۱۰۲۹۱۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

شیشاپانگما؛ مقصد جدید عظیم قیچی‌ساز

کوهنورد سرشناس ایرانی که برای فتح قله شیشاپانگما به نپال سفر کرده است در آخرین اخبار خود از این صعود عنوان کرد: صعود به این قله یک ماه زمان می برد و در تلاش هستیم تا این قله را فتح کنیم.

خبرگزاری مهر: کوهنورد سرشناس ایرانی که برای فتح قله شیشاپانگما به نپال سفر کرده است در آخرین اخبار خود از این صعود عنوان کرد: صعود به این قله یک ماه زمان می برد و در تلاش هستیم تا این قله را فتح کنیم.

عظیم قیچی‌ساز ضمن تشکر از حمایت های جامعه کوهنوردی از وی گفت: در حال حاضر در مسير صعود به قله شيشاپانگما، کوناه‌ترين قله هشت هزار متري در خاک تبت هستم و قصد دارم در طي يک ماه آينده براي صعود اين قله تلاش کنم.

وی افزود: شيشاپانگما(Shishapangma) با ۸۰۱۳ متر ارتفاع به عنوان چهاردهمين قله ۸۰۰۰ متري و تنها ۸۰۰۰ متري مستقل در تبت شناخته مي‌شود. اين قله در جنوب مرکزي تبت، در پنج کيلومتري مرز کشور نپال واقع شده است. در زبان تبتي به معناي " تاجي بر فراز دشتهاي پوشيده از چمن" است. شيشاپانگما آخرين کوه ۸۰۰۰ متري صعود شده است(بدليل بسته بودن مرزهاي تبت بر روي خارجي‌ها، صعود به آن توسط ديگر کوهنوردان امکان‌پذير نبود) در نهايت در سال ۱۹۶۴ اين قله توسط کوهنورداني از چين از مسير شمالي صعود شد.

کوهنورد باتجربه کشورمان ادامه داد: براي نخستین بار، تيم ملي کوهنوردي ايران در بهار ۱۳۷۹ پس از فتح قله چوآيو به شيشاپانگما رفت و سه عضو اين تيم در هفتم خرداد موفق به فتح قله شدند.

قیچی‌سازی درباره برنامه‌های خود برای فتح این قله گفت: در روز جمعه پانزدهم فروردين به کاتماندو مرکز کشور نپال عزيمت کرده و پس از چند روز اقامت در اين شهر و انجام امور اداري و گرفتن ويزاي کشور تبت در روز چهارشنبه بيستم فروردين، به همراه يک تيم چهار نفره متشکل از دو کوهنورد از کشور آذربايجان و يک کوهنورد آمريکايي از نپال خارج شده و در روز بيست و يکم فروردين وارد خاک تبت شديم.

وی افزود: با عبور از شهرهاي زانگمو، نيالام و تينگري، روز گذشته بيست و چهارم فروردين به کمپ اصلي چيني‌ها به ارتفاع ۴۹۰۰ متر رسيديم و در حال حاضر در اين کمپ مستقر هستيم و به اميد خدا به سمت کمپ پيشرفته به ارتفاع ۵۷۰۰ متر کوهپيمايي را آغاز مي‌کنيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج