۱۰۲۶۲۲۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

سرگیجه ادامه‌دار فوتبال ملی

بیانیه مشترک روز گذشته فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای به تعویق‌افتادن دوباره مسابقات مقدماتی انتخابی جام‌جهانی و جام‌‌ملت‌های آسیا‌، دوباره فوتبال ملی ایران و بسیاری از کشورها را با چالش و بلاتکلیفی روبه‌رو کرد.

روزنامه شهروند: بیانیه مشترک روز گذشته فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای به تعویق‌افتادن دوباره مسابقات مقدماتی انتخابی جام‌جهانی و جام‌‌ملت‌های آسیا‌، دوباره فوتبال ملی ایران و بسیاری از کشورها را با چالش و بلاتکلیفی روبه‌رو کرد. این درحالی بود که مدیران فدراسیون فوتبال و دراگان اسکوچیچ تمام برنامه‌ریزی‌ها برای آماده‌سازی تیم‌ملی را انجام داده بودند اما با اتفاقات رخ‌داده همه این تلاش‌ها از بین رفت و دوباره از نو باید برای تیم‌ملی تدارکات و برنامه‌ریزی انجام شود. البته این تغییرات ابهامات بسیار زیادی هم حول و محور تیم‌ملی ایران به وجود آورد.

بیانیه فیفا و کنفدراسیون آسیا برای تعویق مسابقات

در بیانیه مشترک فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است: «به خاطر شرایط فعلی ویروس کرونا دربسیاری از کشورها، فیفا و AFC مشترکاً تصمیم گرفتند که دیدارهای پیش‌روی انتخابی جام‌جهانی ٢٠٢٢ و جام‌ملت‌های آسیا ٢٠٢٣ که مطابق برنامه جدید قرار بود در ماه‌های اکتبر و نوامبر برگزار شوند، به ‌سال ٢٠٢١ منتقل شوند. به خاطر حفظ سلامت همه افراد شرکت‌کننده، فیفا و AFC برای نظارت بر شرایط موجود قاره و تعیین تاریخ مناسب برای دیدارهای پیش‌رو با یکدیگر همکاری می‌کنند.

جزئیات بیشتر درباره تاریخ جدید دیدارهای دور بعدی انتخابی جام‌جهانی در موعد مقرر اعلام خواهد شد».نکته قابل توجه اینجاست که اینفانتینو رئیس فیفا و شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در دوهفته اخیر جلسه کنفرانس ویدیویی مشترکی با روسای فدراسیون‌های آسیایی برگزار کردند و جلسه با حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال نیز روز جمعه برگزار شده بود. در جلسه مسائل مختلف مربوط به مشکلات برگزاری مسابقات مورد بررسی قرار گرفته و مسئولان فیفا و AFC تأکید کرده‌اند که با توجه به شرایط موجود در بسیاری از کشورها و خطراتی که شیوع کرونا دارد،‌ بهتر این است که باز هم مسابقات به تعویق بیفتد.

فدراسیون جهانی فوتبال در توجیه این تصمیم قبل از صدور بیانیه رسمی حتی به روسای فدراسیون‌ها گفته‌اند که بسیاری از کشورها مرزهای خود را باز نکرده‌اند و با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط منطقه با برگزاری مسابقات در تاریخ مهر و آبان،‌ قطعا بسیاری از تیم‌ها برای سفر به کشورهای دیگر دچار مشکلات و حاشیه‌های اساسی خواهند شد و این مسأله برگزاری بازی‌ها را با بحران‌های مختلفی روبه‌‌رو می‌کند. به همین ترتیب بعد از گرفتن نظر مثبت روسای فدراسیو‌ن‌های فوتبال قاره آسیا،‌ این بیانیه مشترک صادر شد.

بازی‌ها متمرکز خواهد بود؟

فیفا و AFC هنوز تاریخ رسمی مورد نظرشان برای از سرگیری مسابقات انتخابی جام‌جهانی و جام‌ملت‌های آسیا را مشخص نکرده‌اند اما بررسی‌های تقویم فیفا نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد مسابقات بعدی تیم‌ملی در فیفا دی یا اسفند ١٣٩٩ یا فروردین و خرداد ١٤٠٠ برگزار خواهد شد. و بلافاصله بعد از پایان رقابت‌ها و روشن‌شدن تکلیف تیم‌های صعود‌کننده به مرحله بعدی‌ با قرعه‌کشی انجام‌شده، مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی هم شروع می‌شود.

روز گذشته شایعاتی در رسانه‌ها درباره احتمال برگزاری این مسابقات به صورت متمرکز هم منتشر شد که پیگیری‌های خبرنگار «شهروند» از فدراسیون فوتبال مشخص کرد هنوز فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم قطعی برای این موضوع اتخاذ نکرده‌اند و فعلا برای به تعویق‌افتادن بازی‌ها به نتیجه رسیده‌اند. منتهی اگر وضع کرونا درجهان و کشورهای آسیایی بهتر نشود،‌ آن‌وقت احتمال برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز بیشتر خواهد شد.

تکلیف قرارداد اسکوچیچ چه می‌شود؟

دراگان اسکوچیچ وقتی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران انتخاب شد‌، قرار بود برای چندماه هدایت ملی‌پوشان را برعهده داشته باشد. او قراردادش را تا پایان جام‌جهانی ٢٠٢٢ با فدراسیون به امضا رسانده اما مرحله اول آن مربوط به روشن‌شدن تکلیف صعود تیم‌ملی از مرحله اول انتخابی جام‌جهانی است؛ یعنی اگر تیم‌ملی نتواند صعود کند، آن‌وقت قرارداد اسکوچیچ به صورت خودکار فسخ خواهد شد.

منتهی اگر صعود کنیم، آن‌وقت شرایط فرق خواهد کرد و این مربی می‌تواند به کارش ادامه دهد و رقم قراردادش هم به حداقل ٨٠٠‌هزار یورو در ‌سال می‌رسد، منتهی بازی‌های تیم‌ملی در فروردین و خردادی که گذشت، به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو شد و فیفا ماه‌های مهر و آبان را برای برگزاری چهار مسابقه باقی‌مانده انتخاب کرد. منتهی حالا با تصمیم جدید باز هم این برنامه حداقل برای ٦ تا ٧ماه دیگر به تعویق افتاد.

اگر برنامه بازی‌های تیم‌ملی برای ٤ بازی پیش‌رو طبق برنامه اول برگزار می‌شد، فدراسیون باید به دراگان اسکوچیچ ٢٠٠‌هزار یورو پرداخت می‌کرد اما حالا مشخص نیست که با چندماهه دوباره بازی‌ها سیستم مالی فدراسیون و این مربی به چه شکل پیش خواهد رفت. قطعا اسکوچیچ برای طولانی‌شدن مدت همکاری پول بیشتری از فدراسیون طلب خواهد کرد و از طرفی دیگر هنوز تکلیف جریمه ٧٠‌هزار دلاری او به خاطر شکایت باشگاه صنعت نفت آبادان روشن نشده و معلوم نیست مدیران فدراسیون چگونه می‌خواهد این بحران را حل کنند.

چون اگر این مبلغ پرداخت نشود، آن‌وقت اسکوچیچ واکنش تندی نشان خواهد داد و ممکن است قرارداد خود را فسخ کند. شایعه بعدی هم مربوط به تصمیم فدراسیون برای قطع همکاری با اسکوچیچ و عقد قرارداد با یک مربی دیگر با توجه به فرصت به وجود آمده است که با این شرایط بلاتکلیفی مدیریتی فدراسیون و نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات خیلی بعید است که مدیران بخواهند ریسک تغییر مربی را انجام بدهند.

تعویق بازی‌ها به سود کریم باقری

کریم باقری طبق مذاکرات صورت‌گرفته و توافقات انجام‌شده قرار بود بلافاصله بعد از پایان بازی‌های لیگ‌برتر و حذفی با پرسپولیس قطع همکاری کند و به کادر فنی تیم‌ملی ملحق شود. اسکوچیچ به مدیران فدراسیون تأکید کرده هرطور که شده، برای نظم و انضباط تیمی و جمع‌کردن حواشی با باقری به توافق برسند و خودش هم چندین نشست را با مربی کنونی پرسپولیس برگزار کرده است.

هواداران پرسپولیس اما به‌شدت مخالف جدایی باقری هستند و مدیران باشگاه‌ هم تأکید کرده‌اند طبق قرارداد با این مربی همکاری خواهند کرد و این درحالی است که مدیران فدراسیون مخالف حضور همزمان کریم باقری در تیم‌ملی و باشگاه پرسپولیس هستند و به او تأکید کرده‌اند باید یک انتخاب داشته باشد. به همین ترتیب باید منتظر ماند و دید با توجه به تعویق بازی‌ها و تقویم مسابقات حساس پرسپولیس، کریم باقری برای حضور در تیم‌ملی چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

زمان بیشتر برای آماده‌سازی تیم‌ملی

به تعویق‌افتادن دوباره بازی‌های تیم‌ملی از نظر بسیاری از کارشناسان یک اتفاق بسیار خوب برای فوتبال ملی ایران هم به حساب می‌آید؛ چراکه دراگان اسکوچیچ وقت بیشتری برای آماده‌سازی تیم‌ملی و اجرایی‌کردن برنامه‌های تاکتیکی خود با برگزاری بازی‌های دوستانه دارد. در شرایط کنونی تیم‌ملی طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته قرار است در شهریورماه به مصاف ازبکستان برود ولی لغو مسابقات با تصمیم فیفا این شایعه را مطرح کرده که شاید این بازی‌ هم لغو یا به آینده موکول شود. منتهی اسکوچیچ برای شناخت بیشتر و هماهنگی تاکتیکی نیاز به برگزاری بازی‌های دوستانه دارد تا تیم‌ملی به شرایط بهتری از نظر هماهنگی فنی برسد. در این رابطه هم باید منتظر شفاف‌سازی مدیران فدراسیون فوتبال و نتیجه جلسات آنها با سرمربی تیم‌ملی باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج