۱۰۲۰۱۳۲
۱۰۵ نظر
۵۰۱۶
۱۰۵ نظر
۵۰۱۶
پ

نامه احمدی‌نژاد به ولیعهد عربستان

دکتر احمدی نژاد با ارسال سه نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل، ولیعهد عربستان و رهبر جنبش انصارالله یمن، اعلام کرد که به عنوان یک وظیفه انسانی آماده است تا با تشکیل هیاتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی برای خاتمه دادن به تخاصمات و درگیری های نظامی میان دو کشور همسایه عربستان و یمن تلاش کند.

دولت بهار: دکتر احمدی نژاد با ارسال سه نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل، ولیعهد عربستان و رهبر جنبش انصارالله یمن، اعلام کرد که به عنوان یک وظیفه انسانی آماده است تا با تشکیل هیاتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی برای خاتمه دادن به تخاصمات و درگیری های نظامی میان دو کشور همسایه عربستان و یمن تلاش کند.

رئیس جمهور سابق در نامه خود به آنتونیو مانوئل اولیویرا گوترش دبیرکل سازمان ملل با اشاره به خسارات سنگین جانی، مادی و معنوی جنگ در یمن و نقض فاحش حقوق بشر نوشته است: بر هیچکس پوشیده نیست که این جنگ تا هر زمان به طول بیانجامد جز خرابی و مرگ انسانهای بی‌گناه نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته و اصولاً طرف پیروز نخواهد داشت و همه بازنده و در پیشگاه ملت ها محکوم خواهند بود.

نامه احمدی‌نژاد به ولیعهد عربستان

دکتر احمدی نژاد تاکید کرده است که اگر چه قدرت‌های فرامنطقه‌ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنند، لکن چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی‌توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد.

وی تلاش در جهت توقف جنگ و برقراری صلح، دوستی و گسترش همکاری ها را یک مسئولیت انسانی توصیف کرده و خطاب به دبیرکل سازمان ملل افزوده است: اینجانب به عنوان عضوی از جامعه انسانی که روزانه از شنیدن اخبار و فجایع ناشی از جنگ‌هاو درگیری‌ها در گوشه و کنار جهان و به ویژه در یمن بسیار متاسف می شود، آمادگی خود را برای شکل دادن یک تلاش جمعی به منظور پایان دادن به تخاصمات و برقراری صلح عادلانه میان طرف های درگیر و ایجاد زمینه های توسعه همکاری‌های منطقه ای اعلام می دارم.

رئیس جمهور سابق کشورمان در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل تصریح کرده است که آمادگی دارد در صورت موافقت وی، هیئتی از شخصیت های آزادیخواه، عدالت طلب و موجه جهانی را گردهم آورد تا از طریق گفت و گو با طرفین درگیر به حل مناقشه و برقراری صلح و دوستی یاری نماید.

دکتر احمدی نژاد همچنین در دو نامه دیگر که خطاب به محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن ارسال شده ابراز اطمینان کرده است که با همراهی و همکاری سازنده آنان بتوان اقدامات موثر و تعیین کننده‌ای در جهت پیشگیری از ادامه وضع اسفبار کنونی و پایان دادن به جنگ و خصومت میان طرفین درگیر به انجام برسد و هزینه های سنگین جنگ جاری در قالب برنامه اقدام مشترک منطقه‌ای صرف همکاری برای عمران و آبادانی شود.

متن نامه دکتر احمدی‌نژاد به دبیرکل سازمان ملل

بسم الله الرحمن الرحیم

عالی جناب آقای آنتونیو مانوئل اولیویرا گوترش
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

سلام علیکم
مستحضرید که جنگ خانمانسوز در یمن که بر اثر برخی رقابت ها و دخالت های منطقه‌ای و فرا منطقه ای آغاز شده و بیش از 5 سال ادامه یافته است تا کنون ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی و خرابی‌های بی شمار بر جا گذاشته و علاوه بر تحمیل فقر بر ملت مظلوم یمن فرصت های تعالی و پیشرفت را از آنان سلب کرده است و برای دیگر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای درگیر، علاوه بر ایراد خسارت‌های جانی و مادی، از حیث مسائل معنوی و انسانی، به ویژه نقض فاحش حقوق بشر، سوابق سوء فراموش نشدنی را به ثبت رسانده است.

این جنگ همچنین موجب تشدید رقابت ها و دشمنی ها و دور شدن دولت ها و ملت های منطقه از همکاری سازنده، آسیب دیدن امنیت عمومی و نابودی آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی در یمن گردیده است.

بر هیچکس پوشیده نیست که این جنگ تا هر زمان طول بکشد جز خرابی و مرگ انسانهای بی‌گناه نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته و اصولاً طرف پیروز نخواهد داشت و همه بازنده و در پیشگاه ملت ها محکوم خواهند بود.

اگر چه قدرت‌های فرامنطقه‌ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنند، لکن چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی‌توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد.

منافع حقیقی هر فرد و ملتی در حفظ کرامت انسانی و تقویت صلح، عدالت، آزادی، محبت، آبادانی و همکاری دوستانه و سازنده نهفته است و هر نوع تلاش برای سلطه و برتری بر دیگران اولاً به نابودی حقیقت انسانی بانیان آن منجر خواهد شد و ثانیاً جز خسارت برای ملت ها دستاوردی نخواهد داشت.

مسئولیت انسانی ایجاب می نماید که همگان، در حد توان، در جهت توقف این جنگ و برقراری صلح، دوستی و همکاری تلاش نمایند.

اینجانب به عنوان عضوی از جامعه انسانی که روزانه از شنیدن اخبار و فجایع ناشی از جنگ‌ها و درگیری‌ها در گوشه و کنار جهان و به ویژه در یمن بسیار متاسف می شود، آمادگی خود را برای شکل دادن یک تلاش جمعی به منظور پایان دادن به تخاصمات و برقراری صلح عادلانه میان طرف های درگیر و ایجاد زمینه های توسعه همکاری‌های منطقه ای اعلام می دارم.

اینجانب آمادگی دارم تا در صورت موافقت جنابعالی با تشکیل هیئتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی و از طریق گفتگو با طرفین درگیر به حل مناقشه و برقراری صلح و دوستی یاری نمایم.

انتظار دارد که دبیر کل محترم مقدمات و پشتیبانی لازم را برای ایفای این مسئولیت انسانی فراهم نمایند.

ضمناً رونوشت دو نامه جداگانه که در همین رابطه به عالیجناب آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و عالیجناب آقای سید عبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصار الله یمن ارسال گردیده است جهت استحضار به پیوست ارسال می گردد.

محمود احمدی نژاد
رییس جمهور سابق ایران

متن نامه دكتر احمدي نژاد به دبيركل سازمان ملل به زبان انگليسی

Unofficial translation
In the name of God, The Compassionate, The Merciful

To: His Excellency, Mr. António Guterres
The secretary-general of the United Nations

Hello and greetings

As you well know, the devastating war in Yemen, which was started due to some competition and the regional, as well as trans-regional meddling, and has lasted for over five years, has so far left tens of thousands of casualties, wounded and innumerous ruins, besides imposing poverty on the oppressed Yemeni nation and blocking their path to excellence and prosperity; also, for other regional states, and especially for the involved countries, it has both caused loss of lives and money, as well as intangible and human damages, especially broad violation of human rights, all having been recorded as instances of unforgettable bad reputation.

The war has also caused the speeding up of competition, enmity and distancing the regional governments and nations from constructive cooperation, and imposed damages to public security, and ruined the historical and cultural monuments and landmarks in Yemen.

Everyone knows that if the war lasts, it will bring none of the involved parties anything but destruction and death of innocent people, and basically none will win, but all will be losers and condemned among world nations. Although the trans-regional powers evaluate the war as being to their benefit, but if they examine the issue more closely, they will come to recognize this human disaster can in no way promise the interests of any party.

The true interests of any individual and nation, lie in protecting the dignity of human beings, as well as reinforcing peace, justice, freedom, kindness, building and friendly, constructive cooperation, while any effort toward domineering and hegemony will primarily annihilate the human truth of the initiators, and secondly, bear nothing but damage to nations.

Human responsibility says everyone should, as far as possible for them, make efforts to stop the war and establish peace, friendship and cooperation.
As a member of the human society, who on a daily basis feels profound sorrow after hearing the news about calamities of wars and conflicts in different parts of the world specially in Yemen, I hereby announce my preparation to form a collective effort, aimed at ending conflicts, and establishing fair peace among the involved parties, as well as paving the way for expanding regional cooperation.

I am ready to, if His Excellency agrees, form a panel of freedom-and-justice-seeking global personalities, and via dialog with the conflicting parties, help resolve the disputes and establish peace and friendship.

It is expected that the revered Secretary General provide the requirements and support for the human responsibility to be fulfilled.

P.S.: Attached please find copies of two separate letters, sent to His Excellency Mr. Mohammad Bin Salman, the Crown Prince of Saudi Arabia and His Excellency, Mr. Seyed Abdul-Malik Badreddin, leader of Yemen's Ansarrollah movement.

Mahmoud Ahmadinejad
Former president of the Islamic Republic of Iran

متن نامه دکتر احمدی‌نژاد به رهبر جنبش انصارالله یمن

بسم الله الرحمن الرحیم

عالی جناب آقای سید عبدالملک بدرالدین الحوثی
رهبر محترم جنبش انصارالله یمن

سلام علیکم
مستحضرید که جنگ خانمانسوز در یمن که بر اثر برخی رقابت ها و دخالت های منطقه‌ای و فرا منطقه ای آغاز شده و بیش از ۵ سال ادامه یافته است تا کنون ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی و خرابی‌های بی شمار بر جا گذاشته و علاوه بر تحمیل فقر بر ملت مظلوم یمن فرصت های تعالی و پیشرفت را از آنان سلب کرده است و برای دیگر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای درگیر، علاوه بر ایراد خسارت‌های جانی و مادی، از حیث مسائل معنوی و انسانی، به ویژه نقض فاحش حقوق بشر، سوابق سوء فراموش نشدنی را به ثبت رسانده است.

این جنگ همچنین موجب تشدید رقابت ها و دشمنی ها و دور شدن دولت ها و ملت های منطقه از همکاری سازنده، آسیب دیدن امنیت عمومی و نابودی آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی در یمن گردیده است.

بر هیچکس پوشیده نیست که این جنگ تا هر زمان طول بکشد جز خرابی و مرگ انسانهای بی‌گناه نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته و اصولاً طرف پیروز نخواهد داشت و همه بازنده و در پیشگاه ملت ها محکوم خواهند بود.

اگر چه قدرت‌های فرامنطقه‌ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنند، لکن چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی‌توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد.

منافع حقیقی هر فرد و ملتی در حفظ کرامت انسانی و تقویت صلح، عدالت، آزادی، محبت، آبادانی و همکاری دوستانه و سازنده نهفته است و هر نوع تلاش برای سلطه و برتری بر دیگران اولاً به نابودی حقیقت انسانی بانیان آن منجر خواهد شد و ثانیاً جز خسارت برای ملت ها دستاوردی نخواهد داشت.

از طرفی می‌دانم که جنابعالی از وضعیت فعلی ناخشنود و از اینکه روزانه جمعی از مردم بی گناه کشته و زخمی می‌شوند، زیرساخت ها آسیب می‌ببینند ومنابع ملت های منطقه به جای سازندگی و ارتقای رفاه، امنیت و پیشرفت، صرف تخریب می‌شود ناراحتید و از این رو از برقراری صلحی عادلانه استقبال می‌نمایید.

از طرف دیگر اطمینان دارم که با همراهی و همکاری سازنده جنابعالی، اقدامات موثر و تعیین کننده‌ای در جهت پیشگیری از ادامه وضع اسفبار کنونی و پایان دادن به جنگ و خصومت قابل انجام است. علاوه بر آن تردیدی ندارم که اگر هزینه های سنگین جنگ جاری در قالب برنامه اقدام مشترک منطقه‌ای صرف همکاری برای عمران و آبادانی شود، سایه ترس، وحشت، فقر و مرگ از سر مردم برداشته شده و در پرتو صلح و برادری، حلاوت یک زندگی شرافتمندانه، عادلانه و آزادانه در کام همگان خواهد نشست.

مسئولیت انسانی ایجاب می نماید که همگان، در حد توان، در جهت توقف این جنگ و برقراری صلح، دوستی و همکاری تلاش نمایند.

اینجانب به عنوان عضوی از جامعه انسانی که روزانه از شنیدن اخبار و ناملایمات در گوشه و کنار جهان و به ویژه جنگ در یمن بسیار متاسف می‌شود، آمادگی دارم تا در صورت موافقت جنابعالی و عالیجناب بن سلمان ولیعهد عربستان با تشکیل هیئتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی و از طریق گفتگو با طرفین درگیر به حل مناقشه و برقراری صلح و دوستی یاری نمایم.

بر این باورم که آن برادر محترم در پاسخ به انتظار روشن مردم منطقه و جامعه بشری، با نیک اندیشی و تامل در آثار این درگیری خانمانسوز، به گونه ای عمل خواهید کرد که به نیکی از آن یاد شود و موجبات رضایت الهی و خشنودی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و علی آله و علی صحبه را فراهم سازد.

برادرتان
محمود احمدی نژاد
رییس جمهور سابق ایران

رونوشت:
عالی جناب آقای آنتونیو مانوئل اولیویرا گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل

متن نامه دكتر احمدی نژاد به رهبر أنصار الله يمن با ترجمه غير رسمی به زبان عربی

بسم الله الرحمن الرحيم

سماحة قائد حركة أنصار الله
السيد عبدالملك بدرالدين الحوثي

السلام عليكم
كما تعرفون أن الحرب المدمرة على اليمن، التي إندلعت بسبب التنافسات و التدخلات الإقليمية و عبر الإقليمية و مازالت مستمرة لأكثر من خمسة سنوات، حصدت حد الآن عشرات الآلاف من الأرواح بين قتيل وجريح حيث خلفت دمارا شاملا و أدت إلى تفشي الفقر بين أبناء الشعب اليمني المظلوم وسلبت منهم فرص الرُقيّ والتطور، كما سجّلت لدول المنطقة لاسيّما المتناحرة منها آثارا سلبية لاتنسى من الجانب المعنوي والإنساني وعلى وجه الخصوص فيما يتعلق بإنتهاكات حقوق الإنسان وذلك فضلا عن ما حمّلته الحرب من خسائر بشرية وإقتصادية فادحة.

إن هذه الحرب أدت إلى تشديد المنافسة والمعاداة كما أدت إلى ابتعاد دول المنطقة وشعوبها عن التعاون البناء، وأدت إلى تدهور الأمن العام وتدمير المعالم الأثرية والأبنية التاريخية والثقافية في اليمن.

لايخفى على أحد بأنه و مهما تطول هذه الحرب، لاتثمر غير الدمار وقتل الأبرياء للجانبين وأساسا ليس لديها منتصر وفي نهاية المطاف سيخسر الكل وسيحل محل تنديد الشعوب.

فعلى الرغم من أن القوى العالمية تزعم أن لها في هذه الحرب مصالح لكن لو تبصر حقا لرأت أن هذه الكارثة الإنسانية لاتؤمّن مصالح لأي طرف من الأطراف.

المصالح الحقيقية لكل شخص ولكل شعب تكمن في الحفاظ على الكرامة الإنسانية وتعزيز السلام، والعدالة، والحرية، والمحبة، والإعمار، والتعاون الودي و البناء، ولذلك كل المحاولات من أجل القطرسة والسيطرة على الآخرين أولا: ستفني الحقيقة الإنسانية، وثانيا:لاتخلف غير الخسران للشعوب.

من جهة أعرف، أن الوضع القائم لايرضيكم، وأن ما يحدث يوميا ويذهب ضحيته الأبرياء وتُدمر البنى التحتية قد يلُم بكم الهم والحزن حيث تُصرَف موارد شعوب المنطقة للدمار بدلا من أن تُصرَف للإعمار والإرتقاء بالرخاء والأمن والتطور، ولذلك ترحبون بسلام عادل.

من جهة أخرى، أثق تماما بمرافقتكم وبتعاونكم البناء يمكننا تطبيق مبادرات مؤثرة من شأنها أن تلعب دورا أساسيا في وضع الحد من تفاقم الوضع القائم وإنهاء الحرب والخصومة. كما ليس فيه شك بأن تكاليف الباهضة للحرب المندلعة لو توظف في البناء والإعمار عبر خطة عمل مشتركة إقليمية، سيزول شبح الخوف، والفقر، والموت عن الناس ويتذوق الكل حلاوة حياة كريمة، وعادلة، وحرة تحت ضياء السلام والأخوة.

المسئولية الإنسانية تفرض على الكل وبكل ما تملك من طاقة، أن تسعى من أجل وضع نهاية لهذه الحرب وإحلال السلام والصداقة والتعاون.

إنني بصفة عضو من المجتمع الإنساني الذي تصله يوميا أنباء الأزمات العالمية من هنا وهناك وخاصة فيما يتعلق باليمن ويتأثر منها كثيرا، أعلن عن استعدادي في حال موافقتكم وموافقة ولي العهد السعودي الأمير محمد بن سلمان، لتشكيل لجنة تضم عدد من الشخصيات الموثوقة عالميةً والـمُتسمة بالحرية والعدالة لإجراء محادثات مع الطرفين المتخاصمين وذلك بهدف إنهاء الأزمة وإحلال السلام والصداقة.

إنني على ثقة، بأن سماحتكم في رد على مطالب شعوب المنطقة والمجمتع الإنساني الواضحة منكم، وبتأمل جيد في نتائج هذه الحرب المدمرة، ستقومون بعمل تُذكرون به خيرا ويرضي الله ورسوله صلى الله عليه وآله وصحبه.

أخوكم
محمود احمدي نجاد
الرئيس السابق للجمهورية الإسلامية الإيرانية

نسخة إلى: الأمين العام للأمم المتحدة السيد أنطونيو غوتيريش

متن نامه دكتر احمدی نژاد به وليعهد سعودی

بسم الله الرحمن الرحیم

عالی جناب آقای محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود
ولیعهد محترم عربستان سعودی

سلام علیکم
مستحضرید که جنگ خانمانسوز در یمن که بر اثر برخی رقابت ها و دخالت های منطقه‌ای و فرا منطقه ای آغاز شده و بیش از 5 سال ادامه یافته است تا کنون ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی و خرابی‌های بی شمار بر جا گذاشته و علاوه بر تحمیل فقر بر ملت مظلوم یمن فرصت های تعالی و پیشرفت را از آنان سلب کرده است و برای دیگر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای درگیر، علاوه بر ایراد خسارت‌های جانی و مادی، از حیث مسائل معنوی و انسانی، به ویژه نقض فاحش حقوق بشر، سوابق سوء فراموش نشدنی را به ثبت رسانده است.

این جنگ همچنین موجب تشدید رقابت ها و دشمنی ها و دور شدن دولت ها و ملت های منطقه از همکاری سازنده، آسیب دیدن امنیت عمومی و نابودی آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی در یمن گردیده است.

بر هیچکس پوشیده نیست که این جنگ تا هر زمان طول بکشد جز خرابی و مرگ انسانهای بی‌گناه نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته و اصولاً طرف پیروز نخواهد داشت و همه بازنده و در پیشگاه ملت ها محکوم خواهند بود.

اگر چه قدرت‌های فرامنطقه‌ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنند، لکن چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی‌توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد.

منافع حقیقی هر فرد و ملتی در حفظ کرامت انسانی و تقویت صلح، عدالت، آزادی، محبت، آبادانی و همکاری دوستانه و سازنده نهفته است و هر نوع تلاش برای سلطه و برتری بر دیگران اولاً به نابودی حقیقت انسانی بانیان آن منجر خواهد شد و ثانیاً جز خسارت برای ملت ها دستاوردی نخواهد داشت.

از طرفی می‌دانم که جنابعالی از وضعیت فعلی ناخشنود و از اینکه روزانه جمعی از مردم بی گناه کشته و زخمی می‌شوند، زیرساخت ها آسیب می‌ببینند ومنابع ملت های منطقه به جای سازندگی و ارتقای رفاه، امنیت و پیشرفت، صرف تخریب می‌شود ناراحتید و از این رو از برقراری صلحی عادلانه استقبال می‌نمایید.

از طرف دیگر اطمینان دارم که با همراهی و همکاری سازنده جنابعالی، اقدامات موثر و تعیین کننده‌ای در جهت پیشگیری از ادامه وضع اسفبار کنونی و پایان دادن به جنگ و خصومت قابل انجام است. علاوه بر آن تردیدی ندارم که اگر هزینه های سنگین جنگ جاری در قالب برنامه اقدام مشترک منطقه‌ای صرف همکاری برای عمران و آبادانی شود، سایه ترس، وحشت، فقر و مرگ از سر مردم برداشته شده و در پرتو صلح و برادری، حلاوت یک زندگی شرافتمندانه، عادلانه و آزادانه در کام همگان خواهد نشست.

مسئولیت انسانی ایجاب می نماید که همگان، در حد توان، در جهت توقف این جنگ و برقراری صلح، دوستی و همکاری تلاش نمایند.

اینجانب به عنوان عضوی از جامعه انسانی که روزانه از شنیدن اخبار و ناملایمات در گوشه و کنار جهان و به ویژه جنگ در یمن بسیار متاسف می‌شود، آمادگی دارم تا در صورت موافقت جنابعالی و عالیجناب سید عبدالمالک بدرالدین رهبر جنبش انصار الله یمن با تشکیل هیئتی از شخصیت های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی و از طریق گفتگو با طرفین درگیر به حل مناقشه و برقراری صلح و دوستی یاری نمایم.

بر این باورم که آن برادر محترم در پاسخ به انتظار روشن مردم منطقه و جامعه بشری، با نیک اندیشی و تامل در آثار این درگیری خانمانسوز، به گونه ای عمل خواهید کرد که به نیکی از آن یاد شود و موجبات رضایت الهی و خشنودی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و علی آله و علی صحبه را فراهم سازد.

برادرتان
محمود احمدی نژاد
رییس جمهور سابق ایران

رونوشت:
عالی جناب آقای آنتونیو مانوئل اولیویرا گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل

متن ترجمه غير رسمی عربی نامه دكتر احمدی‌نژاد به وليعهد عربستان

هذه ترجمة غيررسمية من النص الفارسي للعربية

بسم الله الرحمن الرحيم

صاحب السمو الملكي الأمير
محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود
ولي العهد ونائب رئيس مجلس الوزراء

السلام عليكم
كما تعرفون أن الحرب المدمرة على اليمن، التي إندلعت بسبب التنافسات و التدخلات الإقليمية و عبر الإقليمية و مازالت مستمرة لأكثر من خمسة سنوات، حصدت حد الآن عشرات الآلاف من الأرواح بين قتيل وجريح حيث خلفت دمارا شاملا و أدت إلى تفشي الفقر بين أبناء الشعب اليمني المظلوم وسلبت منهم فرص الرُقيّ والتطور، كما سجّلت لدول المنطقة لاسيّما المتناحرة منها آثارا سلبية لاتنسى من الجانب المعنوي والإنساني وعلى وجه الخصوص فيما يتعلق بإنتهاكات حقوق الإنسان وذلك فضلا عن ما حمّلته الحرب من خسائر بشرية وإقتصادية فادحة.

إن هذه الحرب أدت إلى تشديد المنافسة والمعاداة كما أدت إلى ابتعاد دول المنطقة وشعوبها عن التعاون البناء، وأدت إلى تدهور الأمن العام وتدمير المعالم الأثرية والأبنية التاريخية والثقافية في اليمن.

لايخفى على أحد بأنه و مهما تطول هذه الحرب، لاتثمر غير الدمار وقتل الأبرياء للجانبين وأساسا ليس لديها منتصر وفي نهاية المطاف سيخسر الكل وسيحل محل تنديد الشعوب.

فعلى الرغم من أن القوى العالمية تزعم أن لها في هذه الحرب مصالح لكن لو تبصر حقا لرأت أن هذه الكارثة الإنسانية لاتؤمّن مصالح لأي طرف من الأطراف.

المصالح الحقيقية لكل شخص ولكل شعب تكمن في الحفاظ على الكرامة الإنسانية وتعزيز السلام، والعدالة، والحرية، والمحبة، والإعمار، والتعاون الودي و البناء، ولذلك كل المحاولات من أجل القطرسة والسيطرة على الآخرين أولا: ستفني الحقيقة الإنسانية، وثانيا:لاتخلف غير الخسران للشعوب.

من جهة أعرف، أن الوضع القائم لايرضيكم، وأن ما يحدث يوميا ويذهب ضحيته الأبرياء وتُدمر البنى التحتية قد يلُم بكم الهم والحزن حيث تُصرَف موارد شعوب المنطقة للدمار بدلا من أن تُصرَف للإعمار والإرتقاء بالرخاء والأمن والتطور، ولذلك ترحبون بسلام عادل.

من جهة أخرى، أثق تماما بمرافقتكم وبتعاونكم البناء يمكننا تطبيق مبادرات مؤثرة من شأنها أن تلعب دورا أساسيا في وضع الحد من تفاقم الوضع القائم وإنهاء الحرب والخصومة. كما ليس فيه شك بأن تكاليف الباهضة للحرب المندلعة لو توظف في البناء والإعمار عبر خطة عمل مشتركة إقليمية، سيزول شبح الخوف، والفقر، والموت عن الناس ويتذوق الكل حلاوة حياة كريمة، وعادلة، وحرة تحت ضياء السلام والأخوة.

المسئولية الإنسانية تفرض على الكل وبكل ما تملك من طاقة، أن تسعى من أجل وضع نهاية لهذه الحرب وإحلال السلام والصداقة والتعاون.

إنني بصفة عضو من المجتمع الإنساني الذي تصله يوميا أنباء الأزمات العالمية من هنا وهناك وخاصة فيما يتعلق باليمن ويتأثر منها كثيرا، أعلن عن استعدادي في حال موافقتكم و موافقة قائد حركة أنصار الله السيد عبدالملك بدرالدين، لتشكيل لجنة تضم عدد من الشخصيات الموثوقة عالميةً والـمُتسمة بالحرية والعدالة لإجراء محادثات مع الطرفين المتخاصمين وذلك بهدف إنهاء الأزمة وإحلال السلام والصداقة.

إنني على ثقة، بأن سماحتكم في رد على مطالب شعوب المنطقة والمجمتع الإنساني الواضحة منكم، وبتأمل جيد في نتائج هذه الحرب المدمرة، ستقومون بعمل تُذكرون به خيرا ويرضي الله ورسوله صلى الله عليه وآله وصحبه.

أخوكم
محمود احمدي نجاد
الرئيس السابق للجمهورية الإسلامية الإيرانية

نسخة إلى: الأمين العام للأمم المتحدة السيد أنطونيو غوتيريش

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مموتی ول کن تنگلیسی یاد گرقتی ول کن نیستیا..تو چیکاره ای آخه

      پاسخ ها

      • علیرضا

        بهش بگید قربون دستت همراه نامه، یه گونی سیب زمینی هم بفرسته، حتماً اثر میذاره.

      • بدون نام

        خخخخ واقعا این مردک چیکارس که میخواد صلح برقرار کنه؟ خدا کنه ادعای مسیح و منجی بودن نکنه همونجور که ادعای هاله ای از نور میکرد ...

      • بدون نام

        یکی به این بگه تو اون موقع که رییس جمهور بودی خود مردم ایران آدم حسابت نمیکردن چه برسه به کشورای خارجی حالا که دیگه کاره ایی نیستی دیگه کسی حسابت نمیکنه

      • بدون نام

        درود بر دکتر بزرگوار

      • بدون نام

        نظرات افراد نشاندهنده شخصیت، فرهنگ و تربیت خانوادگی آنهاست.

    • بدون نام

      هاهاهاهاها

    • بدون نام

      جناب دکتر قبل از ارسال متن انگلیسی آن را چپ چین کنید. چون انگلیسی را از سمت چپ می نویسند. اره قربونت استاد دانشگاه هستی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سرت بجایی خورده؟؟چرندیات چیه میگی؟؟

      • عیار

        از چپ نوشته نابغه

      • بدون نام

        نوشته ها چپ چین نیستند! به یک متن انگلیسی در کتاب مراجعه تا متوجه تفاوت آن با نوشته های بالا بشوید.

    • urrrmia

      خو اینا چجوری به دست اونا میرسه.بابا بس کن توروخدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد بااسنپ میره دم سفارت سوئیس میده به دربونش یه ۵تومن می ذاره کف دستش

    • بدون نام

      سوال اینه که این چکاره ی مملکته که هی برای این و اون نامه مینویسه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شمایی که میگی ایشون چکاره مملکته اگر به خودت نگاه کنی این یارانه ای که هر ماه میاد توی جیبت از زحمات این آقاست انگار یادت رفته داهات دور افتاده رو خود این آقا برق رسانی کرد وانشعاب لوله گاز رو براشون فرستاد اگر این آقا کاندیدا بشه ما از این فلاکت میام بیرون

      • بدون نام

        نه که خیلیم سابقه قشنگ و زیبایی تو آشتی ملت ها داره!! تحریم های ایران وتنش بیشتر با آمریکا از زمان این شروع شد

      • بدون نام

        این همونه که20% مستاجران راصاحبخانه کرد! دولت تدبیرچنددرصدرابی خانمان کرز?

    • بدون نام

      یکی نیست به این اقا بگه شما و روحانی مملکت خودتونو نابود کردید حالا میخوای میانجگری کنی

    • بدون نام

      سلطاننننننن

      پاسخ ها

      • سوران6666

        ایول اوس محمود
        خخححح

    • بدون نام

      آقا اینو پیش یه روان پزشکی چیزی ببرید کارش داره بیخ پیدا میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین روانی تو فکرتون بود براتون یارانه و معیشت اورد به همه شهر ها سر میزد به دهات دور افتاده میرفت و مشکلاتشون رو میدید

      • علیرضا

        داداش کشتیمون با دهات دور افتاده ات. ایشون 45 تومن یارانه داد، پرونده هسته‌ای هم فرستاد شورای امنیت و هنوزم که هنوزه داریم چوبشو میخوریم. شماره حسابت بده ماهی 45 تومنم من میریزم حسابت دیگه سنگ اینو به سینه نزن.

      • بدون نام

        علیرضا دمت گرم.بعدازمدتها خندیدم.این آقا یجوری حرف میزنه انگار گداپروری هنره،۴۵تومنم من میریزم به حسابش

    • حسین

      بازم محمود ولی محمود کیه که حرف شما رو بیشتر از آمریکایی ها قبول داشته باشه

    • م ر ه

      کی به این اجازه داده به این و اون نامه بنویسه ؟!! یکی به من بگه که چکارس ایشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

    • با عشق

      درود بر شرف هر چی ایرانیه که همه آزاد مردند.

    • بدون نام

      روحیه شما،لجبازی وتندگویی وهمیشه درصدربودن بوده!بعیده که نتیجه بگیری!

    • اسد

      کی از تو خواسته. خودتو هشت سال کشور به لجن کشیدی. حالا ناجی شدی. عجب. واقعا پررویی

    • بدون نام

      این نامه ها را زمان ریاست جمهوری باید مینوشت الان دیگه بی فایدست

    • بدون نام

      مثلا این چه کاره هست که نامه مینویسه نامه شو نگاش هم نمیکنن دیوونه شده

    • بدون نام

      نامه نوشتن احمدی‌نژاد آدم رو یاد فیلم مختارنامه میندازه

    • بدون نام

      تلاش یک مهره سوخته.

    • علی

      باز هم احمدی نژاد چه غیرتی آفرین به تو بارکلا به تو .

    • ایرانی

      احمدی نژاد ادم شریفیذاست شخصیت ایشان دوست دارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تندیسشو درست کن بذار بالا سرخونت

    • بدون نام

      یک بار گول خوردن برای هفت پشتمان کافی بود.

    • بدون نام

      مرحوم مایکل جکسون رو فراموش کردی.

    • بدون نام

      مملکت افتاده دست چه افرادی هر سال بیشتر نابود میشه

    • بدون نام

      خخخخخخخ.بسه بابا دیده شدی

    • امیرخان

      بنده خودم رابه نیابت ازهمه مسولان ودست اندرکاران جامعه جهانی وعلی الخصوص ازطرف سازمان ملل جایزه صلح نوبل 2020راباافتخار تمام تقدیم شما مینمایم

    • طاهررحمتی

      ترجمه ی عربی انگلیسی شم خودش نوشته ؟
      آفرین مرحبا ok

    • بدون نام

      يك ميهن دوست و انسان دوست واقعي

    • بدون نام

      آفرین به تو

    • بدون نام

      آخه تو سر پیازی،ته پیازی؟!خود پیاز کاره ای نیس و کارگزاره(روحانی).اونوقت تو چی میگی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خودت سر پیازی یا ته پیاز که نظر میدی؟

    • بدون نام

      کاش‌ی نامه‌یکی‌بود‌میداد‌ی‌جا‌تا‌ملت‌خودمون‌نجات‌بده‌پیغمبر‌
      ی‌فورقون‌شده‌هشتصد‌تومن

    • رگنار

      تو چه رویی داری که از این حرفها میزنی

    • بدون نام

      مموتی دوباره هاله نور دیده از خود بی خود شده
      مجدد احساس وظیفه کرده مثل زمانیکه احساس وظیفه کرد تا یه لشکر با خودش ببره نیویورک
      مموتی به قول خود خس و خاشاکت، به ولیعهد میگفتی آبو بریز اونجا که میسوزه جای دیءه نریز

    • بدون نام

      یکی اینو از برق بکشه لطفا

    • بدون نام

      یکی اینو از برق بکشه لطفا

    • بدون نام

      بن سلمان گفته که ما با اصل نظام ایران بعلت شیعه بودن مشکل داریم وبه همین دلیل مایل به مذاکره با ایران نیستیم

    • مردم

      این بنده خدا هم تحت نفوذ فکری مشاعی عقلش رو از دست داده و در آرزوی دوباره رییس جمهور شدن داره تلف میشه... این آخر عمری دست به چه کارهایی می زنه.. خدا شفاش بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که. خودت را مردم معرفی کردی اگر عامل دارودسته فاسدان ، اطراف روحانی نیستی، با وجدان، بمطالعه، هدفمندی یارانه ها ، که بی هدف در اختیار عده ای پُر مصرف شهری قرار گرفته بود، سهام عدالت ، مسکن مهر که اگر بوسیله دولت روحانی، ناکار آمد نشده بود؟ ، اگر با ایده انسانی آقای دکتر احمدی نژاد ادامه پیدا می‌کرد چه تحولی در زندگی مردم کم در آمد میشد،؟ احمدی نژاد بالا تر از رئیس جمهور هست، اگر کاندید شود مردم زیادی به او رٱی خواهند داد، بِ اُمید وژدان بیدار ، آنهم با مطالعه ، دوران احمدی نژاد با روحانی✍

    • حسن

      به آقای دکتراحمدی نژادمی بالم که دلسوزعالمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بال بال بزن

    • احسان

      این دوباره بازیش گرفت از 8 سال جنگ بیشتر آسیب داشت این

    • بدون نام

      بهشون بگو وان دقیقه بشینن به حرفات گوش کنن تا بفهمن چطور ۸ سال ایران رو به ... کشیدی. بهشون بگو گوجه کجا ارزونه

    • هم ولایتی

      شاید شد دمت گرم محمود جان به این میگن کارخیر دوستانه آقا قدم بردار نیت خیر باشه بزار بقیه هرچی میگن بگن

      پاسخ ها

      • x man

        قدمای خیر مموتی مثل مگس پرونی خاله خرسه س
        میزنه با سنگ دهنتو صاف میکنه و میگه میخاستم پشه روت نشینه
        ما دیگه دهن واسه صاف شدن نداریم عمو شما از خودت مایه بزار

    • بدون نام

      یکی دیگر خسارت زده تو باکدام پول می خواهی یمنو آباد کنی

      پاسخ ها

      • توکلی

        بزرگوارچون دزدنیست .؟؟
        چون صادق است؟؟
        چون مدافع محرومان است؟؟؟
        چه ربطی دارد که چه کاره باشد آنچه که مهم یک انسان شریف وآزادیخواه است؟؟

    • ابوالفض

      هر جا آشوبی وجود دارد نام ایرانی میدرخشد!

    • بدون نام

      آقای احمدی نژاد من یک دختر ایرانی به شما میگم شما قدم بگذارید ما با میلیونها قدم به پیشوازتان می آییم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دخترایرانی تو حقوق از دست رفته ات رو بگیر نمیخواد دنبال این بیفتی

    • x man

      یذره ابرو برامون مونده اینم ببین میتونی اینجوری بفنا بدی

      یا هیچی از دنیا حالیت نیس یا خودتو زدی به این نفهمی تا اینجوری چهارتا پیرمرد پیرزن و بیسواد دنیا ندیده رو بیاری طرف خودت
      وگرنه الان یه بچه هم حالیشه که اینجور جنگا برا چیه . دیگه کسی از رو غفلت و نادونی جنگ نمیکنه ببم جان ادم خاب رو میشه بیدار کرد ولی اونی که خودشو به خاب زده رو عمرا
      لابد الانم بن سلمان میگه خدایا توبه چجور من تو خواب غفلت بودم و خدا پدرشو بیامرزه این مموتی منو بیدار کرد

    • x man

      مردم ترو جون هر کی دوسدارین دیگه اینو رییس جمهور نکنید
      اخه مردم ایرانیم ما مردمی که صبح زنده باد میگم و عصر مرگ بر
      یهو دیدی با یه فیلم یا عکس یا نوشته یا توصیه یا حدیث باز میریم به این رای میدیم

    • بهنام

      درود به شرفت دکتر احمدی نژاد همیشه در دلها جاداری ای مرد ازادی خواه و وطن پرست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهنام جان از دل زار خودت بگو نه دلها

    • حسن

      این مشهد محمود واقعان باله خانه را اجاره داده بابا کم خودت را بخندون الان آدم فکر میکند پیش خودش میگوید خدایا ببین چه کسی رئیس جمهوری این مملکت بود بیچاره روانی شده است کسی نیست بگوید مرد حسابی از تو بزرگترین نامه عربستان جواب نمیدهد مانده نامه تو را بخواند شاید بخواند مصغره بکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسخره

    • 1400

      امدی تو کجا بودی قهرمان جنگ.. خخخخ

    • موج

      خب، الحمدلله این مشکل هم حل شد.....
      لطفا مشکل جهانی بعدی!!!!

    • بدون نام

      احمدو ،خودتو کوچک نکن عزیز،کسی نکاه نامه هات نمی کنه عزیز،بسه،آخه چکاره سن هستی؟ازاولی چیدر اوردی

    • بدون نام

      محمودی:مطمئنی ملت عربستان و یمن مشتی خش وخاشاک نیستتد؟

      پاسخ ها

      • ج.پ

        بله همین دکتراحمدی نژادبود،خیلی باصراحت درپوسترتبلیغاتیش نوشت هرکس دلش درگرو ولایت نباشدراٌیش برمن حرام است،رفع تمامی کاستی ها،مشکلات،مسکن،یارانه،وخیلی موارد دیگررا،ایشون متولی بودند،گامی دیگروعهده ما انتخاب کاندیداصلح ریاست جمهوری ایران دکتراحمدی نژاد.

    • بدون نام

      حالا که اینجوریه و هر کی هر کیه پس منم میام، خدا شفات بده استاد احمدی نژاد

    • ایرانی

      می دونه کسی نامه اش را نمی خونه داده رسانه ها بلکه مشاورین شون یه حرفی در موردش با رییس روسا بزنن

    • مهرزاد

      توآتیش به پانکن آتش نشانی ات پیش کش.

    • بدون نام

      حاله نور

    • بدون نام

      درود خدا واهل بیت به جناب دکتراحمدی نژاد..

    • بدون نام

      یکی این رو از برق بکشه ! بهش بگه دورانت تموم شده این بیچاره هنوز فکر میکنه رئیس جمهوره ! به حد کافی آبرومون رو بردین دیگه بیشتر از این آبرو ریزی نکنین !

    • هیرکان

      انشاالله تمام جنگها در دنیا تمتم شود و تمام ادیان باصلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.

    • ناشناس

      گفته قرآن هست که مومنان باهم برادرند پس بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید ، سوره حجرات آیه ۱۰

    • بدون نام

      اخه کی به حرف تو گوش میکنه محمدبن سلمان تو رو میشناسه؟

    • محسن

      کاش ما هم یمنی بودیم، شاید یکی به فکرمون بود.

    • نجف

      ملت عجبی هستیم ونمک نشناس هرچی بلا سرمون میاد حقمونه 8سال واقعا زحمت کشید اخرشم ناسزا بهش میگیم

    • بدون نام

      محمود جون تو ک طرف جنگ بودی با امریکا و عربستان چطور ب فکر ملت یمن هستی ولی ب فکر ملت ایران نشدی ک ما میجنگیم مگه واس ملت ایران خوانمانسوز نمیشه

    • بدون نام

      فاز چی گرفته به همه نامه میده؟! برگشته صدر اسلام بنظرم!!!!

    • بی نام

      درست گفته

    • بدون نام

      دلمون واقعا واسه شیرین کاری های دکتر تنگ شده بود
      دمش گرم . اول صبحی کلی خندیدیم و انرژی گرفتیم.

    • بدون نام

      مرحبا زنده باد

    • بدون نام

      احمد آقا دمت گرم که قلب مهربونی داری دلت به حال مردم مظلوم یمن میسوزه

    • بهروز

      شما به جا اینکه از احمدی نژاد بگید بهتره به سکه و دلار فکر کنید امسال شما مملکتو به این روز انداخته یه مشت...

    • بینام

      احمدی نژاد تورو خدا یه نامه دیگه واسه بن سلمان بنویس بهش بگو یه دختری هست که تورو خیلی دوست داره وقتی ریس جمهور بودی که سود نداشتی الان حداقل یه سودی داشته باش

    • مرجان

      یارانه ۴۵ تومنی داد قیمت همه چیز رو چند برابر کرد من یادمه شیر رو می‌خریدم ۶۰۰ تومن یک شبه شد ۲۴۰۰ تومن نون ۱۶ تومنی شد ۱۰۰ تومن بعد چند سالم که فرقی نکرده برید سر خودتون رو کلاه بزارید یارانه فقط به درد مفتخورایی می‌خورد که اون موقع طمع کردن، تموم کشورا یارانه رو دارن منتها این طرح رو طی ۲۰ سال اجرا می‌کنند نه یک شبه

    • بدون نام

      مموتی جان کنه عشق کنه

    • مصطفی بوروووو

      بنظرم ی نامه هم به خسروپرویز بنویسه

    • بدون نام

      بابا انتخابات ریاست جمهوری نزدیکه تبلیغاتشو داره شروع میکنه

    • محمدا

      درود بر شرفت دکتر هرکی برای صلح جهانی قدمی بردارد والا که لیاقت هر چه از خدا بخواهد را دارد.انشالله پیروز باشی نترس کارت واسه خدا پس خدا با شما .موفق باشی مرد

    • بدون نام

      حالا شما چرا کاسه داغتر از آش شدید یه قدم خیر میخوات برداره حالا نشد هم ضرر نکره تلاششو کرده شاید خدا خواست به دست ایشون جون خیلی از بیگناها هدر نره

    • بدون نام

      ای کاش اقای احمدی نژاد بجای انها به ارباب نامه می نوشت نامه به ارباب موثر واقع میشد زیرا پایان جنگ به نظر ارباب بستگی دارد اگر او اراده کند هیچ کس نمی تواند تخطی كند جنگ هر چه طولانی باشد اونفع میبرد به هر دو طرف مستقیم یا غیر مستقیم اسلحه و جنگ افزار می فروشد در واقع جنگ بین ایران و عربستان تلقی میشود که یمن به نیابت از جانب ایران میجنگد

    • حمید مسافر

      من نامه آقای احمدی‌نژاد را خوندم به نظر من نامه یدی نبود .
      سیاست مادرانه و انسان دوستانه بوده
      و نباید زود و عجولانه تصمیم بگیریم و حرف بزنیم

    • سادات

      واقعا دمش گرم برادر محمود احمدی دوستت داریم احمدی دوستت داریم گره را باید بادست باز کرد نا بادندون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج