۱۰۲۹۴۶۷
۹۳ نظر
۵۰۲۳
۹۳ نظر
۵۰۲۳
پ

وفورِ سقط جنین، یا چرا بچه‌دار نمی‌شویم؟

آمار‌های مختلف از وفورِ سقط جنین خبر می‌دهند و، اما مسئولان تمایلی به این آمار‌ها ندارند، آن‌ها فرزندآوری را تشویق می‌کنند و فعلا مردم از فرزند گریزانند، مطلبی در این‌باره که ارزش خواندن دارد.

برترین‌ها: آمار‌های مختلف از وفورِ سقط جنین خبر می‌دهند و، اما مسئولان تمایلی به این آمار‌ها ندارند، آن‌ها فرزندآوری را تشویق می‌کنند و فعلا مردم از فرزند گریزانند، مطلبی در این‌باره که ارزش خواندن دارد.

نماینده خوزستان درباره‌ی انجام سقط جنین توسط برخی پزشکان گفت: با توجه به روند کاهش جمعیت، اگر این مساله تعدیل نشود، آینده ایران اسلامی بحرانی خواهد شد و بحران جمعیت، آینده کشور ما را مورد تعرض قرار می‌دهد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا آمار و تبعات سقط جنین، هم‌چنین دلایل کاهش نرخ باروری در ایران را بررسی کنیم.

وفورِ سقط جنین، یا چرا بچه‌دار نمی‌شویم؟

طبق آماری که اخیرا اعلام شده است حدود ٩٠‌درصد سقط جنین‌ها غیر قانونی است، وزارت بهداشت، اما این آمار را تأیید نمی‌کند و تنها نقل قول رسمی این وزارتخانه دو سال پیش از زبان معاون آموزشی آن نقل شد که گفته بود سالانه بین ٣٠٠ تا ٥٠٠‌هزار مورد سقط جنین در کشور گزارش می‌شود؛ یعنی هرروز هزار مورد.

هر چند که همان موقع آمار‌های ٧٠٠‌هزار موردی هم شنیده می‌شد و آقای لاریجانی این آمار‌ها را به صورت رسمی تأیید نکرد؛ با این‌حال گفته بود که آمار‌های واقعی بیش از این‌هاست.

سوال مهمی که در این‌جا به ذهن می‌رسد این است:

چرا بچه‌دار نشدن مُد شده است و دلیل سقط عمدی جنین چیست؟

جدا از سقط‌هایی که به دلیل روابط نامشروع و یا تجاوز و بزه‌های این‌چنینی رخ‌می‌دهد، که قصد نداریم در این مطلب به آن بپردازیم، به احتمال زیاد شما هم زوج‌هایی را می‌شناسید که هر وقت بحث بچه‌داری می‌شود، قاطعانه می‌گویند تصمیم گرفته‌اند هیچ‌وقت بچه‌دار نشوند. دلایل زیادی هم برای تصمیمشان می‌آورند.

به دلایل زیادی درباره‌ی بچه‌دار نشدن می‌توان اشاره کرد. مثلا وضعیت اقتصادی کنونی یکی از عامل‌های اصلی بچه‌دار نشدن و یا سقط جنین است. شاید شماهم این حرف‌ها را از زوجی شنیده باشید که : (وقتی خودمان در ثبات اقتصادی نیستیم و دغدغه‌ی یک سقف بالای سر و یا حتی خوراک و پوشاکمان را داریم چطور مسئولیت یک‌نفر دیگر را برعهده بگیریم؟).

شاید بتوان حرف‌هایشان را تایید کرد و دیگر امیدی به جمله‌ی «بچه روزی‌اش را باخودش می‌آورد» نداشته باشیم، اما افرادی هم هستند که عقیده‌شان خلاف این‌هاست و ما هیچ‌کدام را رد و یا تایید نمی‌کنیم.

وفورِ سقط جنین، یا چرا بچه‌دار نمی‌شویم؟

بعضی معتقدند بچه‌دارشدن غیراخلاقی است، چون آدم دیگری را وارد این دنیای کثیف می‌کند، که البته این نظر بار خشونتی بالایی دارد. برخی دلایل محیط‌زیستی یا مسائل مربوط به سلامت را مطرح می‌کنند، اما جامعه‌شناسی کارکشته می‌گوید احتمالاً مهم‌ترین دلیل، نوعی از تربیت است که آدم‌ها را به جای استقبال از سختی‌ها و مقاومت دربرابر آن‌ها به توجه بیش‌ازحد به خودشان فرا می‌خواند.

یکی از دلایل دیگر این امر شاید نارضایتی از زندگی مشترک و افزایش طلاق زوجین باشد، که طبیعتا وقتی زوجی از زندگی مشترکشان رضایت نداشته باشند انگیزه‌ای هم برای فرزندآوری ندارند.

اما مسئله‌ی جالب و قابل تامل دیگری که می‌شود راجبش بحث کرد، ارتباط میان روشن‌فکری و بچه‌دار نشدن است. به‌یاد دارم در یک سفر با دوستی تحصیل‌کرده، درباره‌ی بچه‌دار شدن صحبت می‌کردیم و آن‌زمان حرف‌هایش برایم کمی تندوتیز به‌نظر آمد. او می‌گفت تصمیم به بچه‌دار شدن، خودخواهی محض است و حتی احساس مادری و یا حس پدری نیز خودخواهی است، چراکه ما بخاطر خودمان که بچه و آن حس ناب پدر و یا مادر شدن را دوست داریم، تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیریم. اما الان که دوسال از این ماجرا می‌گذرد این حرف را از چند نفر دیگر شنیده‌ام و در این مرحله چیزی که به ذهن می‌رسد این است که چرا همگی روی چنین حرفی اتفاق‌نظر دارند؟

وفورِ سقط جنین، یا چرا بچه‌دار نمی‌شویم؟

دلیل دیگری که در این روزها باعث کاهش نرخ باروری شده است، بیماری کروناست. بسیاری از زوج‌هایی که تصمیم به بچه‌دار‌شدن داشتند به دلیل ویروس منحوس کرونا، تصمیم خود را به تعویق انداختند زیرا جدا از بحث سلامت، ترس و یاس و ناامیدی که در دنیا حاکم شده است را نمی‌توان نادیده گرفت و بعد از شیوع کرونا کاهش زیادی در فرزندآوری دیده می‌شود.

دلایل زیاد دیگری برای بچه‌دار نشدن و سقط جنین وجود دارد که در این مطلب فرصتی برای پرداختن به آن‌ها نیست.

حالا که دلایل را بررسی کردیم، بد نیست عوارض و تبعات سقط جنین را باهم بخوانیم.

عوارض و تبعات سقط عمدی جنین

سقط جنین اگر به طور غیر ارادی و خودبخود صورت گیرد، عارضه جسمی شدیدی به همراه ندارد، ولی سقط عمدی جنین خطراتی را برای سلامتی مادر به همراه دارد.

۱. مرگ: از جمله عللی که به مرگ مادر در اثر سقط جنین منجر می‌شوند، می‌توان به خونریزی، عفونت، آمبولی، بیهوشی و حاملگی خارج رحم اشاره کرد.

۲. سرطان پستان: با سقط جنین خطر سرطان پستان تقریبا دو برابر می‌شود.

۳. سرطان دهانه رحم، تخمدان و کبد: زنانی که یک بار سقط انجام داده اند در مقایسه با زنانی که سقط انجام نداده اند، بیشتر دچار سرطان دهانه رحم می‌شوند. افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و کبد نیز با سقط‌های منفرد یا متعدد گزارش شده است.

۴. سوراخ شدن رحم: ۲ تا ۳ درصد زنانی که سقط جنین می‌کنند، در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند.

۵. پارگی دهانه رحم: پارگی‌های دهانه رحم که نیازمند بخیه زدن هستند، در حداقل یک درصد سقط‌های سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد.

۶. جفت سر راهی: سقط جنین، خطر جفت سرراهی (پایین آمدن جفت در رحم مادر) در بارداری‌های بعدی را ۷ تا ۱۵ برابر بیشتر می‌کند که خود تهدیدکننده زندگی مادر است.

۷. تشکیل غیرطبیعی جفت: به علت تخریب رحمی، خطر بروز بدشکلی‌های جنینی، مرگ قبل از زایمان و خونریزی بیش از حد طی زایمان را افزایش می‌دهد.

۸. نوزادان معلول در بارداری‌های بعدی: سقط جنین با تخریب رحم و دهانه رحم همراه است که خطر زایمان زودرس، عوارض زایمان و تشکیل غیر طبیعی جفت در بارداری‌های بعدی را افزایش دهد. این عوارض از جمله علل معلولیت نوزادان است.

۹. حاملگی خارج رحم: سقط به طور ویژه احتمال حاملگی‌های خارج رحم را افزایش می‌دهد. حاملگی‌های خارج رحم، خود تهدیدکننده زندگی مادر بوده و ممکن است منجر به نازایی گردد.

۱۰. بیماری‌های التهابی لگن: این بیماری‌ها ممکن است به افزایش خطر حاملگی نابه‌جا و کاهش باروری منجر گردد.

۱۱. آندومتریوز: آندومتریوز از خطر‌های بعد از سقط برای همه زنان است. آندومتریوز بیماریی است که در آن، بافت داخل رحم که آندومتر خوانده می‌شود، به اشتباه در جایی خارج از رحم رشد می‌کند.

۱۲. التهاب و عفونت بافت رحم : عارضه دیگری است که دارای علائمی مثل درد شکم، تب و افزایش خونریزی می‌باشد. در واقع انتظار می‌رود که این مسئله در حدود نیم درصد کورتاژ با ساکشن، علی رغم پیشگیری آنتی بیوتیکی اتفاق بیفتد.

وفورِ سقط جنین، یا چرا بچه‌دار نمی‌شویم؟

مواردی که نام بردیم از جمله خطراتی بود که یک مادر را پس از سقط جنین عمدی تهدید می‌کند. با تمام مواردی که در این مطلب به آن پرداختیم، به نظر شما دلیل کاهش نرخ باروری و این‌که یک مادر با تمام خطراتی که نام بردیم، تصمیم به سقط جنین می‌گیرد چیست؟

نظرات خودرا با ما به اشتراک بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهروند

      سقط جنین درست نیست ولی فرزند آوری هم درست نیست با شرایط اقتصادی فعلی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهروند جان بنظر من امثال شماها كه به رزاق بودن خدا و آيات قران كه خدا گردن گرفته روزي بچه رو ميده شك داريد بچه دار نشيد و نسلتون ادامه پيدا نكنه بهتره جامعه حجامت ميشه و بچه مذهبي ها و معتقدين هر كدوم دو تا سه بچه داشته باشن جمعيت جبران ميشه ان شالله

      • بدون نام

        بچه مذهبی ها فعلا نون شبشون پیدا کنن بچه پیش کش

      • میثم

        مردان و زنان قوی و شکست ناپذیر سرنوشت خودشون رو بدست بی‌کفایتی مسئولین یا شرایط فعلی نمیدن. هم ازدواج میکنن هم زود بچه دار میشن.
        سخت میگذره ولی شما بخوای میشه...

      • بدون نام

        ااولا من بچه دارم اینو برای سبک مغزهایی مثل شما گفتم که کودکان گرسنه را در حوالی سطل های زباله نمی بینید

      • بدون نام

        کاربر بچه مذهبی. این همه بچه گرسنه سر سطل آشغال را نمی بینی؟ علاوه بر این مگه بچه فقط احتیاج به غذا داره؟ حتی تحصیل رایگان که حق همه مردم است را هم گرفتید و حتی مدرسه های دولتی هم به عناوین مختلف شهریه می گیرند

      • هرمز

        ساعت 9:46
        لطفا چشماتو باز کن و حرف بزن

      • بدون نام

        مثل اینکه پدر و مادرانی رو که آرزوهای بر باد رفته خودشون رو میبینن و زیر بار مشکلات له شدن و بچه هاشون همه چی به دلشون مونده رو دور و برت ندیدی... آره بچه خیلی خیلی خوبه. دوسه تا رو حتما باید داشته باشید تا بفهمید زندگی شیرین یعنی چی.. اما با وضع کنونی واقعا سخته. واقع بین باش.

      • مهران

        هیچ لذتی بالاتر از بچه دارشدن نیست.من دو پسر ذارم فرزند اولم که بدنیا اومد شرایط جور شد و خونه خریدم و بعد از پنج سال فرزند دومم بدنیا اومد ماشین خریدم و الان دو سال از تولد فرزند دومم میگذره و شکر خدا زندگیم کاملأ رو رواله.انشالله خدا به همه روزی حلال بده که بتونن لذت بچه داشتن رو بچشن.

      • بدون نام

        رزاق بودن خدا در غذا خلاصه نميشه در همه نياز هاست
        يه نكته ديگه هم بگم ما در دعاي كميل ميگيم اللهم غفرلي الذنوب التي تغير النعم ما بعضي موقع گناه هامون باعث ميشه نعمت تغيير كنه

      • بدون نام

        مهران عزیز
        خدا بچه های همه رو حفظ کنه
        اما الان دو تا بچتم بفروشی نمیتونی یه پراید بخری چه برسه خونه
        گذشت اون زمانا

      • بدون نام

        یا جامعه آماری من غلطه یا شما مخاطباتون ...
        اینا حرف صدا و سیما و رسانه های حکومتیه

      • بدون نام

        ارزشیا فکر میکنن بچه فقط خوراک پوشاک مسکنه،بچه آینده میخواد،اجتماع سالم میخواد،آموزش رایگان میخواد و...

      • بدون نام

        ۰۹۴۶
        بچه مذهبی اگر واقعا بچه مذهبی و امام زمانی باشه چنتا بچه نمیاره یه دونه دوتا میاره ولی درست تربیتشون میکنه به شیوه ائمه معصومین تا عالم باشند

      • بدون نام

        بچه مذهبی هر چندتا بچه خدابهش بده میگه شکر و تربیتشون میکنه به نحو احسن

      • بدون نام

        حالا جالب اینه که اونهای که بچه ندارن وضعیت مالیشون از اونهای ک چند تا بچه دارن بهترتره
        خدایا خودت به دادشون برسه

      • بدون نام

        بعضیا همچین بچه بچه و رزق و روزی میکنن انگار بچه فقط خوراک و پوشاکه،بچه دانشگاه نمیخواد ،کار نمیخواد ،جهاز یا عروسی و خونه و زندگی و اینارو نمیخواد،،الان زمان قدیم نیست کهنه ببندی به بچه نون و رب بدی بپره کوچه شب بیاد،پوشاک بسته ای شصت تومنه،بچه از شش سال به بعد با اپلیکیشن آموزشی نیاز به گوشی اندروید داره،بچه خیلی هزینه داره مخصوصا بعد از نوجوانی تازه هزینه های بچه ظاهر میشن،ساده لوحانه نگید بچم اومد خونه و ماشین گرفتم و راضیم حالا وایسا یه ده پونزده سال بگذره حالتو میپرسم ه

    • .

      لباس و شلوار نیست که مد بشه دلیلش بیپولی و هزینه های زیادشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دليلش ايمان ضعيف و غرب گداييه نه بي پولي ميدونيد كسي كه سقط ميكنه نوزاد رو حكم قتل يه نفر رو داره و از لحاظ شرعي و ديه گردنشه!؟

      • هرمز

        ساعت9:47
        راست میگی وقتی ماهی 3 تومن حقوق داری و فقط یهخ غربالگری شده یه میلیون حتما ایمانمون ضعیفه که بچه دار نمیشیم

      • بدون نام

        هرمز جان ميزان حقوق مهم نيست بركتش مهمه عزيزم
        اگر كار رو دست خودت ميبيني كار دست خودته ولي اگر خدا رو همه كاره و مالك كل شي ميبيني ديگه خيالت راحت البته با تلاش

      • بدون نام

        آخه چه ربطی به غرب داره اتفاقا آمریکاییا بچه دوستن و اقتصادشونم خوبه و خانواده هاشونم پرجمعیت

      • بدون نام

        آوردن بچه بی سرانجام بزرگترین گناه هست

      • بدون نام

        چی برکت برکت میگی کاربر ۱۲:۴۵،خدایی چشماتو بستی یا واقعا خوابی؟ برو قیمت پوشاک و شیر خشک و هزینه زایمان و یه دست لباس نوزاد و کودک و ویزیت پزشک و لوازم التحریرو اسباب بازی و مدرسه و دانشگاه و تا آخربپرس بعد بیا از برکت و حرفهای مادربزرگهای هشتاد ساله بیخبر از دنیا حرف بزن

      • روزگار تنهایی

        سن 25سال حقوق سه ملیون..... یخچال فرش اجاق گاز ظرف ظروف دوتا اطاق توالت حمام هم می‌خوام با اجازه شما برای جمع کردنش 50سالطول می‌کشه ساده گفتم ....این تازه برای ازدواجه.... بچه پیش کش

    • بدون نام

      زن مطلقه زیاد شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همونجور ك زن مطلقه زياد شده مرد مطلقم زياد شده
        يكمي فكر كردن برا سلامتيتون ضرري نداره ها

    • بدون نام

      هرچقدر وضعیت مالی مردم بهتر میشه فرزند آوری کمتر و دین و ایمان و اعتقادات هم کمتر میشود و بی بندو باری و ولنگاری بیشتر می شود، دولت باید با تمام توان کاری کند وضعیت مالی مردم خراب بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه میان برنامه ببینید در ادامه با کارشناس عزیزمون بحث رو دنبال خواهیم کرد

      • بدون نام

        ببینم تو حالت خوبه

      • بدون نام

        شما احتمالا از کارشناسان صدا و سیمایی با این تفسیر کردنت

      • بدون نام

        بیچاره کنایه زده

      • فرید

        از این کامنتت اسکرین بگیر
        بزرگ ک شدی میتونی ازش بعنوان رزومه برای خیلی از جاهای دولتی بکنی@ :)
        از ۲۰:۳۰ بگیر تا همین ستاد تازه تاسیس رائفی پور

      • بدون نام

        ازین خرابتر هم مگه میشه ؟

    • بدون نام

      بچه آوری انگیزه میخواد دل خوش میخواد جیب پر پول میخواد اعصاب و آرامش میخواد علاوه بر اینها تامین آینده‌ای خوب برای بچه میخواد ! کدامیک از اینها تو ایران فراهمه؟؟!

    • بدون نام

      جمعیت کشور خیلی زیاده. انفجار جمعیت بعد انقلاب باعث بروز خیلی از مشکلات فعلیمونه.جمعیت کشور نباید بالای ۵۰ میلیون میشد .کشور ما ظرفیت و گنجایش اینهمه جمعیت رو نداره لطفا فرزند آوری نکنید که خیانت به نسل اینده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درست

      • بدون نام

        واقعا درسته

      • بدون نام

        بله درست می‌فرمایید کار به اندازه همه نیست. مسکن به اندازه همه نیست. در هرجایی یک رقابتی شکل گرفته

      • بدون نام

        عجب . ایران 8 برابر تمام کشورهای دنیا منابع طبیعی و ثروت خاکی و مالی داره امریکا ثروتمندترین کشور سرمایه داری این قدر ثروت و منابع طبیعی ندارد دوبرابر ایران حداقل جمعیت اش اشکالی نداره ما رو می چاپن درست میشه
        حالا چطور شده ثروتمندترین کشور غنی جهان گرفتار بشه که اجازه تولید مثل و تشکیل خانواده که حق طبیعی و اولیه هر سرزمینی ازش گرفته بشه!!!!
        التماس تفکر

      • بدون نام

        از این کلمه التماس تفکر چنان تنفری دارم که حد نداره،اتفاقا آدم های ساده لوح خود بزرگ بین هم خیلی ازش استفاده میکنن،بسه جون هر کی دوست دارید این کلمه چرت رو به کار نبرید

    • امین

      مسئولان بیسواد و بی لیاقت وقتی مردم رومضحکه خودشون کردند نتیجه اش این میشه یه زمانی کل مملکت روتابلوهاوبیلبوردهای دوبچه کافیست پرکرده بود!حق اولادبه بیش ازدوبچه تعلق نمی گرفت! سازمان تامین اجتماعی برای فرزندچهارم دفترچه بیمه صادرنمیکرد!ودرضمن این همه مشکلات اقتصادی هم نبود!امنیت اجتماعی و اقتصادی خیلی بیشترازحالابود ! الان همون مسئولان که اقتصادواجتماع وهمه زیرساختهاروازبین بردندتشویق به فرزندآوری میکنن! مردم اینجوری دست به خودکشی میزنن

    • بدون نام

      بچه دار شدن در این کشور جنایته. جنایت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قتل بچه های بی گناه چی؟حالا هی خودتونو گول بزنید ولی هر کس عمدا بچشو تو شکم ‌میکشه قاتله،هیچ فرقیم با اعراب جاهلی که دختراشونو زنده به گور میکردن نداره!به هر حال اونا هم دلایل احمقانه ی خودشونو داشتن و فکر میکردن کارشون درسته،اگه ذره ای به خدا اعتقاد داشته باشید باید بفهمید اون دنیا هم باید جواب اون طفلی که کشتید و پس بدید هم نسلی که قرار بود ازش شکل بگیره و شما نذاشتید!

      • بدون نام

        دکتر خیلی استفاده کردیم جلسه بعدی سخنرانی جنابعالی کی هست؟۱۷:۲۹

    • بدون نام

      شما اگه داخل شرکتی کار کنی که کارش پر استرس و بافشار بالا باشه و لذتی از شغلت نبری آیا به برادر یا خواهرت توصیه میکنی بیاد داخل همون شرکت کار کنه؟!؟ مسلما خیر. پس چرا انتظار دارید زیراینهمه فشار و استرس و خوشی ندیدن از زندگی، یک نفر دیگه رو هم بیاریم که له بشه؟؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه مثاله چرتي زده

      • بدون نام

        کاملا درسته .بچه دار شدن تو این شرایط خیانت به اون بچه س .متاسفانه همونا بچه دار می شن که وضع مالی خوبی ندارن

      • moabbd

        ازدواج نکنید و بچه دارشید

      • بدون نام

        چه مثال قشنگ و به جایی،کاملا درست می فرمایید آفرین

    • بدون نام

      کسی که عقل داره میفهمه وقتی خودش هیچ خوشی نکرده یکی دیگه رو بیاره توبدبختی سهیم کنه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این هایی که منفی دادن فازشون چیه؟

      • بدون نام

        فازشون برگشت به دوران قاجار و زادوولد دسته ای و قبیله ایه

    • بدون نام

      يكبار هم بنويس چرا بچه دار بشويم؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا اصلا ازدواج کنیم که بچه دار بشیم؟؟؟؟

      • بدون نام

        واقعا باید به این فکر کرد...چرا بچه بیاوریم ...؟
        با اومدن بچه با این وضع اقتصادی زندگیتون جهنم میشه در مورد زندگی خودم دست ما تنگ تر شد ماهی یه بار گوشت میخریم اونم بسته های کوچیک میزنیم برای بچه...خودمون که هیچ مدت ها که غذای با گوشت نخوردیم..مگر کسی ما رو مهمونی دعوت کنه دلی از عزا در بیاوریم

    • بدون نام

      تا وقتی مشکلات اقتصادی کشور حل نشه اوضاع کاهش جمعیت بدتر و بدتر میشه مطمنا به زودی شاهد رشد منفی جمعیت خواهیم بود و این جز از بی کفایتی مسولین نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین درست می فرمایید

    • بدون نام

      تو مملکتی که امنیت شغلی و روانی وجود نداره بچه دار شدن اشتباه بزرگیه. خودمون از زندگی چی فهمیدیم که یکی دیگه رو وارد این عرصه کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درسته

    • بدون نام

      گذشته از شرایط سخت که الان مردم دارن تجربه میکنن به نظرم من بخشی مهمی از مشکل کاهش جمعیت تاثیر گرفته از تبلیغات و فرهنگی که سریالها و سینمای اون جامعه روی افراد میزارن هست توی همین سریالهای به نظر ما آبکی ترکیه ای انچنان با اشتیاق و ذوق وصف ناشدنی از بچه دارشدن استقبال میشه که مسلما دولتش احتیاج دیگه ای به هیچ تبلیغ فرزنداوری دیگه نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوبه آبکیه اینطوری نگاه کردی و همه چیزش رو حفظی .. خیر قربان ربطی به تبلیغات نداره. مربوط به هزینه میشه مربوط به نداشتن مسکن و فراهم نشدن امکانات میشه . مربوط به این میشه من ِپدر که الان یه بچه دارم حال و حوصله و اعصابم نمیکشه حتی با همون یکی وقت بگذرونم. از بس که زندگی رو کوفت ملت کردن

      • بدون نام

        چی میگی،هر جملت پر از تناقض نسبت به جمله قبلیت بود

    • بدون نام

      کسی که امید به زندگی تلاش و روحیه خوبی نداره بهتر که بچه دارنشه نسل افسرده کشور رو از اینی که هست نابودتر میکنه

    • بدون نام

      خواهشا دیگه ملت و تو این زمینه راحت بزارین این یه تصمیم شخصیه دولت فکر میکنه با ممنوع کردن عملهای پیشگیری و از دسترس خارج کردن وسایل پیشگیری چه نسلی رو میتونه گسترش بده مطمنا حاصل این حماقت جز ازدیاد نسل معتادها و قشری که بشدت دچار فقر فرهنگی و اقتصادی هستن نیست

    • بدون نام

      خانه از پای بست ویران است

    • بدون نام

      مطلب جالبی بود بخصوص که بیطرفانه نوشته شده بود

    • بدون نام

      من آوردم مثل سگ پشیمونم باهاشون میرم خیابون حس گناهکاری و خجالت میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان این رو میگی ولی اگر خانمت بچه دار نمیشد به فکر طلاق میافتدی و هزار داستان بود اون موقع هم میگفتی نمیخوام یا میگفتی بهم ظلم میشه !

      • بدون نام

        منفی زدم چون با این تشبیهت به سگ توهین کردی
        باید بگی دور از جونِ سگ و بلانسبتِ سگ

    • بدون نام

      برادر من یه بچه داره دلش یکی دیگه هم میخواد.. اما شما بگید با حقوق 2 ملیون و نیمی. توی شهر غربت خونه اجاره ای با این خرج گرون چجور میشه.. احتمالا باید پدرو مادر هیچی نخورن و نپوشن تا بچه هاشون از گرسنگی نمیرن.

    • حامد

      فقط سفره انقلابی ها میتونند بچه دار بشند

    • بدون نام

      با این وضع موجود شما ابتدا مسئله اشتغال رو حل کنید بعد در خصوص فرزند اوری ابراز نگرانی کنید

    • بدون نام

      مد كدومه احمقا يه نگاه به اوضاع اقتصادي 90% خانواده هاي ايراني بكنيد ...!!!
      2 زار پس اندازشونم هم به واسطه بورس ازشون گرفتيد ....!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چی به سرتون آوردند حقتونه

      • بدون نام

        ببین تربیت و ادب خیلی مهمه که بعضیا ندارن و این خودش نمونه بارز فرزند آوری اشتباهه،شخصیت کاربری که به شما توهین کرده نشون دهنده ذهن بیمارشه،یعنی چی حقتونه خجالت بکش بی ادب

    • بدون نام

      يه نگاه به رفاه اجتماعي ايراني ها كه پنجمين كشور ثروتمن جهانه بكنيد بعد حرف مفت بزنيد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ثروتمند

      • بدون نام

        پنجمين كشور ثروتمند جهان هست که هست
        مثلا که چی؟
        مایه رفاه مردم هیچ کشوری منابع روزمینی و زیرزمینی اون کشور نیست بلکه سطح فهم و شعور خود اون ملته که تعیین میکنه از امکاناتشون در چه راهی استفاده کنند. از این لحاظ رتبه چندم جهان هستید؟ ملت با میانگین ضریب هوشی 50 اگر اولین کشور ثروتمند جهان هم باشند نفعی براشون نداره

    • بدون نام

      عقل مردم از شماها بيشتره در كشوري كه روزانه با هزاران تهديد روبرو هستيم چرا بايد بچه آورد
      تورم
      اقتصاد
      سياسي
      اجتماعي
      اشتغال
      مسكن
      خودرو
      دلار
      سكه
      امنيت
      جنگ
      بورس
      وووووووووووووووووو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با این عقل و شعورتون چی شد که زمام امورتون افتاد به دست اینها؟ لابد از بد روزگار! مگه نه؟

    • بدون نام

      عقل و شعور مردم از شماها خيلي بيشتره و صلاح خودشون بهتر از شما تشخيص ميدهند ....!!!!

    • بدون نام

      ی جا فقط ی جا مردم ایران به نفع مسائل خودشون تاکید می کنم مسائل خودشون همدل هستن میخوان اونم از ایرانی جماعت بگیرن

    • بدون نام

      به نظرم بچه دارشدن با وضعیت اقتصادی رابطه معکوس داره کسایی که وضعشون خوبه کمتر بچه می آرن که برن به خوشی های خودشون برسن و کمی خودخواه و اونهاییکه وضعشون زیاد مناسب نیست چند تا بچه می آرن که اینم فاجعه و خیانت به بچه است

    • بدون نام

      هی خودتونوبکشین که بچه بیارین نمیاریم

    • بدون نام

      نظر ها رو خوندم بعضی ها واقعا حرف دل و درست منطقی فقط حرصم از اونایی میگیره که منفی دادن اینا حتما جز اون ۴ درصد جامع هستن خدا ننگشون بده. فقط همین

    • شمالی

      نظرات همه محترم واساسی وقابل پیگیری ؟؟؟ولی کومسئول که ببینه وبخونه ؟؟؟؟

    • امین آبادی

      این وعده خداوند است. در سراسر جهان افراد بی ایمان زاد و ولد نمیکنند یا کم میکنند و در عوض ما مومنین چون به خدا توکل داریم زیاد زاد و ولد میکنیم و فرزندان ما صاحب جهان میشوند. از اروپا تا آسیا ما بچه مسلمانهای مومن و خداجو برنده هستیم و شما بی ایمانها بازنده هستید چون ابتر هستید و درست مثل دشمنان حضرت رسول ص نسلی ازتون باقی نمی مونه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موش خرما هم قدرت زادو ولد فوق‌العاده بالایی داره ،محض یاد آوری

      • بدون نام

        چرت میگی

    • بدون نام

      اگر بلدی اختلاس و دزدی کنی و از رانت استفاده کنید و مدرسه برای بچه تون تاسیس کنید ، خیلی هم خوب بچه بیاورید و ادای مسلمونی هم در بیاورید.
      به خدا خسته ایم از همه‌ی این بی عدالتی ها و اختلاس ها و آقازاده‌ها ...

    • گ

      خانواده ای که بچه نخواد نمیاره.
      مسئولین احمق حداقل هزینه های درمان ذوج های نابارور که چند سال در آرزوی داشتن فرزند هستن و درگیر کلینیک های ناباروری هستن رو کمتر کنید. الخصوص که این کلینیک ها هیچ بیمه ی رو قبول نمیکنن...

    • baran

      یکی هم مثل من در حسرت بچه س و خدا بهش نمیده. از دکتر رفتن و خرج کردن و دارو مصرف کردن خسته شدم . از همه بدتر نگاه ترحم آمیز دیگرانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج