۱۰۲۱۳۲۱
۸۴ نظر
۵۱۴۴
۸۴ نظر
۵۱۴۴
پ

تیرگیِ بی‌سابقه در تاریخ روابط ایران و کره‌جنوبی

دو سال است که هفت میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی است. در ایران هشدارها به کره هر روزه شده است. از نماینده مجلس تا سخنگوی دولت و وزارت خارجه و بانک مرکزی و اصولگرا و اصلاح‌طلب همه دیگر صدایشان از این دزدی آشکار کره‌ای درآمده است. اغلب اظهارنظرها مبتنی بر این است که کره به تبعیت از آمریکا پایان دهد و روابط دیرینه خود با ایران را تخریب نکند.

روزنامه توسعه ایرانی: دو سال است که هفت میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی است. در ایران هشدارها به کره هر روزه شده است. از نماینده مجلس تا سخنگوی دولت و وزارت خارجه و بانک مرکزی و اصولگرا و اصلاح‌طلب همه دیگر صدایشان از این دزدی آشکار کره‌ای درآمده است. اغلب اظهارنظرها مبتنی بر این است که کره به تبعیت از آمریکا پایان دهد و روابط دیرینه خود با ایران را تخریب نکند.

دست آخر اما دولت ناگزیر به تهدید هم شد و به کره هشدار داد که اگر به رویه خود پایان ندهد و پول ایران را پس ندهد، از آن به مجامع بین‌المللی شکایت خواهد کرد. همین امر موجب احضار سفیر ایران در کره جنوبی شد.

تیرگیِ بی‌سابقه در تاریخ روابط ایران و کره‌جنوبی

دیروز اما وزارت امور خارجه کره جنوبی از مذاکره مقامات این کشور با ایران درباره گسترش تجارت کالاهای بشردوستانه به ویژه در زمینه درمان خبر داد.

خبرگزاری یونهاپ که بزرگترین خبرگزاری کره جنوبی، دولتی و در سئول مستقر است این خبر را داد و گزارش کرد که کره جنوبی قرار است درباره گسترش تجارت کالاهای بشردوستانه مانند دارو، روز چهارشنبه با ایران مذاکراتی مجازی انجام دهد.

وزارت خارجه کره جنوبی هم اعلام کرده که این مذاکرات منطبق بر نیازهای ایران در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی با موارد قابل ارائه از سوی کره جنوبی معطوف خواهد بود. آنطور که خبرگزاری رسمی کره گفته در مذاکرات پیش‌رو لی سونگ هو، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی و محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و مقامات بانک مرکزی ایران حضور خواهند داشت. این کشور پیشتر هم اعلام کرده بود که یک محموله پزشکی به ارزش 500 هزار دلار به ایران ارسال خواهد کرد و این رقم در مرحله دوم به دو میلیون دلار می‌رسد. اما آیا این بدان معناست که کره می‌خواهد حساب هفت میلیارد دلاری خود را با دارو و تجهیزات پزشکی صاف کند؟ بر اساس گزارش منتشر شده، کره جنوبی می‌خواهد تحت عنوان صادرات بشردوستانه، کیت‌های تشخیص کرونا و سایر تجهیزات مرتبط با این بیماری را به ایران ارسال کند.

کسی در ایران منتظر محموله دو میلیون دلاری نیست

به نظر می‌رسد سئول قصد دارد از فرصت تحریم و کرونا استفاده یا به عبارت بهتر سوء استفاده کرده و بدهی خود را اینگونه تسویه کند.

اما ایران گرچه دستش از پول‌های خود در کره کوتاه است، دل خوشی هم از این پیشنهادهای دارویی سئول ندارد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در واکنش به این خبر خبرگزاری کره، گفت: کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیون یا دو میلیون دلاری نیست.

ایران گرچه دستش از پول‌های خود در کره کوتاه است، دل خوشی هم از پیشنهادهای دارویی سئول ندارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در واکنش به خبر خبرگزاری کره، گفت: کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیون یا دو میلیون دلاری نیست

او با بیان اینکه به اندازه کافی از کره جنوبی وعده شنیده‌ایم؛ بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم، ادامه داد: امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و نبود هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند.

تیرگیِ بی‌سابقه در تاریخ روابط ایران و کره‌جنوبی

با این حال هیچ نشانه‌ای از استرداد این پول‌ها دست کم در آینده نزدیک و در شرایط فعلی وجود ندارد؛ به ویژه که مقامات دولت صریحا می‌گویند که مذاکرات آنها با کره به نتیجه‌ای نرسیده است.

وقتی کره خبر محموله پزشکی ۵۰۰ هزار دلاری را اعلام کرد، موسوی گفت: «زحمت کشیده‌اند. ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم خرداد ماه سال جاری در اظهاراتی عنوان کرد: «آقای هونگ نام کی، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد و امور مالی در زمانی که من سال گذشته با او در سئول دیدار داشتم شخصا به من اطمینان داد که به حل این موضوع کمک می‌کند با این وجود ما هیچ گونه پیشرفتی در وعده‌های او ندیده‌ایم. البته ما گفت‌وگوهای خود با مقامات کره‌ای را ادامه خواهیم داد.»

تیرگی بی‌سابقه در تاریخ روابط دو کشور

با این تفاسیر تجربه کره جنوبی و پولی که پس نمی‌دهد، نمونه بارزی است از اینکه در حوزه سیاست و تجارت حتی به نزدیکترین دوستان هم نمی‌توان اعتماد تام داشت چراکه اساسا کشورها دوست و دشمن خود را بر اساس منافع خود تعیین می‌کنند. دولت ایران مدام به کره یادآور می‌شود که رابطه دیرینه و مثبت خود با ایران را مخدوش نکند. این رابطه حتی به سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. سفارت ایران در کره جنوبی سال ۱۳۴۶ گشوده شد. ساک‌چان‌لو، سفیر کره جنوبی در ایران در همان سال ضمن ابراز تمایل کره برای گسترش روابط با ایران گفت: «ایران کشوری است که رشد اقتصادی‌اش تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.»

روابط دو کشور به ویژه روابط تجاری و اقتصادی چنان عمیق و گسترده شد که حتی پس از انقلاب نیز، کره جنوبی چهارمین خریدار بزرگ نفت ایران و در کنار هلند، ژاپن، مالزی، آلمان و بریتانیا از بزرگترین خریداران گاز ایران بود.

تیرگیِ بی‌سابقه در تاریخ روابط ایران و کره‌جنوبی

سرمایه‌گذاری صنعتی این کشور در ایران، پای شرکت‌های بزرگ کره‌ای مانند هیوندای را به ایران باز کرد و حتی در دوره دولت محمود احمدی‌نژاد نیز به‌رغم اینکه آن زمان نیز ایران تحریم بود، روابط با سئول اینقدر پرتنش و تیره نشد و بسیاری از همکاری‌های اقتصادی همچنان برقرار بود.

پس از برجام «پارک گئون‌های»، رئیس‌جمهور کره جنوبی با 236 بازرگانی در سال 2016 وارد ایران شد. او در حضور 450 بازرگان و تاجر ایرانی گفت «من اینجا هستم تا مسیر موفقیت‌های بزرگ را با دوست «قدیمی‌مان» ایران طی کنیم.»

خبرگزاری دولتی کره جنوبی گزارش داد که این کشور قرار است مذاکراتی مجازی با ایران درباره ارسال کالاهای بشردوستانه مثل دارو به کشور ما داشته باشد، اما آیا این بدان معناست که کره می‌خواهد حساب هفت میلیارد دلاری خود را با دارو و تجهیزات پزشکی صاف کند؟

20 تفاهم‌نامه میان روسای جمهور دو کشور امضا شد تا تجارت میان آنها به 45 میلیارد دلار برسد. عبدالناصر همتی، مدیرکل بانک مرکزی هم بهار امسال درباره این روابط گفت: «کره جنوبی شریک مورد اعتماد ما بود و ما در زمینه ماشین‌آلات سنگین، بخش خودرو و الکترونیک با آنها کار کردیم. در مقابل ما کالاهایی به ویژه نفت و میعانات گاز طبیعی به بازارهای کره صادر کردیم. صادرات ما پس از برجام افزایش یافت و صادرکنندگان ما توانستند منابع قابل توجهی را در بانک‌های کره‌ای تجمیع کنند. آن زمان نه تنها هیچ تحریمی بر صادرات ما نبود، بلکه برعکس تمام طرف‌ها تشویق شدند تجارت خود با ایران را گسترش دهند. منابعی که ما در بانک‌های کره‌ای داریم یا درآمدهای آن زمان مدت‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام است و یا حاصل معافیت‌های مختلفی است که از آن زمان آمریکا برای صادرات ما در نظر گرفت.»

بدین ترتیب به‌رغم آن سابقه همکاری و آن اعتمادی که ایران به کره داشت، این هفت میلیارد دلار در کره بلوکه شد. ال جی و سامسونگ هم از ایران رفتند و اکنون به نظر نمی‌رسد کره با امید به مذاکرات تجاری و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، بتواند روابط مخدوش میان خود و تهران را ترمیم کند و اعتماد ایران را بازگرداند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م ر ه

      غلط میکنه پول ما رو پس نمیده

      پاسخ ها

      • بی نام

        فعلا که ما التماس میکنیم

      • J..T

        فعلا باید به پاشون بیفتیم... آقا، اونا کجان و ما کجا( الآن یا عده میان میگن خود کم بینی نکنیم خخخخخ)

      • داريوش مرحبایی

        و این است نهایت نتیجه دیپلماسی دولت تدبیر و امید در اعتماد و لبخند و گفتگو با شیطان بزرگ

      • من جواد هستم

        جالب اینجاست
        کره پول ما را نمی‌دهد ولی باز ما از او خرید میکنیم
        هر وقت سفارش میدهیم اول پول را واریز میکنیم و اگر تنها خواستن جنس را ارسال میکنند

      • مرگ بر آمریکا

        کره جنوبی به همراه اربابش بزدوی به ته چاه سقوط میکنه

      • بدون نام

        ما هم نسل سوخته شدیم رفت

      • hassan.h

        کره جنوبی آمریکا نیست
        به قول پرزیدنت های آمریکا همه گزینه ها روی میز است

      • بدون نام

        بازم تو زمین ۶ تا گل دلشون میخواد

      • ملاصدرا

        م ر ه ؟
        وایستا تا کره ای ها این پول رو تحویل جمهوری اسلامی بدن و جمهوری اسلامی، جیرینگی ، پول ها رو به حساب مردم ، واریز کنه.
        به تو بیشتر پول میدن

      • بدون نام

        فعلا غلط ما کردیم تو هم جوش نیا افت فشار میگیری

      • بدون نام

        ایران ضرر میکنه نه کره

      • بدون نام

        بهتر که پس نمیده خرج کشورای دیگه میشه

    • بدون نام

      نتیجه دیپلماسی لبخند و منفعلانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لبخند نمیزدی چیکار میخواستی بکنی . همش بلوف هیچکاری از دستتون برنمیاد .

      • بدون نام

        جناب دیپلماسی خشن بفرما امثال تو بیان ببین چه کشوری تحویلتون میگیره

      • بدون نام

        دیپلماسی همیشه کار خودشو کرده و تاثیرگذار بوده این نتیجه کارشکنی‌های بقیه است که دیپلماسی را خراب کردند ....

      • بدون نام

        شما موقع لبخند ديپلماتيك موشك هوا نكن با شعار مرگ بر اين و مرگ بر اون، ببين لبخند جواب ميده يا نه. مشكل ديپلماسي نيست اخوي. مشكل موشك پروني هاي شماست.

      • سندباد

        این نتیجه دخالتهای بیخود در منطقه و تهدید اسراییل به نابودیه که به جاش ملت مان دارند نابود می شوند

    • کارمند

      تنها کسی که ضرر میکند ایران است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ظریف هیچ کاری ازت عمل نیومد

    • سیف اله ص

      چرا باید این همه طلب در کره تجمیع شود علی (ع) میفرماید طلب مال خودکردن کمتر از گدایی نیست

    • بدون نام

      سفیر ایرانو تو کره احضار کردن؟ عجب رویی
      البته کره ایها قبلا گفتن این پول مردم ایرانه حتما میترسن پول از جای دیگه سر در بیاره

      پاسخ ها

      • ایرانی

        دقیقا تو جیب گشاد خودشون و آقا زاده هاشون میرفت اونایی هم که از دست کره جنوبی ناراحتن از این قماش هستن

    • جلیل

      دم کره گرم..پولو بده که چی؟ اونجا جاش امن تره..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا. چیزی ازین پول به مردم عادی نخواهد رسید

      • بدون نام

        بیاد اینجا تو یک روز اختلاس می شه.البته مبلغش خیلی کمه در مقابل اختلاس های دیگه

    • بدون نام

      کره جنوبی حتما پیروز است چون با همه کشورهای دنیا رابطه بسیار خوبی دارد و دارای اقتصاد بسیار قوی هستش. قطعا بازنده این جدال ایران خواهد بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خوسحال به این توهماتت باش

      • مرگ بر چین وروسیه

        صد درصد ، ایران در کل دنیا بازنده است اگه چین وروسیه در کنار این قماش هستن چون منافع سرشار ایران رو تقدیم کردن بهشون

    • Alireza..4

      پولو بلوکه میکنن با جنس و محصولات درمانی قطره قطره تسفیه ش میکنن...

      پاسخ ها

      • امید

        تسویه حساب ، تصفیه محلول ها .
        تسفیه دیگه چیه ؟

    • سس

      آخه انتخاب کره به عنوان شریک تجاری وقتی مستعمره امریکاست کار درستیه؟ برجام بد نبود ولی اشتباه مسعولین ما این بود که برجام را بیمه ابولفضل دیدن و تصور میکردن اتفاقی براش نمیفته ای کاش بعد از امضا برجام نگاهشون به تاریخ تفاهم های کره شمالی و لیبی و صدام با غرب میکردن که چه نامردایی هستن این غربیا از تجربه اونا استفاده میشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کره مستعمره امریکاست. ممنون کلی خندیدیم.

      • بدون نام

        خودمونم که مستعمره ی چینیم اشکالش چیه

    • سیدهابیل منیری

      ازافتخارات دولت بی تدبیرونامیده این دیپلماسی غلطه که کره جنوبی هم برایمان گردن کلفتی میکنه

      پاسخ ها

      • سادات

        وزیر خارجه ما میره که فقط با وزرای کشورهای خارجی عکس بگیرهذ

    • بدون نام

      تا وقتی تحریم باشیم وبا همه کشورها دشمن باشیم..جوابش اینه

    • بی نام

      اینها همه حرفه . آقایون قول بازار ایران رو از دو سال پیش به چینیها دادن که با جای دیگه ای نباید قرار داد داشته باشن و رفته رفته تمام برندها رفتن از ایران از دو سال پیش و چین داره بازار ما رو قبضه میکنه . توافقات با چین خیلی بیشتر از این حرفهاست که ما هر از گاهی سر و صدایی میشنویم ازش ....

    • رسول

      به جومونگ شکایت کنید۰

    • بدون نام

      از نامردی و نقض عهد کره جنوبی بگذریم این اصل کلی و جا افتاده است که همه کشورها فکر منافع ملی و‌مردم خود هستند ما هم باید تمرین کنیم

      پاسخ ها

      • علیرضا صابری

        احسنت

    • بدون نام

      چه فرقی دار کی بخور اکه بد یا آقا زادها
      میخورن یا ی مشت دیکه به هرحال دست
      ملت نمیرس پس هیچ فرقی ندارد

    • بینام

      کره جنوبی مصداق نوکری وسرسپردگی بامریکاست ،خطاب به کسانی که ارزو داشتندایران مثل کره ویا ژاپن بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران مثل ونزویلا و زیمباوه میشه ایشالله

      • بدون نام

        اگر نوکری معنیش ترجیح منافع اقتصادی و سیاسی کره و مردمش بر منافع کشور ثالث باشد، هیچ عزتی از این بالاتر نیست.

    • م

      قابل توجه اشخاصی که ادعا دارند:
      تحریم هاکاغذ پاره ای بیش نیست ولی یک ورقش ۷میلیارد دلار می ارزد .
      دلالان تحریم لذت ببرند از اقتصاد ورشکسته ایران.
      صدای شکستن استخوانهای مردم محروم روزبروز بلندتر میشود .

      پاسخ ها

      • داريوش مرحبایی

        دقیقاً این وضعیت، نتیجه 7 سال اعتماد و گفتگو و مذاکره و سازش و توافق و لبخند به شیطان بزرگ است

    • بدون نام

      پولارو نده خیالمون راحته چون اختلاس نمیشه و از بین نمیره حداقل ی روزی میگیریم

    • معلم ساده دانشگاه

      این هم میگذرد
      ایران بعدازاین ایام بایدچشماشوخوب بازکنه بازاربکرشودراختیارهرکشوری قرارنده
      بجای چشم دوختن به دیگران دست صنعتگران زحمتش داخل روبگیر ارتباط دانشگاه وصنعت رو مستحکم کنه

    • بدون نام

      برا ملت چه فرقي ميكنه اين پول بياد يا نياد

    • محمد

      پولی که داده، بشه ،ولی تو سوریه ،لبنان،یمن ، فلسطین خرج بشه همون بهتر که تو کره جنوبی بمونه و پس انداره بشه برای اینده ایران

    • بدون نام

      فقط سوسانو میتونه مشکل را حل کند

    • جیکا

      خیلی جای امنی سرمایه گداری شده بذار همان جا باشه جاش عالیه دوستان این همه انتقاد میشه کسی انتقادهای ما زو به غیر از خودمون می خونه من فکر نمی کنم پس ما هم سر کاریم

    • بدون نام

      بهترین کار روابط علنی و دوستانه تر با کره شمالی هستش و در سطح نظامی وزیر دفاع و ... به کره شمالی سفر کنند .
      بعدش خودش درست میشه .مثل تجربه آذربایجان و ارمنستان .

    • بدون نام

      افتضاحات دولت حسن روحانی

    • بدون نام

      سلام فقط با کمی تعمق وفکربجا لازم است بانصذهزاردلاررافداکردبه جناب کیم جون اون بعد اگه کره جنوبی ندیدی به غلط کردن و.......خوردن نیفتاد...

    • عباسی

      به نظر من باید به یطریقی مثلا کشتی های انها را مصادره کرد. خلاصه یک گوش مالی برای کره لازم است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول مثل همیشه تنگه هرمز را ببندید تا بعد نوبت به گوشمالی کره هم برسه
        ....

    • بدون نام

      وقتی جهان صاحب نداردهمین است

    • بدون نام

      حالا کدام عقل سلیم می گوید که گذاشتید این هفت میلیارد رو هم جمع شود این دیگه بر می گردد به مدیریت ضعیف خودتان و جای گله ای نیست.

    • سپنتام

      کشتی های نفت کش...کره جنوبی رو در تنگه مصادره کنید.....تا حساب کار بیاد دستش

    • بدون نام

      بی تدبیری مسئولینو میرسونه کلاهسرمون رفته

    • بدون نام

      چرا صد میلیارد دلار ذخیره شده در بانک های چینی را پس نمی گیرید، چین که به تحریم های آمریکا وقعی نمی گذارد، نه دیگه جرات اینکار را ندارید چون از زمان احمدی نژاد که پنجاه میلیارد دلار از پول نفت را در چین سپرده گذاری کرد و در ادامه فروش چند سال نفت ایران به چین تماما در دست دولت چین می باشد و شما یا باید جنس بنجل چینی به چندین برابر قیمت وارد کنید و یا دهن تون را ببندید و حتی جرات عنوان کردنش هم نداشته باشید

    • بدون نام

      زمان اوباما اون همه پول رو به ایران دادن چی شد همش خرج سوریه لبنان شد حلالتو نوش جونشون

    • محسن

      خب شما هم کشتیهای حامل کالاهای کره ای را توقیف کنید

    • بدون نام

      به خدا دیگه جومونگ نیگا نمیکنم

    • بدون نام

      غلط میکنه پول ما رو پس نده ؟ ...

    • بدون نام

      اونجا امن تره پول

    • بدون نام

      شما باید از این نگران باشید که پول پس بدهند اونقوت میره کانادا

    • بدون نام

      تو کره باشه جاش امن تره ....

    • بدون نام

      به امید روزی که همه پولهای ایران بلوکه شه یک دلارم دست آقازاده نیوفته

    • 2424

      پس بده یا نده تاثیری تو حال مردم نداره

    • بدون نام

      وقتی با ابرقدرت جهان سر جنگ داشته باشی و بخواهی کاخ سفید را حسینیه کنی باید هم منتظر این باشی که سگها هم برای ما پارس کنن
      تازه اینها عمرا پول ما رو نخواهند داد و به جاش جنسهای بنجل میدن

    • Achilles lomomba!!!

      مثلا با کدوم کشور رابطمون روشنه؟؟

    • بدون نام

      این پولا را بگیرن هم چیزی به مردم نمیرسه اقازاده ها بین خودشون تقسیم میکنند به حال ما هیچ فرقی نمیکنه

    • اصغر

      خدا نکند با قراردادهای ذلیلانه که ایران رابازار کالاهای کره جنوبی میکند ویکعده شکم گنده واردکننده فقط ازان سودمیبرندواردایران شوند

    • اصغر

      کره جنوبی نوکرامریکاست وبدون دستورارباب اب نمیخورد تاکی میخواهید خودتان را بنفهمی بزنید دوسال است که 7میلیاردپول ایران رانگه داشته وشمااقدامی نمیکنید البته واضح است که چرا اقدامی نمیکنید چون شکمتان سیر است از حقوق وموقعیتهای خوب اجتماعی برخوردارید دیگر نیازی نیست که خودتان را باب واتش بزنید چرا شدت عمل بخرج نمیدهید ؟ چرا ورودتمام محصولات کره جنوبی را ممنوع نمیکنید ؟ چرا به دادگاه لاهه شکایت نمیکنید والله اینطور که شما دارید پیگیری میکنید منهم بودم چیزی نمیدادم

    • بدون نام

      دولت بی عرضه

    • بدون نام

      کره کشوریه که بابت رفاه مردمش کاری که به صلاحشونه انجام میده، شما هم حرف اربابتون روسیه و چین رو گوش کنید

    • هم ولایتی

      سال 1346دهه دوران طلایی برای ایران دهه‌ای که اکثر کشورها آماده ایجاد روابط با ایران سفرا وحتی مقامات بلند پایه خود درا عازم تهران میکردم تا با ایجاد روابط بین ایران وخودشان سهیم باشند حتی دولت ایران روابط اقتصادی و تجاری خود دا با آمریکا کم میکند چون همه به این باور رسیده بودن با منابع ومخازنهای نفت و گاز پرسد علمی دانشمندان ایرانی کوتر از یک دهه ایران جزو ده کشور برتر دنیا خواهد بود ایرانی که از لحاظ معادن ومنابه طبیعی جزو معدود کشورهایی بود که دارای همچین منابع طبیعی ووو

    • بدون نام

      همبشه مسولین ما دستمال به دست بودن جلو تمام دنیا اخرش بدبخت ترین مردم جهان ما هستیم با این همه منابع و ثروت

    • بدون نام

      تیرگی چی؟ ما اینقدر خوار و خفیف شدیم کره هم پول ما رو خورده

    • همرزم

      از ملت خواهش کنید کره را تحریم کنند ناینکه فردا اشتی کنید اینرا علما اگر وطن دوستن کالای کرهای را حرام کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج