۱۰۳۱۹۴۵
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

عزاداری محرم امسال متفاوت با سال‌های قبل

صف‌های منظمی که حاضران در آن ماسک بر چهره دارند و با فاصله از هم ایستاده‌اند، جمع‌های عزاداری که با رعایت نظم و فاصله از هم در خطوط منظمی نشسته‌اند.

روزنامه جام جم: صف‌های منظمی که حاضران در آن ماسک بر چهره دارند و با فاصله از هم ایستاده‌اند، جمع‌های عزاداری که با رعایت نظم و فاصله از هم در خطوط منظمی نشسته‌اند، کمک به فقرا به جای پختن نذری برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی و ده‌ها اتفاق کوچک و بزرگ دیگر عاشورای متفاوتی را رقم زد، عاشورایی متفاوت که در تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها و فضای مجازی نشان می‌دهد امسال هم با وجود شیوع ویروس کرونا ایران یکپارچه جامه سیاه پوشید و البته تمام تلاش خود را هم به کار گرفت تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند؛ هم برای عزای سیدالشهدا و یارانش سنگ تمام بگذارد و هم تمام تلاش خود را به کار گیرد تا خدایی نکرده جان عزاداران به خطر نیفتد.

یک محرم متفاوت

آیین‌های جمعی و برگزاری عبادات در کنار هم از جمله توصیه‌های مهم اسلام است، این‌که مسلمانان در کنار یکدیگر نماز بخوانند، عبادت کنند و سایر آیین‌های دینی را برگزار کنند، به همراهی و برادری بیشتری آنها می‌انجامد و امری نیک است.

همه مسلمانان در آیین‌های مختلفی چون ماه رمضان، عید قربان و... این در کنار هم بودن را تجربه می‌کنند. شیعیان اما اوج این گردهمایی مذهبی را هر سال در ماه‌های محرم و صفر تجربه کرده و عزاداری‌هایی که برای امام حسین (ع) برگزار می‌کنند، ابعادی گستره دارد. در ایران هم هیئات عزاداری چهره همه کشور را عوض می‌کنند؛ از حضور در هیات‌های محلی تا زیارتگاه‌ها و پیاده‌رفتن به کربلا گرفته تا پخش نذری و اتفاقات دیگری که همه کم و بیش با آنها آشناییم. امروز اما جهان دچار ویروس تنهایی است.

ویروسی که مجبورمان کرده حتی‌الامکان برای حفظ سلامت خود و اطرافیان‌مان از هم فاصله بگیریم و موارد بهداشتی خاصی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و... را رعایت کنیم. این معضل اجازه برگزاری مراسم خاص ماه محرم را مانند همیشه به دوستداران امام حسین نمی‌داد و همین هم مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود. مردم اما به میعاد هر ساله‌شان با امام حسین رسیدند و تلاش کردند حسینی‌بودنشان را دوباره به خود و جامعه یادآوری کرده و در کنارش ماه محرم متفاوتی را سپری کنند.

نزدیکی هیئات مذهبی، عزاداران را می‌شد با ماسک دید، آنقدر که تقریبا همه حاضران از ماسک استفاده می‌کردند تا از سلامت خود و دیگر عزاداران محافظت کنند. در واقع عزاداران همه تلاش خود را به کار گرفتند تا نشان دهند شورحسینی را به شعور گره زده‌اند و می‌خواهند در این محرم متفاوت، نام حسین کم فروغ نشود.

پیدا شدن گمشده ما ایرانی ها!

بله... خودمان می‌دانیم که ملت منظمی نیستیم. رعایت‌کردن صف و ایستادن در یک خط صاف و دقیق بدون شکستگی و پراکندگی کمتر از ما برمی‌آید، شاید هم آنقدر صمیمی و خونگرم هستیم که گاهی نظم یادمان می‌رود، ماجرا ابعاد متفاوتی دارد که جای بررسی‌اش اینجا نیست، اما امسال عزاداران حسینی حسابی منظم بودند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنها را به تمرین یک نوع نظم درست و حسابی و دقیق هم سوق داد.

در تصاویر منتشرشده از عزاداری‌ها می‌توانید ببینید که چگونه برای رعایت فاصله اجتماعی مناسب عزاداران تلاش کرده‌اند منظم و مرتب در مراسم محرم حاضر شوند و خلاصه یک نظم متفاوت و درست و حسابی را تجربه کنند. این یکی را سعی کنیم با خودمان نگه داریم و به امید امام حسین ببریمش به روزهای بی‌کرونا هم...

جای خالی نذری

امسال خبر چندانی از پختن نذری نبود و خلاصه که جایش حسابی خالی بود. غذاهایی که اصلا به یمن نام متبرک امام حسین انگار طعم و رنگی متفاوت دارند و مسلمان و غیرمسلمان عاشقشان هستند. گفتیم خبر چندانی نبود و اینطور برایتان توضیحش دهیم که بالاخره هستند کسانی هم که قوانین را رعایت نمی‌کنند، چه آنها که می‌زنند به دل جاده و بی‌توجه به توصیه‌های ستاد ملی کرونا می‌روند سفر و چه آنها که بعضی قوانین را رعایت نمی‌کنند.

این را گفتیم که تصور نکنید می‌خواهیم همه چیز را به طور غیرواقعی عالی نشان دهیم، اما اگر خودتان هم سری زده باشید به کوچه و خیابان دیده‌اید که اغلب عزاداران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. جای خالی نذری هم که حرفش را زدیم امسال یک اتفاق زیبا را رقم زد. در روزهایی که شرایط اقتصادی جهان در مواجهه با کرونا افت کرده و ما هم چالش‌های بسیاری داریم نذری‌های پخته نشده به خانه نیازمندان رفتند تا بشوند برکت سفره‌شان و کمک حال اقتصاد کم جان و نحیف خانواده‌های بی‌بضاعت شوند. این یکی دیگر خیلی زیباست، حتما دلتان نمی‌آید بی‌گفتن یک یا حسین عمیق از ته دلتان از کنارش عبور کنید...

همه با هم؛ «لبیک یا حسین»

«هر جا دلت گرفت بگو جان، بگو حسین...» این عبارت سردبیر فقیدمان روح ا... رجایی این روزها زمزمه خیلی از جام‌جمی‌هاست. دیشب هم مردم ایران که طبیعتا خیلی‌هایشان بنا به احتیاط نتوانسته بودند در هیئات مذهبی حضور پیدا کنند به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی راس ساعت ۲۱ روی پشت بام آمدند و فریاد «لبیک یا حسین» سر دادند تا یک بار دیگر با هم تجدید پیمان کنند و تکرار که ما ملت امام حسینیم...
خلاصه که کیفیت برگزاری هیئات مذهبی نشان می‌دهد مردم عزادار و عاشق ایران توانستند از پس انجام این کار دشوار هم برآیند و در برگزاری دهه اول محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمره قبولی بگیرند.

حاج قاسم هم بود

امسال اولین محرم متفاوتی بود که باید در دوران شیوع کرونا پشت سر می‌گذاشتیم و درباره‌اش حسابی نوشتیم. جای خالی حاج قاسم سلیمانی هم اما دیگر اتفاق محرم امسال بود که از چشم و دل عزاداران دور نمانده و باعث شده بود تصاویر حاج قاسم را با خود به هیئات مذهبی بیاورند. اولین محرم بی‌حاج قاسم شهید راه وطن بی‌حاج قاسم نگذشت. دل مردم آنقدر با او بود که عکسش را با خود ببرند و در کنارش عزاداری کنند.

مورد متفاوت حاج محمود کریمی

حاج محمود کریمی هم در شرایط متفاوت امسال سنگ تمام گذاشت. راه افتاد وکوچه به کوچه خیلی از نقاط شهر را پشت سر گذاشت تا امسال که امکان حضور مردم در هیئات کمتر است، او به میان مردم برود و برایشان مداحی کند. یکی از فیلم‌های منتشر شده از مداحی‌های او نشان می‌دهد ظهر تاسوعا را در کوره‌های آجرپزی اطراف تهران گذرانده و برای مردم مداحی کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترین سال بود برای نیازمندان معیشتی گر فتن برای یک ماه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی پخش کورنا؟

    • سیبو

      سال به سال یاد پارسال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج