۱۰۲۷۱۴۷
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

آیا چیپس و پفک خجالت دارد؟

در اسپانیا همین چیپس و پفک که سوژه شوخی‌های دوستان شده، با لوگوی بارسلونا و رئال مادرید تولید می‌شود و خریداران خاص خودش را دارد. بقیه جاهای دنیا هم همین است. از فلاسک چای تا تلویزیون و مبل و میز و یخچال، با برند باشگاه‌های مطرح فوتبال به بازار می‌رود و هواداران با تهیه آنها ضمن به رخ کشیدن عشق و علاقه‌شان به تیم، به اقتصاد باشگاه هم یاری می‌رسانند. مثلا هوادارانی داریم که کلکسیونر لوازم خانگی با نشان بایرن‌مونیخ هستند؛ آیا این خنده‌دار است یا خجالت دارد؟

روزنامه دنیای‌ اقتصاد: «اخیرا مصاحبه‌ای از سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس منتشر شده که در بخشی از آن به مسائل اقتصادی و شیوه‌های درآمدزایی باشگاه اشاره می‌شود. در یک جمله از این مصاحبه، تعبیری به کار رفته که حسابی خبرساز شده است.

چندی است که مدیران پرسپولیس و استقلال به‌دنبال عقد قرارداد با یک شرکت تولید مواد خوراکی هستند تا بلکه بتوانند برخی محصولات این برند را با لوگوی سرخابی‌ها منتشر کنند و در درآمد ناشی از فروش آنها سهیم شوند. این مساله بار اول از سوی مدیران استقلال مطرح شد اما در فضای هیجانی فوتبال ایران ترجیح داده شد به جای تعمق در این موضوع، از کلیدواژه «پفک آبی» برای شوخی و کری‌خوانی استفاده شود؛ جوری که انگار رو آوردن به این روش، نماد فقر و فلاکت و موجب سرشکستگی است.

حالا هم از مهدی رسول‌پناه، سرپرست باشگاه پرسپولیس نقل می‌کنند که گفته است: «خدا را شکر هنوز کار ما به چیپس و پفک نکشیده!» این در حالی است که نامبرده همزمان در حال رایزنی با مسئولان یک کارخانه قدیمی تولید مواد خوراکی است اما باز از طعنه‌های هواداری غافل نمی‌شود!

رسمی رایج در جهان

بر خلاف آن چه گروهی گمان می‌کنند و البته سرپرست باشگاه پرسپولیس هم ناخواسته به این دیدگاه اصالت می‌دهد، مشارکت باشگاه‌ها در چنین پروژه‌هایی اصلا عجیب و غریب نیست و مدت‌هاست که در دنیای حرفه‌ای فوتبال تبدیل به یک روال عادی شده است. هزینه‌ها در فوتبال مدرن بسیار بالاست و باشگاه‌ها باید به هر طریقی که می‌توانند تراز مالی‌شان را مثبت نگه دارند تا از قافله رقابت جا نمانند.

در این میان عقد قرارداد با برندهای مختلف برای تولید محصولات با نشان تیم‌های فوتبال هم یک رویکرد منطقی برای کسب ثروت است. طبیعتا بسیاری از هواداران فوتبال ترجیح می‌دهند در شرایط مساوی، از محصولاتی استفاده کنند که لوگوی باشگاه محبوب‌شان روی آنها حک شده و می‌دانند با خرید این کالاها، به تیم مورد علاقه‌شان سود می‌رسانند.

در تمام دنیا هم این یک مساله رایج است. در اسپانیا همین چیپس و پفک که سوژه شوخی‌های دوستان شده، با لوگوی بارسلونا و رئال مادرید تولید می‌شود و خریداران خاص خودش را دارد. بقیه جاهای دنیا هم همین است. از فلاسک چای تا تلویزیون و مبل و میز و یخچال، با برند باشگاه‌های مطرح فوتبال به بازار می‌رود و هواداران با تهیه آنها ضمن به رخ کشیدن عشق و علاقه‌شان به تیم، به اقتصاد باشگاه هم یاری می‌رسانند. مثلا هوادارانی داریم که کلکسیونر لوازم خانگی با نشان بایرن‌مونیخ هستند؛ آیا این خنده‌دار است یا خجالت دارد؟

واجب‌تر از همه‌ جا برای ایران

مساله استقبال از شیوه‌های جدید درآمدزایی مخصوصا برای فوتبال ایران که گرفتار انواع مشکلات مالی است، اهمیت بیشتری هم دارد. نیازی به تکرار نیست که باشگاه‌های ایرانی با وجود مخارج کمرشکن همچنان از شیوه‌های سنتی و معمول درآمدزایی بی‌نصیب هستند. آنها بهره‌ای از حق پخش تلویزیونی نمی‌برند، به دلیل در اختیار نداشتن ورزشگاه اختصاصی، درآمد کافی از بلیت‌فروشی ندارند و نقص در قوانین کپی‌رایت، آنها را از عرضه محصولات ویژه خودشان هم بی‌نصیب می‌گذارد.

بنابراین چاره‌ای جز تغییر رویکرد در حوزه اقتصادی نیست و مخصوصا مدیران دو باشگاه باید به جای «تقبیح» این مساله، به ترغیب هواداران بپردازند. این چیپس و پفک نیست که خجالت دارد، بلکه عقب افتادن دستمزد بازیکنان و مربیان و شکایات متعدد داخلی و خارجی است که باید باعث شرم شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دقیقا درست متن زدید
      اما این لنگیا همیشه حرف بی ارزش میزنن
      اصلا اهمیت ندین به حرفایه لنگیا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا وقتی امثال بابا مسعود و هدایتی جان هستن لنگیها نیاز به کارهای دیگه واسه درآمدزایی ندارن.تیم حکومتی با تیمهای دیگه فرقش تو همین چیزهاست.

    • بدون نام

      الان یک شرکت هواپیمایی جهان بخاطرکروناورکودوست به فروش بیسکویت زده!چیپس وپفک،هیچ خجالتی ندارد!

    • بدون نام

      هیچ اشکالی نداره.....بهتر از اون آدامس پرستو هستش که چندسال پیش، اس دق لال !!!! رو پیراهنش می چسبوند....

    • پوکر=سوزش

      باشگاه دوچرخه سازان به پفک سازان تبدیل شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

    • صنعتیم

      تبلیغ ادامس دهه ۶۰ لنگیا فراموش نشه

    • لن گی

      آخه حرفای گاو شاخدار هم ناراحتی داره؟

    • بدون نام

      البته از همین قرارداد شیخ تون معلومه کدوم تیم بیشتر هزینه میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج