جاباما
۱۰۲۲۷۱۲
۸۲ نظر
۵۰۱۲
۸۲ نظر
۵۰۱۲
پ

نازِ تازه چین و روسیه، میوه لجبازی با FATF

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی تحلیلی به بررسی خط قرمز چین و روسیه روی نام ایران در مبادلات بانکی پرداخته است.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی تحلیلی به بررسی خط قرمز چین و روسیه روی نام ایران در مبادلات بانکی پرداخته است.

نازِ تازه چین و روسیه، میوه لجبازی با FATF

در این گزارش آمده است:

منافع ملی یا جناحی؟ این دوگانه‌ای است که همواره در صحنه سیاسی ایران بوده، اما در سال‌های اخیر نقش پررنگ‌تری داشته است. از زمانی که دولت روحانی به دلیل تحریم‌های شدید بین‌المللی که پا روی اقتصاد ایران گذاشته بود به دنبال مذاکره با قدرت‌های غربی و ایالات متحده بود تا ماحصل آن برجام شود نگاه داخلی به سیاست خارجی قالب شده است.

در جایی که برخی چون هویت سیاسی خود را در ضدیت با غرب تعریف کرده‌اند تمایلی به واقع‌بینی در صحنه روابط بین‌الملل ندارند. در واقع جناح محافظه کار در ایران تا کنون نتوانسته بر مبنای سیاست‌های پراگماتیک به سیاست خارجی نگاه کند و در اکثر مواقع از زاویه‌ای احساسی-ایدئولوژیک به ماجرا پرداخته است. یکی از آخرین مواردی که به قول معروف ساخته و پرداخته نفوذ این جریان بر تصمیم سازی‌های کشور و به عبارت بهتر در دست‌اندازی به تصمیمات کشور بود ماجرای تصویب لوایح دولت در مجلس برای پیوستن به اف‌ای تی اف بود. کنوانسیونی برای شفافیت مالی که تقریبا همه کشورهای جهان مقررات آن را تصویب کرده و در دستور کار قرار داده اند.

البته در این مورد هم باید ایران و کره شمالی را استثنا گرفت. دولت روحانی این لوایح را بعد از حرف و حدیث‌های بسیار تصویب کرد و به مجلس فرستاد. مجلس دهم درحالی که نمایندگان آن با سیل پیامک‌های تهدید مواجه شدند اما بالاخره این لوایح را تصویب کرد تا یکی از مهمترین تصمیمات سیاسی و اقتصادی خود را اتخاذ کرده باشد. با این حال تصویب در دولت و مجلس چندان گویی اهمیتی نداشت و وقتی این لایحه به شورای نگهبان ارسال شد شورا آن را رد کرد تا ماجرا به مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد.

تنها کاری که در مجمع نسبت به لوایح چهارگانه اف‌ای تی اف صورت گرفت این بود که آنها هر جلسه تاریخ جدیدی را برای بررسی این لوایح مطرح کردند و در نهایت نیز مجمع با سکوت خود عملا تصمیم به رد این لوایح گرفت تا اسفند 98 در بحبوحه اخبار کرونا ایران به لیست سیاه اف‌ای تی اف برود. لیستی که پیش از آن بسیار هشدار داده شد که اگر ایران به آن اضافه شود باید قید مبادلات بانکی با اندک کشورهای باقی مانده برای ایران یعنی چین و روسیه را هم بزند. حالا به تازگی رئیس اتاق بازرگانی ایران-چین خبر از این موضوع داده که دیگر چینی‌ها هم بانک‌های خود را به روی ایرانی‌ها بسته اند!

نازِ تازه چین و روسیه، میوه لجبازی با FATF

آنهم در روزهایی که صدای «قرارداد راهبردی بلند مدت ۲۵ ساله» با چین گوش رسانه‌ها و مخاطبین را کر کرده است! واقعیت ماجرا این است که کشورهایی همچون چین و روسیه که در واقع از نگاه واشنگتن مهمترین دشمنان ایالات متحده هستند نگاهی همچون نگاه محافظه کاران در ایران به عرصه بین‌الملل ندارند. در واقع پکن و مسکو به رغم اختلافات شدید با واشنگتن به تحولات سیاست بین‌الملل از دریچه رئالیسم نگاه می‌کنند و با احساسات منافع ملی خود را به خطر نمی‌اندازند.

حالا اما مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، می‌گوید: در حال حاضر عملا هیچ مبادله بانکی با روسیه و چین نداریم و اگر فردی با پاسپورت ایرانی در این کشورها درخواست خدمات بانکی کند، از ارائه آن خودداری می‌شود. اخیرا خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بانک‌های چینی وادار شده‌اند به‌دلیل تحریم‌های آمریکا هر چه زودتر از سیستم پیام‌رسان سوئیفت جابه‌جا شوند و به سیستم پیام‌رسان چینی روی‌آورند. اما رئیس اتاق ایران و چین تاکید کرد: «باید توجه داشت که مشکل اصلی مبادلات ما در سوئیفت نیست، بلکه این است که هیچ بانکی حاضر به همکاری با ما نیست چون در مظان پولشویی هستیم و این منهای تحریم‌های آمریکا است که باعث فشار مضاعف روی ما شده است.»

حریری تصریح کرد: «الان دو مشکل اساسی در سیستم بانکی داریم؛ یکی تحریم‌های آمریکا است که هر کشور همکار با ما را در تور تحریم‌های خود قرار می‌دهد. مشکل دوم؛ موضوع FATF است که نپذیرفتن شرایط آن موجب این مشکل شده است. به‌طوری که در هفته اخیر از سوی این نهاد مالی مکررا به سیستم‌های بانکی دنیا بخشنامه شده مبنی بر اینکه ایران یک کشور پرریسک‌ است و باید مبادلات مالی آن به شدت کنترل شود.» حریری یادآور شد: «در حال حاضر عملا هیچ مبادله بانکی با روسیه و چین نداریم و اگر فردی با پاسپورت ایرانی در این کشورها درخواست خدمات بانکی کند، مانند بیشتر کشورهای دنیا از ارائه آن خودداری می‌شود.»

فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران درخصوص عدم ارائه خدمت بانکی از سوی بانک‌های چین و روسیه گفت: «این اتفاق تازه‌ای نیست، بانک‌های چینی از سال ۲۰۱۲ با ایرانی‌ها کار نمی‌کنند و تنها «کونلون بانک» چین با ایران مراوده داشته است.» به گفته مستوفی، پس از خروج آمریکا از برجام، فعالیت این بانک نیز با فعالان اقتصادی ایران محدود و تنها بر کالاهای بشردوستانه متمرکز شد. این عضو اتاق ایران معتقد است که محدودیت‌های فعلی را نمی‌توان تنها به بازگشت ایران به لیست سیاه FATF نسبت داد، اما FATF مانع محکمی برای عادی شدن روابط بانکی با ایران محسوب می‌شود؛ از نظر مستوفی حتی اگر تحریم‌های آمریکا برداشته شوند، بانک‌های چینی به دلیل وضعیت ایران در گروه ویژه اقدام مالی، حاضر به همکاری با ایران نخواهند بود. همچنین پیگیری‌ها حاکی از آن است که بانک‌های روسی نیز که پیش‌تر، برخی خدمات را به طرف ایرانی ارائه می‌دادند، پس از بازگشت ایران به لیست سیاه FATF از ارائه خدمت خودداری می‌کنند. این یعنی، روسیه و چین عملا از مبادله رسمی با ایران پرهیز می‌کنند.

نازِ تازه چین و روسیه، میوه لجبازی با FATF

اجرای اف‌ای تی اف در ایران دقیقا وارد یک لج بازی سیاسی شد. اگر نگاهی به یکی از دلایلی که مجمع تشخیص مصلحت جلسات خود را تعطیل کرد تا زمان برای بررسی لوایح اف‌ای تی اف بگذرد بیاندازیم خود گویای این است که وضعیت بررسی این لوایح چگونه بوده است. در زمستان 98 در واپسین هفته‌هایی که ایران فرصت داشت خود را از لیست سیاه نجات دهد، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تعطیلی جلسه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل «نامساعد بودن هوا» و سن بالای اعضای این نهاد خبر داد و گفت: «اعضای مجمع تشخیص مصلحت همگی بالای ۵۰ سال سن دارند و به دلیل نامساعد بودن هوا جلسات تعطیل شد.

پس این درست نیست که عده‌ای از احتمال رای‌ مثبت آوردن این موضوع خبر می‌دهند.» اصولگرایان ماجرای اف‌ای تی اف را به برجام ربط دادند و گفتند تا زمانی که اروپا اقدامات عملی برای نجات برجام انجام ندهد اف‌ای تی اف را تصویب نمی‌کنیم. این درحالی است که این دو موضوع کاملا از هم جدا بودند و حتی چین و روسیه به عنوان متحدان ادعایی از ایران خواستند به اف‌ای تی اف بپیوندد.. در بهمن 98 جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران در پاسخ به اینکه «باتوجه به عدم عضویت ایران در FATF چه محدودیتی میان ایران و روسیه اتفاق می‌افتد»، گفت:«ما علاقه‌مند هستیم که ایران FATF را بپذیرد وگرنه مشکلاتی در این میان ایجاد می‌شود. روسیه به عنوان یک کشورِ دوست به طور کتبی و البته مفصل، نظر خودش را به ایران اعلام کرده اما تصمیم‌گیرنده نهایی تهران است؛ چراکه این یک بحث داخلی است.»

پیش از آن در دی 98 نیز همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره توصیه روسیه و چین برای لزوم پذیرش FATF توسط ایران، گفت:«همه بانک‌های کشورهایی که عضو FATF هستند الزاماتی دارند که این الزامات را باید رعایت کنند.وی اضافه کرد: طبیعی است که در صورت رعایت الزامات FATF توسط چین، روسیه و سایر کشورهای عضو FATF، در همکاری با آنها دچار مشکل شویم.»همتی اظهار داشت: «چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.» همه این هشدارها داده شد اما گویی برخی خود را به خواب زده بودند و از قدیم گفتند چنین کسانی را نمی‌شود بیدار کرد!

آنچه در سال‌های اخیر از سوی اصولگرایان مشاهده کردیم این است که تنها هنری که دارند به هم زدن قاعده بازی است. در ماجرای اف‌ای تی اف نیز این جریان با تعلل و لج بازی‌هایی بچگانه ایران را به لیست سیاه فرستاد و حالا هر روز در مجلس یازدهم نمایندگان اصولگرا شعار می‌دهند که می‌خواهیم وضع اقتصادی مردم را بهبود بخشیم. وقتی هیچ کشوری حاضر نیست با ایران تبادل مالی داشته باشد چگونه می‌توان به بهبود شاخص‌های اقتصادی امیدوار بود؟ مسیر شعار با عمل دو مسیر کاملا متفاوت است، اصولگرایان سال‌ها است که جاده شعار را تخت گاز در حرکت هستند و اصلا حاضر نیستند توجه کنند که این مسیر چه دستاوردی داشته است! شاید آنها بگویند که مسیر برجام هم نتیجه‌ای نداشت اما باید گفت فرق است میان خودتحریمی با تحریمی که ترامپ کرده و خارج از اراده ایران بوده است.

راه میانبری نیست

درباره این موضوع گفتگو کردیم با یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل. فریدون مجلسی گفت:«پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود که روسیه و چین با ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای تی اف همان معدود تبادلات بانکی با ایران را هم قطع خواهندکرد چرا که به هرحال بخواهیم یا نخواهیم، استدلال طرف مقابل درست باشد یا نباشد اکنون در جهان جا افتاده است که اف‌ای تی اف به عنوان مظهر شفافیت مالی کشورها است بنابراین کشوری که به لیست سیاه این کنوانسیون می‌رود خود را در مظان عدم شفافیت تبادلات مالی قرار می‌دهد. در این زمینه چین و روسیه نیز می‌دانند که اگر با ایران تبادلی داشته باشند به طور کلی مقررات بین‌المللی را نقض کرده اند.»

او افزود:«در چنین زمینه‌هایی نمی‌توانیم هوس‌ها یا افکار خود را مبنا قرار دهیم، این مقررات جهانی است که تایید شده و همه کشورها نیز آن را قبول دارند و ما نیز به عنوان یک کشور در عرصه بین‌الملل باید آن را می‌پذیرفتیم.» از او درباره راه جایگزین پرسیدیم که پاسخ داد:«اساسا راه دیگری وجود ندارد و تنها می‌توان به تهاتر کالا اشاره کرد که نمی‌تواند مسیر صحیحی باشد.

اگرچه که روند خروج مجدد از لیست سیاه اف‌ای تی اف روند کوتاهی نخواهد بود اما هرچقدر که ایران دیرتر این لوایح را تصویب کند و درخواست پذیرش اصول کنوانسیون را بدهد طبیعی است دیرتر نیز درخواست آن مورد بررسی و تایید قرار خواهد گرفت.»

حالا باید منتظر ماند و دید با ادامه این روند، سیاسیون ایران چه اقدامی را انجام خواهند داد. طبیعی است که تا انتخابات آمریکا بازهم سیاست صبر انتخاب می‌شود. با این حال آنچه مشخص است اینکه در حال حاضر توپ در زمین اصولگرایان و محافظه کاران است. دولت و مجلس اعتدالی کاری را که باید انجام می‌دادند پیش از آنکه دیر شود عملیاتی کردند اما حالا ماه‌ها است که منتظر تصمیم محافظه کاران هستیم. در چنین شرایطی سختی‌ها و فشارهای اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود و البته صدای شعارهای مسئولان کر‌کننده تر!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی 11

      شعار گور بابای مردم هر روز عملی تر میشه

      پاسخ ها

      • رسول

        دمت گرم گل گفتی

      • علی

        بحث رد شدن Fatf احتمالا برای پولشویی مثلا آقازاده ها نیست

      • ناشناس

        درود بر روسیه و چین

    • بدون نام

      عحب رفقای استراتژیکی داره ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفقای استراتزارت

      • بی نام

        رفقای استراتژیک بفکر منافع ملی خودشون هستن

      • صیادی

        رفقای اصلی در ایران هستن با رد اف ای تی اف

    • بدون نام

      رو کیا حساب باز کرده بدبخت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفهمیدی مطلبو

      • بدون نام

        مگر مردم راکسی. بحساب میاورد میکروفن دست هرکی می افته بجای هشتاد میلیون تصمیم میگره

      • نمکی

        تازمانی تصمییمات واقدامات کشوربرپایه عقلانیت ومنافع ملی وآینده نگری استوار نشود وضعیت همین است این که در وجود تندروها نیست بقیه هم ‌که کاره ای نیستند

      • صیادی

        ۱۳:۱۶ درود بر تو

      • بدون نام

        اقا روسیه وچین حق دارند درفکر مملکت ومردم خودشان هستند مثل سیاست مداران ایران که نیستند که بیشتر بفکر خودشان و کشورهای سوریه ولبنان ویمن وجدیدا هم ونزوئلا هستند

    • بدون نام

      خدا را شگر

    • بدون نام

      قابل توجه تندروهای جنگ طلب که با لج بازی وندانم‌ کاری آخرین مبادلات بانکی را هم با دنیا تعطیل کردند باید به کاسبان تحریم تبریک گفت اگر افرادی دارای مسولیت وجدان داشته باشند شب نباید خوابشان ببرد ولی افسوس ......

      پاسخ ها

      • ناصر

        تا یکی یه چیزی میگه بلافاصله شمشیر ها از نیام کشیده میشه؟با این تفکر ات منافقانه ای که در بعضی از افراد وجود دارد حالا حالا مشکل داریم.

    • بدون نام

      اگرمیدانستیم دراین همه سال که لجبازی کردیم چه دستاوردی غیرازفقرومحرومیت مردم به دست اوردیم خوب بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      .... خدایا خودت رحم کن

    • داود زراس

      7سال این اصلاح طلب ها در راس کار هستند وفقط شعار میدند و....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اف ای تی اف رو اصولگرهاها لغو کردند البته در شورای نگهبان

      • ایران

        هردو یکی اند و ساخته شدند که بگویند ما احزاب آزاد داریم

    • جعفر۴۴

      چین کمونیست و روسیه تزاری برادر و دوست مقتدر هستند و هر چه از دوست رسد نکوست ،

      پاسخ ها

      • بهداد

    • بدون نام

      روسیه برده پول هست...دمش گرم پوتین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره از نداری ما مطمئن هستند چین وروس

    • بدون نام

      علی برکت الله خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخحخحخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخ متن خبر را بخوان بعد خخخخ کن دولت و مجلس دهم تصویب کرده بودند که شورای نگهبان و تشخیص مصلحت رد کردند.

    • داود زرا

      سلام چرا متن پیام من را نمیگذاری ،ولی احتمالا همین را نشون میدی

      پاسخ ها

      • لن گی

        دیدی نشون داد
        اینه مملکت من و تو

      • بدون نام

        خیلی از پیامها رو سانسور یا حذف میکنن کلا

    • بدون نام

      چرا از انگلیس در هیچ جا صحبتی نمیشه؟

    • محمد‌انگزی

      ما‌همه‌بد‌بختیم

    • بدون نام

      مسولین بیسواد و متعصب مثل خوارج مملکلت را ب باد دادن

    • بدون نام

      ایران فقط گیر بده ب دوچرخه‌سواری زنان و روسری زنان جالب هست همه مشکلات هم همین جاست

    • بدون نام

      باید یه فکر اساسی برای آمریکای نامرد کرد

      پاسخ ها

      • ایران

        نامرد تر و نالوتی تر از آمریکا ندیدی؟

    • بدون نام

      فقط ببینید آمریکا این یک کشور چه قدرتی داره دیگه.به تنهایی میتونه همه کشوراهای جهان حتی قطب هایی مثل روسیه و چین رو هم به زانو دربیاره و مطیع دستورات خودش بکنه.آیا دشمنی با همچین قدرتی عقلانیته؟ خیر خودزنی و خودکشیه. وضع حاصله امروز بخاطر این دشمنی بیخوده.شما بالعکس با همه دنیا مراوداتو بزار کنار و با امریکا فقط مراوده داشته باش ببین وضع چطور تغییر میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه ساعت توضیح داد برات که این ربطی به امریکا نداره و یه قانون بین المللیه که همه ی کشورا عضون

      • بدون نام

        مگه فشاری رو اینا وخانوادشون هست که به فکر مردم باشند

    • بدون نام

      از این بدتر مگه داریم،مگه میشه...

    • توفیق

      خیانت اصولگریان در حد حمله مغول به ایران است

    • بدون نام

      جناب مصباحی مقدم و محسن رضایی و جنتی و احمد خاتمی و...بفرمایند جواب بدن

      پاسخ ها

      • یک هموطن

        رائفی پور و شریعتمداری و جلیلی را از قلم انداختی .

    • توفیق

      اون بدبختی که به جای ملت خودش رو روسیه و چین حساب باز کرده.

    • هم ولایتی

      به تحریم کشیده شدن ما نیز نتیجه این لج بازیها وتعصبات بیجا ونابلدی بعضی بععضی ازم مسعولان بود که باگل آلود کردن سود بیشتری به جیب ممیزنن

    • بدون نام

      خدا نابود کنه کاسبان تحریم را

      پاسخ ها

      • روزگار تنهایی

        ما چه کار کنیم

    • بدون نام

      پیامبر خدا فرمود فقر از در بیاید ایمان از پنجره بیرون میرود الان متاسفانه این شده بازی اصلاح طلب و اصو لگرا را تمام کنید نان مردم مهمه با کلمات بازی نکنید

    • بدون نام

      جناب پوتین وجناب کمونیست خوب بلد بودند سر اینها رو کلاه بزارند بابا مگه بچه اید اینهمه پوتین و اون چینیهای خدا نشناس اول سنگ اینها بیخودی بسینه نمیزدند در خود کرده رو تدبیرنیست وقتی آقایون میان با کشوری که خدا رو قبل ندار ند معامله میکنند خوب همین میشه حرفه

    • بدون نام

      روحت شاد ناصرالدین‌شاه

    • بدون نام

      وقتی خودتحریمی می کنید تقصیر تحریم ظالمانه ی امریکا هم میوفته گردن شما بفهمید بعدا نگی نگفتی

    • بدون نام

      ینی لبنان هم اینو قبول داره؟؟؟ ...

      پاسخ ها

      • یک هموطن

        لبنان ، فلسطین ، یمن ، عراق ، سوریه ، افغانستان و خیلی دیگه از کشورهای به ظاهر دوست ما FATF را قبول دارند . آنوقت مسئولین ما بخاطر اینکه به این کشورها کمک بکنند و کسی نفهمه ، FATF را قبول نداره . چه بدبختم ما

    • بدون نام

      شورای تشخیص و نگهبان مسولیت دارند

    • بدون نام

      با بی درکی اصولی ها کشور به قهقهرا برده شد شعور سیاسی صفر

    • بدون نام

      تقصیر روسیه و چین نیست اونا بر اساس منافع ملی عمل میکنند ولی ما ...

    • بی نام و نشان

      هیچی.. آقایان مسئول دستشون رو بیشتر تو جیب مردم فرو میبرند و وقتی میبینند چیزی باقی نمونده جمع میکنن میرن کشورهایی که از قبل رزرو کردند و ما میمونیم و بدبختی

    • بدون نام

      اخر سر هم یه مشت بی سواد و عوام می گن روحانی مقصره بدبخت روحانی چیکار می تونه تو این شرایط بکنه

    • مستضعف

      برجام که به نفع ما بود اینطور شد! fatf که از اولش به ضرر ماست.

      پاسخ ها

      • یک هموطن

        چند کلام از مادر عروس بشنوید

      • بدون نام

        سلام میشه بیشتر توصیح بدهی چرا به ضرر ماست

    • یفوب فلسفی

      من اذربایجانیم یادم هست پدربزرگم می گفت با روسها نمیشه دوستی کرد . اگربا روسها از یک راه سعب العبور راه بروی دریک فرصت مناسب با یک تنه شمارابه دره هل می دهد.

    • بدون نام

      همون آمریکا صد شرف داره به روس و چین کمونیست به کی اعتماد کردن
      بهترین راه مذاکره هست وضعیت مردم هم بهتر میشه ...

    • بدون نام

      اف ای تی اف قبول میکردیم وبعضی جاهاپول راباکیسه جابجامیکردیم!مگرنکردیم!این که کاری نداشت!

    • رضا

      آخیش دلم خنک شد...

    • بدون نام

      همه مردم ایران میدونند که روسیه و چین نمی گذارن ایران و آمریکا آشتی کنند البته کل دنیا هم میدونن روسیه و چین در مقابل قدرت و سیاست آمریکا پشه اند روس و انگلیس از قدیم نسبت به ایران خائن بودن اصلا مردم ایران به هیچ وجه علاقه ای به این دوکشور ندارن

    • بدون نام

      خدا وکیلی این روسیه و چین چی دارن اینقدر براشون زور میزنید توی بازار که بهترین اجناس مال کشور جنایتکار آمریکاست

    • بدون نام

      آقای روحانی لطف کن یه شب لباس های ساده بپوش از جون خودت بگذر بخاطر رضای خدا طوری بروی توی شهر بگرد که نشناسند یه دور بزن یه خرید بکن ببینم مردم چقدر بدبختن ماسک بزن نمی دونند شمایید کاریت ندارن شجاعت داشته باش.

    • بدون نام

      مگه شفاف سازی بشه درمورد بودجه چ میشه کجاش بده؟؟؟

    • بدون نام

      وقتی یه مشت بیسواد تصمیم گیری میکنن همین میشه

      پاسخ ها

      • محمد1200

        نه شرقی نه غربی ...........

    • بدون نام

      دم واژه تاریخ گرم که همه چی توش ثبت میشه و کسی راستگو تر از خودش نیست ، خیلی خوبه که بعدا نمیتونن زیر چیزی بزنن ، بفرمائید این هم رفقای دل سوز ، کمونیست ها دلشون برای کسی نمیسوزه .

    • بدون نامتر

      سلام اینها همه اش بهانه است برای خلع انواع سلاحهای دفاعی کشور ایران، به هر حال هرکدومشون دریک سطحی میخواهند ایران رو زمین گیر کنند وراهش قطعا Fatf نیست، نتیجه مذاکرات ظریف از روز اول گفتند سلیمانی را میخواهیم وبالاخره سلیمانی راباخیانت کشتند وابله واحمق وبدبخت کسی است که غیر این فکر کند

    • فتحی جم

      هیچ کس صادق نیست خدا به داد همه کسانی که زیر پنج میلیون درامد دارند فایده نداره هیچ کس امنیت نداره امنیت فقط درمقابل جنگ دشمنان که نیست عدم امنیت اقتصادی مردم را داغون میکنه

    • سعید

      این فقط واس امتیاز گیریه فرزندانمان به ما تف خواهند کرد

    • بدون نام

      پرچم های های های سه تا چین سه تا ایران رنگارنگی پرچم ها لیلی به لالا لالایی چین نهاده است

    • بدون نام

      عزیزم کشورها منافع ملیشون رو در نظر میگیرن مسئولینشون ببو گلابی نیستن.

    • بدون نام

      فکر کردن قوانین جامعه جهانی مثل قانون های ایرانه که هر مسئولی دلخواه عمل کنه یا نکه یا مسخره بازی دربیاره . حتی به اصطلاح رفیق چین ورفیق روسیه هم اول منافعشون تو دنیا مهمه بعد چاپیدن ایران

    • بدون نام

      روسیه از اول بر علیه ایران کار می کند

    • سعید..

      کاش در این سرزمین ویا دراین دوران به دنیا نمیومدم،از روزی که چشم بازکردم فقط بدبختی می بینم،درحالی کشورمن جز ده کشور ثروتمند جهان هست؛واز لحاظ رفاه اجتماعی در دنیا آخر هستیم،متاسفم این را میگویم ولی جالب بدانید روزی میلیونها جوان کشورم آرزوی مرگ میکنن که بمیرن راحت بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج