۱۰۲۵۸۲۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

نگاهی به تصمیم شورا در نامگذاری خیابان‌ها

تهران حالا هم خيابان مصدق دارد و هم بازرگان. از اسفند سال ۹۶ كه خيابان نفت به نام مصدق درآمد تا به امروز كه خيابان سازمان آب به بازرگان تغيير نام داده است بيش از دو سال گذشته است.

روزنامه اعتماد: تهران حالا هم خيابان مصدق دارد و هم بازرگان. از اسفند سال ۹۶ كه خيابان نفت به نام مصدق درآمد تا به امروز كه خيابان سازمان آب به بازرگان تغيير نام داده است بيش از دو سال گذشته است.

در اين مدت نام‌هاي زيادي براي شهر انتخاب شده كه روزي ديدن آنها روي تابلوهاي آبي شهري به رويا شبيه بود. اينكه روزي شوراي شهر تهران خياباني را به نام محمدرضا شجريان نام‌گذاري كند و با وجود سهم اندك خانم‌ها در ميان نام‌گذاري‌ها در يك روز هم نام سيمين بهبهاني هم نام سيمين دانشور و هم فروغ فرخزاد را براي نام معابر تهران مصوب كند. حالا اين نام‌ها ننشسته باشد روي خيابان‌هاي شهر. از شوراي دوم تا پنجم زمان برد تا نام‌گذاري خياباني به نام مصدق در تهران در صحن علني شورا مطرح شود. خواستي كه رسانه‌ها هر مرداد و هر اسفند از اعضاي شوراي شهر داشتند اما هميشه بي‌نتيجه مانده بود.

آن زمان معصومه آباد، رييس كميسيون نام‌گذاري شوراي شهر وقت در پاسخ به پيگيري رسانه‌ها گفت: نام‌گذاري خياباني به نام دكتر مصدق شرايط طرح در كميته نام‌گذاري را ندارند چراكه آرا و افكار ايشان مورد تاييد مقامات رسمي ايران نيست. مهدي چمران، رييس شوراي شهر هم آب پاكي را روي دست رسانه‌ها ريخت و گفت: تعيين تكليف در مورد نام‌گذاري چنين خياباني فقط مربوط به شورا نمي‌شود.

پيشنهاد نام‌گذاري خياباني به نام بازرگان همان زمان كه نام مصدق بر خيابان نفت نشست از سوي احمد مسجدجامعي مطرح شد. او با ابراز خوشحالي از اينكه نام‌گذاري خياباني به نام مصدق به نتيجه رسيد، گفت: خوب است به نقش مهندس مهدي بازرگان در مبارزه با استعمار انگليس و مديريت اعتصابات نفت در دوران انقلاب هم توجه داشت و خياباني را به نام او نام‌گذاري كرد. به گفته مسجدجامعي، بازرگان دو بار نقش ويژه در مورد صنعت نفت و مبارزه با استكبار ايفا كرد، بار اول از طرف دكتر مصدق همراه با گروهي به آبادان رفت و پرچم انگليس را پايين آورد و بار دوم هم از طرف امام ماموريت پيدا كرد كه به آبادان برود و اعتصابات كارگران صنعت نفت را مديريت كند تا منجر به صدمه ديدن مردم نشود كه در اين سفر مرحوم هاشمي‌رفسنجاني نيز همراه ايشان بود. او يادآور شد: بازرگان اولين نخست‌وزير دوران امام بود كه آقاي شيباني نيز سال‌هاي طولاني در نهضت ملي همراه او بوده است.

اين نام‌گذاري هم مخالفان سرسختي داشت. اين درحالي كه بود كه در زمان درگذشت مهندس بازرگاني، مقام رهبري در پيامي درگذشت او را تسليت گفتند.

پيشنهاد نام‌گذاري معبري به نام بازرگان حتي از سوي چهره‌هايي همچون مهدي نصيري هم مطرح شده بود. او روز دوم تير امسال اين پيشنهاد را مطرح كرد و نوشت:«به عنوان كسي كه به مرحوم مهندس مهدي بازرگان نقد فكري و سياسي دارم، نام‌گذاري خياباني را در تهران به نام اين چهره معاصر، اقدامي شجاعانه، سنجيده و خيرخواهانه در جهت تقويت ديانت مردم، تداوم جمهوري اسلامي و وحدت ملي مي‌دانم.» او در پاسخ به آنانكه از پيشنهاد اين نام‌گذاري شگفت‌زده و شاكي شده‌اند در كانال تلگرامي‌اش توضيح داد:«يكي از مشكلاتي كه بسياري از ما در قضاوت نسبت به آدم‌ها يا برخي موضوعات دچارش هستيم، نگاه صفر و صدي است.

عده‌اي از اين رو كه بازرگان دچار اشتباهاتي در انديشه‌هاي ديني يا در مواضع سياسي‌اش شده، او را در زمره مطروديني قرار داده‌اند كه نبايد حتي اسمي از او در ميان باشد الا در جايي كه قرار است مورد نقد و هجمه قرار بگيرد. بازرگان به تصريح بسياري از بزرگان، داراي فضايل و خدمات فراواني نسبت به دين و انقلاب اسلامي بوده و اشتباهاتي كه واقعا يا در نظر ما مرتكب شده، نمي‌تواند نافي اين بخش مثبت از زندگي او باشد...». اما هنوز اين نام‌گذاري در فرمانداري تهران بررسي نشده است. درحالي كه در شوراهاي گذشته فرمانداري به مصوبات نام‌گذاري ورود نمي‌كرد در شوراي پنجم بارها نام‌گذاري‌ها از سوي فرمانداري مورد اعتراض قرار گرفت.

حسن خليل‌آبادي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: اميدوارم هيات انطباق منصفانه اين مصوبه را بررسي كنند و تهران مزين به اين نام شود. اين افراد سرمايه‌هاي اجتماعي كشور هستند كه مي‌توانند الگويي براي شهروندان باشند. روز گذشته در جريان تصويب اين نام‌گذاري محمدجواد حق‌شناس به عنوان رييس كميته نام‌گذاري شوراي شهر به تشريح اين نام‌گذاري‌ها پرداخت و گفت: به پيشنهاد مسجدجامعي نام‌گذاري خيابان سازمان آب حد فاصل بزرگراه شيخ‌فضل‌الله نوري تا بلوار آيت‌الله كاشاني در محدوده گذر صادقيه در منطقه ۲ و ۵ به نام مهندس بازرگان پيشنهاد شده و اين در حالي است كه خيابان سازمان آب ۱۷ بار در تهران تكرار شده است.

او افزود: همچنين پيشنهاد مي‌شود، كوچه حافظ حدفاصل ديباچي جنوبي تا سنجابي در منطقه ۳ كه كوچه محل زندگي مرحوم اعظم طالقاني بود به نام او تغيير نام دهد كه اين دو پيشنهاد با راي اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این شورا فقط کارش شده نامگذاری. چه کاری برای مشکلات تهران کردید؟ فقط سیاسی بازی!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج