۱۰۲۷۶۸۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مکانیسم ماشه علیه ایران ارزش ریسک کردن ندارد

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به دولت این کشور هشدار داد که توسل به مکانیسم ماشه علیه ایران ارزش ریسک کردن ندارد و حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به دولت این کشور هشدار داد که توسل به مکانیسم ماشه علیه ایران ارزش ریسک کردن ندارد و حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند.

بولتون یکشنبه در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دولت آمریکا تهدید کرده که اگر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست بخورد مکانیسم ماشه را فعال کرده و همه تحریم‌های تعلیق شده را باز می‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قصد دارد با استناد به پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند، افزود: حامیان توافق استدلال می‌کنند که از آنجایی که واشنگتن از این توافق خارج شده، در جایگاهی نیست که مفاد آن را فعال کند. آنان حق دارند.

بولتون در ادامه نوشت: این زرنگی درآوردن است اگر بگویم که بخاطر اهدافی که داریم عضو توافق هسته‌ای هستیم اما برای چیزهایی که نمی‌خواهیم عضو آن نیستیم. این دلیل به تنهایی کافی است که نتوان روند بازگشت تحریم‌ها را فعال کرد.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مدعی شد: ممکن است توافق دوم با ایران در دولت بایدن یا حتی در دولت دوم ترامپ محقق شود. رییس جمهوری با اطمینان پیش‌بینی کرده است که می‌تواند در ۴ هفته در مورد چنین توافقی مذاکره کند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران یکشنبه شب در توئیتی نوشت: امروز بولتن نکته‌ای را تکرار کرد که در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ نیز، وقتی که مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ بود، بیان کرده بود.

وی افزود: حداقل بولتون ثبات رای داشته، خصیصه ای که بویژه در دولت آمریکا غائب است.

ظریف در این پیام توئیتری تاکید کرد: توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در [قطعنامه] ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند تا این تحریم‌ها را تمدید کنند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند، با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این قطعنامه مخالفت کردند.

به دنبال این شکست، آمریکا مدعی است که می‌تواند از مکانیسم حل اختلاف یا «اسنپ بک» استفاده کند تا تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج