جاباما
۱۰۳۰۵۴۹
۲۴ نظر
۵۰۰۶
۲۴ نظر
۵۰۰۶
پ

لیلاز: حمله به روحانی هیچ وقت فضیلت نبوده

سعید لیلاز؛ اقتصاددان در روزنامه آرمان ملی نوشت: کليات حرف‌هاي رئيس‌جمهور در جلسه ديروز ديدار با مسئولان ارشد مطبوعات و رسانه‌ها کاملا درست است.

سعید لیلاز؛ اقتصاددان در روزنامه آرمان ملی نوشت: کليات حرف‌هاي رئيس‌جمهور در جلسه ديروز ديدار با مسئولان ارشد مطبوعات و رسانه‌ها کاملا درست است.

آقاي حسن روحاني بجز اشتباهات بسيار بزرگ و البته نابخشودني در چند ماه اول تحريم‌ها، مبتني بر توزيع بي‌حساب و کتاب دلار ۴۲۰۰ توماني که با ارزپاشي يا طلاپاشي مي‌تواند در برابر روند تحريم‌ها مقابله و موج تحريم‌ها را خنثي کند، منجر به از‌دست‌رفتن ۲۵ تا ۳۰ميليارد دلار و حدود ۷۰ تا۸۰ تن طلا شد، اشتباه قابل‌توجهي ديگري نداشته و مجموع عملکرد دولت نشان مي‌دهد که بزرگ‌ترين فشار وارده بر تاريخ ايران تا آنجا که به ياد داريم و در تاريخ خوانده‌ايم، منجر به فروپاشي اقتصاد ايران نشده است. نشانه درستي اين ادعاي من اين است که آمريکايي‌ها وقتي در آذرماه ۱۳۹۶ اعلام کردند که از برجام خارج مي‌شوند هيچ‌وقت تصورشان اين نبود- مثل اغلب ناظران يا فعالان سياسي، اقتصادي داخل ايران که من جز معدود کساني بودم که همان موقع اين فکر را نمي‌کردم- دولت آمريکا هم هيچ‌وقت تصور نمي‌کرد که جمهوري اسلامي ايران و دولت آقاي روحاني بتواند بيش از دو سال در برابر تحريم‌ها نه‌تنها دوام بياورد بلکه بحران کرونا و بحران سيل ۱۳۹۸ را هم پشت سر بگذارد.

به همين دليل الان مي‌بينيد آمريکايي‌ها دچار يک تناقض و بحران بزرگ در درون خودشان شده‌اند. خودِ کنار گذاشته شدن جان ‌بولتون و برايان هوک، نشان‌دهنده اين سردرگمي سياست خارجي آمريکاست و اينکه سياست خارجي آمريکا در حوزه سازمان ملل اينطور دچار سردرگمي است، باز نشان‌دهنده درست بودن سخنم است. تصور آنها اين بود که اقتصاد ايران ظرف دو سال و نيم تا زمان رفع تحريم‌هاي تسليحاتي قطعنامه ۲۲۳۱ يا فروپاشيده يا تسليم مي‌شود. در مجموع تداوم سياست «نه جنگ و نه مذاکره» جمهوري اسلامي بر مبناي نيرومندي اقتصاد ايران اتفاق افتاده و مبناي ديگري نداشته و نمي‌توان گفت که خوبي‌هاي اين نيرومندي اقتصاد ايران به عهده اقتصاد ايران است و بدي‌هايش به عهده دولت روحاني است! نه، تمامش، چه خوبي‌ها و چه بدي‌هايش برعهده دولت روحاني است.

از ابتدا معتقد بودم اين تحريم‌ها هم بلندمدت است و هم بايد با آن آخرالزماني برخورد کرد وگرنه غير از اين دو مشکل مجموعه شواهد نشان مي‌دهد که موج بزرگ‌ترين بحران تحريم تاريخ ايران که البته سومين و بدترين تحريم تاريخ بشر يعني بعد از کوبا و عراق است و بر ما اعمال شده را از سر گذرانده‌ايم. رکورد محمد مصدق را در تحريم‌ها و اقتصاد بين‌الملل را پشت سر گذاشتيم. سيلاب فروردين ۱۳۹۸ که يک‌ونيم تا ۲ درصد توليد ناخالص داخلي يعني ۳۵ تا ۴۰هزار ميليارد تومان را از بين برد را از سر گذرانديم. بحران کرونا که در بعضي کشورها تا ۲۵ درصد توليد ناخالص کشورها را از بين برده از سر گذرانده‌ايم. و الان از حدود اواسط ارديبهشت به اين طرف رشد اقتصادي ايران مثبت شده است.

همانطور که پيش‌بيني مي‌کردم اگر تا مرداد و شهريور دوام بياوريم، ديگر جسته‌ايم، الان با خوشحالي بايد بگويم که اين اتفاق افتاده است. البته اينکه اين نظام را هزار خطر تهديد مي‌کند. وجود دارد ولي همه ناشي از مديريت‌هاي داخلي است و ما ديگر بابت تحريم و کرونا خطر فروپاشي نخواهيم داشت و هر بلايي سرمان بيايد از مديريت‌هاي داخلي خودمان است. از حدود خرداد رشد صنعت خودروسازي مثبت بوده و عملکرد ۵ماه اول در صنعت خودروسازي چه سبک، چه سنگين مثبت و با رشدي دورقمي همراه است. رشد فولاد دورقمي و رشد بخش کشاورزي مثبت است. همچنين به نظر مي‌رسد رشد بخش ساختمان هم مثبت است و اگر حادثه غيرمنتظره‌اي مثل حوادث سياسي يا نظامي اتفاق نيفتد يا بحراني مثل کرونا که دامنگير شد و هيچ‌کس پيش‌بيني نمي‌کرد، معتقدم رشد اقتصادي ايران امسال مثبت خواهد بود. و همه اينها نشان مي‌دهد دولت روحاني در مجموع موفق شده با وجود دو خطاي بزرگ، عملکرد مثبتي داشته باشد.

اين خبر را مي‌دهم که واقعه بسيار بزرگ رشد وحشتناک بورس را که همه تصور مي‌کردند به فروپاشي بينجامد را از سر گذرانديم و ديگر اتفاق نخواهد افتاد. تلاطم‌ها و نوسانات شديد حتما در کار خواهد بود ولي شاهد سقوط وحشتناک در بازار بورس کشور نخواهيم بود. دولت اگر بخواهد مي‌تواند جلوي روند کاهشي بورس را هم بگيرد. شواهدي که دارم، نشان مي‌دهد با وجود رشد نقدينگي شديد و بي‌سابقه در سال‌هاي ۹۸ و ۹۹ که ناشي از سقوط وحشتناک درآمد نفت و سپس ماجراي کرونا و قبل از آن که سيلاب ۹۸ بود را از اواخر خرداد و تيرماه پشت سر گذاشتيم. به نظر مي‌رسد رشد نقدينگي به طرز موثري در حال کاهش است.

بنابراين پيش‌بيني مي‌کنم نرخ تورم هم کاهش پيدا کند. مي‌دانيد نرخ تورم تيرماه (۴/۶)درصد بوده که دومين رکورد بالا در تاريخ ۴۰ سال اخير ايران بعد از مهر ۹۷ است ولي نرخ تورم مرداد نسبت به تيرماه يکباره نصف شد و به ۳ونيم درصد يا کمتر رسيده. حدس مي‌زنم نرخ در شهريور حتما دوونيم درصد يا کمتر است که نشان مي‌دهد موج تورمي که ناشي از رشد شديد نقدينگي به خاطر ويروس کرونا بوده داريم پشت سر مي‌گذاريم. اگر دولت موفق شود در وهله اول به بي‌انضباطي تاريخي شبکه بانکي بخصوص بانک‌هاي خصوصي و شبه‌دولتي که تقصير دولت روحاني هم نيست، لگام بزند و در وهله دوم جلوي ريخت‌وپاش‌هاي هزينه‌هاي جاري در دولت را بگيرد ولي اين هزينه‌ها را به هزينه‌هاي عمراني منتقل کند که بتوانيم در سال ۹۹، هفتاد تا ۱۰۰هزارميليارد تومان هزينه عمراني انجام دهيم، معتقدم سال ۱۳۹۹ در اقتصاد ايران برخلاف همه اقتصادهاي جهان سال رشد اقتصادي مثبت خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بچه مرشد

      دل خنک کن که هست

      پاسخ ها

      • حسین کرد شبستری

        حمایت با چشم های کاملاً بسته چطور؟

    • بدون نام

      وضعیت اقتصادی گویای همه چیز هست آقای کارشناس بی سواد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند میگیری گریه کنی.....
        تحلیل آبکی.....

    • بدون نام

      خدا رو شکر که از دست رفتن ۳۰ میلیارد دلار برای شما چیزی نیست!

    • بدون نام

      پراید ۱۰۰ میلیونی و خونه های میلیاردی و دلار ۲۳ هزار تومنی و ... کار بقیس به غیر از دولت.

    • بدون نام

      کلا در این دولت هر کار مثبتی، کار دولت و هر کار منفی، کار غیر دولت بوده!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحانی بدبختمون کردی

    • بدون نام

      آخه چرا کسی که عرضه ندارد میاد توی انتخابات شرکت می کنه؟!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      زرشک.قول وزارت بهت داده کارشناس بی سواد چرا چرت میگی

    • بی نام

      آن را که عیان است چه حاجت به بیان است
      روحانی فاقد محبوببت و بی تدببرتربن و ریس جمهور بعد از انقلاب است

    • مردم

      خودتون داریدمیگید چندین تن طلای کشور میلیاردها دلار کشور و... پس کشور ثروت داره و راحت می تونه هم تحریم ها رو خنثی کنه و هم پیشرفت کنه... ولی ناکارآمدی مسولین که بماند.. اختلاس و دزدی و رانت و... پدر کشور و ثروت کشور رو درآورده نه امریکا و تحریمها..پس ایراد اصلی خود شما هستید .. اعتراف می کنید ثروت هست ولی مسول کار کن و صادق نیست

    • بدون نام

      شمر هم نماز میخواندویک اشتباه داشت کشتن امام حسین

    • بدون نام

      وضعیت بسیار خراب مردم نشان دهنده عدم مدیریت و نالایقی دولت است

    • بدون نام

      مگر از دست رفتن این قدر ارزش و طلا در کشوری که مهد دزدی است کاری عادی تلقی شود وگرنه باید رییس جمهور و وزرا اذیتها محاکمه و جوابگوی ملت باشند بخش ص معاون اول باید دادگاهی و شاذ مجازات را تحمل کند

    • بدون نام

      شما حرفهای اقتصادی را با ترازوی سیاست وزن میکنی یا اقتصاد و بی تدبیری را نمی شناسی

    • بدون نام

      البته بمردم سخت گذشت!

    • بدون نام

      تاببینیم فضیلت روچی ببینی
      بعدشم این دلارها وطلاها روبه کی
      دادیدخداالهی خواروذلیلتون کنه

    • بدون نام

      ثواب داره مثل لعنت بریزید

    • حسن

      اقای لیلاز کل حسن روحانی اشتباه است

    • بدون نام

      چشم کارشناس به هزار یک دلیل
      ۷۲ میلیون نفر شیعه ایرانی نابود کردید .قربان سرتان
      چرا خودتا ن ناراحت مکنید.کلام شما درک شد.به دررک

    • بدون نام

      رذیلت هم نبوده.

    • احمد

      حقیقت تلخ است،تحریم ها و فشارهای اقتصادی نتوانستند ایران را از پای درآورند،آقای روحانی و دولت و ملت ایران،متحد و یک صدا،با تحمل سختیها،کید دشمنان را خنثی و در حال عبور از گردنه های دشوار هستند.ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم.

    • بدون نام

      حرف کسی رو قبول نگنید امار دولتهای بعد از جنگ رو مقایسه کنید حتی بدون تحریم بعد اظهار نظر کنیم امار چراغ راه ماست باید یکجا از منطق وراه بهتر دفاع کرد والا ول معطلیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج