۱۰۲۰۲۱۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ماموریت غیرممکن اسکوچیچ

تنها چهار هفته به پايان رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران باقي مانده تا نماينده‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا در سال ۲۰۲۱ و تيم‌هاي سقوط‌كننده به ليگ يك مشخص شوند.

روزنامه اعتماد: تنها چهار هفته به پايان رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران باقي مانده تا نماينده‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا در سال ۲۰۲۱ و تيم‌هاي سقوط‌كننده به ليگ يك مشخص شوند. اما در اين بين تيم ملي و شرايط آن هم از اهميت بالايي برخوردار است. شاگردان دراگان اسكوچيچ، پاييز امسال بايد در دور برگشت مرحله اول رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر، به مصاف حريفان خودشان بروند. رقابت‌هايي كه حكم مرگ و زندگي را براي فوتبال ملي ايران دارد و در صورت از دست دادن امتياز، شانس حضور در جام جهاني را از دست خواهيم داد. اتفاقي كه بيشتر از ۹ سال است كه رخ نداده، اما به لطف ناكارآمدي مديران فدراسيون فوتبال، رسيدن ايران به جام‌جهاني به اما و اگر كشيده است.

جانشيني كه اشتباه انتخاب شد

بعد از رفتن كي‌روش از تيم ملي فوتبال ايران، مهدي تاج و دوستانش دست به كار شدند تا جانشين او را انتخاب كنند. هر چند بعد از جام جهاني روسيه، بسياري از رسانه‌ها خبر از آغاز همكاري ايران، با هروه رنار، مربي فرانسوي مراكش مي‌دادند، اما به يك‌باره خبر توافق ايران با مارك ويلموتس بلژيكي، فوتبال ايران را در شوك فرو برد. انتخابي كه بعدها معلوم شد با مشورت يك كانون فرهنگي در كشور هلند و دخالت وزير ورزش رخ داده است. ويلموتس، در اولين فصل از سال ۱۳۹۸، راهي تهران شد و قراردادش را به فدراسيون ايران به امضا رساند.

تيم ملي با هدايت اين مربي بلژيكي، نتايج خوبي كسب كرد و توانست سوريه را در يك بازي تداركاتي، هنگ‌كنگ و كامبوج را در انتخابي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر، با نتايج پرگل شكست دهد. اما ماه عسل ويلموتس و تاج، خيلي زود به پايان رسيد. فدراسيون فوتبال به دليل تحريم امريكا و مشكلات مالي زيادي كه داشت نتوانست دستمزد ويلموتس را به موقع پرداخت كند و همين موضوع باعث شد تا آرامش از تيم ملي گرفته شود. ايران در بازي برابر بحرين شكست خورد و ويلموتس هم به بلژيك رفت. بازي با عراق نزديك بود اما ويلموتس علاقه‌اي به بازگشت نداشت. تاج با پولي كه از يكي از شركت‌هاي بزرگ ايران قرض گرفته بود راهي تركيه شد تا با او مذاكره كند.

دستمزد ويلموتس پرداخت و او هم سه روز مانده به بازي ايران برابر عراق راهي تهران شد. ايران بازي برابر عراق را هم شكست خورد تا شرايط براي تيم ملي سخت‌تر از قبل شود. ويلموتس هم دوباره به بلژيك بازگشت و فدراسيون فوتبال ايران را درگير يك پرونده جنجالي كرد كه منجر به استعفاي تاج شد.

اسكوچيچ مربي تيم ملي مي‌شود

ويلموتس قراردادش را با فدراسيون فوتبال ايران فسخ كرد تا فدراسيون فوتبال به دنبال جانشيني براي او باشد. مشكلات مالي باعث شد تا فشار روي مديران فوتبال ايران بالا برود. اكثر اهالي فوتبال ضمن انتقاد از برنامه‌ريزي مديران فوتبال از آنها خواستند تا يك مربي ايراني را جانشين ويلموتس كنند. يحيي گل‌محمدي، امير قلعه‌نويي و علي دايي افرادي بودند كه فدراسيون براي هدايت تيم ملي انتخاب كرد.

يحيي گل‌محمدي كه همان ابتدا تكليف فدراسيون را روشن كرد و راهي پرسپوليس شد. علي دايي هم به دليل مشكلاتي نامعلوم، كنار گذاشته شد. امير قلعه‌نويي هم با مخالفت باشگاه سپاهان رو‌به‌رو شد و تيم ملي را از دست داد. در اين بين، حيدر بهاروند، كه بعد از استعفاي مهدي تاج، سرپرست فدراسيون فوتبال شده بود، اسكوچيچ را به عنوان مربي تيم ملي انتخاب كرد. انتخابي كه تعجب همگان را برانگيخت.

اسكوچيچ چه برنامه‌اي براي تيم ملي دارد؟

انتخاب اسكوچيچ به عنوان مربي تيم ملي همراه بود با آغاز همه‌گيري كرونا در ايران و ساير نقاط جهان. هرچند اسكوچيچ تلاش كرد تا با بازيكنان شاغل در خارج از ايران ارتباط برقرار كند اما گستردگي ويروس كرونا باعث شد تا رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني قطر با دستور كنفدراسيون فوتبال آسيا تعليق و تمام برنامه‌هاي اسكوچيچ كنسل شود.

با گذشت بيش از ۴ ماه از شيوع ويروس كرونا در ايران، شرايط براي بازگشت او به كشور فراهم شد و او حالا در تهران حضور دارد. وحيد هاشميان هم به همراه ديگر دستياران اسكوچيچ، در تهران هستند و برنامه تمرينات تيم ملي را تنظيم مي‌كنند. اسكوچيچ هم در روزهايي كه فوتبال ايران در حال برگزاري است به شهرهاي مختلف سفر مي‌كند تا بازي تيم‌ها را زير نظر بگيرد.

اسكوچيچ خودش را مسوول راهيابي ايران به جام جهاني مي‌داند و بعد از ورود به ايران و حضور در بازي‌هاي باشگاهي فوتبال ايران، درباره اين مسووليت گفت: « مي‌خواهم كارهاي بزرگي را در اينجا انجام دهم و به هواداران قول بدهم كه وضعيت با گذشته متفاوت خواهد بود. من از خودم انتظار بيشتري دارم و مي‌دانم كه همه ايراني‌ها انتظار دارند كه در جام جهاني ۲۰۲۲ صعود كنند. من مسوول آن هستم، به همين دليل اينجا هستم. وقت آن است بزرگ فكر كنيم. ايران كشوري مهم در آسياست و ما بايد تمام تلاش خود را بكنيم تا راه پيشرفت از گروه خود را هموار كنيم.»

اين صحبت‌هاي اسكوچيچ نشان از انگيزه بالاي اين مربي كروات دارد. مربي‌اي كه با صنعت نفت آبادان نتايج خوبي كسب كرده بود اما هيچ‌كس فكر نمي‌كرد روزي به عنوان مربي تيم ملي انتخاب شود. هرچند كه حالا خبرهايي از توافق اوليه استقلال با اين مربي كروات هم به گوش مي‌رسد، اما به محض رسيدن پيشنهاد تيم ملي، اسكوچيچ از حضور در استقلال منصرف شده است.

درخشش بازيكنان ايراني در اروپا و سختي كار اسكوچيچ

اين روزها بازيكنان ايراني در قاره سبز خوش مي‌درخشند، از امير عابدزاده گرفته تا سردار مهدي. هرچند وضعيت جهانبخش در برايتون چندان رضايت‌بخش نيست، اما هرگز نبايد توانايي‌هاي عليرضا را ناديده گرفت.

ضمن اينكه، سردار آزمون حالا آقاي گل روسيه است و مهدي طارمي هم تنها به دليل دقايق بيشتري كه به ميدان رفته آقاي گلي در ليگ پرتغال را از دست داده است. امير عابدزاده هم در ليگ پرتغال خوش درخشيده و در بين چهار دروازه‌بان برتر ليگ پرتغال قرار گرفته است. كاوه رضايي و علي قلي‌زاده هم در شارلوآ خوش درخشيده‌اند و حالا مشتريان زيادي در قاره اروپا پيدا كرده‌اند.

تيم ملي فوتبال ايران هر چه نداشته باشد، مهاجم و هافبك خوب زياد دارد. بازيكناني كه باعث شده‌اند تا دست اسكوچيچ در انتخاب تركيب‌ها و تاكتيك‌هاي متنوع و هجومي باز باشد. اسكوچيچ با تيم‌هاي باشگاهي در ايران، نتايج خوبي كسب كرده و حالا تمام مردم ايران اميدوارند با تيم ملي هم نتايج خوبي به دست بياورد تا روياي جام جهاني قطر به حقيقت تبديل شود.

تيم ملي فوتبال ايران هر چه نداشته باشد، مهاجم و هافبك خوب زياد دارد. بازيكناني كه باعث شده‌اند تا دست اسكوچيچ در انتخاب تركيب‌ها و تاكتيك‌هاي متنوع و هجومي باز باشد. اسكوچيچ با تيم‌هاي باشگاهي در ايران، نتايج خوبي كسب كرده و حالا تمام مردم ايران اميدوارند با تيم ملي هم نتايج خوبي به دست بياورد تا روياي جام جهاني قطر به حقيقت تبديل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج