جاباما
۱۰۲۶۲۵۸
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

چرا رهبری در منزل از زیلو استفاده می‌کنند؟

روزنامه جام جم در گزارش پای صحبت کسانی نشسته است که زیلوهای حسینیه بیت رهبری، هنر دست آنهاست.

روزنامه جام جم در گزارش پای صحبت کسانی نشسته است که زیلوهای حسینیه بیت رهبری، هنر دست آنهاست.

آن‌ها اعضای یک تعاونی هستند، دوست، رفیق و همکار چندین و چندساله؛ ۲۰ نفر، ۲۰ استاد قدیمی زیلوباف در شهر میبد یزد که عمرشان پای دار زیلو، کمونه، پنجه و نخ‌های رنگی گذشته؛ آنها، اما یک افتخار بزرگ مشترک دارند. افتخارشان این است که دست‌بافته‌هایشان، ۵۷۴ کیلومتر دورتر از شهر میبد، سال‌هاست که زینت‌بخش حسینیه امام‌خمینی (ره) و بیت رهبر معظم انقلاب شده‌است.

پای صحبت هرکدام‌شان که بنشینید از سلامت‌بودن این زیرانداز قدیمی می‌گویند، از قدمت و ارزش این دست‌بافته که مورد توجه ویژه مقام رهبری قرار گرفته و دل‌شان به این خوش است که صنعت زیلو عمر دوباره‌اش را مدیون حرکتی است که بیشتر از ۲۰ سال پیش رهبر معظم انقلاب انجام دادند؛ وقتی که تمام موکت‌های حسینیه امام‌خمینی (ره) و بیت رهبری با زیلوی میبد جایگزین شد؛ حرکتی ساده با پیام‌های زیاد برای آن‌ها که اهلش بودند، حرکتی که از چشم خیلی از مسؤولان دیگر دور ماند و همین موضوع حالا گلایه مشترکی است که در تعاونی زیلوبافان میبد از زبان خیلی‌ها می‌توان شنید؛ آن‌قدر که بگویند: «اگر مدیران و مسؤولان رده بالای دیگر ما هم حداقل در این زمینه از رهبری تاسی می‌کردند، وضع زیلو بهتر از این بود. اما متاسفانه مدیران و مسؤولان ما فقط وقتی به دیدار رهبری می‌روند روی زیلو می‌نشینند و خارج از محضر ایشان، ساده‌زیستی را فراموش می‌کنند.»

این زیلوهای ساده را می‌توان در تصاویری که از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در حسینیه بیت رهبری منتشر می‌شوند دید، آن هم درحالی که شاید کمتر کسی بداند این بافته‌های آبی رنگی که حسینیه را فرش کرده‌اند، همان زیلوی معروف میبد است. زیلوهایی که غنی‌پور از بافت‌شان خاطره زیاد دارد: «همه این زیلوها در کارگاه ما و توسط اعضای قدیمی تعاونی ما بافته شده‌اند، البته این اولین بار نبود ما برای این هدف زیلو می‌بافتیم. قبلا هم در زمان امام خمینی (ره) کل زیلوهای حسینیه جماران را ما بافته بودیم، این بارهم وقتی سفارش بافت زیلو برای حسینیه بیت رهبری را به ما دادند، از این توجه مقام رهبری به زیلو خیلی خوشحال شدیم.»

بعد از این سفارش بود که آن‌ها دور هم جمع شدند تا با توجه به ابعاد زیلوهای بافته‌شده، دستگاه‌های بزرگ‌تری مخصوص این کار بسازند: «ما ۲۰ نفر بافنده بودیم که این کار را شروع کردیم، آن موقع برای بافت زیلوهای سه متر در ۹ متر دستگاهی وجود نداشت، به خاطر همین پنج دستگاه سه متر عرض در کارگاه خودمان مخصوص این کار درست کردیم. بقیه زیلوها را هم که ابعادی کوچک‌تر داشتند به کارگاه‌های خانگی دادیم. یک سال و نیم زمان برد تا همه این زیلوها بافته شوند و از آن زمان تا همین حالا هروقت این زیلوها را در تصاویر سخنرانی‌های مقام رهبری می‌بینیم، از خوشحالی دلمان می‌لرزد. چون می‌دانیم این حرکت چقدر به احیای صنعت زیلوبافی کمک کرده‌است.»

بعد از ارسال زیلوها، لطف رهبر معظم انقلاب شامل این زیلوبافان هم شده و غنی پور از خاطره رسیدن انگشتری می‌گوید که از بیت رهبری برایشان فرستاده شده‌بود: «این انگشتر برای ما بی‌نهایت ارزشمند است و واقعا نشان‌دهنده توجه حضرت آقا به بحث زیلوبافی بود و انگیزه زیادی برای ادامه کار با وجود همه مشکلات به ما داد.»

مشکلاتی که یکی از زیلوبافان قدیمی میبد در سفری که رهبر انقلاب به یزد داشت و در دیدار با نخبگان این شهر، با ایشان مطرح کرد و پرسید: «چرا از تولید زیلو، با این‌که یک فرش ایرانی است، حمایت نمی‌شود؟» پاسخ رهبر معظم انقلاب به این سوال یک جواب ساده بود با هزار پیام: «من که نمی‌توانم اصرار بکنم، ولی من باید یک کار فرهنگی انجام می‌دادم که دادم، تمام حسینیه و منزل خودم را زیلو کردم. انتظار دارم دیگران هم این کار را بکنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج