جاباما
۱۰۲۹۲۶۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

همه رکوردهای بهترین گلزنان لیگ برتر

با پایان یافتن رقابتهای لیگ برتر، شیخ دیاباته مهاجم آبی پوشان با ۱۵ گل زده بالاتر از دیگر مهاجمان لیگ عنوان آقای گلی مسابقات را از آن خود کرد.

خبرگزاری مهر: با پایان یافتن رقابتهای لیگ برتر، شیخ دیاباته مهاجم آبی پوشان با ۱۵ گل زده بالاتر از دیگر مهاجمان لیگ عنوان آقای گلی مسابقات را از آن خود کرد.

یک دبل در شب پایانی لیگ برتر مقابل ضعیف ترین خط دفاعی مسابقات کافی بود تا غولِ آبی با طیب خاطر بالاتر از مغانلو و دیگر مدعیان آقای گلی مسابقات، عنوان بهترین گلزن در فصل نوزدهم لیگ برتر به خود اختصاص دهد.

شیخ دیاباته مهاجم ۳۲ ساله استقلال که اولین فصل حضورش در این تیم را سپری کرد و در کنار گلزنی نشان داد از اخلاق خوبی هم بهره می‌برد و حتی بسیاری او را مرد اخلاق فوتبال ایران هم دانستند، ۱۵ بار توپ را از خط دروازه حریفان تیمش عبور داد که تنها ۳ گل از بین این ۱۵ گل از روی نقطه پنالتی به دست آمد.

دیاباته در این فصل همه رقم گل زد. شوت، نفوذ، قطع توپ، پای چپ، پای راست و ضربه سر، انواع و اقسام گلزنی‌های مهاجمی بود که جشنواره‌ای از گل در لیگ نوزدهم راه انداخت تا نه تنها آقای گل مسابقات لیگ برتر شود، بلکه بهترین گلزن خارجی استقلال در همه تاریخ این تیم باشد

شیخ که در این فصل هم دبل کرد و هم هت تریک، با پیراهن شماره ۷ این تیم خوش درخشید و باعث شد بار دیگر این پیراهن بر تن یک ستاره در این تیم برود.

دیاباته هفدهمین گلزن برتر در ۱۹ دوره مسابقات شد و چهارمین بازیکن خارجی بود که در این مسابقات کفش طلا گرفت و شاید بتوان او را بلند قامت ترین آقای گل در همه ادوار لیگ برتر دانست.

اولین آقای گل

اولین آقای گل لیگ برتر فردی است که می توان او را یک ماشین گلزنی واقعی دانست و همه رکوردهای گلزنی در لیگ برتر را در دست دارد. رکوردهایی که بعید است به زودی مهاجمی بتوان به آن برسد.

رضا عنایتی ملی پوش سابق کشورمان در اولین دوره لیگ برتر در حالی که مهاجم سرشناسی هم نبود با پیراهن ابومسلم خوش درخشید و با ۱۷ گل به عنوان آقای گلی رسید. وی ۸ گل از این ۱۷ گل را تنها در یک دیدار (آخرین هفته) به ثمر رساند.

همه رکوردهای عنایتی

عنایتی نه تنها اولین آقای گل لیگ برتر است، بلکه با ۳ بار آقای گل شدن رکورددار بیشترین تعداد آقای گلی در لیگ برتر نیز است و همچنین با ۱۴۷ گل بالاتر از آرش برهانی و مهدی رجب زاده (هرکدام با ۱۱۵ گل) بهترین گلزن همه ادوار لیگ برتر است. عنایتی در حالی با ۱۴۷ گل در صدر جدول بهترین گلزنان همه ادوار لیگ برتر قرار دارد که سالهای قابل توجهی را در اوج فوتبالش لژیونر شد و در لیگ برتر حضور نداشت.

وی این گلها را با پیراهن ۷ تیم ابومسلم، استقلال، صبا، مس کرمان، پدیده، سیاه جامگان و سپاهان به ثمر رساند.

همه رکوردهای بهترین گلزنان لیگ برتر

دو دبل در آقای گلی

عنایتی تنها بازیکنی است که در آقای گلی لیگ برتر هت تریک کرده است. دو بازیکن هم با دو بار دست یافتن به آقای گلی در این عنوان دبل کرده اند که این دو بازیکن کریم انصاری فرد و مهدی طارمی هستند.

انصاری فرد یک بار در فصل ۹۱-۹۰ با ۲۱ گل زده برای سایپا به عنوان آقای گلی رسید و سپس در فصل ۹۳-۹۲ با ۱۴ گل زده و با پیراهن تراکتورسازی این عنوان را تکرار کرد.

مهدی طارمی دیگر مهاجمی است که در آقای گل شدن دبل کرده که هر دو بار با پیراهن پرسپولیس بوده است. لژیونر فعلی فوتبال کشورمان برای اولین بار در فصل ۹۵-۹۴ با ۱۶ گل آقای گل شد و سپس در فصل ۹۶-۹۵ با ۱۸ گل این عنوان را تکرار کرد.

آقای گل‌های مشترک

تاکنون ۳ بار اتفاق افتاده که در یک فصل دو بازیکن با یک تعداد گل در صدر جدول گلزنان برتر قرار گیرند. ابتدا مهدی رجب زاده از ذوب آهن و عرفان اولروم از ابومسلم در فصل ۸۶-۸۵ به صورت مشترک آقای گل لیگ برتر شدند.

سپس در فصل ۸۷-۸۶ محسن خلیلی مهاجم تیم پرسپولیس به همراه هادی اصغری مهاجم تیم راه آهن هر کدام با ۱۸ گل بهترین گلزن فصل شدند.

سومین بار نیز در فصل هجدهم دو مهاجم به صورت مشترک عنوان آقای گلی را به دست آوردند که هر دو بازیکن خارجی بودند. در فصل هجدهم کی روش استنلی مهاجم برزیلی سپاهان به همراه شیمبا مهاجم برزیلی فولاد هر کدام با ۱۶ گل آقای گلی مسابقات شدند.

قاطع ترین آقای گلی

رضا نوروزی در فصل ۹۰-۸۹ با پیراهن فولاد به میدان رفت و در پایان فصل با ۲۴ گل عنوان آقای گلی مسابقات را به دست آورد. نوروزی ۵ گل از این ۲۴ گل را تنها در یک بازی (یک هفته به پایان) به ثمر رساند و این اتفاق در دیدار خانگی این تیم مقابل پاس همدان بود که با نتیجه ۵ بر ۲ به پایان رسید و نوروزی زننده هر ۵ گل تیمش بود.

تاکنون هیچ مهاجمی در یک فصل نتوانسته به ۲۴ گل زده برسد تا رکورد بیشترین گل زده در یک فصل در دست نوروزی باشد. نزدیک ترین تعداد گل در یک فصل به رکورد نوروزی ۲۱ گل است که توسط عنایتی، برهانی و انصاری فرد زده شده بود.

همه رکوردهای بهترین گلزنان لیگ برتر

ضعیف ترین آقای گلی

ضعیف ترین آقای گلی در یک فصل هم توسط ادموند بزیک به دست آمده است. وی در فصل ۸۲-۸۱ در حالی آقای گل لیگ برتر شد که تنها ۱۳ بار موفق به گلزنی شد و این ضعیف ترین آمار یک آقای گل در همه ادوار لیگ برتر است.

پنجمین آقای گل خارجی

دیاباته آقای گل جدید فوتبال ایران، پنجمین خارجی است که در همه ۱۹ دوره مسابقات موفق به کسب این عنوان شده است. پیش از دیاباته، عماد رضا از سپاهان، لوسیانو ادینهو از تراکتور، کی روش استنلی از سپاهان لوسیانو پریرا از فولاد این عنوان را به دست آورده بودند.

این آمار نشان می‌دهد برزیلی‌ها با داشتن ۳ آقای گل در لیگ ایران حرف اول را می‌زنند و بعد از آن عراق و حالا مالی نیز به جرگه کشورهایی پیوستند که فوتبالیستهای آنها در ایران طعم آقای گلی را چشیدند.

پرسپولیس بیشترین آقای گل را دارد

تیم فوتبال پرسپولیس با داشتن ۵ آقای گل در لیگ برتر رکورد دار بیشترین تعداد آقای گلی است. علی دایی، محسن خلیلی، علی علیپور و مهدی طارمی (۲ بار) چهار بازیکنی هستند که پنج بار سرخ پوشان را صاحب عنوان آقای گل کرده اند.

استقلال با داشتن ۴ آقای گل بعد از پرسپولیس در رده دوم قرار دارد. عنایتی (۲ بار)، برهانی و دیاباته ۴ آقای گل آبی ها در همه ادوار لیگ برتر هستند. سپاهان نیز با ۳ آقای گل (عماد رضا، ادموند بزیک و کی روش استنلی) بعد از پرسپولیس و استقلال در رده سوم قرار می‌گیرد.

آقای گل از تیم های منحل شده

ابومسلم تیمی که منحل شده و هیچ اثری از آن نیست با داشتن ۲ آقای گل (عنایتی و عرفان اولروم) در بین تیم‌هایی که آقای گل به فوتبال ایران معرفی کردند حرفی برای گفتن دارد.

ابومسلم تنها تیم منحل شده نیست که بازیکنان آن سابقه آقای گلی دارند و راه آهن هم دیگر تیم منحل شده‌ای است که مهاجم پیشین این تیم (هادی اصغری) این عنوان را یکبار به خود اختصاص داده است.

تراکتور و فولاد (۲ بار)، ذوب آهن، سایپا و ملوان نیز (هر کدام یکبار بار) تیم‌هایی هستند که در ادوار گذشته آقای گل به فوتبال ایران معرفی کرده‌اند.

همه رکوردهای بهترین گلزنان لیگ برتر

لیست کامل همه آقای گل‌های لیگ برتر از دوره اول تا نوزدهم:

فصل نام بازیکن تیم تعداد گل
۸۰-۸۱ رضا عنایتی ابومسلم ۱۷
۸۱-۸۲ ادموند بزیک سپاهان ۱۳
۸۲-۸۳ علی دایی پرسپولیس ۱۶
۸۳-۸۴ رضا عنایتی استقلال ۲۰
۸۴-۸۵ رضا عنایتی استقلال ۲۱
۸۵-۸۶ مهدی رجب زاده
عرفان اولروم ذوب آهن
ابومسلم ۱۷
۸۶-۸۷ محسن خلیلی
هادی اصغری پرسپولیس
راه آهن ۱۸
۸۷-۸۸ آرش برهانی استقلال ۲۱
۸۸-۸۹ عماد رضا سپاهان ۱۹
۸۹-۹۰ رضا نوروزی فولاد ۲۴
۹۰-۹۱ کریم انصاری فرد سایپا ۲۱
۹۱-۹۲ سید جلال رافخایی ملوان ۱۹
۹۲-۹۳ کریم انصاری فرد تراکتور ۱۴
۹۳-۹۴ لوسیانو ادینهو تراکتور ۲۰
۹۴-۹۵ مهدی طارمی پرسپولیس ۱۶
۹۵-۹۶ مهدی طارمی پرسپولیس ۱۸
۹۶-۹۷ علی علیپور پرسپولیس ۱۹
۹۷-۹۸ کی روش استنلی
لوسیانو پریرا سپاهان
فولاد ۱۶
۹۸-۹۹ شیخ دیاباته استقلال ۱۵

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج