جاباما
۱۰۲۵۰۸۰
۱۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

زیباکلام: تندرو‌ها می‌خواهند با آمریکا توافق کنند

روزنامه آرمان ملی برای تحلیل و بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تأثیر آن بر روابط ایران و آمریکا با دکترصادق زیباکلام استاد سابق دانشگاه تهران و تحلیلگر برجسته سیاسی گفت‌وگو کرده که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

روزنامه آرمان ملی برای تحلیل و بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تأثیر آن بر روابط ایران و آمریکا با دکترصادق زیباکلام استاد سابق دانشگاه تهران و تحلیلگر برجسته سیاسی گفت‌وگو کرده که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

تنها چند ماه تا پایان چهار سال ریاست‌جمهوری جنجالی دونالد ترامپ در آمریکا باقی مانده و از هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر روابط ایران و آمریکا آغاز شده است. رقیب ترامپ در انتخابات آینده جو بایدن معاون باراک اوباما در دوران ریاست‌جمهوری است. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته پس از بحران کرونا محبوبیت بایدن نسبت به دونالد ترامپ بیشتر شده است.

زیباکلام: تندرو‌ها می‌خواهند با آمریکا توافق کنند

این‌ درحالی است که مردم آمریکا از نحوه عملکرد ترامپ در بحران کرونا انتقادات جدی دارند. علاوه‌بر این ترامپ با چالش‌های مختلفی از جمله افشاگری‌های نزدیکان خود نیز مواجه بوده که جایگاه وی را بیش از پیش در جامعه آمریکا متزلزل کرده است.

گفتگو با زیباکلام:

شکست يا پيروزي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري چه نقشي در معادلات بين ايران و آمريکا خواهد داشت؟ آيا درصورتي که جو بايدن به رياست‌جمهوري آمريکا برسد چشم‌انداز بهتري بين ايران و آمريکا به وجود خواهد آمد؟

پيروزي ترامپ يا بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در رابطه کلي ايران و آمريکا تغييري ايجاد نمي‌کند. از سال 57 که در ايران انقلاب شده تاکنون چه روساي‌جمهوري ايالات متحده آمريکا جمهوري‌خواه بودند؛ چه دموکرات‌ رابطه ايران و آمريکا تغييري نکرده و ستيز و دشمني ايران با آمريکا همچنان ادامه پيدا کرده است. کارتر دموکرات بود، ريگان جمهوري‌خواه بود، جورج بوش جمهوري‌خواه بود، کلينتون دموکرات بود، اوباما دموکرات بود و ترامپ جمهوري‌خواه بوده است. با اين وجود در دوران رياست‌جمهوري همه اين افراد دشمني ايران و آمريکا ادامه پيدا کرده است. آمريکا‌ستيزي‌اي که در ايران در دوران رياست‌جمهوري اوباما وجود داشت با آمريکا‌ستيزي‌اي که در دوران ترامپ در ايران وجود دارد، هيچ تفاوتي نکرده است.

به هر حال در دوران برخي روساي‌جمهوري آمريکا مانند اوباما ايران و آمريکا به هم نزديک‌تر شده‌اند يا رويکرد مسالمت‌آميزي با هم داشته‌اند. آيا مي‌توان عنوان کرد در طول ۴۱ سال گذشته رابطه ايران و آمريکا به صورت مطلق در وضعيت دشمني قرار داشته است؟

اين اتفاقات رخ داده اما نگاه آمريکا و ايران به همديگر تغييري نکرده است. ايدئولوژي آمريکا‌ستيزي در ايران در دوران رياست‌جمهوري اوباما همان بوده که امروز در دوران رياست‌جمهوري ترامپ هم وجود دارد. اين در حالي است که نگاه دموکرات‌ها با جمهوري‌خواهان درباره ايران متفاوت بوده است. به عنوان مثال نگاه آقاي اوباما و جان کري در زمينه برجام نسبت به ايران مثبت بود و همين نگاه مثبت نيز زمينه را براي توافق برجام فراهم کرد. با اين وجود ترامپ براساس ملاحظات و انگيزه‌هايي که داشت توافق برجام را به هم زد. اين نقض سخنان بنده نيست.

سخن بنده اين است که چه زماني که دموکرات‌ها در کاخ سفيد حضور داشته‌اند و چه زماني که جمهوري‌خواهان قدرت را در ايالات متحده آمريکا در اختيار داشته‌اند رابطه ايران و آمريکا هيچ تغييري نکرده است. اينکه دموکرات‌ها همچنان به برجام علاقه‌مند هستند و در عين حال ترامپ از برجام خارج شده و آن را به ضرر آمريکا قلمداد کرده نيز ناقض سخنان بنده نيست. اوباما و جان کري که مانند ترامپ و پمپئو شمشير را عليه ايران از رو نبسته بودند. با اين وجود هيچ تغيير ملموسي در رابطه ايران و آمريکا رخ نداد. دو کشور پس از 21 ماه مذاکره بر سر برجام در نهايت به توافق رسيدند و برجام به عنوان يک توافق بين‌المللي امضا شد.

پس از برجام نيز شرکت‌هاي بزرگ اروپايي و ژاپني وارد ايران شدند و سرمايه‌گذاري‌هايي نيز صورت گرفت. با اين وجود به اندازه‌اي تيغ و تيشه در مسير برجام ريختيم که چه ترامپ در آمريکا به قدرت مي‌رسيد و چه نمي‌رسيد برجام مرده بود و عملا کارايي خود را از دست داده بود. از همان ابتدا نيز تندروها در ايران عنوان کردند برجام به معناي تنش‌زدايي با آمريکا و غرب نيست و همه شعارها اعم از صدور انقلاب همچنان ادامه پيدا خواهد کرد. اين اتفاق نيز در عمل رخ داد. در نتيجه اگر در انتخابات رياست‌جمهوري آينده آمريکا نيز دموکرات‌ها به پيروزي برسند و به دنبال تنش با ايران نباشد و تحريم‌هاي وحشتناک عليه ايران اعمال نکنند ما در درون کشور کاري مي‌کنيم که آنها نيز شمشير را عليه ايران از رو ببندند.

زیباکلام: تندرو‌ها می‌خواهند با آمریکا توافق کنند

با همه اين اوصاف شما شانس پيروزي ترامپ را بيشتر مي‌دانيد يا بايدن را؟

تا قبل از کرونا شانس ترامپ خيلي زياد بود و وي موفق شده بود در اقتصاد آمريکا يک تحول مثبت ايجاد کند. در دوران رياست‌جمهوري ترامپ ميزان بيکاري در پايين‌ترين سطح خود قرار داشت و همچنين رشد اقتصادي آمريکا در بالاترين سطح خود بود. از سوي ديگر صادرات آمريکا رشد کرده بود و به همين دليل وضع اقتصادي طبقه زير متوسط در آمريکا اعم از سفيد‌پوست و سياه‌پوست بهتر از گذشته شده بود. با اين وجود ظهور ويروس کرونا افق روشن ترامپ را در انتخابات آينده از بين برد. مقصود من اين نيست که مردم آمريکا دولت ترامپ را مسئول کرونا مي‌دانند.

منظور من اين است که پس از کرونا در جامعه آمريکا اين احساس به وجود آمده که دولت ترامپ مديريت خوبي نسبت به بحران کرونا در اين کشور نداشته است. مردم آمريکا گمان مي‌کنند اگر ترامپ عملکرد بهتري نسبت به بحران کرونا داشت ميزان تلفات در آمريکا تا به اين اندازه زياد نمي‌شد. نظر‌سنجي‌هاي صورت گرفته نيز نشان مي‌دهد تا قبل از کرونا ميزان محبوبيت ترامپ نسبت به کانديداي نهايي دموکرات‌ها بيشتر بوده اما پس از کرونا ميزان محبوبيت ترامپ براي اولين بار کمتر از جو بايدن بوده است. به همين دليل اگر وضعيت به همين شکل ادامه پيدا کند شانس ترامپ روزبه‌روز کاهش پيدا مي‌کند و به همان اندازه شانس بايدن افزايش پيدا مي‌کند.

پيروزي بايدن چه سناريويي را پيش‌روي ايران و آمريکا قرار مي‌دهد؟ اگر ترامپ دوباره به رياست‌جمهوري برسد چه چشم‌اندازي براي رابطه ايران و آمريکا متصور هستيد؟

بنده در گذشته معتقد بودم بين ايران و آمريکا بحران ايجاد شده است. اين در حالي است که مدت‌هاست به اين نتيجه رسيده‌ام که بايد به جاي کلمه بحران از باتلاق استفاده کنم. تفاوت اين دو کلمه نيز در اين است که در وضعيت بحراني انتظار مي‌رود شرايط به مرور زمان بهتر شود، اما در وضعيت باتلاق به مرور زمان وضعيت بدتر مي‌شود و دو طرف در عمق بيشتر گرفتار مي‌شوند. در چنين شرايطي تنها يک تصميم فوق‌العاده مي‌تواند فرد گرفتار در باتلاق را نجات دهد و راه تدريجي ديگري وجود ندارد. به همين دليل نيز معتقدم تنها راهي که مي‌تواند ايران و آمريکا را از اين باتلاق نجات دهد به تعبير من برجام ۹۹ است؛ مانند توافق برجام در سال ۹۴ خواهد بود.

در حالي که آمريکا از برجام خارج شده است چرا بايد به سمت يک برجام ديگر با آمريکا حرکت کرد؟

بايد ديد چه عواملي باعث شده آمريکا از برجام خارج شود. بنده معتقدم جريان تندرو و راديکال باعث شده که آمريکا از برجام خارج شود. پس از برجام تندروهاي داخلي به شکلي رفتار مي‌کردند که قرار نيست رويکرد جديدي در مقابل آمريکا و غرب اتخاذ شود و رويکرد آمريکا‌ستيزي و غرب‌ستيزي همچنان در ايران ادامه خواهد داشت. تندروها عنوان مي‌کردند برجام تنها يک توافق در زمينه هسته‌اي بوده و کارکرد ديگري نداشته است. در نتيجه سياست آمريکا‌ستيزي که از بهمن ۵۷ آغاز شده بود همچنان با قدرت ادامه پيدا خواهد کرد. بنده معتقدم ما بايد به دنبال برجام ديگري با آمريکا باشيم. برجام قبلي توسط آقاي روحاني امضا شد که با مخالفت تندروها مواجه بود.

تندروهاي داخلي همواره اين نکته را به‌ کشورهاي جهان القا کرده‌اند که آقاي روحاني در ايران تصميم‌گير نهايي نيست و تصميمات مهم در جاي ديگري گرفته مي‌شود. نکته ديگر اينکه تندروها و راديکال‌ها همواره به اين مساله اعتقاد داشته‌اند که اگر قرار است سودي از برجام عايد کشور شود، چرا اين سود به نام حسن روحاني و حاميانش يعني اصلاح‌طلبان نوشته شود. به همين دليل نيز از همه امکانات و ابزار خود براي مخالفت با برجام استفاده کردند. اين در حالي است که تندروها به اين نکته اذعان دارند که با يک حرکت ديگر وضعيت اقتصادي ايران بهتر خواهد شد و اين بهبود اوضاع در کوتاه مدت نيز قابل مشاهده خواهد بود.

زیباکلام: تندرو‌ها می‌خواهند با آمریکا توافق کنند

فکر مي‌کنيد در شرايط کنوني آمريکايي‌ها چه واکنشي نسبت به حرکت ايران از خود نشان بدهند؟

واقعيت اين است که ستيز با آمريکا با تسخير سفارت آغاز شد. چند ماه پس از انقلاب مقامات آمريکايي در ديدار با مهندس بازرگان، دکتر ‌چمران و دکتر يزدي در الجزيره رسما اعلام کردند ما جمهوري اسلامي را به رسميت مي‌شناسيم و به انقلاب ايران احترام مي‌گذاريم. اما مساله اين بود که آمريکايي‌ها دروغ مي‌گفتند و به‌رغم اينکه عنوان مي‌کردند با جمهوري اسلامي دشمني ندارند اما مرتب عليه جمهوري اسلامي توطئه مي‌کردند. به همين دليل نيز در 42 سال گذشته در يک دور باطل با آمريکا قرار گرفته‌ايم. بنده معتقدم آمريکايي‌ها با ما مشکل نداشتند. آمريکايي‌ها رژيم پهلوي را به جمهوري اسلامي ترجيح مي‌دادند و اين واقعيت را پذيرفتند که خواست مردم ايران حکومت پهلوي نيست.

با اين وجود تندروهاي داخلي چه در آبان 58 و چه در آبان 99 اين مساله را نپذيرفتند و معتقدند زيباکلام و ليبرال‌هاي ساده‌لوح سخن آمريکايي را باور کرده‌اند. امروز هم اگر ما به سمت تنش‌زدايي با آمريکا حرکت کنيم هم جو بايدن استقبال خواهد کرد، هم ترامپ. شايد در جزئيات توافق با ايران بين جمهوري‌خواهان و دموکرات‌ها تفاوت‌هايي وجود داشته باشد اما در اصل موضوع هر دو جريان سياسي آمريکا اتفاق‌نظر خواهند داشت. به صورت طبيعي اگر هر کشوري نسبت به کشور ديگري ابراز انزجار و دشمني کند پس از مدتي با واکنشي شبيه مواجه خواهد شد. چگونه ممکن است در حالي که تندروهاي داخلي همواره با رويکرد خصمانه با آمريکا رفتار مي‌کنند آمريکايي‌ها رويکرد ديگري در مقابل ايران در پيش بگيرند. بنده خوش‌بينانه به قضيه نگاه مي‌کنم و معتقدم چشم‌انداز بين ايران و آمريکا روشن است.

دلايل شما براي خوش‌بيني نسبت به آينده روابط ايران و آمريکا چيست؟

سال آينده هم مجلس در اختيار تندروها قرار دارد و هم قوه مجريه. اين در حالي است که ساير نهادها نيز با اين دو قوه همسو خواهند بود. در نتيجه اگر توافقي بين ايران و آمريکا صورت بگيرد کسي در اين مسير تيغ و تيشه نمي‌ريزد و مانع ايجاد نمي‌کند. بايد بين تندروها و ميانه‌روها در ايران تفکيک قائل شد. ميانه‌روها در ايران قدرتي ندارد که بتوانند توافق بين ايران و آمريکا را از ريل خارج کنند. اين در حالي است که تندروها در سال 94 توافق ايران و آمريکا را از ريل خارج کردند. جريان اعتدالگرا و اصلاح‌طلب حتي اگر از قدرت کافي نيز برخوردار بودند به دنبال برهم زدن توافق بين ايران و آمريکا حرکت نمي‌کردند. براي دموکرات‌ها مفاهيمي مانند حقوق‌بشر، انتخابات آزاد و نداشتن زنداني سياسي بيشتر از جمهوري‌خواهان ارزشمند بوده است.

اينکه جمهوري‌خواهان تندرو مانند ترامپ و پمپئو تنها به وجود زنداني اعتراض مي‌کنند اما به زندانيان سياسي در عربستان اعتراض نمي‌کنند نشان‌دهنده آن است که اين افراد به معناي واقعي به مفاهيمي مانند حقوق بشر و نداشتن زنداني سياسي باور ندارند و تنها منافع خود را در اين زمينه در نظر مي‌گيرند. به باور من ترامپ به همان اندازه طرفدار دموکراسي است که رهبران حزب کمونيست چين، بن سلمان، پوتين يا بشار اسد به دموکراسي باور دارند.

امروز بخشي از جريان تندرو در داخل ايران به اين نتيجه رسيده‌اند که جمهوري اسلامي بايد به سمت يک حرکت جديد برود. در چنين شرايطي قطعا آمريکا در ازاي کاهش تحريم‌ها به دنبال گرفتن امتيازاتي از ايران خواهند بود. زياد هم فرق نمي‌کند که اين حرکت در مقابل ترامپ باشد يا بايدن. تنها تفاوت در جزئيات مذاکراتي است که بين ايران و آمريکا صورت مي‌گيرد. در هر دو حالت وضعيت اقتصادي ايران بهتر خواهد شد. در چنين شرايطي تندروها به مردم عنوان مي‌کنند در حالي که روحاني نتوانسته توافق خوبي با آمريکا انجام بدهد ما موفق شده‌ايم اين کار را انجام بدهيم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این زیبا کلام یه توپ قلقلی بدین دستش تا بزنه زمین بره هوا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر دورغ گفته

      • ناشناس

        تو خود خود توپی فیلسوف گمنام

      • سجی

        صحبتش کاملا درست بود اما متاسفانه درکش نیاز به کمی فسفر سوزندن داره که برای امثال شما مقدور نیست

      • بدون نام

        زیبا غیر کلام.....برو افقان زندگی کن....اونم اگر دکان بهم نریزی اونجا

      • بدون نام

        حالا این ادم اینقدر میگه تندروها میخان تافق کنن تا کار کنه که کسی نتونه توافق کنه
        دست بردار هم نیست

      • علیرضا

        توافقی که چه اصلاح طلبان انجام بدن چه اصولگرایان ، منفعت اصلی رو نیروهای تندرو و اقایون استمرار صلب می‌برند چرا باید ما بدنبال اون باشیم ، مذاکره بی مذاکره

      • بدون نام

        همش فیلمه اینها با آمریکا دستشون تو یه کاسه است

      • بدون نام

        به تو چه خوب

      • بدون نام

        تنها راه نجات کشور، صلح با جهانه
        اینکه خیلیا میگن نباید به حرف زور تن بدیم خیلی عجیبه
        درتمام تاریخ یک نمونه مثال بزنید ک کشوری خودبخود پیشرفت کرده باشه،
        خودکفایی معنی خاص خودشو داره این نیست ک قطع رابطه کنیم بگیم خودکفا شدیم،
        ما اگر امروز دسته بیل از چین وارد نکنیم بایستی بابت تولید داخلیش ۱۰ برابر هزینه کنیم،
        حالا ما ک وابسته به اجناس بنجل چینی هستیم چطور از خودکفایی حرف بزنیم؟!
        امیدوارم بتونیم روزی با تمام دنیا صلح کنیم

      • آلفرد یه کاک

        ما نمیگیم هر چیزی باید داخل تولید بشه اما اقلام ضروری دیگه داخل تولید تولید بشه اخه

    • بدون نام

      جدا مغز متفکره
      من بهتر از این به اصطلاح تحلیلگر برجسته ، تحلیل میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو برای ایران سرفراز که معیشت ملت هم خوب بشه نطر بده

      • جعفر۴۴

        بدون نام متفکر ، تحلیل کن تحلیل کن .....

      • بدون نام

        راه را گم کرده اید, راه نجات توافق است

      • ناشناس

        بعد از نوشتن مشق شب و مسواک بزن بدو لا لا کن ، تو کار بزرگترها دخالت نکن

      • amb

        تو برو تحلیل کن که از کجا آمدی و آمدنت بهر چه بود

      • بدون نام

        توهم داری دیگه

    • من زیباکلام یک پیرمرد خرفتم

      بسوز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواهش میکنم توهین نکنین چرا نسل شماهای بعد انقلاب به بزرکتر از خوداتون توهین میکنین

      • بدون نام

        آقای 10:10
        باید توجه کنید به این موضوع بسیار مهم که این نسل رو کی تربیت کرد و چگونه.

    • بدون نام

      تو که جات خوبه گور بابای ملت ....

      پاسخ ها

      • 007

        یعنی وقتی میای نمایندگان مجلس را در دوران شاه با امروز مقایسه میکنی اونوقت عمق فاجعه را درک میکنی . تمام مجلس الان به اندازه یه نفر اون دوره نیستن . برایند عملشون هم که مشخصه و همه میبینیم

    • بدون نام

      تو کی لال میشی

    • بدون نام

      شکی درش نیس
      صد درصد توافق میکنن

    • kordook

      امریکا و اسراییل باید به خود ببالند که همچیم عاشقای سینه چاکی تو ایران دارند که حداقل از هیچ کمک فکری و حرفی به اونا دریغ نمیکنه.همین مصیبت و بدبختی واسه ملت کافیه که امثال زیباکلام تا چند وقت پیش استاد دانشگاه بودند و چهار تا جوون رو تربیت میکردند و رو طرز فکرشون تاثیر گذار بودند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا این قدر همه چیز وهمه کس رو قضاوت میکنید

      • kordook

        قضاوت یعنی چی ؟
        طرف طرز فکر و راهشو بارها اعلام کرده و هر کی رو که با صهیونیستا مخالفه رو بهش میگه تندرو

      • بدون نام

        امریکا و اسراییل ..تندرو ها را دارند کافیه

      • بدون نام

        تا امثال شما تو این مملکت هستن اوضاع بدبختی مردم ادامه داره...فک میکنین همه چی اسرائیلی و غربیه...

    • بدون نام

      باز این روشنفکر نق زد.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دهنت مال خودت نیست گوشت که مال خودته ، کم گوش کن و ببین

    • سعید

      آقای نا زیبا کلام تا دیروز شما با دوستانتون سینه چاک بودید برای مذاکره با آمریکا، حالا چی شده دیدگاه خودتونو به مخالفین شما نسبت میدید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه غلط میگه تندروها عامل داخلی بدبختی مردم هستن عامل خارجی اش هم امثال ترامپ هست که اتفاقا از جنس همین تندروهای داخلیه خدا همشون لعنت کنه

      • سعید

        تو که هیچی حالیت نیست اینقدر از کسی دفاع نکن.البته که غلط میگه. زمین و زمان میدونن که اصلاح طلبان سنگ مذاکره با آمریکا رو به سینه میزنه، فقط شیخ حافظ شیرازی خبر نداشت.حالا جنابعالی از کجا تشخیص دادی این نا زیبا کلام درست میگه.نکنه خواب نما شدی.

      • بدون نام

        سعید دلبندم از موضع خودش عقب نشینی نکرده که میگه اصولگراها برخلاف گذشته که مخالف بودن بعداز انتخابات مذاکره میکنن.
        جنابعالی و بقیه هم نمیفهمید اینرو تا بعداز انتخابات پس تا اون زمان ساکت باشید و قضاوت نکنید.

    • بدون نام

      40 ساله که یکی به نعل یکی به میخ میزنی واقعاً خسته نشدی ؟! وقتی تئوریسن مملکت تو باشی بهتر از این نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی این زشت کلام سالیان ساله براتوافق باآمریکا داره خودکشی می کنه حالا برامن تحلیل آبدوغ خیاری می کنه ....

      • نسل سوخته

        اقای دوغ دوست نداری تحلیلش رو نخون برو تحلیل همون کیهان جونت رو بخون

      • بدون نام

        درسته

    • بدون نام

      بنظرم عالی گفت ودقیق

    • حیران

      اقای زیبا کلام فردای توافق برجام مگر اوباما ایران را تحریم نکرد منظور شما از تندرو ها همان تیم اوباما است؟

      پاسخ ها

      • شومالیه

        مگر فردای توافق موشک رونمایی نشد که روش نوشته بود اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود

      • هموطن

        همین امثال تو با دروغگویی آب به اسیاب تندروهای داخلی میریزید،ایران بیشترین ضربه از از افراطیون داخلی امثال پایدارچیها ونهادها وگروههای خاص خورده و میخورد

      • بدون نام

        خجالت داره کی بود موشک هوا کرد

      • بدون نام

        دهنت طلا شومالیه

    • بدون نام

      باز این روشنفکر خطابه فرمودند.کسی نیست بگه حرف نزن.
      اجازه بده جنگ بشه بین ایران وآمریکا .سازش نه.البته قبلش تمام ایرانی ها مقیم خارج بیان ایران برای دفاع از وطن.

    • بی طرف

      تا زمانی که بجای عمل،مرگ بر این برآن شعار ماست،کاسه همان کاسه و....

    • بدون نام

      اون رو که ما هم می دونیم.

    • بدون نام

      به فکر مردم باشین چه گناهی کردییم که ابرانی شدییم و هزار بدبختی به کجا شکایت باید کرد.

    • بدون نام

      بهترین راه حل مشکل با آمریکا نظر سنجی بین آحاد مردم است نه تحلیلگران

      پاسخ ها

      • بی نام

        کاربر ۹:۴۰اصلا تو میدونی جنگ چه شکلی هست،دیدی روسرت بمب بریزند ندونی کجابری؟؟؟اگرکسی جنگ و سختی ها و ویرانی های جنگ را با تمام وجود دیده باشه هیچ وقت از جنگ حرف نمیزنه

    • بدون نام

      این آخرین نظریه که من به اخبار 《اخبار داغ》 میدم.
      از بس خبرای ناراحت کننده خوندم قلبم داره درد میگیره...این اپلیکیشنو با یه نظر ترک میکنم...
      زندگیمون شده غصه همش
      بخندیم و بگیم ........

    • بدون نام

      این زیبا کلام یا زیبا روی معلوم نیست به کدوم سمته

    • علی تیموری

      از این دروغگو تر نیست و بی سوادتر

    • امیدوار

      لطفا به این دوجمله از متن مصاحبه دقت کنید:
      1)"ستيز و دشمني ايران با آمريکا همچنان ادامه پيدا کرده است"
      واقعا امریکا اصلابا ماجنگ وستیزی نداشت؟
      2)" بنده معتقدم جريان تندرو و راديکال باعث شده که آمريکا از برجام خارج شود."
      عجب، روحانی و اصلاح طلبانی مثل شما با اون قراداد آبکی برجام اصلا نقشی نداشتند؟
      راستی امضای کری مگر ت؟مین نبود؟
      پس چی شد پرفسور ؟
      افسوس که بازهم مثل همیشه شیپور را وارونه میزنید !!!!!!!!

    • بدون نام

      خدا خیرشون بده... درود به‌شون

    • بدون نام

      این کلام ان وری این وری دو بهم زن خدا می دانی چکاره است

    • بدون نام

      آقای زیبا کلام تو خودت شکمت سیره خبر از مردم بیچاره نداری توافق با امریکا بهتر از اینه مردم به فحشا کشیده شود امار اینو داری هر روز طلاق و خودفروشی به خاطر فقر در مملکت رو به افزیشه.

      پاسخ ها

      • سعید

        تو فکر میکنی با آمریکا هم کاسه بشید وضع حالت بهتر میشه. نه عزیزم اگه این اتفاق بیافته آرزوی همین روزها رو خود تو خواهی کرد.البته اگه جنابعالی روزهای قبل از انقلاب رو دیده بودی همچین چیزی رو نمیگفتی.

    • روح الله

      بالاخره کدوم طرفی هستی.ظاهرا فراموشکارم هستی یکبار موافقی یکبار مخالف.

    • بدون نام

      دقیقا درست میفرمایید استاد با شعور

    • رضا نعمتی

      واقعیت و عالی

    • بدون نام

      خدایا به حق اولیائت شر این تندروهای تهی مغز رو از سر ملت کم کن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امین

      • بدون نام

        آمین یا رب الالمین

    • امیر

      سوپاپ.....

    • R

      میگه آمریکا ستیزی .ولی یه بارنگفت ایران ستیزی.

    • بدون نام

      این کرونا نمگیره بره پیش خدا

    • بدون نام

      راست میگه، این عقده گشایی بین چپ و راست همیشگی است.
      ولی بدبخت مردم که دارند خرد می‌شوند در این جنگ دو تا فیل.

    • هموطن

      ایران بیشترین ضربه از از افراطیون داخلی امثال پایدارچیها ونهادها وگروههای خاص خورده و میخورد

    • بدون نام

      جالبه آقای زیبا کلام گفته دشمنی ایران با آمریکا.
      آقای زیباکلام دشمنی آمریکا با ایران را نمیبینه و یه جوری میگه دشمنی ایران با آمریکا که هر کی اطلاعات نداشته باشه فکر می‌کنه آمریکا بیچاره هیچ گناهی نداره و با ایران دشمنی نمی‌کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا جان متن رو دقیق و یدون غرض بخون

    • بدون نام

      اوباما دست دوستی بسمت ما دراز کرد و ما انرا دست گرگ در لباس میش فرض کردیم با فرضیات نباید تصمیم گرفت دست دوستی را باید فشرد

    • ع،ر

      در‌حالی‌که‌در‌منجلاب‌روسیه‌وچین‌گرفتار‌
      شده‌ایم‌چر‌ا‌‌درصف‌اقتصاد‌پویای‌جهان‌نباشیم

    • بدون نام

      سلام درود ما ایرانیها مشکل داریم اتحاد نداریم به بروسلی گفتن چطوری ۲۰نفر یکتنه حریفی در جواب گفن اونا۲۰ نفرن تنها من یکنفرم همراه
      اتحاد داشتیم یکی بودیم همه چی درست میشد

    • حسین

      آقای زیبا کلام شده نخود هر آش، نشسته دلخوشی میکنه که من آینده نگر هستم تو کلاه خودت را روی سرت میتونی نگهداری

    • بدون نام

      ظاهرا تا حالا اشتباه کردم ، نه غلط کردم به اصلاح طلبا رای دادم . حتما تندرو ها سباست بلدن و به فکر مردم هستن و شعار تو خالی نمی دن.

    • بدون نام

      آمریکا ستیزی در کشور ما همچنان ادامه خواهد داشت. چون ما در کشور مدیران لایق نداریم. وهمیشه برای پنهان کردن بی لیاقتی باید کسی باشد تا بتوانیم سوءمدیریتمان را گردن آنها بی اندازیم

    • مختومه

      دیدگاه کاملا درست بود. همه نهادها و سازمانهای دولتی به آرامی با تغییر روسا توسط نهادی خاص به سمت تفکر و سیاستی خاص پیش می روند( تند روی) و آخر همان که جناب زیبا کلام گفت انجام خواهد شد.

    • پیمان وطن دوست

      ازآینده خودش درهراسه

    • بدون نام

      مردم عراق و سوریه و لبنان که بچه نیستن که از اینجا واسشون نسخه میپیچین...اگه دست از سر اینا برداریم و به مملکت خودمون بچسبیم همه چیز خودش درست میشه

    • بدون نام

      اتفاقا به شما به اصطلاح خودت میانه روها همه جوره فرصت داده شد ودیدید که توافقم صورت گرفت ولی اخرش چی شد؟ترامپ به چه شکلی ازتوافق خارج شد؟نکنه انتظار داشتی برن به ترامم بگن توروخدا خارح نشو ما ذلیل شدیم مقابلت.

    • بدون نام

      آقای زیبا کلام خسته نمی‌شوید از این همه دروغ؟!!
      ...

    • بدون نام

      نه تندروها نه چرا اینجوری حقیقت روها میگویند واقع بینها شما فکر میکنید اگر بایدن بشه مذاکره نمیشه چرا ولی بایدن شرایطش بدتراز ترامپ خواهد بود به وقتش معلوم میشه فعلا دعوا نکنید اون موقع همه چیز خوبو شفاف روشن خواهد شد

    • بدون نام

      انصافا به دور ازجناح بازی تحلیلش منطقی و درسته .. بویژه بعداز ظهورخاتمی و پیدا شدن جناح اصلاح طلبی و اصول گرایی ، جفتشون هم بیشتر از آنکه برای مدیریت و رفاه مردم تلاش کنم نصف بیشتر انرژی خودشون رو صرف تخریب هم کردن وتاوانشم ما بدبخت بیچاره ها دادیم اگر تحلیلش درست باشه که بنظرم درسته ، این غرور و منیت های مسئولین تراز اول هستش که پدر مردم رو درآورده ... بعبارتی سنگ اندازیهای این دوجناح برای هم خیلی بیشتر از آمریکا واسرائیل است

    • بدون نام

      با سیه دل چه سود گفتن وعظ
      نرود میخ آهنین در سنگ .
      حکایت این جماعت تندرو در ایران هست . حتی به کامنتهاشون هم نگاه میکنید ، محال هست که یک یا دو کلمه توهین آمیز نبینید .

    • عبدالحمیدخالدی

      خیلی هم خوب گفت شما تندروها درک نمیکنید که معنی صحبت را بفهمید مگر توافق امضا نشد ازاون طرف اومدید موشکها را نشان دادید

    • شیرغول

      زیبا سخنو تحریم کنیدتحلیلگرفقط استاداعظم رائفی پور عزیز ومحترم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا که این رائف بی سواد

    • بدون نام

      بسیار کار خوبی میکنند خدا خیرشان دهد درد و رنج مردم را درمان میکنند نود درصد مردم هم با این کار راضی هستند

    • ۰۰

      کی گفته تو استاد دانشگاه باشی اجنبی پرست. همش داری میگی ایران با آمریکا نمیگی آمریکا با ایران !!!! اگر وطن پرست هم بودی این همه طرف آمریکا نبودی حداقل برابر حرف بزن ببو.

    • ناخدا

      اگر سیاست مدار خوبی باشید باید ازخود دشمن برای پیشرفت استفاده کرد!یعنی مذاکره در چنین شرایطی یعنی سیاست خوب.

    • د م

      باسلام واحترام به نظر خوانندگان محترم. به نظر می رسد اگه آمریکا با مردمی متحد روبرو می شد هیچوقت امیدی به موفقیت فشار وتحریم و.....نداشت اوامیدش به بزدل ها وبی ایمان هاست ومتاسفانه همین عوامل امید وار کننده وجسارت آفرین برای آمریکا مدعی طلبکار ومعترض هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف از روی عقلت بزن بچه

    • ایرانی وطن پرس

      اصول گرا و اصلاح طلب با هم بابت مذاکره و برحام اختلا ف داشتن ضررش بر دوش ملت و مانند مسابقه فوتبال دعوا سر گل زدن حالا ببینم کدام تیم برنده میشه خوب اصول گرا گل زده و زمین فوتبال را دست گرفته و گل زنها گشایش اقتصادی را باید در عمل ثابت کنن

    • بدون نام

      اگر به بهبود وضع و معیشت کمک میکنه چرا با دقت و بدون هیجان به امریکا و لروپا وصل نشد
      اگر امریکا بدددده چرا فرزند مسعولین یا اروپا هستند یا امریکا
      فقط برای ما اخیه

    • علیرضا

      دقیق بررسی وتحلیل کرده بعدها متوجه خواهید شد که مطالبش درست بوده

      پاسخ ها

      • عین الله رحمانی

        باسلام ثعجب است اکثزا شما حرفهای یک عده هوچی را پخش میکنید وکمتر حرفهای آدمهای منطقی ودانا را .معلوم است گه آدم باید باهمه دنیا حتی با مخالفانش هم تعامل وگفتگو داسته باشد هرکس غیر از این فکر کند اصلاحتما ماموریتی دارد یا ا صلا ا در اوهام سیر میکند.

    • شیرغول

      آقای عین ۲۹ ۱۶ خودتم فهمیدی چی گفتی

    • بدون نام

      الان شکم سیرهای مغزفندقی میان میگن مرگ برآمریکا

    • بدون نام

      مردم عادی ایران باآمریکاهیچ دشمنی ندارن اون شکم سیرها وکاسبان تحریم هستن که باکل دنیامشکل دارن

    • بدون نام

      مردم عادی ایران باآمریکاهیچ دشمنی ندارن اون شکم سیرها وکاسبان تحریم هستن که باکل دنیامشکل دارن

    • بدون نام

      اگه شرایط مردم وکشور وتولید وصنعت و....رابسنجن وبررسی کنن میفهمن تعامل بادنیا بخصوص امریکا لازم وواجب هست اگه دنبال لجبازی باشن که ازروی فکرنیست

    • ش

      از وجود چنین تحلیلگر سیاسی در ایران به ایرانی بودن خودم افتخار می کنم . خدا ایشان را زنده و سلامت نگه دارد

    • بدون نام

      تحلیل گر برجسته رو خوب اومدی،،

    • بدون نام

      ما واقعاً قصد تعامل با غرب را داشتیم ولی زمانی که طرف مقابل به تعهدات خودش احترام نمی‌گذارد و پایبند نیست چه باید کرد.؟؟؟
      من واقعاً به این نتیجه رسیدم که تندرو یا هر چیزی که اسمشون را میگذارید در داخل کاملاً درست می گفتند و ما نباید نباید هیچ وقت به آمریکا و اروپا اعتماد و مذاکره کنیم...

    • مردم

      خاک بر سر دانشگاهی که این غرب زده استادش باشه

    • بدون نام

      شما به ایران خودت کمک کن

    • seyed mosavi

      ایران باید رپابطش رو با امریکا درست کنه ...و دست دوستی دراز کنه ..تا بر خاور میانه و اعراب حکومت کنه ..

    • محمد

      احسنت دکتر

    • بدون نام

      هشتاد درصد مردم چیزی برای از دست دادن ندارن پس بهتر ترامپ سرکار بیاد ....

    • بدون نام

      آقای دکتر بگذارید توافق کنن و این تابو شکسته بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج