۱۰۲۸۷۹۹
۵۱ نظر
۵۰۱۹
۵۱ نظر
۵۰۱۹
پ

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

تیم فوتبال پرسپولیس بهترین عناوین و شاهین شهرداری بوشهر و پارس جنوبی جم،‌ بدترین آمار لیگ برتر فوتبال را به خود اختصاص دادند.

خبرگزاری تسنیم: نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال شب گذشته (پنجشنبه) با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. سرخپوشان به همراه تیم‌های استقلال و فولاد خوزستان به لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۱ راه یافتند و تیم‌های پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری بوشهر هم به لیگ دسته اول سقوط کردند. اکنون نگاهی به آمار و ارقام مهم این دوره از رقابت‌ها خواهیم داشت:

* پرسپولیس: بیشترین پیروزی با ۲۱ بُرد، بهترین تیم نیم‌فصل اول با ۳۱ امتیاز، بهترین تیم نیم‌فصل دوم با ۳۶ امتیاز، کمترین تساوی با ۴ مساوی، کمترین شکست با ۵ باخت (مشترکاً با استقلال و سپاهان) و بهترین خط دفاع با ۱۷ گل خورده

مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر کار دشواری برای تکرار این عنوان پیش رو داشت. جدایی برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس، انتصاب گابریل کالدرون به جای او، متحمل شدن چهار شکست در ۱۱ هفته نخست و اختلافی چهار امتیازی با صدر جدول، چهارمین قهرمانی متوالی را از پرسپولیس دور کرده بود. با این حال سرخپوشان در پنج دیدار بعدی خود به برتری رسیدند و با صدرنشینی به تعطیلات رفتند. این پایان مشکلات پرسپولیسی‌ها نبود و کالدرون هم به ایران بازنگشت تا یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس بنشیند.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

سرخپوشان در 14 بازی خود با یحیی به 33 امتیاز دست یافتند و قهرمانی خود را در فاصله چهار هفته تا پایان مسابقات قطعی کردند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ثبات در پرسپولیس و هماهنگی بازیکنان اصلی تیم از جمله علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، کمال کامیابی‌نیا، بشار رسن، مهدی ترابی و علی علیپور، عامل اصلی موفقیت سال‌های اخیر پرسپولیس و پوکر قهرمانی این تیم است.

شاگردان گل‌محمدی با کسب بیست‌ویکمین پیروزی خود در هفته پایانی، رکورد بیشترین بُرد تاریخ لیگ برتر را از آنِ خود کردند و با 67 امتیاز، بیشترین امتیاز را در تاریخ لیگ برتر به خود اختصاص دادند. سپاهان پیش‌تر در لیگ یازدهم و استقلال در لیگ دوازدهم به این تعداد امتیاز رسیدند که هر دو لیگ با 18 تیم برگزار می‌شد.

* استقلال: بهترین خط حمله با 55 گل زده و کمترین شکست با 5 باخت

با انتخاب آندره‌آ استراماچونی به‌عنوان سرمربی آبی‌پوشان، بسیاری از هواداران استقلال به قهرمانی این تیم به لیگ برتر بسیار امیدوار شدند. پس از ارائه چند بازی متزلزل، استقلال با شکست رقبایی چون تراکتور و شهر خودرو به صدر جدول لیگ برتر رسید، اما جدایی سرمربی ایتالیایی رشته‌های آبی‌ها را پنبه کرد و استقلال کم کم از قهرمانی دور شد. فرهاد مجیدی هم نتوانست استقلال را به ماراتن قهرمانی نزدیک کند تا آبی‌ها،‌ لیگ نوزدهم را در رتبه دوم جدول به پایان برساند.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

* سپاهان: کمترین باخت با متحمل شدن تنها ۵ شکست

نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر فوتبال با وجود عملکرد بسیار خوب خود در نیم‌فصل اول و رقابت برای عنوان قهرمانی، کم کم سیری نزولی پیدا کرد و لیگ را در رده پنجم جدول به اتمام رساند. شروع دوران نزولی سپاهان در لیگ نوزدهم را می‌توان غیبت شاگردان امیر قلعه‌نویی مقابل پرسپولیس دانست که آنها را کاملاً از قهرمانی دور کرد. سپاهان در هفته‌های پایانی هم نتوانست نتایج خوبی بگیرد تا نتواند سهمیه آسیایی بگیرد.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

* بهترین مربی: یحیی گل‌محمدی با کسب 61 امتیاز

مدافع سال‌های گذشته تیم ملی فوتبال ایران سال گذشته عملکرد بسیار خوبی در شهر خودرو داشت و با این تیم مشهدی موفق شد سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. گل‌محمدی در 16 دیدار ابتدایی لیگ نوزدهم روی نیمکت شهر خودرو، 28 امتیاز کسب کرد و این تیم را در بالای جدول نگه داشت. عملکرد یحیی در پرسپولیس هم فوق‌العاده بود و با این تیم به 10 پیروزی، سه تساوی و یک شکست دست یافت تا پس از حکمرانی سه ساله برانکو، یک مربی ایرانی به عنوان قهرمان لیگ برتر لقب بگیرد.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

* شاهین شهرداری بوشهر: کمترین پیروزی با ۴ بُرد، بدترین تیم نیم‌فصل اول با کسب ۶ امتیاز، بیشترین شکست با ۱۶ باخت و بیشترین گل خورده با ۵۷ امتیاز

سفیدپوشان بوشهری نمایشی در حد و اندازه‌های یک تیم لیگ برتری از خود نشان ندادند و خیلی زود به لیگ یک بازگشتند. آنها کار را عبدالله ویسی آغاز کردند و با مهرداد کریمیان ادامه دادند که حاصل کارشان در نیم‌فصل اول، کسب شش تساوی و ۹ شکست بوده است. حضور میشو کریستیچویچ روی نیمکت شاهین باعث تحول این تیم شد و بوشهری‌ها با سه پیروزی متوالی، به بقا در لیگ برتر امیدوار شدند، اما ترس این مربی کروات از ابتلا به کرونا باعث شد عطای بازگشت به ایران را به لقایش ببخشد و شاهین، لیگ نوزدهم را با قعرنشینی به پایان برساند.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

* نفت مسجدسلیمان: بیشترین تساوی با 17 مساوی

نفتی‌ها که چند سال است با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌‌کند، امسال هم با این مشکل مواجه بوده است؛ تا جایی که مهدی تارتار در وقفه پس از هفته شانزدهم لیگ، از سمت خود کناره‌گیری کرد و پس از چند روز به تمرینات تیمش بازگشت. تیم مسجدسلیمانی تنها تیم بدون شکست نیم‌فصل اول (15 هفته نخست لیگ برتر) بود، اما شش بار در نیم‌فصل دوم شکست خورد و لیگ را در رتبه هشتم به پایان رساند.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

* ماشین‌سازی تبریز: بدترین تیم نیم‌فصل دوم با ۱۲ امتیاز

ماشین‌سازان در نیم‌فصل اول در میانه‌های جدول حضور داشتند و حتی استقلال را رفت و برگشت شکست دادند. با این حال پس از جدایی رسول خطیبی از جمع سبزپوشان، ثبات در ماشین‌سازی از بین رفت تا این تیم با احد شیخ‌لاری و سپس هومن افاضلی نتایج چندان خوبی به دست نیاورد و به زحمت در لیگ برتر ماندنی شود. بسیاری از فوتبالدوستان تبریزی اعتقاد دارند ماشین‌سازی بیشتر زیر سایه تراکتور، دیگر باشگاه تحت مالکیت محمدرضا زنوزی قرار دارد و به همین دلیل به این تیم کمتر پرداخته می‌شود.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

* پارس جنوبی جم: کمترین پیروزی با 4 بُرد و بدترین خط حمله با 20 گل زده

جمی‌ها مانند دیگر تیم نفتی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند و برخلاف دو فصل گذشته که چندان بابت سقوط به لیگ دسته اول تهدید نمی‌شدند، با فراز کمالوند، هومن افاضلی و سیداکبر پورموسوی نتایج مطلوبی نگرفتند و از اواسط نیم‌فصل دوم در جدول نزول کردند. عواملی که باعث شد پارس جنوبی به لیگ دسته اول سقوط کند و استان بوشهر تیمی در بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال نداشته باشد. پارس جنوبی در این فصل از مهاجمانی چون رضا خالقی‌فر و امین منوچهری استفاده کرد و تعداد گل‌های زده این تیم دور از ذهن نبود.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

*آقای گل: شیخ دیاباته با ۱۵ گل

عملکرد این مهاجم اهل کشور مالی در اوایل فصل چنگی به دل نمی‌زد و انتقاداتی از این مهاجم شنیده می‌شد. دیدار با تراکتور اما آغاز درخشش شیخ بود. این مهاجم با هت‌تریک مقابل تراکتور و سپس گلزنی به سپاهان و شهر خودرو، محبوب هواداران استقلال شد. دیاباته اواخر فصل با اظهارات معقولانه و اخلاق‌مدارانه خود در اوج حواشی و بی‌اخلاقی‌های فوتبال، محبوبیت بیشتری نزد هواداران فوتبال کسب کرد. دیاباته پس از ادینیو، عرفان اولروم، عماد رضا، کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا، ششمین آقای گل خارجی تاریخ لیگ برتر است.

«ترین»های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

* پُرگل‌ترین بازی: پیکان 6 - ماشین‌سازی تبریز 2

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط پرسپولیس پادشاه ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تیمی که در قاره هیچ جامی نداره و به محمدان بنگلادش باخته مثل نماینده افغانستان میمونه که فقط در لیگ خودش جام میاره
        البته به همت بابا مسعود

      • استقلال چهارفینال آسیادو قهرمانی

        وقتی توآسیا و جام حذفی ایران و دربی بازی مستقیم دو تیم زیر استقلال هستید چطو پادشاه ایرانید؟ دلقک های بی منطق و بی سند. توچهارگزینه دوتیم استقلال و پرسپولیس باهم مقایسه میشن آسیا و لیگ و جام حذفی و دربی. که تو سه تاش استقلال برتری داره به پرسپولیس. فقط ی لیگ جلو افتادین ک دلیلش معلومه. وقتی تو سه گزینه ازچهارگزینه زیر استقلالید و در سطح قاره و بین المللی هیچی ندارید چطو پادشاهید؟ چ خوشتون بیاد چه نیاد استقلال بزرگترین و پرافتخارترین تیم ایران و سومین تیم آسیاست. شما حرفهای متوهم و هوچیگرانه و دلقکانه کاپیتان بلال و انصاریفرد و پیروانی ک نباید توفوتبال باشه رو باور کردید ک میگن پرسپولیس اله و بله و پرافتخارترین تیم ایرانه. اینها سعی بر بزرگ جلوه دادن پرسپولیس و تحریف تاریخ و تاریخ سازی کاذب برای پرسپولیس هستند. وگرنه تاریخ و اسناد و آمار گویای همه چیزن و خیلی واضح ثابت میکنن پرافتخارترین تیم و بزرگترین تیم ایران چه تیمیه. تعجبه وقتی تو آسیا و جام حذفی و دربیییییی بازی رو در رو زیر استقلالید اما این حرفای متوهم رو میزنید. ب همین محرم قسم ب امام حسین قسمت میدم چاپ کن خداوکیلی

      • هیچکس

        لات کوچه خلوت

      • بدون نام

        آقای ۰۹:۱۲
        برو آمار و نگاه کن بعد بگو پرسپولیس پایین استقلاله هم تو جهانی هم تو آسیا رتبمون بهتره

      • بدون نام

        ۰۹:۱۲
        تو همین برترین ها بزن سقوط استقلال و پرسپولیس در رنکینگ جهانی رتبه ها رو هم تو جهان هم تو آسیا هم تو ایران میاره که تو همشون پرسپولیس بهتر از استقلاله

      • زاگرس غریب

        کاربر 9.12 دقیقه
        چهار فینال آسیای شما به درد در کوزه هم نمیخوره
        اگه وجودشو دارین تو این بیست سال گذشته به فینال آسیا میرسیدین ، 6 گل از العین و ....
        کم دیگع از قهرمانی چهار جانبه امجدیه تعریف کنید
        پهلوان زنده رو عشق است

      • 14سال بهبهان

        تو رنک جهانی هم رئال اول
        کو کجاست
        تو 1هشتم حذف شد
        اگر دلتون با اینا خوش نباشه به چی بنازین

      • 14سال بهبهان

        تو رنک جهانی هم رئال اول
        کو کجاست
        تو 1هشتم حذف شد
        اگر دلتون با اینا خوش نباشه به چی بنازین

      • 14سال بهبهان

        تو رنک جهانی هم رئال اول
        کو کجاست
        تو 1هشتم حذف شد
        اگر دلتون با اینا خوش نباشه به چی بنازین

      • 14سال بهبهان

        تو رنک جهانی هم رئال اول
        کو کجاست
        تو 1هشتم حذف شد
        اگر دلتون با اینا خوش نباشه به چی بنازین

      • محمود

        راست میگی پادشاه فساد و اختلاس و دزدی

    • بدون نام

      فقط بابامسعود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین بابا مسعود و داورها کیسه رو تا دوم رسوند بدبخت بیچاره بعدش تا چشمت در بیاد پماد ارزون شده بخاطر کیسه کش جماعت برو بگیر بزن

      • بدون نام

        خخخخخ لنگی اگه بابا مسعود نبود الان لنگ دسته یک بود

      • بدون نام

        تواين هفته هاي پاياني كه كيسه تحت فاشاربود فهميدم چرا ميگن بابا مسعود.چون اگر بابامسعودشون نبود دوم هم نميشدن.بااون پنالتي ها وگل هاي كوپني

    • 20:30

      همین بابا مسعود باعث شد کیسه دوم بشه انقدر سلیته بازی دراوردین که دومتون کردن ولی بازم زیرشین

      پاسخ ها

      • علی

        رشوه های زیاد فرهاد به داوران هم بود

      • بدون نام

        این کار عمدی بود تا بابا مسعود کار اصلی شو پوشش بده
        حجمه رو از رو خودش برداره شما هم ساده نباش

      • بدون نام

        چرا میخوایید از بابا مسعود فرار کنید بنده خدا چهار سال متمادی کمکتون کرد دیگه چی میخوایین

      • استقلالی واقعیم

        چرا چرت میگی پسر خوب اخه اگ بابا مسعودتون با تیم ابی بود الان قهرمانی اسنپی بهتون نمیدادن اگ اینو نگین فک میکنین کسی خبر نداره ن؟! خخخخ

    • بدون نام

      سال1372،،،، لیگ دسته سوم !!!! ایران،،،، تولی پرس قزوین 2 اس دق لال تهران یک. ( بدون شرح ) خخخخخخخخخخخخخخخ.........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه دبستانی برو بخون کیا و چجوری استقلالو فرستادن دسته سه

      • تاج کبیر

        قشقایی خخخخخخخ.....

    • آب دل

      خود پرسپولیسیا هم قبول دارن همه کاره بابامسعوده ، تیمها رو قهرمان میکنه دوم میکنه .....

    • استقلال چهارفینال آسیادو قهرمانی

      شیخ حدود ده بازی هم بازی نکرد ک اگه این ده بازی رو انجام میدادمطمئنا بیست گل رو میزد. دوما لیگ مهندسی شده آماری ک الان نوشتید و لطف کردید نوشتید ب حق نیست هیچیش سرجای خودش و با زور خوده بعضی تیمها بدست نیومده

    • استقلال چهارفینال آسیادو قهرمانی

      شیخ حدود ده بازی هم بازی نکرد ک اگه این ده بازی رو انجام میدادمطمئنا بیست گل رو میزد. دوما لیگ مهندسی شده آماری ک الان نوشتید و لطف کردید نوشتید ب حق نیست هیچیش سرجای خودش و با زور خوده بعضی تیمها بدست نیومده

    • آبی آسمونی

      لنگی های لجن دارن میسوزن.

    • آبی آسمونی

      از افتخارات لنگ:الغرافه قطر5_لنگپولیس۳

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دو تا گل بهشون آوانس دادی؟۵_۱

      • محسن ماسال

        العین 6 کیسه 0

      • بدون نام

        شش تایی که خوردیین توی اسیا یادت رفت کیسه کش فعلا بسوزین

      • بدون نام

        از افتخارات کیسه: باخت ۶,۰به کیسه
        گل اسنپی خوردن از نساجی

    • پرسپولیس

      ما داریم میسوزیم !!!!!!! عجب
      بیچاره کیسه کش تو داری می سوزی با این لحن صحبت کردنت

      پاسخ ها

      • محسن ماسال

        کیسه ها وقتی کم میارن فقط اهانت میکنم این منطقشونه

      • بدون نام

        باعرض سلام به خدمت کیسه های محترم.لطفا از بازی العين و اشتقلال هم بگید که 6تا نوش جان کردین خخخخخخخخ

      • بدون نام

        خخخحح لنگی اسنپی

    • علی

      قهرمانی اسیایی پرسپولیس سال 90 رو همه میدونن. همون جام در جام که سه بار استقلال مرحله گروهی حذف شد و پرسپولیس همراه با الهلال و نیسان ژاپن پرافتخار ترینهاش هستن
      در ضمن ما پوکر بازیم و شما واسه سهمیه کلی ذوق میکنین

      پاسخ ها

      • ل مثل لنگی.ق مثل قشقایی

        پوکر فساد

      • ابی برنگ اسمان

        #بابا مسعود

    • مجید

      اقای اسمان ابی شما احتمالا سنت خیلی پاینه که صحبت از الغرافه میکنی هنوز دوسال نشده که طبق عادتون شش تا از العین خوردین

    • بدون نام

      فقط جاداره بگم تیمی که ده سال قهرمان نشده بود با اومدن چهار ساله بابا مسعود پشت سر هم قهرمان میشه #بابامسعود

    • بدون نام

      پرسپولیس عشق است .کیسه کش جان اسم پنج تااسطوره فوتبال ایران رانام ببر .

    • بدون نام

      بسه دیگه گندشو در آوردید
      نه لنگ خوبه،نه کیسه هر دوتا تیم کثیفه
      دلتون خنک شد

    • بدون نام

      مکتب لنگ همینه باحق به جایی نمیرسن باحق خوری اونم توایران قهرمان میشن ...ان شاالله 1شب خواب 1گل توفینال به ژاپن رو ببینین....الهی امین.....
      خخخخخخخ

    • بدون نام

      سرورتون استاد قهرمانی اسیاست نه اون جام های درپیتی که 1بارشانسی اوردین هههه جام درجام.
      لنگی هاهرشب خواب میبینن فینال اسیاهستن هرشب هم میبازن بدون گل زده....خخخخخخخخ
      ارزو رو به گور ببرین.....

    • بدون نام

      قابل توجه لنگی های بیچاره پاس که الان معلوم نیست کجایه 1بارقهرمان اسیا شده که هیچ ادعایی نداره شماها که بااین همه ادعا حسرت 1تیرک یا1گل توفینال اسیارودارن...خخخخخخخخخخ

    • محمود

      اگه سلطانی فر کثیف
      می ذاشت استرا بمونه، ما الان در آسیا اول بودیم در لیگ ایران

    • بدون نام

      بازی های چهار جانبه رو با چهار تا تیم درپیت از تایلند و بنگلادش اول شدن.دوتا ستاره دارن واسه خودشون و کلاس میزارن،

    • آرش

      کاربر ۹:۱۲
      نفست از جای گرم درمیاد
      اگه می تونید همینو ببرید
      تو حسرت همینم موندیم
      الحق که بزرگترین دستاوردتون توی این ۵ سال رو بوده رو
      دیوار هاشا هم که .....

    • بدون نام

      آقایی ک طومار نوشتی،
      میدونی ک ۳ تا دربی ناتمام سه هیچ بنام تیم حکومتی شما زدن، شما علنا تیم حکومتی بودید، تاریخ گواه ماجراست،
      توی آسیا هم ی نگاه به تیمایی ک بازی کردید بندازید متوجه میشید،
      مالزی و تایلند و قبرس و اسرائیل همین الآنشم تیم ندارن چه برسه ۵۰ سال پیش ک علف خور بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج