جاباما
۱۰۲۴۶۵۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

انتخابات آمریکا به کجا می‌کشد؟

نعمت احمدی-حقوق‌دان در روزنامه شرق نوشت: کمتر از صد روز به انتخابات آمریکا باقی مانده است؛ اگر ویروس کرونا جهان را در تاریکی اقتصادی فرونمی‌برد و چرخ اقتصاد جهان از حرکت نمی‌ایستاد.

نعمت احمدی-حقوق‌دان در روزنامه شرق نوشت: کمتر از صد روز به انتخابات آمریکا باقی مانده است؛ اگر ویروس کرونا جهان را در تاریکی اقتصادی فرونمی‌برد و چرخ اقتصاد جهان از حرکت نمی‌ایستاد.

ترامپ تاجری که قواعد بازی پشت میز تجارت را به‌خوبی آموخته بود و از بد حادثه ردای ریاست‌جمهوری بر تن ناراست او راست آمده بود، برای چهار سال دیگر میهمان کاخ سفید بود و در پایان چهار سال دوم ریاست‌جمهوری خود شاهد ریزش همه پیمان‌های بین‌المللی می‌بودیم، اسرائیل این رژیم متجاوز در جهان اسلام هیچ‌گاه پایگاه قدرتی مانند دوره ترامپ در کاخ سفید پیدا نکرده است، کوشنر، داماد صهیونیست ترامپ، بازوی قدرتمند اسرائیل در کاخ سفید نقشه راهی برای فلسطینیان ترسیم کرده است که اگر دوباره ترامپ در کاخ سفید بماند، خاکی برای فلسطینیان نمی‌ماند که آرزوی دو کشور در کنار هم یکی فلسطین و دیگری یهودی به واقعیت بپیوندد، تغییرات صورت‌گرفته بعد از توفان کشورهای غربی و حوادث سوریه که بهانه حضور آمریکا در منطقه را در چشم کشورهای ثروتمند عربی به‌ویژه عربستان مردم‌پسند کرده است، به ضرر جهان اسلام تمام می‌شد، اما کرونا این ویروس غیرقابل پیش‌بینی همه نقشه‌ها را بر هم زده، رسم است که کارنامه رؤسای جمهور جدید را در صد روز اول رصد می‌کنند.

شرایط جدید نگارنده را بر آن داشت که وضع ترامپ را در صد روز باقی‌مانده به انتخابات سراسری آمریکا بررسی کند، ترامپ که با اطمینان با توجه به شرایط اقتصادی دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش قبل از شیوع کرونا خود را ساکن کاخ سفید می‌دانست و در توییت‌هایش از آن یاد می‌کرد، این‌بار سراغ تأخیر در تاریخ انتخابات آمریکا رفت، توییت ترامپ درباره به‌تأخیر‌انداختن انتخابات ماه نوامبر در میان توییت‌های عجیب‌و‌غریب او از همه عجیب‌و‌غریب‌تر است و هر دو حزب آمریکا، دموکرات و جمهوری‌خواه را به تعجب انداخت و لبه انتقاد اعضای پرنفوذ حزب جمهوری‌خواه را هم به سوی ترامپ شکل داد، این توییت را اوج ترس ترامپ از شکست حتمی او تلقی کردند و بیشترین ریزش آرا در نظرسنجی‌ها را به خود اختصاص داد و اتفاقا عزم رأی‌دهندگانی را که از تصمیم‌های ناگهانی ترامپ در خوف بودند، برای رأی‌دادن جزم کرد، شیوه رأی‌گیری در آمریکا به دو صورت است؛ یکی حضور مستقیم پای صندوق‌های رأی در روز رأی‌گیری و دیگری انداختن رأی به صندوق‌هایی که اداره پست برای این منظور در نظر می‌گیرد. قبل از رأی‌گیری، کسانی به شیوه دوم علاقه‌مند هستند که شور و حال هواداران پرسروصدای کاندیداها را ندارند و اتفاقا همیشه خروجی این صندوق‌ها به نفع کاندیدای حزب دموکرات است، اگر انتخابات آمریکا پرشور باشد، گروه رادیکال که بیشتر آمریکاییان سنتی و جوانان تازه به سن قانونی رسیده‌اند که عمدتا هوادار حزب جمهوری‌خواه هستند، نقش‌آفرینی می‌کنند، اگر انتخابات از شور و هیجان کمتری برخوردار باشد به‌ویژه در ادواری که چهره‌ای کاریزماتیک بین کاندیداها نباشد.

حزب جمهوری‌خواه اقبال بیشتری دارد، اوباما چهره کاریزماتیکی بود که این قاعده را با شعار‌ تغییر، ‌ بر هم زد و با حضور جوانان و زنان توانست اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا باشد. روزنامه‌های آمریکا طبق روال سنواتی خود در صد روز باقی‌مانده به پایان ریاست‌جمهوری دست به نظرسنجی می‌زنند و این نظرسنجی‌ها اتفاقا بر آرای خاموش و کسانی که چشم به دوربین رسانه‌ها و صفحات روزنامه‌ها دارند، تأثیر مستقیم می‌گذارد. مجله اکونومیست در ستون پیش‌بینی‌های انتخاباتی خود نخستین نشریه‌ای است که با تکیه بر الگوهای نظرسنجی سنتی با قاطعیت از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا یاد می‌کند. انتخابات آمریکا در نوع خود بی‌نظیر یا خاص است. هر ایالت با توجه به جمعیت خود تعدادی کارت الکترال دارد و هر کاندیدایی که اکثریت آرای ایالتی را به خود اختصاص دهد، کل آرای الکترال آن ایالت را به خود اختصاص می‌دهد.

آرای الکترال جو بایدن در مجموعه ایالت‌های پنجاه‌گانه آمریکا در نظرسنجی‌ها بین ۲۴۹ تا ۴۱۵ کارت الکترال است و پیش‌بینی کارت‌های الکترال آقای ترامپ بین ۱۲۳ تا ۲۸۹ رأی است که میانگین آرای الکترال آقای بایدن ۳۴۷ رأی الکترال در مقابل ۱۹۱ رأی الکترال آقای ترامپ است که عدد طلایی کارت الکترال از آن آقای جو بایدن است. همچنین مجله اکونومیست درباره آرای مردم هم پیش‌بینی کرده است که جو بایدن با شانس ۵۴ درصد از آرای مردم در مقابل ۴۶ درصد آرای مردمی از آقای ترامپ پیشی گرفته...

جالب است در بخش آرای الکترال مجله اکونومیست باصراحت و با تکیه بر داده‌های علمی نظرسنجی با روش علمی ثابت کرده است که آقای بایدن در چند ایالت کلیدی به عدد طلایی ۲۷۰ رأی الکترال که کف آرای مورد قبول است خواهد رسید و شانس پیروزی جو بایدن را ۹۱ درصد در بخش کارت‌های الکترال در مقابل ۹ درصد ترامپ می‌داند، در انتخابات سال ۲۰۱۶ بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ آرای مردمی خانم کلینتون بیشتر از آقای ترامپ بود، اما در بخش کارت الکترال آقای ترامپ توانست در دو، سه ایالت کلیدی دموکرات‌ها آرای مردمی بیشتری را از آن خود کند و با وجود آرای کمتر مردمی، صاحب آرای طلایی کارت الکترال شد، تحلیلگران سیاسی بر این باورند دنیای بعد از ترامپ هم با اقدامات محیرالعقول ترامپ همراه خواهد بود. ترامپ که دست به هر کاری در گذشته زده، شومن موفقی است و رسانه به‌ویژه تلویزیون و کاربرد آن را به‌خوبی می‌شناسد.

تحلیلگران بر این باورند که ترامپ به‌راحتی از کاخ سفید خواهد رفت اما سایه او بر کاخ سفید تا زنده است سنگینی خواهد کرد. پیام‌های توییتری ترامپ بعد از خروج او از کاخ سفید ادامه خواهد یافت و پوشش خبری او هم کماکان در رسانه‌ها مسئله‌ساز می‌شود. نزدیکان ترامپ با شناختی که از روحیه او دارند، از خودشیفتگی او که باید در صدر اخبار باشد، مطلع هستند و بر این باورند که ترامپ بعد از خروج از کاخ سفید به یقین شبکه‌های تلویزیونی متعددی راه‌اندازی خواهد کرد، او ترامپیسم را ترویج خواهد داد، اقداماتی که حزب جمهوری‌خواه از هم‌اکنون اثرات سوء آن را احساس کرده که درصدد است رابطه حزبی ترامپ را در صورت موفق‌نشدن در انتخابات دور دوم بازتعریف کند که توییت‌ها و راه‌اندازی رسانه‌های تصویری احتمالی که بدون درنظرگرفتن مناسبت‌های حزبی توسط ترامپ به کار گرفته خواهد شد، باعث فروپاشی ارکان حزب جمهوری‌خواه نشود، پیروزی جو بایدن تنها پیروزی حزب دموکرات در به‌دست‌گرفتن سکان ریاست‌جمهوری آمریکا نیست، بلکه شکست اندیشه‌های بیمارگونه ترامپ و مخالفت‌های وی با رنگین‌پوستان، جامعه مسلمانان و مهم‌تر از آن حمایت بی‌چون‌و‌چرا از تندروهای حاکم بر اسرائیل است، فلسطینیان از این اقبال برخوردارند که دوره شراکت نتانیاهو با ترامپ به‌زودی به سر می‌رسد و اگر ترامپ در کاخ سفید نباشد که نظرسنجی‌ها می‌گویند نیست جانشین نتانیاهو با جو بایدن همفکری بیشتری دارد و نقشه راه داماد ترامپ، جرد کوشنر، کنار گذاشته خواهد شد و شهرک‌سازی‌ها به‌وسیله یهودیان با این شدت و حدت در زمین‌های فلسطین متوقف خواهد شد،

مشاوران جو بایدن با آگاهی کامل از نقش مسلمانان و تأثیر آنان در جامعه آمریکایی باخبر هستند و به همین علت جو بایدن را وادار کردند که اعلام کند به‌محض پیروزی، فرمان‌های اجرائی ترامپ علیه مهاجران به‌ویژه کشورهای اسلامی ازجمله ایران را بی‌اثر خواهد کرد؛ ایرانیان در آمریکا جمعیت قابل توجهی دارند و از آمار ۵/۱ میلیون نفری یاد می‌شود که با توجه به فرهنگ مشترک با دیگر کشورهای آسیایی و مسلمان نقش قابل توجهی در سمت‌و‌سو‌دادن به آرای مسلمانان مهاجر آمریکایی به‌سوی جو بایدن دارند. خروج ترامپ از بسیاری از پیمان‌ها مانند توافق اقلیمی پاریس، سازمان بهداشت جهانی، نفتا و خروج از برجام نه توسط کنگره یا مجالس آمریکا بلکه با فرمان اجرائی رئیس‌جمهور انجام شده است که با فرمان رئیس‌جمهور بعدی بی‌اثر خواهد شد، تکانه‌هایی که فرمان‌های اجرائی ترامپ به پیمان‌های جهانی داده، باعث فروریختن آنها نشده است و اتفاقا در هیچ‌یک از خروج‌ها مسئله خروج، نهایی نشده و این مهم کار را برای جو بایدن آسان می‌کند که در صد روزه نخست کاری خود همه فرمان‌های اجرائی را متوقف کند. جهان بعد از شکست ترامپ به همت ویروس کرونا جهان معتدل‌تری خواهد بود که خوشبختانه ماشین جنگی از نوع ترامپیسم آن را متوقف خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج