جاباما
۱۰۲۵۷۶۶
۴ نظر
۵۰۱۴
۴ نظر
۵۰۱۴
پ

واکنش استاندار خوزستان به طرح انتقال آب

استاندار خوزستان با اشاره به جمع آوری فلرهای نفتی در سطح استان گفت: اگر کارهای در دست اجرا، کاملا انجام شوند ۸۵ تا ۹۰ درصد فلرهای نفتی فعال جمع آوری می شود.

ایسنا: غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در نشست هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست خوزستان که روز سه شنبه (۲۱ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با بحث و تبادل اطلاعات تصمیمات خوبی برای خوزستان اتخاذ شود و سالروز تشکیل تشکل ها و مشارکت های اجتماعی، روز نقطه عطفی برای همگرایی بیشتر و حفظ سرمایه های طبیعی باشد.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص انتقال آب از خوزستان، افزود: تمام تلاش ما بر این است که به نوعی عمل شود که منافع خوزستان و به تبع آن منافع کشور را داشته باشیم. باید به منافع منطقه ای کمتر فکر شود و بیشتر کارهایی که منجر به برکات ملی می شوند، انجام شود.

واکنش استاندار خوزستان به طرح انتقال آب

استاندار خوزستان بیان کرد: روز گذشته در جلسه ای عنوان کردم که باید از انتقال آب جلوگیری شود و ادله ای در خصوص آب حتی در بخش کشاورزی نیز ارائه دادم.

شریعتی گفت: میزان برگشت سرمایه، بهره وری، افزایش تولید و ایجاد امنیت غذایی در پی کشاورزی در خوزستان، قابل مقایسه با دو سه منطقه دیگر کشور که این میزان هزینه شده، نیست بنابراین کسی نمی تواند این مسائل را انکار کند و کار پر هزینه بیشتری انجام دهد.

وی عنوان کرد: همیشه کیفیت آب در پایین دست باید مبنا باشد؛ هر سیاستی که اتخاذ می شود باید نتیجه آن در پایین دست ترین نقطه این حوضه آبریز بررسی شود. اگر یک طرح در پایین ترین نقطه حوضه آبریز موجب مسائلی شود نباید طرح اجرا شود اما اگر شرایط آبی استاندارد باشد، اجرای طرح توجیه فنی دارد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در شرایط کنونی، بعضا ای سی آب در آبادان و خرمشهر به ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار می رسد. با اجرای چند پروژه، تاکنون نتوانسته ایم کیفیت آب را در پایین دست تضمین کنیم پس نمی توانیم طرح انتقال آب در بالادست اجرا کنیم تا جای دیگر را آباد کند.

شریعتی ادامه داد: اگر ای‌سی آب در پایین دست به گونه ای بود که با اجرای چنین طرحی از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ می رسید، می توانستیم جای دیگر را هم آباد کنیم.

وی تصریح کرد: مشکلات اجرای چنین طرح هایی به جز مسائل فنی، هزار و یک دلیل اجتماعی و سیاسی دارد به همین دلیل همیشه در این خصوص معترض بودیم و هستیم. ما نمی توانیم مرزها را خالی کنیم.

استاندار خوزستان در خصوص پروژه انتقال آب کوهرنگ ۳، گفت: این پروژه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب انتقال می دهد و اگر سد این پروژه اجرا شود ۱۵۰ میلیون مترمکعب دیگر اضافه می شود که این اعداد قابل ملاحظه نیستند و ما را با بحران جدی مواجه نمی کند ولی ما باید از هر مترمکعب انتقال آب دفاع کنیم در غیر این صورت با تصمیمات بیشتر مواجه می شویم که شرایط را بدتر می کند.

وی بیان کرد: در خصوص سایر پروژه ها نیز به همین منوال عمل کردیم و راهی جز این نداریم و باید از این مساله دفاع کنیم.

شریعتی در خصوص وضعیت فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب، گفت: تصفیه خانه شرق اهواز اجرا شده اما هنوز کلکتورهای آن اجرا نشده است؛ طرح میان مدتی نیز در این زمینه در حال انجام است تا ظرفیت آن تصفیه خانه افزایش یابد.

وی در خصوص اعتباری که قرار است امسال به فاضلاب خوزستان اختصاص یابد، بیان کرد: قسط اول این اعتبار در روزهای اخیر اختصاص یافته است. برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب این است که کلکتورها را تکمیل کنند تا انتقال فاضلاب به تصفیه خانه تسریع یابد و از ورود آن به کارون جلوگیری شود.

شریعتی ادامه داد: همچنین فاینانس تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز انجام شده است. اگر توافقات بین کارفرما و پیمانکار انجام شود، پروژه می تواند اجرا شود. جانمایی آن نیز در تخصص کار من نیست. نباید با اشتباهاتی مانند اشتباه محاسباتی، با بهره وری کم مواجه شویم.

استاندار خوزستان بیان کرد: طبق برنامه ریزی، تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز باید در طول سه تا چهار سال اجرا شود. با اجرای این پروژه، از نظر جمع آوری فاضلاب هیچ مشکلی در اهواز نخواهیم داشت.

شریعتی بیان کرد: همچنین پنج تصفیه خانه فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر در دست اجرا هستند که ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. امیدواریم دو پروژه از این تعداد امسال و سه پروژه دیگر سال آینده افتتاح شوند. اجرای این پروژه ها نیز با تاخیر بوده است و تاکید کرده ایم سریع کارها انجام شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در خصوص وضعیت فاضلاب خوزستان کوتاهی شده است، افزود: اجرای تصفیه خانه های فاضلاب در پنج شهر دیگر در بستان، شوش، اندیمشک، بهبهان و ایذه را در برنامه داریم که روال اداری آنها در حال انجام است که اگر این پروژه ها اجرا شوند، کارکرد مناسبی در بحث جمع آوری فاضلاب در چند سال آینده خواهیم داشت.

شریعتی در خصوص وضعیت تالاب های خوزستان نیز بیان کرد: تالاب های خوزستان وضعیت خوبی دارند و تامین حق آبه دو تالاب اصلی خوزستان در برنامه است.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص مالچ پاشی، عنوان کرد: متولی مالچ پاشی سازمان محیط زیست کشور است. تعیین این سیاست گذاری ها، ملی است و ما نقش زیادی در این زمینه نداریم. باید تشخیص سازمان محیط زیست کشور این باشد که ضرر مالچ پاشی بیشتر از سود آن است. منابع طبیعی نیز عنوان می کند اگر دستور داده شود، مالچ پاشی ممنوع شود ما نیز تبعیت می کنیم.

شریعتی بیان کرد: در خصوص سند امنیت آب خوزستان نیز کارهای زیادی شده است اما همه موضوع در دست سازمان آب و برق نیست و وزارت نیرو بحث دارد. در مورد کرخه، زهره و مارون، با اختلاف کمی به توافقات خوبی رسیده ایم اما کارون محل اختلاف است و حق آبه ای که وزارت نیرو به عنوان سند امنیت آب استان می داند کم است و با آن موافق نیستیم. همچنان در این زمینه در حال پیگیری هستیم و دو روز پیش در این خصوص نامه ای برای رئیس جمهور ارسال کردم. اگر به تفاهم برسیم تقریبا حق آبه سهم خوزستان مشخص شده است. همچنین از ورود سمن ها به اجرای پروژه های زیست محیطی استقبال می کنیم.

استاندار خوزستان در خصوص فعالیت فلرهای نفتی نیز گفت: در این خصوص فعالیت های خوبی انجام شده است؛ برای جمع آوری فلرهای نفتی در سال ۸۷ توافقی بین هلدینگ خلیج فارس، مناطق نفتخیز جنوب و پتروشیمی مارون در عسلویه با حضور رئیس جمهور امضاء شده است که مقرر شد هلدینگ خلیج فارس در قالب تهاتر این کار را انجام دهد که کار به خوبی در حال انجام است. کارهای منطقه ای دیگری نیز در حال انجام است.

وی افزود: همچنین یک میلیارد دلار برای جمع آوری فلرهای نفتی حوزه مارون، آغاجاری و ... برای پالایشگاه بید بلند ۲ در حال آغاز است که لوله گذاری آن در حال انجام است. عمده فلرهای نفتی به جز در حوزه مسجدسلیمان و لالی را تعیین تکلیف کرده ایم؛ این فلرها را برای بخش خصوصی که می خواهند در آن‌جا پترو پالایش راه اندازی کنند، نگه داشته‌ایم. اگر کارهای در دست اجرا، کاملا انجام شوند ۸۵ تا ۹۰ درصد فلرهای نفتی فعال جمع آوری می شود.

شریعتی بیان کرد: همچنین باید توجه شود در حال حاضر شرکت های پتروشیمی ماهشهر با ۶۰ درصد ظرفیت فعال هستند. با کاهش تولید نفت نیز گازهای همراه نفت کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری برای تبدیل فلرهای نفتی به ثروت انجام شده است اما حلقه واسطه آن انجام نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ننه

      وقتی لیاقت نداری کاری انجام بدی، پس چسبیدی به اون میز وصندلی واسه چی؟

    • بدون نام

      بیچاره ما که خودمون آب نداریم ولی اصفهان و خوزستان آب مون و مفت میبرن

    • بدون نام

      دیر جنبیدی،یه نگاه بنداز به کارون که هر روز یه جزیره وسطش داره در میاد تا بفهمی چه بلایی سر خوزستان آوردید

    • بدون نام

      اقای شریعتی خیلی رو انتننی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج