۱۰۳۲۷۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

هشدار درباره ازدواج زنان ایرانی با خارجی‌ ها

مدیرکل امور اتباع استان تهران گفت:‌ زنان و دختران ایرانی نباید تحت هیچ شرایطی تن به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی به ویژه تبعه افغان بدهند و هر نوع ازدواجی با اتباع خارجی طبق قانون کشور باید با اجازه وزارت کشور و دولت صورت بگیرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران با تشریح بازرسی‌ها و تخلفات کارفرمایان متخلف در سال ۹۲ که اقدام به بکارگیری اتباع غیرمجاز کرده بودند از شناسایی ۱۳ هزار و ۷۵۶ نفر تبعه غیرمجاز افغان خبر داد.

عیسی موسوی نسب با اشاره به تشکیل ۲۹۹۶ پرونده تخلف کارفرمایان جهت بکارگیری اتباع غیرمجاز گفت:‌ سال گذشته از مجموع ۶۴۲۲ بازرسی صورت گرفته از سوی گشتهای سیار که متشکل از نمایندگان قوه قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل اتباع است، ۱۳ هزار و ۷۵۶ اتباع غیر مجاز افغانی شناسایی شده و ۵۵۴۸ برگ جریمه نیز برای کارفرمایان صادر شده است.

وی با بیان اینکه پس از این بازرسیها در مجموع ۲۹۹۶ پرونده قضائی تشکیل و به دادگاه معرفی شده گفت: در این خصوص ۸۴ میلیارد ریال جریمه ابلاغی نیز به کارفرمایان صادر شده است.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران ادامه داد:‌ پس از شناسایی اتباغ غیرمجاز در این بازرسی‌ها ۴۰۵۰ کارگر ایرانی جایگزین کارگران غیرمجاز تبعه افغان شد.

وی ضمن تاکید به قانون‌گرایی از سوی کارفرمایان گفت:‌ بخش ناچیزی از کارفرمایان متاسفانه با هدف سودجویی اقدام به بکارگیری افراد فاقد پروانه، کار و روادید می‌کنند و یکی از مشکلات حوزه اشتغال و اقتصاد درخصوص کارگران غیرمجاز همین مساله است بنابراین با توجه به اینکه امسال سال فرهنگ و اقتصاد نام‌گذاری شده نه تنها از لحاظ فرهنگی در شان کشور نیست بلکه بکارگیری افراد غیرمجاز از لحاظ اقتصادی به مشکلات دامن می‌زنند لذا کارفرمایان باید به سمت قانون‌گرایی حرکت کنند.

وی تاکید کرد: کارفرمایان جهت استفاده از نیروهای کارگری و خدماتی از اتباع افغان به صورت قانونی و با هماهنگی دفاتر کفالت اقدام کنند چرا که اداره کل امور اتباع با جدیت این مساله را پیگیری می‌کند و برخورد شدیدی با کارفرمایان متخلف دارد.

موسوی‌نسب همچنین افزود:‌ بکارگیری اتباع غیرمجاز از نظر امنیتی و اقتصادی مشکلاتی را به وجود می‌آورد و کارفرمایان باید بدانند گشت‌های مشترک نیروی انتظامی و قوه قضائیه همواره در حال بازرسی در نقاط مختلف است و در این خصوص به شدت با کارفرمایان متخلف و همچنین اتباع غیرمجاز طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل امور اتباع استان تهران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا با هشدار نسبت به ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع خارجی نیز گفت:‌ زنان و دختران ایرانی نباید تحت هیچ شرایطی تن به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی به ویژه تبعه افغان بدهند و هر نوع ازدواجی با اتباع خارجی طبق قانون کشور باید با اجازه وزارت کشور و دولت صورت بگیرد.

وی ادامه داد:‌ مشکلاتی که پس از ازدواج‌های شرعی و ثبت نشده زنان ایرانی با اتباع افغان ایجاد می‌شود به گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند از حقوق این زنان دفاع کند، لذا فرزندان حاصل این گونه ازدواج‌ها به افراد بی‌هویت و بعضا بلاتکلیف و رها شده تبدیل می‌شوند که احراز هویت آنها بسیار مشکل بوده و در آینده این کودکان برای ادامه تحصیل دچار مشکلات فراوانی می شوند چرا که امکان صدور هویت برای این کودکان مشکل است.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران تصریح کرد:‌ در گزارش‌هایی که از ازدواج‌های شرعی غیرقانونی به دست ما می‌رسد اتباعی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می شوند برای اخذ اقامت و یا سایر انگیزه‌های دیگر به ازدواج‌های شرعی با زنان و دختران ایرانی اقدام می‌کنند و امروز یکی از مشکلات اجتماعی ما فرزندان رها شده این گونه ازدواج هاست.

موسوی‌نسب از خانواده‌ها خواست تا در صورتی که مردان اتباع خارجی به دنبال ازدواج با دختران آنها هستند به این مساله توجه داشته باشند که این ازدواج حتما به ثبت رسیده و با مجوز وزارت کشور باشد تا در صورتی که مشکلاتی در آینده ایجاد شد بتوان از حقوق زن ایرانی و فرزندان حاصل این ازدواج دفاع کرد.

به گفته موسوی نسب سال گذشته ۲۷۳ نفر از فرزندان حاصل ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع افغان تحصیل تابعیت گرفته‌اند و ایرانی شده‌اند. همچنین تعدادی پرونده تحصیل تابعیت نیز در دستور کار است که در حال بررسی است.

وی درباره تعداد ازدواج‌های زنان ایرانی با مردان خارجی و زنان خارجی با مردان ایرانی نیز گفت:‌ برآوردها نشان می دهد میزان ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی بیشتراست و این امر نشان دهنده این مساله است که مردان تبعه کشورهای دیگر تمایل بیشتری برای ازدواج با زنان ایرانی دارند که تعداد آنها در بین مردان افغانی بیش از سایر اتباع است و این اتباع عموما با انگیزه اخذ اقامت به دنبال این گونه ازدواج‌ها هستند.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران با انتقاد از تناقض‌گویی مدعیان حقوق بشر درباره اقدامات ایران برای پناهندگان گفت:‌ در حالی که سفرای کشورهای مختلف فعال در ایران و سازمان ملل بر خدمات بی‌نظیری که ایران به پناهندگان و اتباع افغان می دهد اذعان دارند اما خروجی بیانیه‌های آنها کاملا متناقض است و ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

موسوی نسب گفت:‌ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز اتباع افغان در مدارس مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۱۸ هزار نفر در استان تهران و در میز و نیمکت‌های هم سنگ با دانش آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند و بدون آنکه تمایزی بین این دانش‌آموزان و فرزندان کشور داشته باشیم خدمات آموزشی را به آنها ارائه می دهیم.

وی با بیان اینکه براساس آمارهای مجامع بین‌المللی هزینه هر دانش‌آموز در یک سال تحصیلی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است و این در حالی است که تنها هزینه آموزش این دانش آموزان مورد محاسبه قرار گرفته و سایر خدمات بهداشتی و موارد دیگر از خدماتی است که جمهوری اسلامی ایران به فرزندان اتباع افغان ارائه می دهد اما مدعیان حقوق بشر این موارد را نادیده گرفته و مساله را به سمت موضوعات سیاسی، تصمیم گیری‌های سیاسی و رویکرد سیاسی می‌برند.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران با اشاره به اینکه اقدامات بی‌نظیر ایران در قبال دانش آموزان اتباع افغان بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: بهتر است مدعیان به جای تناقض گویی نیم نگاهی به خدمات یکسان ایران به پناهندگان اتباع افغان داشته باشند چرا که همانند شهروندان ایرانی از همه امکانات از جمله تحصیل، بهداشت و سایر خدمات برخوردار هستند و نه تنها قریب به اکثریت آنها در کنار سایر شهروندان ایرانی زندگی آزادانه‌ای دارند تنها بخش اندکی از این اتباع در مهمان شهرهایی که با امکانات بسیار خوبی مهیا شده زندگی عادی و استانداردی دارند.

وی همچنین از مهلت یک هفته‌ای به اتباع پاسورتی خانواری مشمول برای تمدید مدت اقامتشان خبرداد و گفت: اتباع پاسبورتی مشمول می‌توانند تا هفته آینده نسبت به تمدید مهلت اقامتشان در ایران که تا پایان خردادماه است به دفاتر کفالت مراجعه کرده و پاسپورت خود را برای مدت باقی مانده تمدید کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج