۱۰۳۰۳۴۴
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

ایران در رتبه چهارم دنیا در فناوری نانو قرار دارد

رضا اسدی فر با اشاره به رشد چشمگیر محصولات نانو در سال‌های اخیر، از صادرات این محصولات به تقرببا ۵۰ کشور دنیا خبر داد.

باشگاه خبرنگاران: رضا اسدی فر با اشاره به رشد چشمگیر محصولات نانو در سال‌های اخیر، از صادرات این محصولات به تقرببا ۵۰ کشور دنیا خبر داد.

رضا اسدی فر معاون توسعه ستاد فناوری نانو در تعریف این فناوری و مزیت‌های آن گفت: فناوری نانو فناوری مهندسی انواع مواد اعم از طبیعی، مصنوعی، فلز، سرامیک، شیشه، چوب و مواد بیولوژیک است. با توجه به اینکه هیج صنعتی نداریم که با مواد مصنوعی و طبیعی یا سنتزی در ارتباط نباشد، بنابراین ما در همه حوزه‌ها با فناوری نانو سروکار داریم و این فناری این امکان را به ما می‌دهد تا به خواص مهم مورد نیازی که پیش از این در مواد در اختیار نداشتیم با مهندسی در مقیاس اتمی و مولکولی دست یابیم.

رشد خوبی در ده سال اول در حوزه علمی داشتیم

او در خصوص آغاز به کار این فناوری در کشور و حوزه‌های فعالیتش گفت: خوشبختانه کشور ما جز کشور‌های پیشرو و جزء اولین کشور‌هایی بود که کار ملی و برنامه ریزی شده را در حوزه فناوری شروع کرد. این ستاد از سال ۱۳۸۲ فعالیتش را آغاز کرد که نتیجه این تلاش این بود که ما در حوزه علمی رشد خوبی را در ده سال اول داشتیم به طوری که از پنج سال پیش پس از کشور‌های چین، هند، آمریکا رتبه چهارم را داریم و امروز در ده ساله دوم توسعه فناوری نانو در کشور که تمرکز آن روی صنعت و تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشی است، می‌توان گفت جز کشور‌های پیشرو هستیم و تا اواسط سال جاری ۶۸۴ محصول تجاری سازی شده داشته‌ایم.

معاون توسعه ستاد فناوری نانو ادامه داد: فناوری نانو به دلیل ماهیتی که دارد در تمام حوزه‌ها وجود دارد. در برخی از حوزه‌ها به دلیل تقاضای بالا و پتانسیل موجود پیشرفت خوبی داشتیم؛ از جمله داروسازی که پیشرفت خوبی در آن داشتیم محصولات خوبی داریم که علاوه بر بازار داخلی، در بازار بین المللی هم رشد خوبی داریم.

اسدی فر در مورد حوزه‌هایی که از فناوری نانو استفاده می‌شود، بیان کرد: در صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی در افزایش کیفیت انواع مواد در حوزه فناوری نانو محصولات خوبی داریم. در حوزه تسویه آب و پسآب سبد کاملی از فناوری‌ها را داریم و هر مسئله‌ای که در حوزه آب از جمله گرفتن کدورت آب، تسویه آب خاکستری، تسویه پسآب‌های سنگین صنعتی و حتی شیرین سازی آب شور مانند آب دریا ما سبدی از تکنولوژی را داریم. در صنایع نساجی و نیروگاهی، حوزه کشاورزی، در بخش بسته بندی محصولات کشاورزی به منظور افزایش ماندگاری محصولات مانند انواع میوه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

او افزود: در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که در بخش فرآوری، کالتالیست‌ها قرار دارند که می‌توان گفت در دنیا امروز قریب به صد درصد کاتالیست‌ها، نانو کاتالیست‌دار شدند، ما هم در کشور در حال تولید کاتالیست‌های پالایشگاهی و انواع کاتالیست هستیم. در بخش صنعت پوشش‌های سخت برای قطعاتی که در معرض پایش و خوردگی قرار دارند ما دستمان پر است و انواع محصولات را در تمام صنایع داریم.

۲۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات نانو به تقریبا ۵۰ کشور دنیا

اسدی فر در خصوص ظرفیت صادرات محصولات نانویی کشور نیز اظهار کرد: طراحی ما در ابتدا این بوده صنعت نانو در کشور یک صنعت برون گرا و جز مزیت‌های صادراتی باشد که خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است. ما در مجموع از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات نانو برای حدود ۵۰ کشور دنیا به صورت تضمینی داشته‌ایم.

معاون توسعه ستاد فناوری نانو تاکید کرد: ما بیشتر صادرات را در حوزه دارو‌های ضد سرطان و مکمل‌ها و تجهیزات صنعتی داشتیم. ویژگی خاص صنعت نانو وارادات ماشین آلات در حوزه‌های مختلف صنعتی است که در این باره حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وارادات سالانه ما که حدود ۱۰ میلیارد دلار است، مربوط به واردات ماشین آلات است که در این حوزه به عنوان صادرکننده آن هم به کشور‌های پیشرفته‌ای مثل کره جنوبی، چین و مالزی هستیم.

او ادامه داد: در مورد حجم صادرات باید گفت طبیعتا ما بیشترین صادرات را به کشور‌های همسایه مثل افغانستان، ترکیه و پاکستان در زمینه دارو و محصولات ساختمانی داشته‌ایم، اما فناوری نانو این قابلیت را دارد که صنعت ما را در تمام حوزه‌ها رقابتی‌تر کند و ما صادرات بیشتری داشته باشیم.

اسدی فر در خصوص حمایت‌ها و تسهیلاتی که ستاد نانو در اختیار شرکت‌های فعال در این زمینه قرار می‌دهد، بیان کرد: ما زنجیره وسیعی از فعالیت‌ها را از همان اولین مرحله که هدف گیری انجام می‌شود که محصولی توسعه یابد و بر اساس نیازی که در بازار وجود دارد و فرصتی که شناسایی می‌شود، داریم؛ برای این منظور ستاد بخشی از هزینه‌های فعالیت تیمی از مهندسان که اغلب فارغ التنحصلان جوان دانشگاهی هستند که شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل داده‌اند را تا حدی تامین کرده و تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و هنگامی که این محصول به مرحله بهره‌برداری می‌رسد، کمک می‌کند تا در شرکت‌های صنعتی تولید شده و وارد بازار شود.

او ادامه داد: در مرحله بعدی به شرکت‌ها برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی و دیده شدن در نمایشگاه‌ها و عرضه محصولاتشان کمک می‌کنیم، همچنین مشاوره‌هایی که نیاز دارند برای صادرات و عرضه محصول برای گرفتن استاندارد‌های داخلی و خارجی را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

معاون توسعه ستاد فناوری در پایان گفت: مزیت کشور ما در محصولاتی است که مبتنی بر فناوری جدید است، ما کشوری هستیم که در رتبه پنجم فارغ‌التحصلان رشته‌های مهندسی هستیم. این جوانان باید در شرکت‌ها و ومجموعه‌های دانش بنیان باشند که خوشبختانه کشور در این راستا فعال بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج