جاباما

کشف مولکولی برای درمان سرطان مغز کودکان

خبرگزاری ایسنا: پژوهشگران کانادایی، مولکولی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به درمان بهتر سرطان مغز کودکان کمک کند.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، تشخیص سرطان مغز در کودکان همواره با پیامدهای مخرب همراه است اما پژوهشگران "دانشگاه مک‌مستر"(McMaster University)، راهی یافته‌اند تا شاید با کمک آن، انواع شدیدتر سرطان مغز کودکان، واکنش بهتری نسبت به درمان ها داشته باشند.

"مدولوبلاستوما"(Medulloblastoma)، متداول‌ترین تومور مغزی وخیم دوره کودکی است که اخیرا آن را در چهار زیرگروه مولکولی قرار داده‌اند. گروه نخست، تومورهایی هستند که به ندرت قابلیت گسترش و کشنده بودن دارند اما سه گروه دیگر، تهاجمی هستند، متاستاز می‌کنند و به رغم درمان کامل می‌توانند در ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران با مرگ و میر همراه باشند.

گروه نخست، "Wnt" نامیده می‌شوند زیرا طی گسترش عادی آنها، یک مسیر سیگنال‌دهی مهم به همین نام در چندین بافت و اندام فعال می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه مک‌مستر در بررسی‌های خود، مولکول کوچکی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند مسیر Wnt را در زیرگروه‌های دیگر هم فعال کند تا این انواع تهاجمی سرطان، واکنش بهتری نسبت به درمان داشته باشند.

این پژوهش نشان داد مسیر Wnt که پیشتر به عنوان مسیر تقویت‌کننده سرطان شناخته می‌شد، در شرایط خاصی می‌تواند مانند مهارکننده سرطان عمل کند.

"براناوان مانورانجان"(Branavan Manoranjan)، از اعضای این گروه که این پژوهش را به عنوان بخشی از تز دکتری خود انجام داده است، چندین راه را مورد بررسی قرار داد تا بفهمد که آیا فعال شدن مسیر Wnt در گروه‌های سه و چهار می‌تواند از میزان تهاجم تومور بکاهد و توانایی رشد و گسترش آن را کم کند یا خیر.

مانورانجان طی بررسی توالی ژنتیکی سلول‌های بنیادی تومور مغز دریافت که مسیر Wnt، تنها در کسر نادری از سلول‌های سرطان گروه‌های دو و سه و چهار فعال است و هنگامی که این سلول‌ها سازمان‌دهی می‌شوند، تومورهای کوچک‌تری تولید می‌کنند اما سلول‌هایی که این مسیر در آنها فعال نیست، تومورهای تهاجمی‌ با قابلیت متاستاز تولید می‌کنند.

پژوهشگران، مولکول کوچکی را که به فعال شدن مسیر Wnt کمک می‌کند، آزمایش کردند و آن را در موش‌هایی مورد بررسی قرار دادند که تومورهای فاقد این مسیر را داشتند. آزمایش آنها توانست رشد تومور را کاهش دهد و میزان نجات موش‌ها را بهبود ببخشد.

مانورانجان گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد مسیر Wnt که پیشتر تقویت‌کننده سرطان تصور می‌شد، در شرایط خاصی می‌تواند تومور را سرکوب کند. همچنین ما دریافتیم که همه زیرگروه‌های متفاوت، مقدار اندکی از سلول‌های فعال Wnt را در خود جای داده‌اند و این موضوع، امیدوارکننده است.

وی افزود: فعالیت Wnt می‌تواند یک راهبرد درمانی جدید برای مدولوبلاستومای مقاوم در برابر درمان باشد.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.