جاباما
۱۰۲۲۳۸۸
۵۷ نظر
۵۰۳۲
۵۷ نظر
۵۰۳۲
پ

خوب و بد راه‌اندازیِ هایپر ایرانی در ونزوئلا

طی روز‌های اخیر اولین فروشگاه عرضه کالا‌های مصرفی ساخت ایران در شهر کاراکاس پایتخت جمهوری بولیواری ونزوئلا افتتاح شد و روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی این رویداد پرداخته است.

برترین‌ها: طی روزهای اخیر اولین فروشگاه عرضه کالاهای مصرفی ساخت ایران در شهر کاراکاس پایتخت جمهوری بولیواری ونزوئلا افتتاح شد و روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی این رویداد پرداخته است.

در گزارش جام جم علی‌رغم انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی، این اتفاق مثبت توصیف شده، این روزنامه در گزارشی آورده: فروشگاه مگاصیص با همكاری فروشگاه زنجیره‌ای اتكا در كاراكاس ونزوئلا افتتاح شد. این اولین بار است كه یك فروشگاه ایرانی در كشور دیگری افتتاح می‌شود.

در این فروشگاه حدود ۴۵۰۰ قلم كالا عرضه می‌شود كه بیش از ۲۵۰۰ كالای آن تولید ایران است. این اولین تجربه ایران در زمینه توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در كشوری دیگر محسوب می‌شود. آن‌طور كه مسؤولان كشور اعلام كرده‌اند قرار است علاوه بر تاسیس شعبه‌های دیگری از این فروشگاه در ونزوئلا، این قبیل فروشگاه‌ها در كشورهای دیگر نیز افتتاح شوند.

خوب و بد راه‌اندازیِ هایپر ایرانی در ونزوئلا

در مراسم افتتاح این فروشگاه در كاراكاس، سفیر ایران در ونزوئلا و برخی از مقامات این كشور حضور داشتند. سفارت ایران در كاراكاس در صفحه توییتر خود نوشت این سوپرماركت عظیم، اولین فروشگاه ایرانی در آمریكای لاتین و گامی تاریخی برای تقویت روابط دو جانبه است.

روابط ایران و ونزوئلا در ماه‌های گذشته نسبت به قبل نزدیك‌تر شده است. به طوری كه با وجود مخالفت‌های آمریكا، این روابط نه‌تنها ادامه داشته بلكه مبادلات و مراودات اقتصادی ایران و ونزوئلا در ماه‌های اخیر نسبت به گذشته روندی رو به رشد داشته است. از صادرات بنزین ایران تا افتتاح فروشگاه زنجیره‌ای كه اخیرا انجام شده. نخستین فروشگاه عرضه كالاهای ایرانی در كاراكاس ونزوئلا افتتاح شد. نكته قابل توجه اینجاست كه این اقدام در سایه شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های آمریكا علیه ایران صورت گرفته است.

چه كالاهایی عرضه می‌شود؟

فروشگاه بزرگ مگاصیص بیش از 20 هزار متر مربع مساحت دارد و 2500 قلم كالا شامل انواع مواد غذایی، پوشاك، مواد سلولزی، انواع شوینده، مواد پلاستیكی و یكبار مصرف، انواع آجیل و ادوات كشاورزی مانند تراكتور و... با برند ایرانی در این فروشگاه عرضه می‌شود. در همین حال بسیاری از تجار و مردم ونزوئلا در خواست‌های خود را برای عرضه بیشتر كالاهای ایرانی نظیر انواع مصالح ساختمانی، تجهیزات كشاورزی و معدنی، دارو، تجهیزات و لوازم پزشكی، خودروهای ارزان‌قیمت و قطعات یدكی مربوط، تراكتور، باتری‌های خودرویی، ابزار یراق، شیرآلات و... ارائه كرده و قرار است سازمان فروشگاه زنجیره‌ای اتكا با هماهنگی تولیدكنندگان و صادركنندگان برای تامین كالاهای مورد نیاز این كشور هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

خوب و بد راه‌اندازیِ هایپر ایرانی در ونزوئلا

چرا مگاصیص؟

مگاصیص نام فروشگاه تازه تاسیس در كاراكاس ونزوئلاست، اما آنچه موضوع را كمی عجیب می‌كند نامگذاری خاص آن است. قطعا در شرایط تحریمی كه ایران و ونزوئلا در آن قرار دارند شرایط اقتصادی برای هر دو كشور سخت‌تر شده و تجارت با كشورهای دیگر برای آنها با مشكلاتی مواجه است. اگر به ریشه نامگذاری این فروشگاه بپردازیم، ریشه این نام به روستایی در استان خوزستان می‌رسد. روستایی كه در دشت آزادگان و حوالی سوسنگرد قرار دارد و از اولین روزهای جنگ تحمیلی به تصرف بعثی‌ها درآمد. پایداری مردم این منطقه باعث شد تا یك‌سال پس از اشغال این منطقه از سوی رژیم بعث، مناطق اشغال شده به همت و مجاهدت نیروهای ایرانی پس گرفته شود. از آنجا كه این روستا در مرز بین ایران و عراق قرار داشت چند بار توسط نیروهای صدام اشغال و دوباره به خاك وطن بازمی‌گردد. شاید فلسفه نامگذاری این فروشگاه بزرگ در شرق كاراكاس به نام منطقه‌ای مقاوم در ایران، به‌نوعی قصد دارد پیام ایران به را كاخ سفید مخابره كند.

از بنزین تا فروشگاه

ونزوئلا، دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان است، اما به دلیل تحریم‌های شدید آمریكا در كنار ثبات نرخ بنزین در این كشور طی سال‌های گذشته، میزان مصرف بنزین فاصله زیادی با تولید بنزین در این كشور دارد. از طرفی پتروشیمی‌های این كشور توان فعالیت و افزایش تولید نداشته و ونزوئلا با كمبود شدید بنزین مواجه است. البته ونزوئلا در خاك آمریكا چند پالایشگاه تولید بنزین دارد، اما به دلیل تحریم‌های این كشور علیه ونزوئلایی‌ها، اجازه ورود بنزین به این كشور توسط این پالایشگاه‌ها صادر نمی‌شود و كشورهای غربی نیز به پالایشگاه‌های درون این كشور خدمات فنی ارائه نمی‌كنند.

ایران پنج نفتكش حامل بنزین به ونزوئلا صادر كرد كه خرداد ماه پنجمین و آخرین نفتكش پس از تخلیه این حامل انرژی به ایران بازگشت. در ماه‌های اخیر، خبر حركت پنج نفتكش ایرانی به سمت ونزوئلا كه یك‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشكه سوخت و محصولات نفتی را به ونزوئلا حمل می‌كردند، خبرساز شد.

افتتاح فروشگاه اتكا در كاراكاس آن‌قدر مهم بود كه بازخوردهای جهانی داشت و حتی شبكه‌های خبری چون بی‌بی‌سی و بلومبرگ نیز لحظه به لحظه این اتفاق را پوشش خبری دادند. خبرگزاری آمریكایی بلومبرگ در این‌باره نوشت: «این فروشگاه به نوعی سپر فناورانه ضدكرونا مانند اسكنر‌های فرودگاهی مجهز است كه تب خریداران را اندازه می‌گیرد و موادضدعفونی اسپری می‌كند.» میشل كوزاك، یكی از مشاوران وزارت خارجه آمریكا، در یك نشست خبری ضمن واكنش به این موضوع، ایران و ونزوئلا را دو كشور منفور نامید و گفت: افتتاح این فروشگاه نمایانگر اتحاد دو كشور منفور است. او اضافه كرد: هرگونه حضور جمهوری اسلامی در ونزوئلا چیزی نیست كه به آن مایل باشیم. ایران می‌خواهد این اطراف بگردد و چیز‌هایی به ونزوئلا بفروشد. »

خوب و بد راه‌اندازیِ هایپر ایرانی در ونزوئلا

حجت ا... سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا نیز در این‌باره اعلام كرده روابط دو كشور با وجود سیاست‌های خصمانه آمریكا علیه دو ملت خوب است و افتتاح این فروشگاه اقدامی در جهت حمایت از مردم ونزوئلا انجام شده است. دلسی رودریگز، معاون وزیر خارجه ونزوئلا نیز در سخنانی از حمایت‌های ایران از دولت و ملت ونزوئلا تقدیر کرد. معاون اول رئیس جمهور ونزوئلا گفت: ما پتانسیل‌های ایران را دیده‌ایم، این‌كه با وجود تحریم‌ها توانسته‌اند بیش از 2000 كالای خود را در اینجا به نمایش بگذارند.

۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری

عیسی رضایی، مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای اتكا در مورد میزان سرمایه‌گذاری انجام شده توسط ایران تصریح كرد: سرمایه‌گذاری اولیه در فاز نخست راه‌اندازی این سوپرماركت ۱۰میلیون دلار بوده است.

واکنش کاربران در این رابطه را بخوانید:

* در حالی که مردم ایران با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، افتتاح فروشگاه های شیک در ونزوئلا کار درستی نبود.

* کولبرها هر روز راهی کوهستان می‌شوند، افتتاح فروشگاه موادغذایی «مگاسیس» ضروری بود؟

خوب و بد راه‌اندازیِ هایپر ایرانی در ونزوئلا

خوب و بد راه‌اندازیِ هایپر ایرانی در ونزوئلا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لبنان وفلسطین عراق ویمن سوریه وافغانستان واجبتره ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هایپر اون کشورم که تو ایران افتتاح شده هم بگید...

      • احد

        نه بابا !!!!!!
        آب بخور برات خوبه

      • T.N.T

        آبو بریز اونجایی که میسوزه

      • فساداراب ایرانم

        125

      • بدون نام

        تمام کشورهای بزرگ در اکثر کشورهای دیگر برای فروش محصولات و ارز آوری فروشگاه و نمایشگاه دارن انوقت ایران نباید داشته باشه ...

      • بدون نام

        آره عزیزم آرزوی نمایشگاه دارن ولی اینا پولش تو جیب مردم ایران نمیره همونجور که خوندی مال اتکاس و پولش میره تو جیب آقازاده ها

    • بدون نام

      چرا یک فروشگاه نظامی در انجا افتتاح کردید، اتکا متعلق به نیروهای نظامی هستش، خدابخیر کند.

      پاسخ ها

      • احد

        یعنی سلاح می فروشند تو فروشگاه مگاسیس

      • بدون نام

        چه ربطی داره؟! هایپر مارکته!! و فکر خوب و ارز آوریه بنظرم محصولات صنعتی و لوازم خانگی مثل پارس خزر هم میتونن صادر کنن

      • فساداراب ایرانم

        اتکا؟ .

      • ناشناس

        اگر قرار مفتی و مجانی باشه که دیگه هایپر نمی خواهد بدهید خودشان تقسیم می کنند
        ما مال خودمان از گلوی خودمان پایین نمی رود نوش جون مردم کشورهای دیگه

    • زیر ذره بین

      اگر به ریال جنس صادر کنند و به بولیوار در فروشگاه بفروشند ،، نور الی نوراست ،،چون قیمت یک ماکارونی در ایران می شود (500) گرمی ،،، 7000 تومان و در ونزوئلا میشود 10000 بولیوار ،، یعنی 1000 تومان ،، به به چه قدر عالی !!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اول متن یه اگر اوردید ولی در اخر متن با کنایه نتیجه دلخواه خودتون رو گرفتین ..به به چه عالی

      • بدون نام

        اره ....برای بیگانگان حراج ..برای مردم ایران بقیمت طلا

      • احد

        ذره بین ات خرابه عمو

      • بدون نام

        عمو تو بی سوادی این رفیقمون درست نوشته

    • بدون نام

      مطمئنم جز بدبختی برای ایران نداره مثل همه بذل و بخششهاش

    • بدون نام

      کشاورزان ما دربه در دنبال تراکتور لوازم کشاورزی هستند بعد اونا را در فروشگاه مثل یک کیک عرضه میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشاورزای خودمون دارن جمع میکنن و ورشکست شدن...

    • بدون نام

      چیکار میکنید؟؟!!

    • بدون نام

      درود بر تجار ایرانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بگو درود بر آقازاده های اتکا

    • بدون نام

      یعنی فروشگاه بزنند یه چیز میگین نزنند یه چیز دیگه برا شما بهانه گیرهای عقد ه ای

      پاسخ ها

      • من

        ما تا حالا نگفتیم چرا در لبنان وعراق وونزوئلا وهزار خرابه دیگه چرا فروشگاه نزدید وچرا پول خرجشون نمیکنید یه نخودعقلم چیز خوبیه

    • بدون نام

      سرمایه گذاریهای هدر رفته در سوریه ، اکراین ، سودان ، بر اساس سیاست اشتباه و از جیب سهامداران ایرانی صورت گرفت ، اینم روش ، هزینه از جیب ملت !

    • وفاق ملی

      حسودای بد بخت..
      خودتون منفورین که هیچ وقت چشم نداشتین پیشرفت های دیگران رو ببینید!

    • بدون نام

      خدارو شکر که تو این وانفسای تحریم،
      تونستیم اعتبار کشورمون رو به اون ور دنیااا صادر کنیم..
      عالیست

      پاسخ ها

      • بی نام

        کدوم اعتبار؟

    • بدون نام

      مردم ما دارن از گرسنگی می میرند شما اونوقت مواد غذایی می فرستید خارج خدا شمارا لعنت کند

    • بدون نام

      مردم ساده کشورم

    • ملت

      بخورید مال این ملت گرسنه را فردا شما هم ادعای ایجاد امنیت مارا خاهید کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب گفتی

    • بدون نام

      اگر مفت نفروشند جنسها رو خوب

    • بدون نام

      همه اش خدمت ما به‌ونزوئلا شد انها که دین ما را هم ندارند چه‌گاری برای منافع ملت ما‌انجام‌میدهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موقع نمایش و پول که رسید ملت مسلمان و غیر مسلمان نمیشناسن آقازاده ها.

    • بدون نام

      ننگ بر شماکه ازحلقوم مردم ستم دیده ایران می‌گیرید وبه اجنبی می‌دهید، شرمتان باد..

    • وجدان شیرفرهاد

      زیر ذره بین اینقدر نباید بدبین بود هیشکی نمیاد خودش رو به آب آتیش بزنه برای ضرر

    • پناهی

      بسیار کار درستی هست .افتتاح مگاسیس یعنی افزایش صادرات و افزایش رونق کارخونه های ایران که باعث افزایش اشتغال میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میبینی که نوشته اتکا مال آقازده های ارتشیه

    • بدون نام

      به غیر از کاراکاس جای دیگه اخه اینارو راه میدادند

    • بدون نام

      بهترین فرست برای تولید کننده داخلی.فقط به تیتر خبر نگاه گنید !!!

    • بدون نام

      متاسفم از این همه بد بینی اینها پایه های اقتصاد بدون نفت و ارز اوری برای مملکت

    • منا

      اينا هم مرسوم كه از بل گذشت آهنگ عوض.ميكنن..مثل عراقيون بقيه

    • بدون نام

      این هم یکی دیگر از کارهای احمقانه مسئولین بی تدبیرما.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا ، به یزدان اگر ماخرد داشتیم ، کجا این سرانجام بدداشتیم .

    • بدون نام

      نظر چند تا نفوذي رو ميگذاريد فقط

    • بدون نام

      سروش رحیمی آفرین تلنگر خوبی بود همه کارهای آمریکا در جهان برای محکم کردن پایگاس و کارهای کپی برداری اینا مثل دخالت تو کشورها اسلحه فروختن فروشگاه زدن پایگاه نظامی زدن تو کشورهای دیگه نشانه نوع دوستی خوبیه اگه آمریکا بد چرا کارشو انجام میدی اگه خوب این همه دشمنی چیه

    • بدون نام

      نمک در نمکدان شوری ندارد
      ریال ایران در بولیوار سودی ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاقلان دانند

    • طوفان گردوغبار

      مگاصیص درزبان عربی به معنای کلاهبرداران است ممنون بابت این اسمی که روی سوپرمارکت گذاشتین واقعا به مسعولین ایران میخوره

    • سعید

      خبر های وحشتناکی در راه هست!!!
      پدیده جدید دولت تدبیر و امید
      ببیند چی تو راه

    • بی نام

      حالا نمیشه با کشورهای عادی و غیر منزوی هم دوست باشیم؟؟
      تجارت با کشوری مثل ونزوئلا که واسه مون ارز آوری نداره

    • بدون نام

      خدا از دولت نگذره

    • بدون نام

      گناه دارن تخفیف خوب بدید

    • فهیمه

      اتفاقا بهترین کاره خیلی هم به نفع اقتصاده شما هر کاری رو عادت دارین بد جلوه بدین

    • پرواز

      بهاران خجسته باد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج