جاباما
۱۰۲۴۶۵۸
۶۹ نظر
۵۰۱۳
۶۹ نظر
۵۰۱۳
پ

پنج احتمال‌ درباره وعده‌ی گشایش اقتصادیِ روحانی

روزنامه جام جم در گفتگو با کارشناسان همه فرضیه‌ها درباره طرح گشایش اقتصادی دولت را بررسی کرده است.

روزنامه جام جم در گفتگو با کارشناسان همه فرضیه‌ها درباره طرح گشایش اقتصادی دولت را بررسی کرده است.

هفته گذشته حسن روحانی درباره ایجاد یك گشایش اقتصادی در كشور طی روزهای آینده سخن گفت. جملاتی كه خیلی زود منجر به بیان واكنش‌های مختلفی از سوی كارشناسان سیاسی و اقتصادی كشور شد. گویا در جلسه سران قوا، طرحی میان سران قوا مورد بحث قرار گرفته كه البته نتیجه آن فردا مشخص خواهد شد.

پنج احتمال‌ درباره وعده‌ی گشایش اقتصادیِ روحانی

گشایش اقتصادی اخیری كه رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره داشته مربوط به این طرح بوده و بر‌اساس صحبت‌های حسن روحانی نیازمند موافقت رهبر معظم انقلاب است. از سوی دیگر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور بعد از اعلام این خبر از سوی حسن روحانی مدعی شد كشور در ماه‌های پایانی تحریم قرار دارد و علامت‌هایی از كشورهای اروپایی و آسیایی دریافت شده كه نشان‌دهنده این موضوع است. علاوه بر تاكید رئیس‌جمهور و صحبت‌های معاون اول وی بر ایجاد تغییرات اقتصادی طی روزهای آینده، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز از بهبود اوضاع و خبرهای خوب اقتصادی در هفته جاری خبر داده است. قالیباف در این زمینه تاكید كرده با اخذ تصمیماتی بازارهای پول، ارز و سرمایه سامان خواهد یافت.

پنج احتمال‌ درباره وعده‌ی گشایش اقتصادیِ روحانی

فروش اوراق نفتی

به نظر می‌رسد دولت با انجام اصلاحاتی قصد دارد با فروش نفت به مردم و بدهكار شدن دولت به مردم یا همان پیش‌فروش نفت را به‌عنوان یكی از سناریوهای احتمالی برای افزایش درآمدهای خود مطرح كند؛ به این صورت كه اوراق فروش نفت در بورس عرضه شده و مردم با خرید‌های ریالی در زمان سر‌رسید دلار دریافت می‌كنند. فارغ از این‌كه اجرای این طرح باعث می‌شود دولت از این طریق منابع قابل‌توجهی از نیاز بودجه‌ای كشور را تامین كند اما این اقدام را می‌توان نوعی آینده‌فروشی دانست.

چنانچه دولت نفت را به مردم فروخته و درآمدهای آن را نیز هزینه خواهد كرد اما دولت بعدی موظف است در موعد سررسید اوراق خریداری شده از سوی مردم، پول خریداران را با آنها تسویه كند؛ به این معنا كه نفت در گذشته فروخته شده و حالا دولت بعدی باید این پول را به خریداران بازگرداند. نكته اینجاست كه اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد و دولت در زمان سررسید نتواند معادل نرخ اوراق فروخته شده را به خریداران پرداخت كند یا باید از بانك مركزی استقراض كند یا دوباره اوراق را تمدید كند كه هر دوی این كارها باعث خواهد شد به نرخ تورم دامن زده شود. همچنین برخی موضوع تضمین بازخرید این اوراق از سوی صندوق توسعه ملی در زمان سررسید را مطرح كرده‌اند در این شرایط حتی اگر دولت منابعی برای خرید این اوراق نداشته باشد این كار را به پشتوانه منابع صندوق توسعه انجام خواهد كرد.

پنج احتمال‌ درباره وعده‌ی گشایش اقتصادیِ روحانی

از پست پهپادی تا عرضه اولیه در بورس

یكی از تاكیدات مسؤولان دولت از اواسط سال گذشته همزمان با رشد شاخص بورس عرضه شركت‌های بزرگ دولتی در بورس بوده است. روحانی طی سخنان اخیر خود به این موضوع كه از وزرای دولت می‌خواهم برای عرضه‌های اولیه در هفته‌های آتی برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند اشاره داشته است. عرضه شركت‌های بزرگ دولتی در بورس شاید ساده‌ترین سناریویی باشد كه رئیس‌جمهور طی هفته‌های اخیر از آن یاد كرده است.

پنج احتمال‌ درباره وعده‌ی گشایش اقتصادیِ روحانی

آزادسازی دارایی‌های بلوكه شده ایران

پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی از جمله مواردی است كه مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن موافقت نكرد و پیوستن به آن را دارای ایرادات و تبعات خطرناكی دانست. یكی از ایرادات، مشخص شدن چگونگی دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران است. چرا كه در این صورت شناسایی و تحریم كانال‌های مالی ایران با راحتی بیشتری همراه خواهد بود. با توجه به اصرار برخی از مقامات دولتی برای تصویب این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت ممكن است یكی از موارد پیش‌بینی شده برای سناریوی دولت، تصویب اف‌ای‌تی‌اف باشد تا از این طریق برای مدت كوتاهی برخی از اموال بلوكه شده ایران در كشورهای جهان كه این كشورها به دلیل تحریم شبكه بانكی ایران از پرداخت آن سر باز می‌زند پرداخت شود. اگرچه علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور ضمن این‌كه از تاثیر تصویب اف‌ای‌تی‌اف بر اقتصاد ایران به عنوان یك گشایش اقتصادی نامبرده اما موارد مطرح شده در مورد گشایش اقتصادی را بی‌ارتباط به اف‌ای‌تی‌اف دانسته است. موضوعی كه در صورت اعتماد به آن باید گفت گشایش اقتصادی مطرح شده ارتباطی به تصویب اف‌ای‌تی‌اف نخواهد داشت.

پنج احتمال‌ درباره وعده‌ی گشایش اقتصادیِ روحانی

كاهش نرخ ارز؟

اخیرا عبدالناصر همتی، رئیس‌كل بانك مركزی وعده كاهش نرخ ارز را داده‌‌است. همین موضوع باعث شده تا برخی كارشناسان بین صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر گشایش اقتصادی و وعده‌های رئیس‌كل وجه مشتركی یافته و احتمال كاهش نرخ دلار در روزهای آینده را به‌عنوان یكی از احتمالات مطرح درباره گشایش اقتصادی وعده داده شده قلمداد كنند. البته نكته قابل توجه در این میان این است كه اگر دولت توانایی كاهش نرخ ارز را داشته است، چرا تاكنون در این زمینه اقدامی نكرده‌است؟ سناریوی مطرح دیگر در این زمینه این است كه دولت با آزادسازی بخشی از پول‌های بلوكه شده ایران در كشورهای مختلف (از طریق برخی از مذاكرات یا تصمیمات پشت پرده)، قصد ساماندهی بازار ارز از طریق تزریق ارز به بازار را دارد.

پنج احتمال‌ درباره وعده‌ی گشایش اقتصادیِ روحانی

ایجاد كانال مالی جدید و سهولت در واردات

در ماه‌های اخیر مذاكرات میان ایران با چین و عراق به عنوان دو كشور دوست برای افزایش تجارت و مراودات اقتصادی افزایش یافته‌است. سفر یكروزه رئیس‌كل بانك مركزی به عراق و سفر نخست‌وزیر این كشور به ایران در كنار اخبار منتشرشده مبنی بر تفاهم اولیه ایران و چین برای انعقاد یك قرارداد بلندمدت از جمله نكاتی است كه احتمال ایجاد یك كانال مالی میان ایران با این كشورها را در راستای تسهیل واردات كالا به ایران تقویت می‌كند.

فقط تثبیت نرخ ارز موجب گشایش است

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

شخصا نمی‌توانم هیچ حدسی درباره این موضوع و تصمیم احتمالی دولت بزنم. البته موضوعاتی مثل ایجاد بورس نفت و فروش اوراق نفت به مردم در بورس یا آزادشدن بخشی از اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور به‌عنوان احتمالات این موضوع شنیده می شود که هیچ کدام از این موارد موضوعات جدیدی نیست. تنها موردی که می تواند واقعا تغییر یا گشایش اقتصادی ایجاد کند، تثبیت نرخ ارز است که به نظرم اتفاق مثبتی است و واقعا موجب گشایش اقتصادی در کشور می‌شود،اما در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

شاید به مذاکره مربوط باشد

احمد اسد زاده، عضو هیات علمی دانشگاه:

به نظرم دولت با این حرف و وعده گشایش اقتصادی طی این هفته به نوعی همه را سرکار گذاشته و قرار نیست اتفاقی تحت عنوان گشایش اقتصادی رخ دهد،چراکه اصولا گشایش اقتصادی موضوعی آنی نیست که طی یک یا چند هفته رخ دهد. اما اگر بخواهم نظر خودم را بگویم با توجه به شناختی که از دولت وجود دارد، این احتمال که موضوع اف ای تی اف یا شروع مذاکراتی دیگر از سوی دولت مطرح شود بیشتر از سایر گزینه‌هاست. به نظر می‌رسد موضوع نیز یکی از این دو مساله باشد،وگرنه این حرف بیشتر یک شو و سرکار گذاشتن مردم است.

گشایش اقتصادی همان کارآمدی دولت است

خسرو پیرایی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز:

سوال من این است که چطور می شود نتایج یک جلسه ،منجر به گشایش اقتصادی یا چیزی شبیه آن شود.گشایش اقتصادی در واقع همان کارآمدی در تیم اقتصادی دولت است. ضمن این‌که تمام مسائلی که مربوط به اقتصاد و ایجاد گشایش در اقتصاد است مربوط به دولت و اختیارات دولت است. این‌که چنین تصمیمی از دل جلسه سران قوا بیرون آمده کمی عجیب است،چرا که مسائل عادی اقتصادی و ایجاد گشایش نیازمند عزم و اراده دولت برای حل مشکلات است.

تغییرات در نحوه واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی

رضا مقدس، رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه:

اتفاقاتی مانند تزریق ارز به بازار و کاهش نرخ ارز یا فروش نفت در محلی شبیه بورس برای جبران کسری بودجه دولت و... از موضوعاتی است که مطرح می شود ،اما به نظرم تمام این موارد حالت مسکنی داشته و اتفاقات ساختاری نیست. تنها چیزی که می‌تواند مثبت باشد و احتمال می دهم با توجه به این‌که موضوع در جلسه سران قوا مطرح شده مربوط به ایجاد تغییراتی در بحث واگذاری‌ها و مربوط به قوانینی بورسی باشد که می تواند به تغییرات و تحولاتی منجر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا

      مسخره بازی رو ببین شده لاتاری

      پاسخ ها

      • جعفر بی پول

        بالاخره ازشاه کلید حسن رونمایی میشود؟ ؟!

      • بدون نام

        عجی مجی لا ترجی.تمام برید حال کنید ملت همیشه در صحنه ایران همه مشکلات اقتصادیتون حل شد.به من میگن حسن کلید

      • بدون نام

        خودتون رای دادید پس برداشت کنید انچه را کاشتید عزیزان من

    • بدون نام

      خدا به دادمون برسه، این دفعه دیگه قراره چی گرون بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر اين امت شهيدپرور بي ياد و حافظن !
        آخه كدوم حرف اينا تو اين چهل سال راست و منطقي بوده كه اين يكي باشه ؟!

      • روزگار تنهایی

        بگو چه خوابی برای ملت دیده

    • شاهرخ خان هندی

      خخخخخخخخخ،بیشتر از ۷ سال شده روحانی و دولتش نتونسته کاری پیش ببره،الکی وعده و وعید داده،همه چی گرون شده،حالا معجزه کرده که میخاد از این هفته همه چی درس بشه؟؟؟؟؟ به یه جوک بیشتر شباهت داره،بازم داره میخنده به ریش ملت......!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بی نام

        یه مدت هم با این حرف مردمو میگذاره سر کار.

      • بدون نام

        حالا شما هم فقط ایراد بگیرین مثل قوم بنی اسرائیل

    • 007

      گشایش اقتصادی فقط با برنامه ریزی بلند مدت صورت میپذیرد سخنان روحانی چرت است

      پاسخ ها

      • بی نام۱

        پولش که میخاد اقتصادودرست کنه از فروش کشورشاید باشه این روزای اخر یادش افتاده تاپدر نفربعدی دربیاد وبگه من خیلی کاراکردم.ایناهروقت خبرشاددارن جیباتون بچسبید برای دوزارته جیبمون اگر مونده باشه نقشه کشیدن.وگرته این همه محبت روحانی نشون میخاد بده

      • بدون نام

        بابا شما چه ساده این روحانی یه حرفی زده

    • مش قاسم

      مسکنی که فقط یک هفته تاثیر گزار هست

    • بی سرزمین تر از باد

      قول میدوم همش سرکاریه و اگر هم سرکاری نباشه طرح موفقی نیست به دو دلیل:
      اول اینکه دولت سابقه اجرایئش خرابه و هیچی تو چنته نداره و یک بچه دبستانی هم میدونه با این سطح تورم یکشبه معجزه باید بشه تا گشایشی ایجاد شه
      دوم اینکه کلا مشکلات اقتصادی 80درصدش مربوط به سیاستهای کلان و روابط خارجی است .
      حالا هی وعده بدهن. کو عمل؟؟؟

    • بدون نام

      گشایش سیاسی راهکار اصلی حل بحران امروز ایران است که ظاهرا عزمی جدی برای اینکار وجود ندارد

      پاسخ ها

      • بی نام

        نه عزیز.دولتی که اکثرا دلال هستن دنبال کار ملت که نمیرن.تلاش میکنن هر چی خریدن گرونتر بفروشن

    • بدون نام

      تنها یک چیز میتواند بر اوضاع اقتصادی کشور تاثیر ملموس داشته باشد و آنهم یک برجام. دیگر %@

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        ... پنج وعده دروغ و تو خالی . رئیس جمهور. روحانی!

      • بدون نام

        بازم تو حرف زدی.

    • بی طرف

      ۱.وعده سر خرمن
      ۲.بخشیدن ماهی در دریا.
      ۳.باد بکارید هوا دروکنید.
      ۴.افزایش پانصد تومان به یارانه ها.
      ۵.کاهش ده هزارتومانی پراید.
      علی برکت الله.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت گل گفتی

      • بدون نام

        اینو یادت رفت عجی مجی لاترجی

      • بدون نام

        واقعا گل گفتی

    • بدون نام

      اینها بیشتر از این سنگ جلوی پای مردم نندازن گشایش نمی خواهیم ! همتی میگه ما میتونیم نرخ ارز رو پائین بیاریم پس تا الان می تونستین و کاری نکردین ! بعد ما از اینها انتظار داریم که برامون کاری انجام بدن ! مثلاً قیمت دلار بشه 15 هزارتومن قیمت اجناس که دیگه پائین نمیاد ! تا جائی که تونستن جیب خودشون رو با بالا بردن نرخ ارز پر کردند الان وعده سرخرمن میدن ! قباحت و وقاحت رو به اوج رسوندن خجالت هم نمیکشن یکی از یکی پر رو تر و وقیح تر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        خدا کن که حسن روحانی یک فکری به حال مردم بکند

      • بدون نام

        آقای روحانی و وزرا مردانه بگین تا حالا درطول این هفت سال که آمدید سرکار مر دونه یک بار رفتیم برای خانه خود کالای اساسی خرید کنید درهرسوپر مارکت که میروی هرکه هرچه نخواهد روی جنس قیمت میگذارد خدا هویداست بیامرزد یک قوتکگی کبرت در وزارت آن هرکجای ایران که میرفتی یک قیمت بود

    • قالی سق

      خخخ اینکه۹۹درصدحرفهاش درست اون یه درصدهم دروغ کم میاره به قول اکبرعبدی

    • ناخدا

      برای مردم عادی چه آدمهای عادی بز نمی توانند بخرند چه برسه به نفت.

    • بدون نام

      تورا به خدا دعا کنید تا امام زمان بیاد بخدا جونمون به لبمون رسیده .فقط خدا از نقشهای روحانی خبر داره

      پاسخ ها

      • روزگار تنهایی

        فقط شیطان از کارای اون خبر داره

    • ناخدا

      قبلا درصد روز درست میکرد الان شده یک هفته .این گشایش نیست؟؟)!!

    • کرمانشاه

      بی سوالی روحانی !!
      حسن آقا کمک کن یه راهنمایی کوچولو بکن فقط یکی ممنون.
      قول میدم من دیگه نگم علی برکت ا...

    • بی نام

      جنایات و ظلمی که دولت این بابا که حیف اسم رییس جمهور واسش به مردم کرد هیچ دشمنی در حق ملتش نمیکنه
      فقط تعجب میکنه آدم که چرا اینهمه هنوز وقیح و پر رو که نمیخوان بپذیرن چه بلایی سر مردم آوردن

    • علی

      همه سر کارین ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سرکاریم
        شما هم با ما تو یک کشتی هستی

    • سیبو

      خونه دو میلیون ارزان مئشه ماشین هم یک میلیون طلا هم 500 هزار تومن ارز هم 200 هزار تمام .....

    • بدون نام

      حسن جان
      جان عزیزت اینبار بی حیال

    • بدون نام

      ۷ سال چه کرده که بخواد یک هفته ای گشایش اقتصادی کنه،،،این گشایشش هم مثل اون تیکه ای که میگفت اووونننچچچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم هست

    • بدون نام

      چهل سال صبر کردیم
      یک روز از عمر ناقابل و بی ارزش مان در ایران هم روش ،
      از این شنبه ، دوشنبه هفته ها زیاد اومدن و رفتن

    • پرویز

      اگر دولت میخواد مسئله دلار وگرانی را یک ساعته حل کنه بجای اینکه لقمه را دورسرش بچرخانه فقط با یک جمله میشه وآن جمله اینه .....مذاکره میکنیم.

    • رسول

      حالا هی سرگرم کنید

    • بدون نام

      هنوز ان جمله معروف روحانی که (چنان رونق اقتصادی درست میکنیم )از خاطرمون پاک نشده

    • منتقدمنصف

      من ازاقتصادسردرنمیارم فقط یکی بگه ماست وپنیرومیوه وگوشت وغیره ارزون میشه یانه؟

      پاسخ ها

      • روزگار تنهایی

        منتقد بعد از ۴۱سال چیزی ارزون شده

    • بدون نام

      زیاد حدس نزنین
      آخر عین سورپرایز جهرمی در میاد

    • مینا

      چرابه مردم ایران. بفروشید به شرکتهای خصوصی

    • مهدی،قراگزلو

      خدا خودش رحم کنه ،روحانی هر موقع وعده خوب شدن در مورد هر چیزی رو داده خوب ک نشده هیچ دقیقا برعکس این قضیه اتفاق افتاده،والله تن و بدن آدم میلرزه

    • مردم

      این موضوع تازه ای نیست.
      شش ماه آخر هر دولتی گشاییش اقتصادی ایجاد میشه(داستان مرگ و تب) تا ترغیب بشیم به حضور گسترده اردیبشهت 1400

    • مردم

      این موضوع تازه ای نیست.
      شش ماه آخر هر دولتی گشاییش اقتصادی ایجاد میشه(داستان مرگ و تب) تا ترغیب بشیم به حضور گسترده اردیبشهت 1400

    • بدون نام

      خدایا خودت گشایشی در زندگی مردم عنایت فرما ....

    • بدون نام

      دولت یاد گرفته فقط دست جیب مردم کنه غیر از این نیست ناکارامدی دولت به همه ثابت شده هیچ اعتمادی به این دولت نیست

    • بدون نام

      دروغگو

    • بدون نام

      رییس جمهور محترم گفته گشایش اقتصادی و خبرهای خوش.شیخ ۷سال گذشت و بابرجام و بی برجام و با و وعده میوه های باغ برجام نافرجامت هر روز اتفاقات بدی این مردم و کشور رقم زدی کاری کردی که طرفدارانت هم پشیمان شدند حالا این سال آخری چه گلی میخوای به سر ملت بگیری؟

    • بدون نام

      روحانی مانند همه روسای جمهور اوار گذشته میخواهد پس از پایان دوره ریاستش بگوبد ولله میخواستیم کاری بکنیم نگذاشتند این فرافکنی را اززلان تمام روسای جمهور بارها شنیده ایم از ایشان هم خواهیم شنید

    • بدون نام

      درکل طرح وبرنامه اقتصادی .ارتباط مالی. وکاهش قیمتها که مسئولین وعده دادند ضمانت اجرایی نداشته وپیشنهاد میشود که برنامه وطرحی ماندگار تدوین کنند که دولت آینده توان اداره کردن کشور را داشته باشند

    • .

      مردیم از فقر وبدبختی

    • بدون نام

      آقای روحانی میدونه دولت بعدی کیه میخاد ی حال مشتی به ملت بده که دولت و مجلس بعدی فقط دست و پا بزنند؟؟؟؟!!!!

    • بدون نام

      این دوباره پیش زمینه ای میشه برای نفر بعدی که بگه نفر قبلی کلی بدهی بر جا گذاشته پس ملت دو دستی بزنید توی سر؛همیشه بازیها ادامه دارد

    • محمد

      گشایش اقتصادی نه منظورش گشایش مردم بود ،زبونش نچرخید

      پاسخ ها

      • روزگار تنهایی

        دریدیم از بس گشایش شد این دفعه باید بخیه بشه

    • ایرانی وطن پرس

      تا بدنامی دیگر صورت نگی زد و آق ای تی اف صورت نگیرد گشایش ابدا. اصل بر بنا است این دور خود چرخیدن است بنظرم هر چه زودتر اقدام کنن بهتر است معامله دولت با مردم که گشایش نیست اگر ا. بانک مرگ زی قرض کنه بهتر فروش نفت به مردمه

    • h

      اگر نفت وارد بورس شود. بانک مرکزی ورشکست مییییییییی شود

    • بدون نام

      احتمالا سرمایه گذاری ۴۰۰میلیارد دلاری چین در ایرانه

    • بدون نام

      تودیگه عمرت تمومه همین بلایی که به سر مردم اوردی بسه دیگه از این بدتر نکن

    • همرزم

      ملت گرانیها ادامه دار است این سیاست جهش اقتصادی است تصور ارزانی برای کالا فعلا منتفی است تولید برای ابقا وحرکت باید به صرفه باشد سوبسید ها قطع میشه ارز نیمایی هنوذ لطف بزرگ به صنعت است گرانی تارسیدن به تعادل بازار باید تحمل بشه قشر متوسط رو به پایین قشربالا روبه بالا وپایین جامعه درجا میزند ما تازه داریم مثل دهه 60 ترکیه باکندی حرکت میکنیم واین خوبه تازه اگر توسیاست خارجی فعلا منفعل شویم

    • بدون نام

      سلام خوب چرا نمیگن طرح گشایش چیه چرا اینقدر کارشناس بر روی حدس و گمان و فکر کنم و به نظرم و... برای مردم‌تحلیل میکنن عجیبه بخدا خوب همون اول بگین داستان چیه با روح و روان‌مردم چرا بازی میکنن

    • عمو نصراله

      شما جیب ما رو نزن!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج