جاباما
۱۰۲۶۱۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

واکنش انستیتو پاستور به ساخت واکسن کرونا

علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران کووید ۱۹ را پیچیده ترین ویروس حوزه علم پزشکی در ۱۰۰ سال اخیر دانست و گفت: واکسن کرونای ساخت ایران در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.

ایرنا: علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران کووید ۱۹ را پیچیده ترین ویروس حوزه علم پزشکی در ۱۰۰ سال اخیر دانست و گفت: واکسن کرونای ساخت ایران در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.

بیگلری چهارشنبه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی با اعلام این خبر افزود: سال ها ثابت شده است که واکسن ها با تحریک ایمنی می توانند در کنترل بیماری ها موثرترین عامل شناخته شوند و با توجه به این که بیماری کووید ۱۹ بیماری واقعا پیچیده ای است ، ساخت واکسن برای این بیماری نیز بسیار پیچیده و سخت است.

واکنش انستیتو پاستور به ساخت واکسن کرونا

او ادامه داد: معمولا وقتی که واکسن ها ساخته می شوند، مراحل ساخت آزمایشگاهی وارد تست آزمون های حیوانی می شوند و بعد این که تایید شد وارد مرحله ای دوم می شود که از دو جنبه خیلی مهم یعنی "بی خطر و ایمن بودن" و "کارا بودن" باید مورد بررسی قرار بگیرند به همین خاطر در کارآزمایی بالینی باید روی تعدادی انسان این واکسن مورد آزمایش قرار بگیرد.

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: عمدتا کارآزمایی های بالینی که برای واکسن ها طراحی می شوند سه فاز خیلی مهم دارند که در فاز اول واکسن روی تعداد اندکی دواطلب بررسی و آزمایش می شود، فقط به خاطر این که ببینیم واکسن ایمن و بی خطر هست یا نه و اگر جواب مثبت بود در ادامه وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی می شویم که در آن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر داوطلب را در گروه های مختلف سنی مورد آزمایش قرار می دهیم و با توجه به شاخص های سن، جنس و وضعیت سلات روی افراد، تست انجام می شود.

او ادامه داد: اگر در این مرحله هم جواب مثبت بود و کارایی واکسن و همین طور ایمن بودن آن مورد تائید قرار گرفت در فاز دوم علاوه بر ایمنی واکسن، کارایی هم مورد مطالعه قرار می گیرد.

بیگلری افزود: در ادامه واکسن وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می شود که در اینجا معمولا هزاران انسان مورد آزمایش قرار می گیرند و پس از فراخوان، داوطلبان مراجعه کرده و در گروه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند و پس از بررسی کارایی در این مرحله، اگر واکسن در این مرحله هم موفق بود ، با تایید نهادهای نظارتی هر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه واکسن ایرانی فاز ساخت و پیش آزمایی بالینی را گذرانده است، گفت: پس از انجام آزمایش‌های بالینی، واکسن را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهیم که مشابه سایر کشورهاست.

او افزود: به دلیل پیچیدگی ویروس کووید ۱۹ و اضطراری که در جامعه وجود دارد یک سال زمان می‌برد تا واکسن کامل شود. بعضی از کشورها به همین علت فاز اول، دوم و سوم را ادغام کردند.
رییس انستیتو پاستور ایران گفت: پیش بینی می‌شود این واکسن کارا و پیشگیری کننده باشد که حدود یک سال تا هیجده ماه تولید آن زمان می‌برد.

بیگلری تاکید کرد: بسیار مهم است که ما از نظر تکنولوژی مسلط باشیم، چون هر کشوری که واکسن کرونا را تولید کند ممکن است نتواند دوز کافی برای همه را فراهم کند؛ ما هم شروع کرده‌ایم و حداقل افرادی را داریم که اشراف کامل دارند تا به هدفمان که ساخت واکسن است برسیم؛ اما سوال مهم این است که آیا این بیماری واکسن خواهد داشت یا خیر؟ و اگر داردایمنی آن چقدر است؛ ممکن است واکسنی باشد که سه یا شش ماه ایمنی بدهد. مهم است که واکسن وارد فاز سه شود تا ایمنی زایی آن تایید شود.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که برای حداقل یک تا دو سال آینده اصول بهداشتی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی نرتب دست‌ها را در زندگی خود داشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دنیا در مراحل پایانی واکسن هستند ما با این همه تبلیغات ال هستیم و بل هستیم جز ۴ کشور و جز ۵ کشور. حالا معلوم شد جز ۵۰کشور هم در قسمت دارو نیستیم آقا قول ۱۸ماه داد‌ برو کار دیگه بکن نیاز نیست به زحمت بیفتی تا ۲ناه واکسن میاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج