جاباما
۱۰۲۷۷۱۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

علایم ایمن‌شدن طولانی بدن در برابر کووید ۱۹

محققان در کشورهای مختلف جهان و در تحقیقات مختلف، علایمی را در سیستم ایمنی بدن یافتند که حتی در افراد دارای علایم خفیف کووید ۱۹، نشان از ایمن‌شدن بلندمدت در برابر این ویروس دارد.

ایرنا: محققان در کشورهای مختلف جهان و در تحقیقات مختلف، علایمی را در سیستم ایمنی بدن یافتند که حتی در افراد دارای علایم خفیف کووید ۱۹، نشان از ایمن‌شدن بلندمدت در برابر این ویروس دارد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری نیویورک تایمز، سلول‌های B و T در سیستم ایمنی بدن، مانند آنتی‌بادی‌ها دارای حافظه‌ای هستند که امکان شناسایی ویروس‌ها را پس از گذشت ماه‌ها از اولین تقابل ویروس با سیستم ایمنی دارند.

به اعتقاد بسیاری از محققان، این سلول‌های سیستم ایمنی به خوبی کار خود را انجام می‌دهند و مقابله و درمان کووید ۱۹ در افرادی که قبلا به این ویروس آلوده شده‌اند، ساده‌تر و موثرتر از گذشته خواهد بود.

با توجه به مدت زمان کوتاهی که ویروس کووید ۱۹ به انسان منتقل شده و در جوامع بشری شیوع یافته است، هنوز مشخص نیست که این ویروس تا چه میزان قابلیت آلوده سازی مجدد افراد را دارد.

معمولا در بحث ایمن‌سازی بدن در برابر ویروس‌ها سخن از آنتی‌بادی‌ها به میان می‌آید. اما آنتی‌بادی‌ها تنها نیمی از ارتش سیستم پیچیده ایمنی هستند که هر یک دارای مکانیزم خاصی برای مقابله با ویروس‌ها هستند.

برای مثال ویروس‌هایی که به سلول‌ها حمله کرده‌اند، از دید آنتی بادی‌ها پنهان می‌شوند، اما سلول‌های قاتل T این ویروس‌ها را شکار و نابود می‌کنند.

نوع دیگری از سلول‌های T سلول‌های B را برای تبدیل شدن به یک کارخانه تولید آنتی بادی تحریک می‌کنند. گروه دیگری از سلول‌های ایمنی نیز چند دقیقه بعد از ورود پاتوژن‌ها به بدن، آن‌ها را مورد حمله قرار داده و سیگنال‌هایی موسوم به سیتوکین را ارسال می‌کنند تا نیروهای سیستم ایمنی در همه جای بدن برای مقابله با پاتوژن بسیج شوند.

در چند تحقیق جدید، آنتی بادی‌هایی شناسایی شد که توانایی ازکارانداختن ویروس‌های سرگردان در جریان خون بیماران بهبودیافته کووید ۱۹ را دارند. این آنتی بادی‌ها به مدت سه ماه در بدن باقی می‌مانند و این مدت طولانی نشان می‌دهند که سلول‌های B در طول این مدت همچنان کار تولید آنتی بادی را ادامه می‌دهند.

در تحقیقات مختلف، محققان توانستند سلول‌های B تولیدکننده آنتی بادی را در آزمایشگاه برای تولید آنتی‌بادی‌ها به کار بگیرند. همچنین گروهی از محققان که نتیجه مطالعه آن‌ها در نشریه Cell منتشر شد، توانستند سلول‌های T شکارچی ویروس کرونا را از جریان خون افراد بهبودیافته از بیماری کووید، استخراج کنند.

این سلول‌ها که پس از مدتی طولانی از خون بهبودیافتگان استخراج شده بودند، پس از مواجه شدن با بخش‌هایی از ویروس کرونا بلافاصله سیگنال‌هایی را برای مقابله با ویروس مخابره کرده و در قالب ارتش بزرگی تجمع کردند.

به اعتقاد متخصصان این نشانه‌ها نویدبخش ایمن‌سازی جمعی و احتمالا تولید واکسن‌های موثر برای مقابله با کووید ۱۹ است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج