جاباما
۱۰۲۳۰۹۵
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

سیاست بایدن در مقابل ایران چگونه خواهد بود؟

اردوان امیراصلانی‎ ‎‏ در بخشی از یادداشتی با عنوان سیاست بایدن در مقابل ایران ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی بایدن در ‏آمریکا از چالش او در قبال ایران در روزنامه اعتماد نوشت: چالش او درهم شکستن جبهه ضد ایرانی عربستان سعودی و اسراییل ‏و مهیا کردن شرایط برای تجدید گفتگو با جمهوری اسلامی و آرامش بخشیدن به خاورمیانه است که دایما در آستانه درگیری ‏قرار دارد.

اردوان امیراصلانی‎ ‎‏ در بخشی از یادداشتی با عنوان سیاست بایدن در مقابل ایران ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی بایدن در ‏آمریکا از چالش او در قبال ایران در روزنامه اعتماد نوشت: چالش او درهم شکستن جبهه ضد ایرانی عربستان سعودی و اسراییل ‏و مهیا کردن شرایط برای تجدید گفتگو با جمهوری اسلامی و آرامش بخشیدن به خاورمیانه است که دایما در آستانه درگیری ‏قرار دارد.

جو بایدن با صراحت استراتژی ترامپ در مورد ایران را فاجعه‌آمیز خوانده است. جو بایدن قبلا نشانه‌هایی از ‏گشاده‌رویی در مورد ایران که برای امریکا به یک معمای ژئواستراتژیک تبدیل شده را نشان داده است. جو بایدن باید شکست دو ‏استراتژی متضاد باراک اوباما با برنامه جامع اقدام مشترک که وعده‌های اقتصادی آن میسر نشد و فشار حداکثری ترامپ که چاره‌ای ‏جز تسلیم یا جنگ برای ایران باقی نگذاشت را سنجیده و نتیجه بگیرد که در چنین شرایطی رویکرد ظریف و محتاطانه مطلوب ‏است. کاندیدای دموکرات با آموختن درس از این دو نمونه به طور هماهنگ با متحدان اروپایی خود بار‌ها خواستار از سرگیری ‏مبادلات دیپلماتیک با تهران و بازگشت ایالات متحده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک شده است به شرط آنکه تهران نیز ‏تعهدات جدید را رعایت کرده و نفوذ خود در منطقه را مهار کند.

بازگشت به میز مذاکره توسط همه طرفین ذی‌ربط برای دستیابی ‏به توافقنامه جدید وین لزوما با رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همراه خواهد بود و امکان صادرات نفتی بدون محدودیت برای ‏ایران را به دنبال خواهد داشت. با این حال رفع تحریم‌ها برای طرف مقابل بدون جبران نخواهد بود. از نظر امریکا برجام جدید ‏قادر به نادیده گرفتن ۳ موضوعی که دولت اوباما باز گذاشته یعنی فعالیت منطقه‌ای ایران، برنامه موشکی و برنامه غنی‌سازی ‏هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵ نخواهد بود. اما تعهدات نمی‌تواند یک‌طرفه باشد. تنها یک توافقنامه جدید که این بار پایبند به وعده‌های ‏اقتصادی باشد و ایران را مجددا به جوامع بین‌المللی ملحق کند، می‌تواند بر موضع ایران در مورد این موضوعات مهم تاثیرگذار ‏باشد. ‏

مطمئنا نزدیکی با ایران با منافع عربستان و اسراییل که در همراهی با ترامپ علیه تهران متحد شده‌اند در تضاد خواهد بود. به نظر ‏می‌رسد که پیش‌نویس نخستین برنامه نامزد دموکراتیک مبتنی بر دوری از سیاست‌های ملی‌گرایانه بنیامین نتانیاهو باشد. اگرچه در ‏این سند یادی از اشغال فلسطین نمی‌شود، اما جو بایدن به وضوح خود را از «برنامه صلح برای خاورمیانه» که توسط ترامپ در ‏ژانویه گذشته ارایه شد، دور می‌کند و با پروژه الحاق کرانه باختری مخالف است. با دستیابی امریکا به خودکفایی در زمینه انرژی ‏و کاهش چشمگیر تعهدات این کشور برای حمایت از عربستان بر اساس پیمان کوئینسی، نگرانی‌های عربستان روز به روز بیشتر ‏می‌شود.

همه چیز حاکی از آن است که دولت احتمالی آینده امریکا تمایل دارد، سیاستی با چشم‌انداز بلند را دنبال کرده و به دنبال ‏حفظ تعادل بین دفاع از منافع خود و گزینه‌های هم‌پیمانانش در منطقه باشد. ایران و کل خاورمیانه مترصد بهره‌برداری از تغییر ‏نظام در واشنگتن هستند. اما در حال حاضر احتیاط شرط عقل است زیرا به نظر می‌رسد، سال ۲۰۲۰ با مسائل غیرقابل پیش‌بینی ‏زیادی همراه باشد. ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان عظیمی

      سیاست بایدن در عمل، همان سیاست ترامپ خواهد بود و در مصاحبه گفت هرموقع ایران، 12 بند درخواستی آمریکا واسه توافق جدید را انجام دهد، آن وقت به حال ایران فکری خواهد کرد!! یادمون نره، اوباما تحریم های قوی را استارت زد و بایدن، معاون همان شخص است.

      پاسخ ها

      • شهاب الدین

        اول جبران خسارت

    • علی رضا

      وقتی ایران را دست کم بگیرند ازاین کارها برای فشار به ایران استفاده می کنند

    • بدون نام

      سیاست کلی امریکا مخالفت باایران است در یک کلام سگ زردبرادر شغال است بفکر بهتر شدن نباید دل خوش باشید بایدن هم مانند ترامپ است

    • خداداد مرادی

      به امید روزی که چنین شود.

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        سیاست بایدن در مقابل ایران.. کاهش قیمت دلار خواهد بود...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج