاجرت کرد و مشغول تدریس شد. با پایان سال تحصیلی به تهران برگشت و در دوره کارشناسی ارشد در رشته آمار مشغول به تحصیل شده و هم‌زمان در مدرسه کمال شروع به تدریس کرد.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

فعالیت‌های سیاسی قبل از انقلاب

خود رجایی در مورد سوابق سیاسی اش می‌گوید: در سال ۱۳۴۰ مهدی بازرگان در ماه رمضان ما را دعوت کرد به افطار و تأسیس نهضت آزادی ایران را اعلام کرد که ما جز نفرات اولی بودیم که در آن ثبت نام کردیم. سپس کم‌کم به عنوان عضو نهضت آزادی در دبیرستان کمال مشغول تدریس بودم.»

فعالیت در مجاهدین خلق آن زمان که هنوز درگیر مبارزه با پهلوی بودند در دوران قبل از انقلاب بودند از دیگر سوابق سیاسی شهید رجایی است. وی درباره ارتباط خود با این سازمان می‌گوید: با اکثر بنیانگذاران سازمان از دوره دانشگاه و بعدها هم در جلساتی که پای تفسیر آقای طالقانی بودیم آشنا شده بودم. در سال ۱۳۴۷ یک با سعید محسن برای عضوگیری به من مراجعه کرد، ولی به علت اختلافاتی که در برداشتمان نسبت به مبارزه داشتیم من موافقت نکردم به عضویت این سازمان درآیم، منتهی شرعاً تعهد کرده بودم که تماس را به هیچ‌کس نگویم.

وی در اردیبهشت ماه ۱۳۴۲ توسط ساواک بازداشت شد و پس از ۵۰ روز آزاد شد. در سال ۱۳۵۳ برای بار دوم بازداشت و به زندان منتقل و به گفته خودش هفته‌ها تحت شکنجه قرار گرفت. سرانجام در روز عید غدیر خم در آبان ۱۳۵۷ پس از چهار سال از زندان آزاد شد. رجایی بلافاصله با تأسیس انجمن اسلامی معلمان به مبارزه علیه شاه پرداخت. وی همچنین عضو کمیته استقبال شد و در کنار دیگر انقلابیون مهیای ورود امام خمینی (ره) شد.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

فعالیت‌های سیاسی پس از انقلاب

رجایی در سال ۱۳۵۸ عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران بود که در جریان انشعاب پس از گروگانگیری سفارت آمریکا به همراه ۱۲ نفر دیگر از اعضای نهضت آزادی از این سازمان جدا شدند.

اما پس از گذشت چند ماه از انقلاب، در کابینه مهدی بازرگان به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد و پس از استعفای بازرگان نیز با حکم امام خمینی (ره) به فعالیت در سمت خود ادامه داد.

در انتخابات دوره نخست مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ در لیست فهرست ائتلاف بزرگ که ائتلافی از اعضا جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی بود قرار گرفت و با کسب یک میلیون و دویست و نه هزار و دوازده رأی به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد.

مجلس اول که بیشتر آن را اعضای حزب جمهوری اسلامی تشکیل می‌دادند، اولین شخصی که بنی صدر برای نخست وزیری انتخاب کرده بود را نپذیرفت.

امام خمینی (ره) در ۲۹ تیر ۱۳۵۹ طی یک سخنرانی در واکنش به رد کاندیدای نخست وزیری بنی صدر توسط مجلس شورای اسلامی فرمودند: این اشخاصی که انقلابی نیستند نباید در رأس وزارتخانه‌ها باشند و آقای بنی صدر نباید امثال اینها را به مجلس معرفی کند و اگر کرد، مجلس رد بکند و هیچ اعتنایی نکند.

این کشمکش حدود یک ماه ادامه یافت و مجلس بار دیگر کاندیداهای بنی صدر شامل حسین حبیبی، محمدعلی رجایی، علی اصغر غروی، موسی کلانتری و حتی سید مصطفی میرسلیم، از اعضای حزب جمهوری اسلامی را برای احراز پست نخست‌وزیری نپذیرفت.

بنی صدر که از اقبال نداشتن مجلس به این گزینه‌ها آگاه بود، از سید احمد خمینی به عنوان گزینه نخست‌وزیری نام برد که این موضوع با مخالفت شدید امام خمینی (ره) مواجه شد. پس از آن کمیته‌ای مشترک بین مجلس و دولت تشکیل شد که این کمیته سه نفر را برای کسب کرسی نخست وزیری به مجلس معرفی کرد.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

رجایی در قامت نخست‌وزیر ایران

در جلسه غیر علنی مجلس و با رأی‌گیری، محمدعلی رجایی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد و در ۱۸ مرداد، رجایی با ۱۵۳ رأی موافق، ۲۴ مخالف و ۱۹ ممتنع به عنوان نخست وزیر توسط مجلس انتخاب شد. در شهریور ۱۳۵۹ رجایی در حالی که سمت نخست‌وزیری را در اختیار داشت، از طرف امام (ره) به سرپرستی بنیاد مستضعفان منصوب شد.

در مرداد ۱۳۵۹ و دو ماه پس از انتخابات مجلس، بنی‌صدر از سر اجبار، رجایی را که مورد تأییدش هم نبود به سمت نخست وزیری دولت انتخاب کرد، اما با سه نفر که توسط رجایی برای کابینه نامزد شده بودند شامل میرحسین موسوی به عنوان وزیر امور خارجه، محسن نوربخش به عنوان وزیر اقتصاد و بهزاد نبوی به عنوان وزیر امور اجرایی مخالفت کرد. پس از مذاکره‌های بسیار، نهایتاً بهزاد نبوی توسط بنی‌صدر پذیرفته شد و محسن نوربخش به عنوان قائم مقام وزیر اقتصاد منصوب شد. با پذیرش نشدن نامزدهای منتخب رجایی برای کابینه دولت توسط بنی‌صدر، روابط این دو به سمت تیرگی رفت.

بنی‌صدر در نامه‌ای به امام خمینی (ره) کابینه دوباره معرفی شده رجایی را شامل افرادی فاقد صلاحیت معرفی کرد و اینکه گزارش دروغ درباره اطرافیان بنی‌صدر به ایشان داده بودند. امام (ره) در پاسخ به نامه بنی صدر فرمودند: "اینجانب دخالتی در امور نمی‌کنم، موازین همان بود که کراراً گفته‌ام و سفارش من آن است که آقایان تفاهم کنند و اشخاص مؤمن به انقلاب و مدیر و مدبر و فعال انتخاب نمایند. "

دولت بنی‌صدر با تمام فراز و نشیب‌های فراوان، عمر چندانی نداشت. از ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ فرایند بررسی نداشتن کفایت سیاسی رئیس‌جمهور در غیاب وی آغاز و تا ۳۱ خرداد همان سال به طول انجامید. در این روز مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا، رأی به عدم کفایت بنی‌صدر داد. حکم مجلس یک روز بعد به امضای امام خمینی (ره) که از همراهی بنی‌صدر با سازمان مجاهدین خلق برآشفته بود، رسید.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

ریاست جمهوری رجایی پس از عزل بنی‌صدر

پس از عزل بنی صدر، دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار و رجایی در رقابت با علی اکبر پرورش، عباس شیبانی و حبیب الله عسگراولادی موفق شد با کسب ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رأی (۹۰٪) از مجموع ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۳ رأی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری رجایی

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

رجایی در ساعت ۱۴:۳۰ روز ۸ شهریور ۱۳۶۰، از اتاق کارش خارج شد و به محل جلسه فوق‌العاده دولت رفت. در ساعت ۱۵:۰۰ صدای انفجار مهیبی از ساختمان نخست‌وزیری برخاست. در این حمله، وی و محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر وقت جان باختند.

در این هنگام کمتر از یک ماه از دوران ریاست جمهوری وی می‌گذشت. این ترور نیز همانند بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط سازمان مجاهدین خلق انجام شد.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

سیمای واقعی یک رئیس‌جمهور؛ رجایی ساده زیست بود؟

مهرداد خدیر؛ روزنامه‌نگار در هفتم شهریور 93 طی یادداشتی نوشته بود:

* در اینکه محمدعلی رجایی، پاکدست و ساده زیست بود کمترین تردیدی نیست و جوهره و نهاد او نیز گواهی می‌داد که اگر بیش از ۴۸ سال عمر می‌کرد نیز‌‌ همان روحیه را تا امروز نیز حفظ می‌کرد.

* درباره نوع زندگی البته مشخص است که یک عنصر سیاسی و در عین حال با صبغه و سابقه معلمی و فرهنگی اگر می‌خواست از این فرصت‌ها برای مال‌اندوزی بهره برد تمام اعتبار خود را باید به حراج می‌گذاشت و در آن دوران دیگران نیز کمابیش چنین پرهیزهایی داشتند و آفت مال‌اندوزی هنوز به جان مدیران تازه به قدرت رسیده نیفتاده بود. بنابراین اصرار بر معرفی شهید رجایی با سابقه یک سال نخست‌وزیری و یک ماه ریاست جمهوری تنها با یک صفت «ساده زیست» او را به تمامی به نسل کنونی معرفی نمی‌کند.

* درست است که رجایی در مقطعی از زندگی که از استخدام ارتش بیرون آمده و هنوز به استخدام آموزش و پرورش درنیامده بود دست‌فروشی هم کرده بود تا هزینه‌های خانواده را تامین کند اما توصیف او تنها با عنوان «دست‌فروشی که رئیس‌جمهور شد» و پس از نخست‌وزیری و ریاست جمهوری ساده زیست بود، تصویر واقعی یک مبارز معتقد را ترسیم نمی‌کند.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

* پس تنها نگوییم رجایی مدتی دست‌فروشی کرد و زندگی ساده‌ای داشت. این را هم بگوییم که با همه تفاوت‌های سیاسی و اختلافات فکری که میان دو جناح خط امام و ملی مذهبی‌ها رخ داد و او تمام قد در طیف خط امامی‌های مقابل لیبرال‌ها تعریف می‌شد، روزی که دکتر یدالله سحابی در مخالفت با معرفی رجایی به عنوان نخست‌وزیر سخن گفت و یادآور شد: «من این مرد را به دیانت و صداقت می‌شناسم ولی در جبین او نشان موفقیت نمی‌بینم»، محمدعلی رجایی هم با نقل خاطرات دوران تدریس در دبیرستان کمال و در دفاع از خود گفت: «من خیلی زود یتیم شدم و دکتر یدالله سحابی برای من حکم پدر را دارد اما پدر‌ها همواره قضاوت درستی درباره پسر‌ها ندارند.»

* اگر محمدعلی رجایی کسب و کار و تولید ثروت را مذموم می‌دانست فرزند او کمال در راه تجارت گام بر نمی‌داشت و چشم به رانت و سفره دولت و مناصب می‌دوخت.

مهر ۱۳۵۹؛ شهید رجایی با شش مقام دولتی و چهار خبرنگار به سازمان ملل رفت

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

رجایی با ۱۰ نفرسازمان ملل رفت، احمدی نژاد با ۱۰۰ نفر!

در سال های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد؛ سفر او به سازمان ملل در كانون توجه افكار عمومی ایران قرار گرفت و آنچه به شدت مطرح شد این كه چرا رئیس جمهور در این سفر با هیاتی كه طبق خبرهای منتشره ۱۰۰ نفره بوده است به نیویورك رفت و بدتر از همه این كه تعدادی از فامیل های خود و اعضای كابینه مانند خانواده‌های مشایی و بقایی و ... را نیز با هزینه بیت المال به این سفر كاری برده بود؟! مگر سفر سازمان ملل جای پسر و عروس و مادر زن آقازاده معزز و ... است و مگر مردم ایران چه تعهدی نسبت به این خاندان دارند كه باید هزینه سفر آنان به نیویورک را نیز می پرداختند؟!

شهریور ۱۳۹۰؛ احمدی نژاد با ۱۰۰ نفر از جمله اعضای خانواده خود و برخی همكارانش به سازمان ملل رفت

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

برای پاسخ به این سوال كه جواب آن می تواند مقایسه تاریخی جالبی بین رجایی و احمدی نژاد باشد به كتاب فرزند ملت در آیینه انقلاب اسلامی كه در بهمن ۱۳۶۱ منتشر شده است مراجعه كنیم. همان طور كه در این كتاب تاریخی آمده ،‌ هیات همراه شهید رجایی در سفر نیویورك ۱۰ نفره بوده است كه ۴ نفرشان نیز خبرنگار و فیلمبردار بوده اند و البته دوستان و آشنایان و اقوام و همسایه ها شال و كلاه نكرده بودند تا با رئیس دولت به نیویورك بروند و جاهایی كه بخه خواب هم نمی دیدند را با پول ملت ببینند! سفر هم به لحاظ دیپلماتیك،‌ سفر موفقی بود و شهید رجایی در سازمان ملل بیش از آن كه از این سو و آن سوی جهان بگوید درباره ایران گفت و صدای ملت ایران بود.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

حال این رفتار شهید رجایی را مقایسه كنید با رفتار كسی كه حتی برای نوه اش نیز درخواست ویزا كرده بود تا او را با خود به نیویورک ببرد و حتی همسران رئیس دفتر و معاون رئیس جمهور هم در این سفر به عنوان هیات همراه حاضر بوده‌اند!

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

رجایی الگوی احمدی‌نژاد بود؟

«مرتضی باقری»؛ محقق در یادداشتی در هشتم شهریور ۹۵نوشته بود:

* اینکه جناب احمدی نژاد را عده ای از دوستانش با وجود ۸ سال رییس جمهور بودن و فرصت کافی داشتن برای تبدیل به الگوی خدمت و ساده زیستی صادقانه هنوز به رجایی تشبیه می کنند فارغ از میزان راستی این شباهت، خود حاکی از این واقعیت است که جناب احمدی نژاد در تیدیل شدن به یک الگوی صادقانه در این مسیر عنصر موفقی نبوده است.

* والا چرا کسی که ۸ سال در سمت ریاست جمهوری همه گونه فرصت در اختیارش بوده است اینک بایستی برای اثبات صدق و راستی و ساده زیستی و… به شهید رجایی تشبیه شود. آقای احمدی نژاد را به صفات و شخصیت خودش باید معرفی کرد؛ ویژگی هایی که ۸ سال ریاست جمهوری و برجسته شدن در میادین مختلف جهانی و داخلی برای تمثیل در تاریخ ایران کفایت می کند.

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

رجایی پوپولیست نبود

احمد نوکلی؛ نماینده ادوار مجلس:

* رجایی دنبال جلب رأی مردم نبود. شاید این اقدامات ظاهرش پوپولیستی باشد اما در آن زمان نگاه این‌گونه بود. کار خیری که می‌شود گفت نشانه مردمی بودن رجایی بود این بود که ایشان در نخستین جلسه هیات دولت پیشنهاد کرد که آیا موافقید حقوق ما متوسط حقوق دولت باشد؟

* سرانجام همه موافقت کردند و دیدند که متوسط حقوق دولت ٧ هزار تومان است که تا آخر دولت رجایی همه وزرا و ایشان ٧ هزار تومان می‌گرفتند. این ٧ هزار تومان در دولت موقت مهدوی ١٠ هزار تومان شد که همه‌مان هم خیلی خوش‌مان آمد.

جمیله رجایی، فرزند ارشد شهید رجایی

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

نظر صریح دختر و همسر رجایی در مورد شباهت او با احمدی‌نژاد

فرزند ارشد شهید رجایی از مشابهت سازی دو دهه بعد پدرش با محمود احمدی‎نژاد متعجب است و با تاکید بر اینکه این دو نفر هیچ شباهتی از نظر اخلاقی و شخصیتی ندارند و چنین نسبت دادن‎هایی صحیح نیست، در پاسخ یه اینکه پدرتان چه ویژگی‏‎هایی داشت که احمدی‎نژاد نداشت، گفت: پدرم هیچ‎گاه از روابط خانوادگی در کارش استفاده نمی‎کرد و پارتی بازی در مرامش نبود، از روی حساب حرف می‎زد و قاطع بود. در کارهایش دقیق بود و قدمی خلاف قانون بر نمی‎داشت.

عاتقه صدیقی؛ همسر شهید رجایی

رجایی دومی ندارد، هرگونه کپی‌برداری پیگرد دارد!

او از نگاه مادرش به این موضوع یاد کرد که گفته بود «کارهای احمدی‌نژاد شباهتی به رجایی ندارد». عاتقه صدیقی در همان دوران زمامداری احمدی‎نژاد متذکر شده بود که اداره کشور بر مبنای خود محوری خطرناک است و نسبتی با مشی رجایی که بر کار کارشناسی متکی بود، ندارد. او حتی در نقد کپی برداری از برخی شیوه‏‎های همسر شهیدش در دولت احمدی‎نژاد گفته بود که «روش‌هایی که دولت احمدی نژاد پیش‌گرفته بود، بدون توجه به عنصر زمان و شرایط جهانی و کشور بود. لذا اقدامات دولت او نتیجه‌ای نداشت و مصیبت به بار آورد.

در آخر قضاوت با مردم و تاریخ. آقایان! هر كاری كه می‌كنید،‌ لااقل خود را به چهره‌های تاریخی نچسبانید و نام افرادی چون رجایی را لكه دار نكنید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت ، مقاله
      خیلی جامع و کامل بود ، سپاسگزارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهیدان رجایی و سلیمانی تکرار شدنی نیستند

      • بدون نام

        اولیش چی بود که دومیش چی باشه؟

    • بدون نام

      دنیاروبگردی دیگه مثل رحایی نمی تونی پیداکنی ...

    • ص

      کلا یک ماه رییس جمهور بود!!!!
      با اون یک ماه چطور میشه کسی رو شناخت یا کارکردش رو ستود!

      رجایی حتی شروع بکار نکرده بود!!!

      چرا بازی میکنن با اسمها...!!

      پاسخ ها

      • احسان

        یک سالم نخست وزیر بود!

      • بدون نام

        در همون چند ماه کمک، کارهای زیادی کرد، از جمله حقوق برای افراد مسن.
        خدا لعنت کنه مزدوارانی که او را به شهادت رسوندند

      • رضاییان

        دقیقا . در واقع در دوره ایشان که خدا رحمتشون کنه هنوز چپاول بیت المال و غارت و دزدی و فساد باب نشده بود فقط تند روی های انقلابی و حجاب و ... مهم بود . اگر امروز و با درامد نفتی عظیم و رانت های معاملاتی و ارز 4200 و ..امروز میتونست سالم بمونه شرط بود که من بعید میدونم چون الان به ندرت و تقریبا معادل صفر درصد مسئول سالم داریم

      • بدون نام

        رجایی بود که گفت تحصیلات تا سطح دیپلم باید رایگان باشه کسی که تلاش در جهت تحصیل رایگان فرزندان ایران بود و اگر میموند برای بهداشت هم همینکار و میکرد قابل تقدیر نیست؟ هرچند بعدها در دوره هاشمی مدارس غیرانتفاعی تاسیس شدن و بعدها مدارس دولتی هم پولی شدن و از سال ۹۳ هم مدارس دولتی رو خصوصی کردن و باعث این شدن که بعضی بچه ها ترک تحصیل کنن

      • بدون نام

        آره هاشمی مال اندوز مدارس رو غیر انتفاعی کرد و باعث شکاف طبقاتی در تحصیلات شد. خیر نبینه
        الان من در ضعیف ترین مناطق تهران هم مدارس غیر دولتی میبینم تاسیس شده ...

    • بدون نام

      به نظر من مقایسه احمدی نژاد و شهید رجایی اشتباه است.
      شهید رجایی مرد بسیار متعهدو ساده زیستی بود ولی احمدی نژاد علاوه بر تعهد و ساده زیستی، بسیار باهوش، زیرک، شجاع و کاربلد بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره این که تمام دور و اطرافیاشو با پول من و تو برد امریکا نشان از باهوشیش بود!!!

      • بدون نام

        به به
        نمردیم و این چیزا رو هم راجب احمدی نژاد شنیدیم

    • بدون نام

      تاثیر احمدی نژاد در تاریخ معاصر ایران و جهان را میتوان با تاثیر کوروش کبیر مقایسه کرد با این تفاوت که کوروش کبیر، اختیار تام داشت و شاه جهان بود ولی احمدی نژاد حتی اختیار نصب معاون اول خود را نداشت.
      ولی درآمدی که در زمان حکومت محمود کبیر و در اوج جنگ اقتصادی و تحریمها بدست آمد در طول دو هزار سال گذشته بی نظیر بوده است و این از شجاعت و تدبیر او بود.

      پاسخ ها

      • ایران قلبم

        چرا اینقدر از احمدی نژاد میترسند
        1 ..محبوبیت بالا که نام این بزرگ مرد را احمدی نجات گویند
        2 ..اشتغال جوانان و پیران کسی بیکار نبود
        3..دادرس محرومین و منطقه محروم بود
        4..از همه مهمتر مسکن برای فقرا وکم در آمدها فراهم کرد یه کارگر پیر خونه مسکن مهر گرفته بود داشت گریه میکرد می‌گفت اگر احمدی نجات نبود تا آخر عمرم خانه به دوش بودم
        5..مخالف دزدان بیت المال ،دروغ گویان، واشکار کردن چهره پلید آنها برای عموم ترس عجیبی به جان آنها انداخته بود
        درود خدا بر احمدی نژاد

      • سعید

        زرشک

      • فردین

        برادر تو انگار درباره کس دیگه حرف میزنی نه احمدی نژاد! تحریمها که یک سال و نیم آخر دوره احمدی نژاد شروع شدن اونم با کارهایی که خودش کرد.در ضمن مگه گرون شدن نفت که باعث درآمد سرشار مملکت شد،به برکت وجود احمدی نژاد بود؟ جل الخالق

      • بدون نام

        کاربر ایران قلبم استارت بدبختیای ملت از۸۴زده شد

    • بدون نام

      درود بر رجایی
      سلام بر احمدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا شفات بده

    • بدون نام

      امروز افسوس فقدان رجایی را میخورید
      روزی هم افسوس محمود کبیر را خواهید خورد

      شما همیشه از زمانه خود عقبید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئنم چهارتا تا کامنت بالا رو هم خودت گذاشتی
        آخه امیرکبیر؟کوروش؟محمود؟

      • E3maeil

        آخه چرا وقتی هیچی از تاریخ نمیدونی الکی حرف میزنی کوروش کیه بابا، اتفاقا ما عقب افتادگی هایی که داریم بخاطر پادشاهان قبل از انقلابه

      • بدون نام

        بعضی ها قاطی دارند

    • ir

      احسنت

    • فردین

      جریان معرفی ابتدا یک نفر و بعد با رد مجلس معرفی ۴نفر و مجددا رد تمامی آنها و حتی مخالفت با سید حسن خمینی برای نخست وزیری توسط امام که البته این آخری رو بنی صدر از روی کنایه پیشنهاد داده است صرف نظر از احترام به شخصیت مرحوم رجایی نشان دهنده بی اعتبار بودن رای ملت از همون ابتدای کار می دانم. در ضمن من طرفدار آقای بنی صدر هم نبوده و نیستم!

    • بدون نام

      پاک دست بود

      پاسخ ها

      • علی بابا کجابی

        کاری به احمدی نژاد ندارم چون بدبختی مردم وبیچارگی کشور مرهون زحمات اطرافیان و خود احمدی نژاد است ولی بازیکنان کشورداری نمیتوان نظردادکه خوب بود یانه ولی ازنظرشخصیتی آدم بسیار قابل احترامئ است

    • بدون نام

      رئیس جمهور کاربلدفقط روحانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ خندیدیم ممنون!

    • گلسنگ

      چرا تا موقعی یکی مهره سوخته نشده باشه جرات نقد بهش ندارید

    • ali

      تخریب دکتر احمدی نژاد از سه چهار ماه پیش کلید خورده است اما به لطف خدا به جایی نمیرسد چون عزت وذلت دست خداست

    • بدون نام

      آنچه درباره رجائی نوشتید درست،
      ولی بفرمائید ، این آهنگر زاده ، دست پاک اگر نمیتواند، مشابه مرحوم رجائی باشد ، از ابتدای انقلاب تا بِ امروز در بین رجال ریزو درشت، خوش نام

    • بدون نام

      رجائی ساخته دوران نوجوانی وجوانی خودش بود.دوروان اختناق پهلوی دوم راچشیده بود وآب دیده شده بو د در نتیجه رفتارش ضد دیکتاتوری بود ولی احمد نژاد بی مایه بود وکارهای آبکی میکرد

    • بدون نام

      تمام روش ها را برای تخریب دکتر احمدی نژاد به کار گرفته اید، در ابداع روش های جدید کفگیرتان به ته دیگ اصابت کرده غافل از آن که با هر ترفند تخریب گری شما احمدی نژاد محک خورده، شفاف تر و زلال تر در سایه ی خدا ایستاده است و این گونه جبهه ی شیطان را دم به دم آشکار تر می سازد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طیب الله انفاسکم
        دمت گرم

    • بدون نام

      اینا عادت دارن وقتی کسی مرد بگن خوب بود
      ودیگر هیچ....‌

    • ناشناس

      احمدی نژاد آدم زیرکیه وگرنه تا الان با این همه فشار باید خورد و خمیر میشد

    • بدون نام

      در پاک دستی و دیانت شهید رجایی حرفی نیست. ایشون یک انقلابی، یک فرد متعهد و یک فرد کم نظیر بودند و اصلا احمدی نژاد قابل مقایسه باهاش نیست ولی جالبه که این مقاله بیشتر برای له کردن احمدی نژاد هست نه تعریف از رجایی. نترسید احمدی نژاد دیگه نمیاد اگر چه من طرفدارش نیستم اما وقتی می بینم به یکی مرتب گیر میدن و علیه ش مقاله می نویسند واقعا تاسف میخورم برای این نویسنده های جهت یافته

    • علیرضا

      آفرین.
      خیلی جالب بود.

    • غ-ر

      به پاکی و صداقت و راستگویی و انقلابی بودن این شخص قابل توصیف نیست و چه رسد مقایسه ایشان اصل بود ریشه در خاک این مرز و بوم بود مردم دلسوخته ایران عزیز و سربلند چون من همیشه به نیکی یاد میکنیم و سر تعظیم فرود میاوریم یادش گرامی

    • بدون نام

      نمی دونم چرا بعضی ها احمدینزاد پرست شدن
      به ز احمدی نزاد نخندید کامپیوترم مشکل داره

    • بدون نام

      ای بابااا...
      اونم از دنیا رفته وگرنه واسه اونم یه خط و ربطی درست میکردن

    • بدون نام

      اقای رجایی هیچ گونه تحصیلانت و تجربه مرتبط با مملکت داری نداشت ادم خوبی بود ولی اینکاره نبود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک ماه کمتر رییس جمهور بود از کجا فهمیدید اینکاره نبود.چرا ترورش کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعدش الان کدوم یک از مملکت داران فعلی تخصص داره یک سری که مدرکشون جعلیه . یک سری که وصل می شن یا به رفسنجانی یا به مشایی .

    • علی

      هر کسی رییس جمهور شود پرتش می کنن بیرون حتی رجایی رو، یا اینکه رجایی تا اخر رییس جمهور می ماند که اینم قانون نمی زاره، البته رجایی پاداش یه عمر مجاهدت رو از خدا گرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام
        وجه مشترک هر دو شخصیت توجه به بهبود وضع اقتصادی خانواده های کم درآمد و سطح پایین جامعه. و انصافا احمدی نژاد تا حدودی هم در حل معضل مسکن در زمان خود بسیار موفق بوده است. 7/1/99

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج