جاباما
۱۰۲۵۷۴۵
۱۶ نظر
۵۰۳۳
۱۶ نظر
۵۰۳۳
پ

چرا مرغ‌های ایرانی را نمی‌توان صادر کرد

وزن زیاد مرغ های ایران مانع از صادرات می شود و عرضه با وزن کمتر از دو کیلو گرم باید در دستور کار باشد تا در بازارهای خارجی بتوان رقابت کرد.

ایرنا به نقل از مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر نوشت: وزن زیاد مرغ های ایران مانع از صادرات می شود و عرضه با وزن کمتر از دو کیلو گرم باید در دستور کار باشد تا در بازارهای خارجی بتوان رقابت کرد.

محمدرضا اسکندری در نشست خبری خود افزود:مرغ باید با وزن کمتر از دو کیلوگرم تولید و به دست مردم برسد، تا علاوه بر حفظ کیفیت، شرایط برای رقابت پذیری با بازارهای خارجی نیز فراهم شود.

وزن استاندارد تحویل به کشتارگاه مرغ زنده در دنیا دو تا ۲.۱ کیلوگرم است و عمده مرغ‌های موجود در بازارهای جهانی وزن ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم دارند.

بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف سالیانه گوشت مرغ در کشور بیش از دو میلیون تن بوده و ارزشی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال دارد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اضافه کرد: براساس برنامه ریزی، همزمان با آغاز احیای نژاد مرغ آرین از امسال تا خردادماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد جوجه گوشتی کشور از این محل تامین و به بازار عرضه می شود.

گزارش های پیشین نشان می دهد، دانش تولید مرغ لاین در جهان در اختیار ۶ کشور آمریکا، آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و ایران (با داشتن مرغ لاین آرین) به عنوان تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه بوده، اما در سالیان گذشته ایران از این امتیاز ویژه خود استفاده نکرده و نژاد لاین آرین با افزایش واردات و در نتیجه وابستگی به نژادهای مرغ اجداد و مادر خارجی در حاشیه مانده و تضعیف شده است.

چرا مرغ‌های ایرانی را نمی‌توان صادر کرد

به گفته اسکندری، نژاد مرغ آرین از سال ۱۳۷۰ تاکنون مغفول باقی مانده و به تازگی برای احیا و اصلاح ۲۸ هزار قطعه از نژاد مرغ آرین به سازمان اقتصادی کوثر تحویل شد.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته از ۱۲۵ هزار قطعه، ۱۱۰ هزار قطعه مرغ اجداد توسط سازمان اقتصادی کوثر و بقیه توسط اتکا انجام می شود. اسکندری افزود: تلاش می شود برای دستیابی به یک نژاد برتر مرغ در کشور صفات برتر نژاد آرین با نژاد کوثر هفت تلفیق شود.

وی نیاز کشور به مرغ اجداد را نزدیک به ۳۰۰ هزار قطعه ذکر کرد و گفت: براساس راه اندازی خط تولید جدید نژاد مرغ کوثر ۷ می توان تولید مرغ اجداد را به ۴۳۰ هزار قطعه رساند که می تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از آن صادر شود.

وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم ( ۸۸- ۱۳۸۴) افزود: تاکنون هر قطعه جوجه مرغ اجداد گوشتی با ارز رسمی به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان خریداری و وارد کشور شده، اما با حذف ارز رسمی و خرید با ارز نیمایی نرخ هر قطعه جوجه مرغ اجداد گوشتی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می رسد که رقم قابل توجهی است، بنابراین خودکفایی کشور در این بستر امری اجتناب ناپذیر به حساب می آید.

وی اضافه کرد: اکنون در مجموع ۱۰ واحد پرورش مرغ اجداد نژاد آرین و کوثر هفت در کشور فعال شده که از این تعداد چهار واحد توسط سازمان اقتصادی کوثر و ۶ واحد توسط بخش خصوصی مدیریت می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ******* shanjani ******

      ... خدا انشاالله نابودتان کند..قیمت فعلی مرغ.. هفده هزار و سیصد تومان است..با کم کردن وزن آن به کمتر از دوکیلو گرم ..و با صادر کردن آن میخواهید. قیمت مرِ غ را در داخل کشور به سی هزار تومان برسانید.؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واردات مرغ استاندارد ، بهداشتی ،... با وزن حداکثری ۱/۲ کیلوگرمی برزیل ، به صرفه تر ، عقلانی تر ، بهداشتی تر ، کم هزینه تر ،...از استفاده از محصولات شرم اور تولید داخلی است ! ( یا تولید واقعی یا نابودی و محو ان)

    • امین زاده

      چرا صادر کنیم که قیمتش دو برار بشه

    • عادل

      همین الان که مرغ صادر نمیشه روی ۲۱ تومانه.وای به حال اون روز که صادر بشه.

    • دیلوگوتو

      آخه این سموم پرورشی ویژه بطون ومعده های داخلی جهت شیوع بیشتر سرطان تولیدمیشه.

    • بدون نام

      به غیر از مرغ مگر میوه ها لبنیات و غیره استاندارد هستند اغلب شته ای با بوی سموم نباتی و افزودنیهای لیر مجاز یک بطری روغن افتابگردان و نظیر ان چقدر روغن واقعی دارد

    • بدون نام

      همین چارتا مرغ تو بازار رو هم بفرمائید صادر کنید

    • احمد

      به دلایل واهی

    • بدون نام

      چون قیمت مرغ در خارج کمتر از ایران هست

    • وجدان شیرفرهاد

      همه چی زمون غربی کردن حتی غذاخوردنمون. جنگ که فقط اسلحه کشیدن نیست این هم نوعی جنگه امریکااسراییل علیه بشریت راه انداختن. تراریخته. موادنگهدارنده. پالم. داروهای شیمیایی من اسم اینها را سلاح خاموش میذارم

    • س ف

      ای بابا دیگه واردات

    • بدون نام

      وزن مرغ حتما استاندارد خاصی دارد که اجازه نمیدهند مرغ درشت به کشورشان (خارجی) وارد شود فقط ایرانی بدبخت از آن استاندارد! خبر ندارد و به دنبال مرغ درشت میگردد و بیماری را به جان میخرد چرابه مردم اطلاع رسانی نمیشود؟

    • بدون نام

      مرغهاي ايراني آنقدر الودگي دارند كه خارجيها حتي حاضر نيستند آنها را به حيوانتشان بدهند چه انتظاري است ما داريم كه بتوانيم صادر كنيم.

    • بدون نام

      چون زبالن و با هورمون بزرگشون میکنن برا همین هیچ کشوری مفت هم نمیخره،،،کشورهای دیگه برا مردمش ارزش قائلن،،،،شما هم چاپ نکن ترسو هی از این مرغا بخور

    • بدون نام

      خرید مرغ را تحریم کنیم

    • مسیحی

      خودشونم نوشتن بامهندسی معکوس ازیه نژادخارجی درست کردن همه این مرغها ژنهاشون دستکاری شدس دوستان درست مثل محصولات تراریخته که باعث مریضی وسرطان میشه این مرغهاهم همینطورن یه عده فکرمیکنن گیاه خواربشن سالمترن بله ولی درصورتیکه محصولات تراریخته نخورن که اونم الان اکثرا موجوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج