جاباما
۱۰۲۸۷۹۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

احتمال فروش جنگنده‌های F-۳۵ به امارات

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش در نظر دارد با وجود مخالفت‌های اسرائیل، هواپیماهای جنگی پیشرفتۀ اف۳۵ را به امارات عربی متحده بفروشد. او گفت فروش جنگنده‌های اف۳۵ به این کشور اکنون «در دست بررسی» است و امیدوار است که این کار پویاییِ دوباره‌ای به روابط امارات و اسرائیل که اخیرا توافق صلح امضا کرده‌اند، بدهد.

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش در نظر دارد با وجود مخالفت‌های اسرائیل، هواپیماهای جنگی پیشرفتۀ اف۳۵ را به امارات عربی متحده بفروشد.

آقای ترامپ در جریان نشست خبری کاخ سفید، مقابل خبرنگاران اعلام کرد که امارات تمایل خود را برای خرید تعدادی از این جت‌های جنگنده که بهای هر کدام ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، اعلام کرده است.

احتمال فروش جنگنده‌های F-۳۵ به امارات

او گفت فروش جنگنده‌های اف۳۵ به این کشور اکنون «در دست بررسی» است و امیدوار است که این کار پویاییِ دوباره‌ای به روابط امارات و اسرائیل که اخیرا توافق صلح امضا کرده‌اند، بدهد.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: «آنها پول دارند و مایلند که برای خرید تعدادی اف۳۵ سفارش بدهند... همانطور که می‌دانید این هواپیما، بهترین جت جنگی جهان با توانایی کامل پنهان‌کاری است.... باید ببینیم چه پیش می‌آید. این موضوع در دست بررسی است.»

اسرائیل در حال حاضر در حال استفاده از نسل پنجم این هواپیماهای جنگی برای انجام عملیات در سوریه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یک روز پیش از اظهارنظر دونالد ترامپ اعلام کرده بود که با وجود توافقنامه تاریخی کشورش با امارات، مخالف فروش این هواپیماها است.

این مخالفت‌ها در حالی است که بنا بر اعلام رسانه‌های اسرائیلی، توافق صلح دو کشور که با حمایت دونالد ترامپ به سرانجام رسیده، شامل تجهیز کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی آمریکا نیز می‌شود.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل مخالف فروش جنگنده اف۳۵ و دیگر سلاح‌های پیشرفته به هر کشوری در خاورمیانه حتی کشورهای عربی دارای توافق صلح با تل‌آویو است.

حفظ برتری نظامیِ منطقه‌ایِ اسرائیل برای چند دهه از ویژگی‌های اصلی سیاست خارجی این کشور بوده است و اسرائیل از روابط نزدیک خود با واشنگتن استفاده کرده تا همواره اطمینان داشته باشد که برخی از پیشرفته‌ترین سلاح‎های آمریکا هرگز به همسایگانش فروخته نمی‌شود.

با این وجود مدتهاست که خبر علاقمندی امارات به جنگنده‌های اف۳۵ رادار گریز آمریکا و پهپادهای تهاجمی مانند آنچه اسرائیل در اختیار دارد، شنیده می‌شود و برخی گمانه زنی‌ها در داخل اسرائیل حاکی از آن است که آقای نتانیاهو حتی در زمان امضای توافق صلح با امارات، از احتمال خرید چنین تسلیحاتی از سوی ابوظبی آگاهی داشته و به همین دلیل برای جلوگیری از هرنوع مخالفتی در داخل، محتوای این توافق صلح را تا جای امکان از مقامات اسرائیل حتی از بنی گانتس، وزیر دفاع کنونی که قرار است بعدا از در مقام نخست‌وزیری ایفای نقش کند، پنهان کرده است.

برخی تحلیلگران نیز به این موضوع اشاره دارند که شاید در حال حاضر نگرانی‎ اسرائیل از انجام چنین معاملاتی چندان ضرورت نداشته باشد. زیرا مذاکره برای انجام معاملات پیچیدۀ اسلحه بسیار زمان‌بر است و پس از آن نیز تحویل جتهای جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین به نظامیان خارجی گاه سالها طول می‌کشد. آموزش خلبان برای این هواپیماها نیز از دیگر موضوعات وقت‌گیر است.

به همۀ اینها باید انتخابات نوامبر آمریکا را نیز افزود و اینکه آیا دولت احتمالی جو بایدن نیز سیاست مشابهی همچون ترامپ را در موضوع فروش اسلحه به کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد داشت یا خیر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج