جاباما
۱۰۱۸۹۱۹
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

زوایای پنهان پرونده جودو

هرچقدر که تاریخ دادگاه تعلیق فدراسیون جودو نزدیک می‌شود، رسیدگی به این پرونده شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد.

روزنامه شرق: هرچقدر که تاریخ دادگاه تعلیق فدراسیون جودو نزدیک می‌شود، رسیدگی به این پرونده شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. نگرانی‌ها بابت محرومیت همیشگی این فدراسیون و ابعاد سیاسی آن کم بود که حالا باید تنش‌های داخلی را هم به آن اضافه کرد. دعوا بر سر چینش تیم دادخواهی ایران، برای حضور در دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) است. انصراف بی‌سروصدای نصرالله سجادی، مشاور ارشد رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، از شرکت در این دادگاه، جنجال تازه این روزهای جودو است. گفته می‌شود سجادی به‌‌خاطر اختلاف‌نظرهایی که با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو دارد، اعلام کرده حاضر نیست در دادگاه CAS از این پرونده دفاع کند.

میراسماعیلی در این شش، هفت‌ماهی که فدراسیونش موقتا تعلیق شده، با انتقادهای زیادی از سوی مسئولان کمیته ملی المپیک مواجه بوده است. آنها معتقدند او در این مدت راه خودش را از این کمیته که نهاد بالادستی رشته‌های المپیکی است، جدا کرده و هر تصمیمی را که می‌خواهد درباره این پرونده می‌گیرد و با اظهارنظرهای نسنجیده‌اش در رسانه‌ها فضا را ملتهب‌تر می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که از ابتدا اصلا قرار نبود سجادی عضو تیم دادخواهی ایران در سوئیس باشد؛ دلیلی که باعث شد این مدیر باسابقه ورزشی در تیم مذاکره‌کننده فدراسیون جودو قرار بگیرد، هجمه‌هایی بود که علیه صالحی‌امیری به راه افتاد. فدراسیون جهانی جودو با این ادعا که صالحی‌امیری در تماسی تلفنی از سعید ملایی خواسته در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ توکیو مقابل نماینده اسرائیل مبارزه نکند، از متهمان ردیف‌اول این پروند است.

با توجه به این موضوع میراسماعیلی اعلام کرد که برای حفظ شأن و جایگاه رئیس کمیته ملی المپیک، سجادی را هم که مشاور ارشد اوست و از نفوذ خوبی در مجامع بین‌المللی برخوردار است، به‌عنوان نماینده کمیته ملی المپیک به دادگاه CAS معرفی کنند؛ اما اکنون در این شرایط کار گره خورده و معلوم نیست چه دادگاهی می‌خواهد اختلاف بین میراسماعیلی با کمیته ملی المپیک را حل کند؟ اتفاق تازه‌تر پس از انصراف رسمی نصرالله سجادی، خبر کناره‌گیری محمدرضا داورزنی، معاون وقت وزیر ورزش از این دادگاه است. شنیده می‌شود او تمایلی برای دفاعیات پرونده جودو در جلسه CAS ندارد. فدراسیون جهانی جودو نیز همواره این اتهام را به داورزنی وارد کرده که او نیز در روز مسابقه ملایی، مانع از مبارزه‌اش با نماینده اسرائیل شده است.

با توجه به اینکه فهرست اسامی مذکور به‌عنوان شاهدان ماجرا مدت‌ها پیش برای دادگاه عالی ورزش ارسال شده، دیگر امکان تغییر یا جابه‌جایی در لیست اعزامی ایران به CAS نیست و این انصراف‌ها از حضور، به‌منزله شکست پیش از واقعه ایران در دادگاه عالی ورزش است. هرچند از دور و نزدیک شنیده می‌شود ایران شانس چندانی برای پیروزی در این پرونده ندارد؛ چراکه از شکل ورزشی خود خارج شده و ابعاد سیاسی پیدا کرده است. صالحی‌امیری پیش از این نیز گفته بود اگر فدراسیون جودو به خاطر عدم رویارویی با اسرائیلی‌ها تعلیق شود، تبعات منفی آن گریبان کل ورزش را خواهد گرفت و این یعنی محرومیت از کلیه میادین جهانی و آسیایی المپیک.

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در حالی تا الان هیچ اظهارنظری درخصوص حواشی چند روز اخیر تیم دادخواهی جودو در دادگاه CAS نشان نداده‌اند که میراسماعیلی دیروز به این موضوع واکنش نشان داد. او در حاشیه نشست با جامعه جودوی استان گلستان گفت: «این پرونده دارای زوایای پنهان و محرمانه‌ای است که من همه آنها را در یک کنفرانس خبری به مردم کشور می‌گویم. بسیار علاقه‌مند هستم که در این موضوع شفاف با مردم صحبت کنم. اگر شرایط فراهم شود، قبل از دادگاه و در غیر این صورت بعد از دادگاه این موضوعات را بازگو خواهم کرد. از همه مسئولان و کارشناسان درخواست می‌کنم از تحریک رئیس فدراسیون جهانی خودداری کنند و علیه آن صحبتی نکنند. این کار برای ما در آینده مشکل‌ساز خواهد شد».

با انصراف احتمالی داورزنی و سجادی از حضور در محکمه عالی ورزش، ۲۶ شهریور آرش میراسماعیلی باید به اتفاق زارعیان و دو وکیل معرفی‌شده به CAS مسیر تهران تا سوئیس را بپیماید و هیئت چهار‌نفره ایران را در دادگاه حاضر کند. خروج دو نفر از اعضای اثرگذار تیم شاکی آن‌هم پیش از محکمه در پیشگاه دادگاه تجدیدنظر باعث شده وضعیت این پرونده ناامیدکننده‌تر از قبل باشد.میراسماعیلی اگرچه پرافتخارترین جودوکاران ایران به حساب می‌آید اما بیشتر از اینکه یک چهره محبوب بین اهالی این رشته باشد، یک چهره جنجالی بوده است، چه حالا که رئیس است و چه زمانی که سرمربی تیم ملی و نایب‌رئیس فدراسیون جودو بود.

او حتی بعد از ریاستش بر فدراسیون هم هرگز نخواست از تجربیات پیش‌کسوتات استفاده کند، حال آنکه به‌خوبی می‌دانست ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو، روی شخص او حساس است. جودوکار لرستانی در نهایت چاره‌ای ندید جز اینکه از مواضع قبلی خود کوتاه بیاید و با صدور حکم مشاور و رئیس شورای راهبردی فدراسیون جودو، بار دیگر دست به دامان محمد درخشان، رئیس اسبق فدراسیون شود تا با استفاده از رابطه نزدیک ویزر و درخشان تدبیری بیندیشد. به‌هر‌حال باید منتظر ماند و دید تا میراسماعیلی از زوایای پنهان این پرونده رونمایی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Nani

      هر کی خریزه میخوره بايد پای لرزش هم بشینه

      اونموقع که از آرمان های '' فلسطین مظلوم '' به اصطلاح دفاع میکردین باید فکر عواقبش رو هم میکردین...

      این در حالیه که خود فلسطینیها با اسرائیل مسابقه ورزشی برگزار میکنن....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج