۱۰۳۱۷۰۹
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

برگزاری آیین نخل‌برداری در مهریز ممنوع است

فرماندار مهریز گفت: بر خلاف سال گذشته امروز عاشورا ( یکشنبه ) به خاطر شیوع ویروس کرونا آیین نخل‌برداری در تمامی حسینیه‌های مناطق شهری و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان لغو شده است.

خبرگزاری ایرنا: فرماندار مهریز گفت: بر خلاف سال گذشته امروز عاشورا ( یکشنبه ) به خاطر شیوع ویروس کرونا آیین نخل‌برداری در تمامی حسینیه‌های مناطق شهری و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان لغو شده است.

رضا زارع زاده مهریز افزود: طبق تصمیم ستاد کرونا به منظور پیشگیری از این بیماری، راه‌ اندازی و حرکت دسته های عزاداری نیز ممنوع است.

وی ادامه داد: سوگواری مردم ولایتمدار شهرستان در روز عاشورا فقط در فضای باز حسینیه‌ها همراه با فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک برگزار می‌شود.

این مسوول با قدردانی از همکاری مردم، هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی با ستاد کرونا، تداوم همراهی تا پایان ماه محرم حسینی را در مبارزه با این بیماری خواستار شد.

زارع زاده مهریزی بیان کرد: همراهی مردم به خصوص رییسان هیات‌های مذهبی با مسوولان نقش اصلی در پیشگیری از کرونا طی روزهای اخیر در این ماه دارد و تداوم آن ضروری است .

نخل‌برداری به عنوان کهن‌ترین آیین عزاداری مردم مهریز همراه با سینه‌زنی و زنجیرزنی هیات‌ها، تعزیه و شبیه‌گردانی برگزار می‌شود و نخل بر روی شانه‌های مردم به دور حسینیه‌ها چرخانده می‌شود.

اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل‌برداری ﮐﻪ ﻗﺪﻣﺘﯽ ۵۰۰ ﺳﺎﻟﻪ در منطقه دارد این مراسم را به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های عزاداری این استان تبدیل کرده و به طور معمول این مراسم در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه‌های مهریز با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

در روستاها و شهر مهریز ﺣﺪود ۵۰ ﻧﺨﻞ و ۳۰۰ ﺑﺎب ﻣﺴﺠﺪ و ﺣﺴﯿﻨﯿﻪ وﺟﻮد دارد که در مناسبت‌های مختلف هر کدام از این نخل‌ها گردانده می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اهوازی

      یا اباعدالله خودت شفا بده و از این بیماری خلاصمون کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج