۱۰۳۲۵۷۷
۱۴ نظر
۵۰۱۲
۱۴ نظر
۵۰۱۲
پ

استعفای آقای «آبه» و چسبندگان منصب در ایران!

به جای توصیه به این که پیران مناصب را به جوانان بسپارند که احتمالا جوانانی بی‌تجربه و تند و نه مطلوب پیشنهاد‌دهندگان از آن درمی‌آید و گرفتاری‌ها افزون‌تر می‌شود به سه نکتۀ دیگر توجه کنیم...

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: استعفای ناگهانی «شینزو آبه» از نخست‌وزیری ژاپن، آن‌قدر که در ایران سر و صدا کرده و منشأ تحلیل و تفسیر شده شاید در ژاپن نشده باشد!

علت این است که ایرانی‌ها به خبر استعفا و کناره‌گیری عادت ندارند و حتی وقتی یک مربی سرشناس فوتبال پس از شکست، کناره می‌گیرد ابراز شگفتی و گفته می‌شود او بعد از ۲۰ سال مربی‌گری دست به این کار زده و سابقه ندارد استعفا کند چه رسد به سیاست‌مداران و صاحب‌منصبان.

استعفای آقای «آبه» و چسبندگان منصب در ایران!

آقای آبه دلیل استعفای خود را «یک بیماری کهنه و گوارشی» اعلام کرده ؛ همان که 13 سال پیش هم موجب شد از نخست‌وزیری کناره بگیرد. او گفته است: «این‌که من باید تلاش بیشتری کنم، اضطرابی برای من داشت که نمی‌توانستم تحمل کنم.»

او «کولیت روده» دارد و «اضطراب»، آن را به شدت تحریک می‌کند و کاهش وزن 10 کیلویی در دو ماه اخیرهم گویا به همین خاطر بوده است.

با این حال برخی رسانه‌های ژاپنی به نقل از منابعی درون دولت این احتمال را به میان آورده‌اند که ادامۀ حضور او در قدرت، به استمرار کاهش محبوبیت حزب لیبرال دموکرات می‌انجامید و کناره‌گیری خواست حزب و در واقع تحمیل حزبی به شینزو آبه بوده است نه انتخاب خود او.

مهم‌ترین اتفاقی که در دورۀ 7 سالۀ دوم نخست‌وزیری آبه رخ داد تلاش برای تغییر تصور جهانی از مردان سیاست در ژاپن بود. این که آنها پس از شکست سهم‌گین در جنگ جهانگیر دوم، ترسو شده و از ایفای نقش‌های بین‌المللی عاجزند و به همین سبب بود که قصد داشت میان ایران و آمریکا میانجی‌گری کند و البته به خاطر رفتارهای قبلی ترامپ، مجالی باقی نمانده بود و دست خالی بازگشت.

با این همه چنان‌که گفته شد استعفای شینزوآبه با این توضیح که « نگران است به خاطر بیماری تصمیمات نادرست بگیرد» در فضای مجازی و سپهر سیاسی ایران بازتاب گسترده ای داشت.

بیشتر به این خاطر که او نگران تأثیر بیماری بر تصمیمات است و اینجا افرادی با مشاغل متعدد مناصب خود را رها نمی‌کنند و نهایتاً از این سمت به جای دیگر می‌روند.

به ویژه سن او مورد توجه قرار گرفت و این که در 65 سالگی رها می‌کند و در ایران کسانی با سن بالای 70 و حتی 80 همچنان سمت‌های مهم را در اختیار دارند آن هم در کشوری که اکثریت جمعیت آن در سنین بسیار کمتر قرار دارند.

روزنامۀ جمهوری اسلامی از همین زاویه نقد کرد و نوشت: «اقدام نخست‌وزیر ژاپن برای آن دسته از مسؤولین کشور ما که تا سنین بالای 90 سالگی همچنان به مقام و منصب می‌چسبند بسیار درس‌آموز است. افراد بالای 80 سال هم داریم که برای راه‌رفتن مشکل دارند ولی مسؤولیت‌های حساس بر عهده دارند. کسانی هم در سنین 70 تا 80 ده‌ها مسؤولیت دارند و برای به دست‌آوردن مناصب دیگر تلاش می‌کنند.»

یک روزنامۀ اصول‌گرا و رادیکال اما استعفای نخست‌وزیر ژاپن را ناشی از رسوایی مالی و موضوع بیماری را بهانه دانست.

با این همه استعفای «شینزو آبه» یا آن گونه که سفارت ژاپن در تهران از رسانه‌ها خواسته «آبه شینزو» هم بهانه‌ای برای اشاره به سن بالای مقامات جمهوری اسلامی در کشور جوان ایران شده و چون اکثر قریب به اتفاق ریش خود را نمی‌تراشند و سپید شده سن آنها بیشتر هم به نظر می‌رسد و هم این که غالبا به این مناصب، چسبیده‌اند!

دهۀ 60 در غالب دستگاه‌های دولتی و حکومتی و حتی در فضای عمومی و روی دیوارها این جمله از شهید بهشتی نقش بسته بود که «‌ما شیفتگان خدمت‌ایم نه تشنگان قدرت». آیت‌الله بهشتی تنها 30 ماه پس از استقرار جمهوری اسلامی در واقعۀ 7 تیر 1360 به شهادت رسید و این جمله را طبعا در یک یا دو سالگی پیروزی انقلاب گفته است.

استعفای آقای «آبه» و چسبندگان منصب در ایران!

وقتی در یک یا دو سالگی پیروزی انقلاب نیاز بوده توضیح دهند «‌تشنۀ قدرت نیستیم و شیفتۀ خدمت‌ایم»، اکنون که قریب ۴۲ سال می‌گذرد و ارزش‌ها تغییر کرده و مناسبات سرمایه‌داری و اختلاف طبقاتی تمام تار و پود جامعه را فرا گرفته و به یکی از پول‌دوست ترین و مقام‌دوست ترین جوامع جهان تبدیل شده‌ایم و عطش پول و قدرت و جاه و منصب چنان فزونی گرفته که برخی شعارها و آرمان های آغازین را به رؤیا بدل کرده، استقبال از استعفای شینزو آبه را می‌توان مصداقی از وعده های بعضا محقق نشده دانست.

با این همه آیا مشکل این است شماری از مقامات ما پا به سن گذاشته‌اند و اگر امور را به یک یا دو نسل از خود بسپارند مشکل حل می‌شود؟

شوربختانه پاسخ منفی است! چون این پیران اتفاقا در کهن‌سالی به طمأنینه و خِرَدی رسیده‌اند و از خُردی‌های آغاز کار فاصله گرفته‌اند و اگر دوباره گرفتار جوانانی با افکار تند شویم چرخ را از نو باید اختراع کنیم و به تعبیر شاعر همچنان دوره کنیم شب را و روز را، هنوز را!

سال ۸۴ و با آغاز موج تغییرات پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد که در پی انقلاب در انقلاب و کن فیکون کردن بود، سعید لیلاز یادداشت جالبی در روزنامه شرق نوشت و یادآور شد:

بیست سی سال قبل هم من و امثال من جوانانی مثل شما بودیم و سری پرشور داشتیم و نصایح امثال بازرگان را به سخره می‌گرفیتم. کلی هزینه به مملکت تحمیل کردیم تا به دیوار واقعیت ها خوردیم و تازه شدیم اینی که الان هستیم و اگر قرار باشد شما هم راه ما را بروید سی سال باید بگذرد تا به حرف امروز ما برسید و هزینۀ هنگفتی بابت تجربه آموزی به ملت تحمیل کنید! (نقل به مضمون).

از این رو به جای توصیه به این که پیران مناصب را به جوانان بسپارند که احتمالا جوانانی بی‌تجربه و تند از آن درمی‌آید و نه الزاما مطلوب پیشنهاد دهندگان و گرفتاری‌ها چه بسا افزون‌تر ‌شود به سه نکتۀ دیگر باید توجه کنیم:

اول این که فرد را حزب ارتقا می‌دهد و حزب برای حفظ موقعیت و محبوبیت خود از اعضا و منتخبان و منتسبان، مراقبت می‌کند. دموکراسی و انتخابات بدون احزاب واقعی مثل فوتبال بدون باشگاه و اقتصاد بدون شرکت است.

بهتر است به این احتمال بیندیشیم که حزب لیبرال دموکرات نگران موقعیت و محبوبیت خود بوده و از آقای آبه خواسته کنار برود. در ایران اما فردی که با حمایت حزب نیم‌بند بالا آمده هم می گوید من حزبی نیستم چه رسد به دیگران و از هر پایش و کنترل حزبی بیرون‌اند.

دوم این که شخص وقتی کنار می‌رود که بداند اگر نرود او را کنار می‌گذارند. وقتی رقابتی در کار نباشد یا پای دستگاه‌ها و نهادهای دیگر در میان باشد و قرار بر پاسخ‌گویی هم نباشد چرا برود؟

سوم هم این که اگر شخص، قبل از قبول مسؤولیت از جایگاه، پرستیژ یا درآمد قابل توجهی برخوردار بوده باشد اصراری بر ماندن ندارد و دیگران از او می‌خواهند بیاید و بماند. اما اگر همۀ هویت و اعتبار او به همان منصب وابسته باشد معلوم است که تلاش می کند بماند.اگر برود کجا برود؟

دکتر ایرج فاضل رییس انجمن جراحان ایران بود که وزیر بهداری دولت هاشمی رفسنجانی شد و با استیضاح از وزارت افتاد. این شایبه که به استیضاح باید رأی داد یا دوباره رأی اعتماد گرفت و شبهه در شمارش آرا و اختلاف بر سر تنها یک رأی رییس جمهور وقت را به این صرافت انداخت که نفوذ خود را به کار اندازد تا در این موضوع تجدید نظر شود.

صبح روز بعد شخصا با او تماس گرفت ولی به رییس جمهوری گفتند «آقای دکتر در حال عمل جراحی است.»

۷ صبح روز بعد از وزارت، به بیمارستان طالقانی رفته و مبادرت به عمل جراحی کرده بود و به رییس جمهوری هم پیغام داد به حرفۀ خود بازگشته و تمایلی به وزارت مجدد حتی پس از رفع شبهه ندارد. چرا؟ چون قبل از وزارت هم مطرح بود.

کسانی که بعد از وزارت محو می‌شوند و رسانه‌ها یادی از آنها نمی‌کنند و امکانات و خدمات رفاهی را از دست می‌دهند معلوم است که می‌چسبند ورها نمی‌کنند.

از این منظر پیر باشند اتفاقا بهتر است چون اندک زمانی بعد به اختیار هم نباشد به اجبار قانون طبیعت ناچارند رها کنند! کسانی که قرار بود «شیفتگان خدمت» باشند نه «تشنگان قدرت» و در گذر زمان به «چسبندگان منصب» بدل شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسیولین اجرایی ایران تشنه سیری ناپذبر قدرت هستند.خدمت به مردم وجود نداره

    • ع،ر

      قابل‌توجه‌مسئولینی‌که‌با‌وجود‌کهولت‌و بیماری
      ومدعی‌جوانگرایی‌‌دودستی‌واختاپوسی‌حاضر
      به‌دست‌کشیدن‌ازبیت‌المال‌نیستند.

    • امید

      چون ایرانی ها دزدن

    • بدون نام

      بدبختی اینه که کسانی هم که منصوب میشن بالای۹۰سال دارن وهیچوقت نه نمیگن انقدر که تکلیفشونو خوب مینویسند البته از رو دست هم مینویسند

    • بدون نام

      بهترین چسب ساخت ایران هر کس
      دراین کشور پستی گرفت چنان با این چسب به صندلی می چسبت که
      ملکلموت اورا بزور از صندلی جدا میکند

    • بدون نام

      مردم بهتر از هر کسی میتونن قضاوت کنن که اسلام واقعی در اونجا پیاده میشه یا اینجا.

    • بدون نام

      آیا این مطالب را می خوانند و خجالت نمی کشند از بلایی که سر ما آورده‌اند.

    • بدون نام

      صاحب منصبان ما را عفو کنند که واقعیت گفتیم ...حالا ما که شما را از پست و منصبتون نیاوردیم پایین ...یه کم خودمون خالی میکنیم همین... شما راحت باشین اون دنیا هم پست و مقام بهتون میدن نگران نباشید

    • بدون نام

      همین شینزو ابه رو بیاریم ایران پول یه مربی فوتبال بهش بدیم سه سال دیگه مملکت و به اروپا میرسونه

    • حسین

      ژاپن یه کشور صنعتیه.یه نگاه به تولید ناخالص داخلیش بندازین.صنعت به معنای واقعی نه کپی و منتاژ.جنگ جهانی دوم مردم ما تو فقر و بدبختی بودن از نبود بهداشت درست درگیر هزارتا مریضی بودن،ژاپن کشتی سازی داشت،هواپیما سازی داشت

    • بدون نام

      مسئولین ما بیشترشان خرابکار هستند وگرنه حال روز ملت این نبود .

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه آنهایی که بیشتر از سی سال است بر صندلی های حکومت تکیه زدند و جای خود را به جوانترها نمی دهند.

    • بدون نام

      بایدقانون منع بکارگیری،بازنشستگان اجراشودواستثناهم نباشد،محدودیت سنی برای اشغال منصب هادرنظرگرفته شود!

    • توفیق

      مسولی داریم که بیماری سرطان داره ولی حاضر به استعفا نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج