جاباما
۱۰۲۰۵۸۸
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

مدرک دانشگاهی از ۲۴میلیون تا یک میلیارد تومان!

روزنامه «شهروند» در گزارشی به بررسی بازار خریدوفروش مدارک جعلی پرداخته است.

روزنامه «شهروند» در گزارشی به بررسی بازار خریدوفروش مدارک جعلی پرداخته است.

مدرک دانشگاهی از ۲۴میلیون تا یک میلیارد تومان!

در این گزارش می خوانید:

ماجرا با یک پیامک شروع می‌شود؛ پیامکی با توضیح مختصر درباره دادن مدرک در همه مقاطع و رشته‌ها، همراه با یک شماره تلفن، بعد تماس برقرار می‌شود و مرد پشت تلفن می‌گوید برای خرید مدرک روانشناسی باید عجله کرد. می‌گوید دانشگاه آزاد به آنها ۱۰ جای خالی برای این رشته داده و حالا همه‌اش پر شده و اگر می‌خواهیم باید به‌سرعت برایشان پول بریزیم تا شاید یک جای خالی دیگر باز کنند. این موسسه با هزینه‌ای حدود ۲۴‌میلیون تومان و در مدت زمانی بسیارکوتاه مدرک دانشگاه آزاد را می‌دهد!

کمک آنها به این شکل است که در مقابل گرفتن ۶۵‌میلیون تومان برای رشته‌های مهندسی و حدود ٢٤‌میلیون تومان برای رشته‌های انسانی و... فرد به صورت رسمی دانشجوی دانشگاه آزاد می‌شود و براساس گفته‌های این موسسه از روز اول ثبت‌نام برای فرد کارت دانشجویی، کارت ورود به جلسه آزمون و کارت صندوق رفاه دانشجویی صادر می‌شود و به این ترتیب نامش در کنار سایر دانشجویان دانشگاه قرار می‌گیرد.

۱۲۰ واحد برای دانشجویانی که پول می‌دهند سابقه می‌زنند و ۲۰ واحد را انتقالی در نظر می‌گیرند و به این ترتیب فرد بدون حضور در کلاس‌ها و تنها با شرکت در جلسه امتحان ترم آخر می‌تواند مدرکش را با مهر و امضا و تأیید دانشگاه دریافت کند! به این ترتیب صددرصد تضمینی فارغ‌التحصیل می‌شوید.!

آنها حتی پول را قدم به قدم می‌گیرند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند؛ ۵ ‌میلیون تومان ابتدای کار دریافت می‌کنند برای آنکه مطمئن شوند فرد این مدرک را می‌خواهد. «مبلغ زیادی نیست و ما هم قرار نیست این میزان پول اندک را بخوریم.» بعد از تأیید ریزنمرات و پذیرفته‌شدن ۱۲۰ واحد در سایت دانشگاه ۲۰‌میلیون تومان دریافت می‌کنند و زمان شروع امتحانات هم تسویه حساب کامل انجام می‌شود.

ماجرا اما برای دانشجویان رشته پزشکی متفاوت است. این موسسه در قبال دریافت یک‌میلیارد تومان صندلی رشته پزشکی را به افراد می‌دهد اما مرد پشت تلفن تأکید می‌کند که نمی‌تواند برای گرفتن نمره یا فارغ‌التحصیلی در رشته پزشکی کاری انجام دهد و فرد خودش باید درس بخواند: «برای گرفتن مدرک پزشکی هیچ پشتیبانی از سوی ما ندارید و ما فقط می‌توانیم کاری کنیم در دانشگاه آزاد یا دولتی قبول شوید.» او می‌گوید موسسه‌شان بسیار معتبر است و ریاستش هم با فردی است خوشنام که مدرس روانشناسی است و باشگاه اسب‌سواری دارد و بعد هم به‌سرعت آدرس دفتر را می‌دهد. «اگر کسی هم دیپلم می‌خواهد بگویید امسال آخرین ‌سال است و باید حتما مدرک دیپلمش را هر چه سریع‌تر بگیرد.»

برای پیش‌پرداخت هر مدرک ۲‌میلیون تومان باید پرداخت کرد و بعد هم استعلام آنلاین به فرد داده می‌شود تا در سامانه گزارش‌گیری دانشجو نامش را ببیند و درنهایت هم هزینه دریافت مدرک را تسویه کند: «اصل مدرک همراه با ریزنمرات با مهر برجسته وزارت علوم ظرف یک هفته به هر آدرسی که بدهید ارسال می‌شود. مدرک کارشناسی ارشد هم یک هفته زمان می‌برد تا به دست‌تان برسد.» این موسسه در سایتش عکس انواع مدارک جعلی را که ارایه می‌دهد منتشر کرده و زیر هر کدام‌شان رشته و دانشگاهی که مدرک از آن صادر شده نوشته شده است.

جعل مدرک هرچند به صورت تلویحی و در خرداد امسال توسط معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب شد اما کارن خانلری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم شورای اسلامی می‌گوید در این کمیسیون و در طول سال‌های گذشته بارها با انواع و اقسام جعل مواجه بوده‌اند و مراتب هم گزارش شده است: «مسأله فقط در خرید و فروش مدرک خلاصه نمی‌شود و باید طیف گسترده‌ای از اقدامات غیرقانونی را در نظر آورد. از ورود غیرقانونی به دانشگاه‌ها گرفته تا خرید تز ارشد و دکتری و حتی واحدهای درسی.»

او می‌گوید هرچند شاهد وجود موسسات گسترده و خرید مدرک توسط افراد عادی هستیم، اما خرید مدرک توسط مسئولان کشوری ازجمله اصلی‌ترین دغدغه‌های کمیسیون آموزش است و البته تعداد مسئولانی که در این سال‌ها مدارک جعلی داشته‌اند هم زیاد است: «اجازه ندارم بگویم چه تعداد مسئول مدرک خریداری کرده‌اند و ما پرونده‌شان را داریم و البته اسم‌شان هم را نمی‌توانم بگویم؛ غیر از یک پرونده که پرونده حسین فریدون است؛ آن هم چون در صحن مجلس درباره‌اش صحبت شد و حالا در قوه قضائیه در حال بررسی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی اونم حسین فریدون!
      چون برادر رئیس جمهوره و اواخر دولتشه، و دیگران ادعای مسلمانی شان از فریدون بیشتر است.

    • بدون نام

      عزیزم
      کوه دماوند رو می‌فروشند!!!!
      اینجا ایرانه، اختلاس، رانت، رشوه، جعل مدرک و.....

    • بدون نام

      ایه الناس یکی نیست بداد این مملکت برسه؟ مردم بخاطر ناعدالتی و بی مدیریتی دین خود را از دست دادند،دنیاشون را هم که از دست داده اند ،رو به دزدی اورده اند ،آیا هدف ما با ان همه مشقات و بدبختیها که کشیدیم این بود که یک مملکت سراسر دزد داشته باشیم؟

    • بدون نام

      تو که ترسویی ونمیتونی معرفیشونکنی لطفا مزیت رو ترک کن من اگه جای تو بودم همه پذیرایی که مدرک جعلی دارن لو میدادم بالاخره یه طوری میشد

    • بدون نام

      رو به نابودی وانهدام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج