۱۰۲۲۵۴۷
۲۴ نظر
۵۰۱۸
۲۴ نظر
۵۰۱۸
پ

بایدن برای ایران بهتر است یا ترامپ؟

عبدی گفت: «شخصا تغییراتی را در کشورهای دیگر مثبت می‌دانم که اثر تخریبی بر روند تحولات داخلی ایران نداشته باشد. آینده ایران یا هر کشور دیگری در درجه اول از درون باید تعیین شود. نیروهای خارجی نباید به نحوی عمل کنند که فرایند داخلی را تغییر جهت دهند یا بلاموضوع کنند. در بهترین شکل باید فرایند داخلی را تقویت کنند. فرقی هم نمی‌کند که نیروی خارجی، کدام کشور باشد.

برترین‌ها: عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، در پاسخ به این سوال که ترامپ برای ایران بهتر است یا بایدن، به یورونیوز گفت:

«شخصا تغییراتی را در کشورهای دیگر مثبت می‌دانم که اثر تخریبی بر روند تحولات داخلی ایران نداشته باشد. آینده ایران یا هر کشور دیگری در درجه اول از درون باید تعیین شود. نیروهای خارجی نباید به نحوی عمل کنند که فرایند داخلی را تغییر جهت دهند یا بلاموضوع کنند. در بهترین شکل باید فرایند داخلی را تقویت کنند. فرقی هم نمی‌کند که نیروی خارجی، کدام کشور باشد.

اما اینکه انتخاب ترامپ یا بایدن به سود جمهوری اسلامی (یا به سود ایران) است یا نه، سوالی است که به راحتی نمی‌توان به آن جواب داد. ولی در مجموع از یک حیث معتقدم که ترامپ تاکنون سیاستی را در منطقه در پیش گرفته که از جهاتی بهتر از سیاست منطقه ای دموکرات‌هاست. از جمله اینکه، به هر دلیلی، دخالت مستقیم خارجی نداشته است. البته ممکن است این سیاست در آینده تغییر کند. اما از جهت دیگر تشدید تحریم‌ها و زیر برجام زدن، سیاستش به سود ایران نیست. این فشارهای نامتعارف و یکجانبه اختلالاتی در روند داخلی کشورهای تحت تحریم بوجود آورده است.

در مجموع فکر می‌کنم ریاست جمهوری بایدن به سود مردم ایران باشد ولی معتقد نیستم حضور بایدن در قدرت، لزوما به نفع "جمهوری اسلامی" خواهد بود. شاید به همین دلیل است که نیروهای تندرو داخل کشور، ترامپ را بیش از بایدن می پسندند.»

اکثر تحلیلگران سیاسی معتقدند که پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، به بهبود رابطه ایالات متحده با اروپا و چین می‌انجامد. اینکه چنین تحولی چه تاثیری بر رابطه ایران با چین و اروپا می‌گذارد، سوالی است که عباس عبدی در پاسخ به آن می‌گوید:

«فکر می‌کنم با انتخاب بایدن، سیاست ایالات متحده تا حدی تغییر خواهد کرد و بایدن سیاست یکجانبه‌گرایانه ترامپ را کنار می‌گذارد و رهبری آمریکا را در جهان احیا می‌کند. لازمه این سیاست، بهبود روابط آمریکا با چین و ژاپن و اروپا و سایر کشورهاست. طبیعتا این سیاست، تا حدی که ایران بخواهد با نظام بین‌الملل کنار بیاید، به نفع ایران است. اما اگر ایران نخواهد با نظام بین‌الملل کنار بیاید، معلوم نیست که نزدیکی آمریکا و اروپا به نفع جمهوری اسلامی باشد.

همچنین ریاست جمهوری بایدن ممکن است روابط ایران و چین را در مسیر توافق برای همکاری‌های گسترده آتی، تضعیف کند؛ برای اینکه چینی‌ها به دلیل مواجهه با ترامپ به ایران چراغ سبز نشان داده‌اند. اگر ترامپ در قدرت نباشد، چین سعی می‌کند روابطش را با آمریکا و همین طور با اروپا بهبود ببخشید و تحکیم کند.»

آقای عبدی درباره احتمال وقوع جنگ در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، و اینکه چگونه ممکن است ترامپ جنگ را به تجارت ترجیح دهد، می‌گوید:

«درباره جزئیات سیاست ترامپ چیز زیادی نمی‌توانم بگویم چراکه ممکن است بخشی از سیاست‌های او برای ما پیش‌بینی‌ناپذیر باشد و یا اطلاعات کافی از آنچه ترامپ می‌خواهد انجام دهد، نداشته باشیم. اما آنچه می‌توانم بگویم این است که سیاست تحریم، چه آمریکا دنبال جنگ باشد چه نباشد، بی‌تردید نهایتا به رودررویی ولو محدود طرفین منجر خواهد شد.»

برخی از مخالفان حکومت ایران می‌گویند پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا برای جمهوری اسلامی بهتر است چون از نظر این افراد حضور بایدن در قدرت، احتمال فروپاشی نظام سیاسی ایران را کم می‌کند و به همین دلیل بایدن گزینه مناسبی برای اکثریت مردم ایران نیست. اما برخی از مخالفان حکومت ایران نیز مثل موافقان این حکومت معقتدند فروپاشی جمهوری اسلامی یعنی هرج و مرج و خشونت در ایران، و این امر به زیان مردم ایران و در نتیجه انتخاب بایدن به سود مردم ایران است. آقای عبدی در پاسخ به این سوال که کدام یک از دو گروه فوق بر رای صواب است، چنین پاسخ می‌‌دهد:

«اگر سرنوشت ایران را به بایدن یا ترامپ یا عوامل دیگر ربط دهیم و آن را از اختیار مردم خارج کنیم، به نظرم دیگر خیلی مهم نیست چه کسی این سرنوشت را تعیین می‌کند. ضمن اینکه این نیروهای خارجی هر لحظه بر اساس منافعشان ممکن است سیاستشان را تغییر دهند. بنابراین باید کوشش کنیم منافع مردم ایران در درجه اول در داخل کشور و به دست خودشان تعیین شود.

اگر این طور شود، باز من فکر می‌کنم فرق چندانی بین ترامپ و بایدن نخواهد بود. این تفاوتی که امروز بین بایدن و ترامپ در ذهن ما برجسته شده، ناشی از این است که سرنوشت از دست خودمان خارج شده است و به همین دلیل اینکه دیگران چطور عمل می‌کنند، برای ما اهمیت زیادی پیدا کرده است. در حالی که اگر تحولات داخلی ملاک و موثر باشند، انتخاب بایدن یا ترامپ تفاوت چندانی در سرنوشت ایران نخواهد داشت.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مهم، مردم ایران هستن نه چیز دیگه!

    • حمید محمدی

      سگ زرد برادر شغال است

    • بدون نام

      شماکه قبول میکنید آمریکا رهبر جهان ..چرا مردم بدبخت ایران را فدای سیاست غلط وبه نفع یه عده ای میکنید ..ولله به پیر به پیغمبر چین و روسیه سگ وفادار ترامپه

    • بدون نام

      همین ک تو جامعه فضایه مثبت ایجاد بشه خود آرامش ب جامعه برمیگرده

    • بدون نام

      جنگ افروزی وگسترش قلمرو باایجاد نیروهای مزدوردردیگر کشورهای منطقه، تنها ایران را ازجهان منزوی وعقب مانده ترمیکند، زمانیکه ایران یک امپراتوری قدرتمندبودتمام امکانات رادراختیارداشت، کشورهای عقب مانده ولی دارای ثروت‌های درونی برای پیشرفت وآشایش، بایدزیرکانه باتمام دنیا رابطه صلح آمیز داشته باشد، مثل ژاپن، کره جنوبی، هندویاچین،مردم ودارایی کشوررافدای اهدافی پوچ وگذراکردن می‌شود حکومت دوران قاجار نابودی کشور..

    • احد

      چه سوال مسخره ای!!!!!!
      سگ زرد برادر شغال است

    • بدون نام

      هر کدام باعث بشن دزد و اختلاسگر .اقازایده وبی عدالتی و.گرونی.و امثا لهم در ایران زیاد بشه انتخاب نشود بهتر است وهر کدام رفاه واسایش وعدالت وازادی وامثالهم برای ایرانیان بخواهد بهتر است انتخاب شود

    • احمد غلامی

      فرقی نمی‌کنه، هردو ملعون هستند!

    • بدون نام

      هر دو از یه جنسند

    • بدون نام

      شیر در قفس را بایدن هرگز ازاد نخواهد کرد مگر انکه امتیازاتی بگیرد اوباما فرصتی بود که از دست رفت .و ترامپ هم از جهاتی فرصتی بود برای احیای اقتصاد ملی و اتحاد مردم که انهم عملا چیزی ندیدیم

    • بدون نام

      بهتر و بدتری در کار نیست
      مشکل ایران نه ترامپ و بایدن است، نه امریکا و انگلیس و اروپا و اعراب و اسرائیل، و نه چین و روسیه
      مشکل ایران، حتی حکومت ایران هم نیست
      مشکل ایران، خود مردم ایران هستند با میانگین آی.کیو 50 و ادعای همه چیز دانی

    • بدون نام

      شوخی نکنید هردوتا خوبند چون دو جناح مختلف هستند هرکدوم باشند ما موافق و مخالفش رو داریم .

    • بدون نام

      سگ زرد برادر شغاله

    • بدون نام

      یزد بهتره یا کاشون......

    • امیر

      هیچکدام سگ زرد برادر شغال است اگه کسی فکر کند بایدن بهتر از ترامپ است پس هیچ اطلاع سباسی از سیاست امریکا در قبال ایران ندارد در سیاستهای کلی هیچ تغییری پیدا نخواهد نشداما در لفاظیها شاید برای خام کردن ادمای ساده چرا تاکتیکها فرق خواهد کرد اما سیاست همان سیاست دوران ترامپ خواهد بود با روشهای جدید

    • بدون نام

      هیچ فرقی نمی کند ایران در هر صورت بای نوکر ی چین و روسیه را بکند وگاو شیرده آنها باشد

    • بدون نام

      ترامپ برای ایران بهتر است بایدن برای جمهوری اسلامی

    • بدون نام

      شما و امثال شما از همه مضر ترید...

    • بدون نام

      قطعا هیچکدام
      چون آنها فقط و فقط به فکر منافع ملی خودشان هستند

    • بدون نام

      آمریکا هیچ پرونده سفیدی ندارد مسولین خیلی خوب ميدونند دلشون برا ملت نسوخته به بهانه برجام میخوان برنامه های موشکی را ووو غیره رابه نفع دشمنان انجام بدن مردم احمق نیستند فهمیدن دولت روحانی برای نابودی کشور ومردم آمده دیگه حناشون رنگی نداره

    • بدون نام

      بایدن یاترامپ =هیچکدام بهتر نیستند

    • با عشق

      سگ زرد برادر شغال است.
      مرگ بر آمریکا.

    • عادل

      صد در صد ترامپ

    • بدون نام

      لعنت به اسرائیل که تاآخرزمان ماایرانی هاآزارمی دهنند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج