جاباما
۱۰۲۳۳۸۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

مهدی طارمی؛ شگفت‌انگیز بزرگ از سرزمین ایران

مهدی طارمی بار دیگر موفق به انجام یک ماموریت خارق العاده شده است.

خبرگزاری ایلنا: حتی اگر کسی علاقه‌ای به فوتبال نداشته باشد، احتمالاً در ۲۴ ساعت گذشته تعریف و تحسینی از مهدی طارمی شنیده است. مهاجم ایرانی تیم ریو‌آوه پرتغال که با ۱۸ گل در کنار وینیسیوس و پیزی در صدر جدول گلزنان این کشور ایستاد. گرچه عنوان آقای گل را به خاطر دقایق بازی کمتر به وینیسیوس دادند اما اینجا درست مصداق همان جمله کلیشه‌ای است: «چیزی از ارزش‌های طارمی کم نشد».

این هم از بازی‌های روزگار است که دو سال پیش مهدی طارمی به واسطه فرصت طلایی که در آخرین ثانیه بازی مقابل تیم ملی پرتغال در جام‌جهانی ۲۰۱۸ از دست داد مورد شماتت قرار گرفت. اشک‌هایش بعد از آن لحظه از قاب‌های ماندگار جام‌جهانی روسیه است. چیزی شبیه روزگار خودمان. حسرت مداوم. افسوس و ناکامی. اما مهدی به پرتغال رفت و پیش چشم مردمی که احتمالاً در آن ثانیه از هدر رفتن توپ طارمی خوشحال شدند آنقدر گل زد تا مشتری‌های دست به نقدی پیدا کند.

بهترین تیم‌های پرتغال سراغش بیایند و همبازی‌هایش او را مثل یک قهرمان سر دست بگیرند. مهدی طارمی به معنی واقعی شگفت‌انگیز است. او می‌تواند در یک لحظه، خودش را هم غافلگیر کند. هم در زمین فوتبال و هم در فضای مجازی! طارمی به همان اندازه که گلزن خوبی است، این استعداد را دارد که یک گل‌نزن بی‌همتا باشد. موقعیت‌هایی را هدر بدهد که هر کسی را به شک بیندازد که نکند دارد شوخی می‌کند؟

مهدی طارمی

چند سال پیش اعلام شد کشور سوئد به منظور تقدیر و تشکر از زلاتان ابراهیموویچ، نام این بازیکن را به عنوان یک کلمه تازه به فرهنگ لغات این کشور اضافه کرد. کانون زبان سوئد موافقت کرد کلمه زلاتان با نقش «فعل» به معنای «کار خارق‌العاده‌ای انجام دادن» که پیش از این بین مردم به صورت غیر رسمی رواج داشت را به رسمیت شناخته و به فرهنگ لغات این کشور اضافه شود.

این ابتکار ابتدا در یک برنامه عروسکی در این کشور ابداع شد و سپس به سرعت بین مردم سوئد رواج پیدا کرد. کانون زبان سوئد برای متمایز کردن این لغت، ریشه این لغت را که از زبان فرانسوی گرفته شده است به عنوان zlatanre در نظر گرفته‌اند.

پس از آن رسانه‌ها نوشتند درخشش بی‌حد و حصر مسی در سال‌های اخیر و نقش تأثیرگذار او در نتایج بارسا، مفهوم جدیدی از فوتبال را ارائه داده است و حالا از او به عنوان روشی برای توضیح کلمات نیز استفاده شده است و واژه «inmessionante» به فرهنگ لغات اسپانیا اضافه شده که معنای آن «روشی برای بهتر بازی کردن در فوتبال» است.

فارغ از اینکه این اقدامات تبلیغاتی هستند یا نه و این واژه‌ها مصطلح می‌شوند یا نه، مهدی طارمی هم این استعداد را دارد که به فرهنگ لغات فارسی اضافه شود. در فضای مجازی او معادل گاف و سوتی دادن، انجام‌دهنده اشتباهات فاحش، خطای برداشت و دید و هدر دهنده فرصت‌های بی‌نظیر تعریف می‌شود‌.

صدها عکس و تصویر و گیف و ویدئوی طنز تولید شده که آنها را به مهدی طارمی بودن مرتبط کرده‌اند. اینکه او وقتی در اینستاگرام پست می‌گذارد اشتباهی دیگران را تگ می‌کند. یا برایش توئیت می‌کنند: «طارمی الان استوری میذاره ولنتاینتون مبارک کاش با ترقه‌بازی این عید مذهبی رو به کام خودتون و خانوادتون تلخ نکنید!»

اما عملکرد این فصل او در فوتبال پرتغال دهان منتقدانش را بست. ۱۸ گل زده، گرفتن ۵ پنالتی و دو پاس منجر به گل برای بازیکنی که از آسیا به اروپا رفته و اولین فصل را تجربه می‌کند کاری است که فقط از مهدی طارمی برمی‌آید.

یک غافلگیرکننده همیشگی. او اگر مصدوم نمی‌شد احتمالاً با فاصله می‌توانست به تنهایی آقای گل شود و کار به دقایق بازی و وزن‌کشی و این قصه‌ها نرسد. برای ما که مهدی طارمی را باور داریم او آقای گل پرتغال است، چیزی که در ایران هم دو بار آن را تجربه کرد و اگر مانده بود احتمالاً تمام رکوردهای گلزنی را می‌شکست.

فراموش نکنیم که طارمی این موفقیت را در حالی به دست آورد که اینجا در سرزمین مادری‌اش بیش از حمایت و تشویق، به شکل غیرمنصفانه‌ای دستمایه شوخی و مزه‌پرانی قرار گرفت!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sali

      محمدی تو اوس فوقالعاده بود ولی حمایت رسانه ای نداره...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج